پیروزی اپل در دعوی اطلاع‌رسانی نادرست درباره مقاومت آیفون دربرابر آب

شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
اپل توانسته است خود را در شکایتی مبنی‌بر اطلاع‌رسانی نادرست درباره‌ی مقاومت آیفون دربرابر آب مبرا کند.
تبلیغات

سال ۲۰۱۶، اپل اولین‌بار آیفون ۷ و برادر بزرگ‌ترش، آیفون ۷ پلاس را با گواهی IP67 روانه‌ی بازار کرد. این گواهی به‌معنای آن است که این دو گوشی در شرایط آزمایشگاهی حداکثر ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری در‌برابر نفوذ آب مقاوم هستند. اکنون و بعد از گذشت پنج نسل، گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۳ دربرابر نفوذ آب ۳۰ دقیقه تا عمق ۶ متر مقاوم هستند.

بااین‌حال، چندی پیش دو فرد از نیویورک و کالیفرنیای‌جنوبی شکایتی علیه اپل تنظیم کردند که این شرکت را به ارائه‌ی اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در این زمینه متهم می‌کرد. دیری نپایید که نهاد نظارتی ایتالیا (AGCM) به بهانه‌ای مشابه کوپرتینویی‌ها را دَه‌میلیون یورو جریمه کرد. اکنون رأی نهایی دادگاه به‌نفع اپل صادر شده و این شرکت را از اتهام‌های مطرح‌شده مبرا کرده است.

قاضی پرونده در حکم نهایی خود می‌گوید شواهد کافی مبنی‌بر بازاریابی نادرست و گمراه‌کردن کاربران درباره‌ی قابلیت مقاومت دربرابر نفوذ آب وجود ندارد. همچنین، شاکی‌های پرونده ثابت نکردند که آیفون‌هایشان ممکن است در شرایط ذکرشده اپل برای نفوذ مایعات، آسیب دیده باشد.

به‌طورکلی، اپل در بازاریابی تعدادی از مدل‌های مختلف آیفون، ازجمله آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس، آیفون XR و آیفون XS ادعا می‌کند که آیفون‌های یادشده درمقابل نفوذ آب می‌توانند حداکثر ۳۰ دقیقه در عمق ۱ تا ۴ متر دوام می‌آورند.

این به‌نوعی ادعای درستی است؛ اما درحقیقت، نتایج مذکور در شرایط آزمایشگاهی و برای کسب گواهی IPXX به‌دست می‌آید؛ بنابراین، نه‌تنها گوشی‌های آیفون، بلکه هر گوشی هوشمند دیگری که به‌عنوان محصولی مقاوم دربرابر آب تبلیغ شود، بازهم ممکن است در برخی سناریوها آب داخل آن نفوذ کند و باعث خرابی شود.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تقریباً گارانتی تمامی گوشی‌های هوشمند از شرایط گارانتی خارج می‌شوند و این کاربر است که باید تمام هزینه‌های تعمیر را پرداخت کند؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که تاحدممکن و فارغ از پشتیبانی از گواهی IPXX، از قرارگرفتن درمعرض آب محافظ کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات