کلاه‌برداری یک‌میلیون‌دلاری فردی چینی از اپل

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
فردی چینی با فرستادن آیفون تقلبی برای اپل و دریافت آیفون واقعی از این شرکت، درمجموع نزدیک به یک‌میلیون دلار به جیب زد؛ اما درنهایت دستگیر و به تحمل ۲۶ ماه حبس محکوم شد.
تبلیغات

یکی از شهروندان چینی که اپل را فریب داد و آیفون‌هایی به ارزش مجموعاً یک‌میلیون دلار از این شرکت گرفت، اخیراً به ۲۶ ماه حبس محکوم شده است. براساس گزارش تک‌اسپات، فرد خاطی هی‌تنگ وو نام دارد و ۳۲ ساله است که در سال ۲۰۱۳ به منطقه‌ی مک‌لین در ایالت ویرجینیای آمریکا مهاجرت کرد تا در رشته‌ی مهندسی تحصیل کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید هی‌تنگ وو در سال ۲۰۱۵ مدرک کارشناسی ارشد خود را کسب کرد و دو سال بعد به‌‌صورت قانونی استخدام شد. مدت زیادی نگذشته بود که این فرد طرحی تقریباً سه‌ساله را در پیش گرفت تا اپل را فریب دهد.

ظاهراً هی‌تنگ وو آیفون‌های تقلبی را از هنگ‌کنگ دریافت کرده است. این آیفون‌ها کد IMEI و شماره‌سریال آیفون‌های معتبرِ گارانتی‌دار داشته‌اند. وو و همکارانش با استفاده از اسامی جعلی آیفون‌های تقلبی را برای اپل فرستادند و مدعی شدند دستگاه‌های یادشده آیفون‌هایی واقعی و گارانتی‌دار هستند که از کار افتاده‌اند.

ایده‌ی اصلی وو و همکارانش این بوده است که اپل درعوض آیفون‌های سالم واقعی را برایشان بفرستد و به‌نظر می‌رسد شرکت کوپرتینویی همین کار را انجام داده است. وقتی هی‌تنگ وو و همکارانش آیفون‌های واقعی را از اپل دریافت کردند، آن‌ها را برای دیگر هم‌دستان خود در خارج از مرزهای ایالات متحده‌ی آمریکا نظیر هنگ‌کنگ فرستادند.

وو افراد دیگری نظیر همسر خودش را نیز وارد این بازی کرد و اقدامات متعددی نظیر تهیه‌ی مدارک شناسایی جعلی و نام‌های استفاده‌شده و بازکردن چندین صندوق پستی تجاری انجام داد و مقدمات لازم را فراهم می‌کرد تا هم‌دستانش در ایالات متحده‌ی آمریکا سفر کنند. وو متوجه شد توانسته است آیفون‌هایی به ارزش تقریباً یک‌میلیون دلار با این روش از اپل بگیرد و در تلاش بود طرح خود را ادامه دهد. این فرد خاطی در دسامبر ۲۰۱۹ (آذر و دی ۱۳۹۸) به‌همراه شریکش دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت به‌سر می‌برد.

پس از برگزاری دادگاه، وو در می ۲۰۲۰ (اردبهشت و خرداد ۱۳۹۹) به اقدام کلاه‌بردارانه‌ی خود اعتراف کرد. قاضی اِمِت جی. سالیوان درنهایت هی‌تنگ وو را به تحمل ۲۶ ماه حبس و پرداخت ۹۸۷ هزار دلار غرامت محکوم کرد. قاضی سالیوان دستور داد هی‌تنگ وو منافع خود را در دو واحد کاندومینیوم (یکی در مک‌لین ویرجینیا و دیگری در آرلینگتون ویرجینیا) از دست بدهد. همسر فرد خاطی نیز به کلاه‌برداری پستی محکوم شد و باید بیش از پنج ماه در حبس باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات