اوپو لنز زوم پیوسته و حسگر RGBW را برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اوپو جدیدترین تکنولوژی‌های عکاسی خود برای گوشی‌های هوشمند شامل حسگر دوربین و لنز زوم اپتیکال پیوسته ۲۰۰-۸۵ میلی‌متر و لرزش‌گیر اپتیکال پنج‌محوری را رونمایی کرد.
تبلیغات

اوپو در رویدادی ویژه، تکنولوژی‌های جدید عکاسی خود برای گوشی‌های هوشمند را معرفی کرد. در رویداد یادشده، سیمون لیو، مدیر بخش تصویربرداری اوپو، یک حسگر، لنز زوم متغیر، سیستم لرزش‌گیر اپتیکال و الگوریتم جدیدی برای پیاده‌سازی دوربین سلفی زیر نمایشگر را معرفی کرد. این تکنولوژی‌ها احتمالا تا پایان امسال و ابتدای سال آینده میلادی در گوشی‌های هوشمند جدید اوپو استفاده خواهند شد.

حسگر RGBW

حسگر جدید RGBW اوپو به آرایه‌ای متشکل از رنگ‌های قرمز و آبی و سبز، ساب‌پیکسل‌های سفید اضافه و با استفاده از ترکیب‌کردن (binning) چهار در یک پیکسل‌ها، عکس نهایی را تولید می‌کند. اوپو ادعا می‌کند با حذف تمامی فیلترهای رنگی دیگر، جذب نور ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت و نویز نیز درمقایسه‌با حسگرهای متداول، با ۳۰ درصد کاهش همراه خواهد بود.

اوپو می‌افزاید با استفاده از تکنیک deep trench isolation (DTI)، پیکسل‌های جمع‌آوری‌کننده نور را نسبت به‌هم ایزوله می‌کند تا تداخل نوری پیکسل‌ها کاهش و کیفیت تصویر بهبود یابد. همچنین، تکنیک ترکیب چهار در یک عملکرد رنگی را بهتر و از به‌وجودآمدن الگوهای موآر جلوگیری می‌کند.

این حسگر جدید در سه‌ماهه آخر سال جاری میلادی در گوشی‌های اوپو استفاده خواهد شد؛ اما هنوز اطلاعاتی درباره رزولوشن و ابعاد آن در دست نیست.

لنز زوم پیوسته اپتیکال ۲۰۰-۸۵ میلی‌متر

شاید ماژول دوربین با زوم اپتیکال پیوسته را بتوان جذاب‌ترین تکنولوژی معرفی‌شده اوپو به‌شمار آورد. این ماژول متشکل از یک لنز متحرک است که زوم اپتیکال پیوسته بین ۸۵ تا ۲۰۰ میلی‌متر را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، یک حسگر TMR در آن قرار گرفته است که حرکت دقیق و پایدار را برای لنزهای درونی به‌ارمغان می‌آورد.

عناصر لنز به‌صورت ترکیبی از شیشه و پلاستیک با دو لنز شیشه‌ای بسیار نازک کروی ساخته شده‌اند. موتور شَفت نیز بخش حرکتی را به‌عهده دارد. چنین سازوکاری از مشکلات متداول سیستم‌های دارای چند لنز، مثل ناپیوستگی دوربین‌ها، مصون خواهد بود.

اوپو هنوز اعلام نکرده است که از این سیستم با زوم متغیر در چه دستگاهی استفاده خواهد کرد؛ البته مشکل ابعاد هم در اینجا مطرح است و درواقع، چنین ماژولی برای فضای محدود گوشی‌های هوشمند بسیار بزرگ خواهد بود. در این صورت، باید ماژول دوربین درکنار حسگری نسبتا کوچک با دیافراگم باریک قرار گیرد.

لرزش‌گیر اپتیکال پنج‌محوری

لرزش‌گیر اپتیکال جدید اوپو با ترکیب پایدارسازی حسگر و لنز عمل می‌کند. زمانی که لرزش نسبتا کم است، سیستم از مکانیزم لنز برای جابه‌جایی افقی و عمودی استفاده می‌کند. بااین‌حال در زمان لرزش زیاد، جابه‌جایی حسگر نیز وارد عمل می‌شود تا جلو لرزش در راستای عمودی و افقی و چرخشی بیشتر گرفته شود. سیستم لرزشگیر پنج‌محوری اوپو احتمالا از سه‌ماهه اول سال آینده در محصولات این شرکت به‌کار خواهد رفت.

الگوریتم اختصاصی اوپو برای نسل بعدی دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر

درنهایت، به الگوریتم جدید و اختصاصی اوپو برای کنترل پیکسل‌ها روی دوربین سلفی زیر نمایشگر نسل آینده اوپو می‌رسیم. این الگوریتم جدید با تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل‌براینچ روی ناحیه دوربین کار خواهد کرد. با بهبود اتصالات مدار پیکسل‌ها و به‌کارگیری اتصالات بی‌رنگ، اوپو ادعا می‌کند شدت رنگ‌ها و روشنایی را بسیار بهتر از تکنولوژی‌های متداول کنونی می‌تواند کنترل کند.

شما کاربران زومیت کدام‌یک از تکنولوژی‌های معرفی‌شده اوپو را مهم‌تر و جذاب‌تر از بقیه می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات