تماس خودکار و تصادفی گوشی‌های پیکسل به مخاطبان کاربران

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برخی از تلفن‌های گوگل پیکسل به‌طور تصادفی با افراد موجود در فهرست مخاطبان کاربران تماس می‌گیرند.
تبلیغات

بیاید صادق باشیم: گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل تاکنون بارها مشکلات مختلفی را تجربه کرده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، کمی در این زمینه بدنام هستند. تاکنون، بارهاوبارها تلفن‌های این شرکت با مشکلات عجیب مختلفی دست‌وپنجه نر‌م‌ کرده‌اند و پیکسل ۶ و ۶ پرو جدید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای مثال، زمان‌ زیادی از عرضه‌ی آن‌ها نگذشته بود که گزارش‌های مختلفی درباره‌ی رنگ سبز صفحه‌نمایش و مشکلات آن منتشر شد.

اکنون، اتفاق جدیدی رخ داده و برخی کاربران گزارش داده‌اند که تلفن‌ پیکسل آن‌ها به‌طور تصادفی با افراد موجود در فهرست مخاطبان تماس برقرار می‌کند. تعداد نسبتا زیادی از این گزارش‌ها در ردیت منتشر شده‌اند. البته باید به این مسئله اشاره کرد که بعضی از آن‌ها کمی گیج‌کننده بودند؛ اما در این مقاله، سعی شده‌ است شرایط فعلی صاحبان سری پیکسل ۶ که به مشکل برخورده‌اند، بررسی شود.

به‌نظر می‌رسد اکثر منابع ادعا می‌کنند که تماس‌های خودکار به‌وسیله‌ی گوگل اسیستنت گرفته می‌شود. احتمالا دستیار صوتی گوگل به‌غلط تشخیص می‌دهد کاربر از دستوری برای برقراری تماس استفاده می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، این کار را انجام می‌دهد. برخی کاربران گزارش داده‌اند این اتفاق زمانی رخ داده که در حال صحبت‌کردن به زبانی بوده‌اند که گوگل اسیستنت با آن آشنا نیست. درست است که این مشکلی بزرگ تلقی می‌شود؛ اما قابل‌درک است.

بااین‌حال، مشکل برخی دیگر با پیکسل فراتر رفته و آن‌ها ادعا می‌کنند که دستگاهشان در محیطی ساکت و حتی زمانی که آن‌ها در خواب شبانه بوده‌اند، تماس برقرار کرده است. بعضی از کاربران که بخش سابقه‌ی فعالیت گوگل را فعال کرده بودند، به آن مراجعه و بررسی کردند تا متوجه شوند چه دستوری باعث برقراری تماس خودکار شده است. آن‌ها در‌نهایت متوجه شده‌اند که هیچ‌کدام از عبارات ضبط‌شده شبیه دستور برقراری تماس به‌وسیله‌ی گوگل اسیستنت نبوده‌اند. حتی «Hey Google» که عبارت مخصوص فراخوانی این دستیار صوتی است، به زبان نیامده بود. بنابراین، به‌وضوح مشخص است که مشکلی دراین‌میان وجود دارد.

با آزمایش‌های انجام‌شده، مشخص شد که دستیار صوتی مذکور در تفسیر اولین فرمانی که پس از بازکردن قفل تلفن داده می‌شود، مشکل دارد. پردازش دستور زمان زیادی می‌برد و اغلب اوقات یک فرمان تماس تصادفی به یکی از شماره‌های موجود در فهرست مخاطبان کاربر اجرا می‌شود. نکته‌ی جالب این است که گاهی اوقات، راه‌اندازی مجدد دستگاه مشکل را موقتا برطرف می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، برخی از کاربران حدس می‌زنند که این مشکل به‌دلیل داده‌های تاریخچه یا حافظه‌ی پنهان است که می‌تواند روی دستیار صوتی گوگل تأثیر بگذارد و عملکرد آن را با مشکل مواجه کند.

اکنون، باید قسمت‌های آخر پازل را کنار هم بچینیم تا متوجه شویم چرا این اتفاق در اتاق‌های آرام نیز رخ می‌دهد. ظاهر این مشکل به گزینه‌ی «پاسخ دستیار صوتی در صفحه‌ی قفل» مربوط می‌شود. این بدان‌معنا است که دستگاه همیشه در حال گوش‌کردن است تا بتواند فرمان «Hey Google» را تشخیص دهد. هنگامی که به‌اشتباه عبارت فراخوانی اسیستنت تشخیص داده می‌شود، اتفاقاتی رخ می‌دهد که پیش‌تر درباره‌ی اولین تشخیص دستیار صوتی پس از بازشدن دستگاه توضیح داده شد. راه‌حل موقت برای رفع بخشی از مشکلات این است که «پاسخ دستیار صوتی در صفحه‌ی قفل» را غیرفعال کنید.

بااین‌همه، ممکن است با خود بگویید در اتاق ساکت که چیزی شبیه به عبارت Hey Google گفته نمی‌شود. باید به شما اطلاع دهیم که برخی از گزارش‌های منتشرشده ادعا می‌کنند این باگ حتی زمانی که میکروفون دستگاه از بخش حریم خصوصی خاموش شده، نیز رخ داده است.

این می‌تواند بدان‌معنا باشد که مشکل مذکور به میکروفون نیازی ندارد، شاید هم دستیار صوتی گوگل تنظیمات حریم خصوصی را نادیده می‌گیرد! دلیل هرچه باشد، وجود چنین باگی اصلا جالب نیست.

درنهایت، باید گفت که خوشبختانه به‌نظر می‌رسد برخلاف بسیاری از باگ‌های دیگر، این یکی به سخت‌افزار مربوط نمی‌شود و نباید زیاد نگران آن بود. حتی گزارش‌هایی منتشر شد‌ه‌اند که براساس آن‌ها دستگاه‌های قدیمی‌تر پیکسل 3a و 4a نیز با این اشکال مواجه شده‌اند. همچنین، ظاهرا گوگل از این مشکل آگاهی دارد و در حال کار روی اصلاح فوری است. درنتیجه، می‌توان امید داشت به‌زودی باگ مذکور رفع شود و دستگاه پیکسل ۶ شما دیگر به‌صورت خودکار به کسی زنگ نمی‌زند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات