پایان یک عصر؛ بلک بری به پشتیبانی از تمامی گوشی‌های هوشمند کلاسیک خود پایان می‌دهد

جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی بلک بری، گوشی‌های هوشمند کلاسیک این شرکت از ۴ ژانویه ۲۰۲۲ دیگر پشتبانی نمی‌شوند و ممکن است بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها غیرفعال شود.
تبلیغات

امروزه آیفون یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند در بازار به حساب می‌آید؛ اما با عقب‌گرد به دو دهه پیش، گوشی‌های بلک‌بری احتمالا یکی از جالب‌ترین دستگاه‌هایی بودند که هر کسی می‌توانست تهیه کند؛ اما این شرکت اکنون به‌دلیل برخی ضعف‌های مدیریتی، تصمیمات و صدالبته رقابت اشتباه با اپل، دیگر هیچ جایگاهی در بازار گوشی‌های هوشمند ندارد.

مدت‌ها است که دیگر گوشی‌های کلاسیک بلک‌بری با سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت تولید نمی‌شوند و حتی به‌نظر می‌رسد که سیاست تولید گوشی‌های اندرویدی نیز کاملا شکست خوده است. بااین‌حال، شرکت کانادایی تاکنون حتی از گوشی‌ها کلاسیک خود به‌صورت نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کرد؛ اما ظاهرا این پشتیبانی به‌زودی خاتمه خواهد یافت و شاید بتوان آن را وداعی تلخ با جاه‌طلبی ناکام بلک‌بری در حوزه گوشی‌های هوشمند توصیف کرد.

بلک بری روز گذشته اعلام کرد که به پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند کلاسیک که دارای سیستم‌عامل بلک‌بری ۷.۱ و بلک‌بری ۱۰ هستند، پایان می‌دهد. این شرکت به مشتریان پیشتهاد می‌کند که گوشی‌های داری چنین نرم‌افزاری را کنار بگذارند و در غیراین صورت، مطمئن شوند که از آخرین نسخه سیستم‌عامل استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که اپراتور یا اتصال Wi-Fi همچنان فعال خواهد بود.

در نتیجه، حتی عملکردهای اساسی مانند تماس‌ها، داده‌های تلفن همراه، پیامک و... ممکن است در گوشی‌های کلاسیک بلک‌بری به‌درستی کار نکنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که گوشی‌های اندرویدی بلک‌بری همچنان پشتیبانی خواهند شد. از قرار معلوم، پشتیبانی BlackBerry OS رسما در ۴ ژانویه ۲۰۲۲ پایان می‌یابد؛ بنابراین، خدمات نرم‌افزاری برای سیستم‌عامل بلک‌بری ۷.۱ و قبل‌تر، بلک بری ۱۰، سیستم‌عامل بلک‌بری پلی بوک ۲.۱ و سایر نسخه‌های قدمی، پس از بازه‌ی مشخص‌شده ارائه نمی‌شود.

با گذر از این موضوع، جالب است بدانید که اپل و آیفون اصلی‌ترین دلیل خروج بلک‌بری از بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند. مطمئنا آیفون در سال ۲۰۰۷ کل صنعت گوشی‌های هوشمند را تغییر داد؛ اما تقریبا تمامی سازندگان گوشی در آن زمان باور نداشتند که اپل چنین تأثیری بر بازار داشته باشد. هنگامی که اپل اولین آیفون را معرفی کرد، چندین مدیر RIM (شرکت مادر بلک‌بری) آیفون را به سخره گرفتند؛ زیرا فکر می‌کردند مصرف‌کنندگان هرگز گوشی هوشمندی با صفحه لمسی و صفحه‌کلید مجازی نمی‌خواهند.

بااین‌حال، مصرف‌کنندگان در عمل، از داشتن یک گوشی هوشمند با نمایشگر لمسی بزرگ استقبال کردند و درحالی‌که آیفون به موفقیت بزرگ جهانی تبدیل می‌شد، ارزش بازار بلک‌بری تنها در سال‌های پس از معرفی اولین آیفون به‌میزان قابل توجهی کاهش یافت و این شرکت با تصمیمات اشتباه خود اکثر کاربرانش را ازدست داد.

از سوی دیگر، شرکت‌هایی نظیر سامسونگ به‌سرعت مسیر اپل را با گوشی‌های هوشمند مجهز به نمایشگر لمسی دنبال کردند تا در بازار باقی بمانند و زمانی که بلک‌بری تصمیم گرفت با گوشی‌های هوشمند خود ادامه دهد، دیگر خیلی دیر شده بود. به‌هرحال، اگر هنوز از گوشی کلاسیک بلک‌بری در سال ۲۰۲۱ استفاده می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت از تمام اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ چراکه ممکن است تمامی اطلاعات شما پس از پایان پشتیبانی حذف یا با اختلال مواجه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات