احتمال افزایش ظرفیت باتری خانواده آیفون ۱۳ قوت گرفت

پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل قصد دارد نسل بعدی گوشی‌های هوشمندش را به باتری حجیم‌تری مجهز کند تا شارژدهی را افزایش بدهد و پشتیبانی از محتوای ۱۲۰ هرتز را بدون چالش خاصی به ارمغان بیاورد.
تبلیغات

شواهد نشان می‌دهد که اپل قصد دارد آیفون‌های امسال را صرف‌ نظر از تغییرات بنیادی در مؤلفه‌های طراحی، با همان شکل و شمایل آیفون ۱۲ رونمایی و عرضه کند. احتمالا کانون توجه این شرکت بیشتر روی بهبودهایی معطوف شده است که می‌تواند تأثیر بسزایی در تجربه کاربری مشتریان داشته باشد. یکی از این بهبودها احتمالا به شارژدهی آیفون‌های بعدی مربوط می‌شود و تاکنون چندین بار گزارش شده است. در جدیدترین اخبار، این موضوع بار دیگر تأیید شده است و گزارشی از Znet نشان می‌دهد که اپل در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳، باتری حجیم‌تری در مقایسه با سال گذشته استفاده خواهد کرد.

این نخستین بار نیست که می‌شنویم سری آیفون ۱۳ می‌تواند باتری‌های بزرگ‌تری داشته باشد. در گذشته مینگ-چی کو گزارش داده بود که نسل بعدی گوشی‌های هوشمند اپل به باتری‌های بزرگ‌تری مجهز خواهند شد و به موجب آن، وزن آیفون‌های ۱۳ سنگین‌تر از مدل‌های قبلی خواهد بود. گفته می‌شود اپل در حال بررسی طرح‌های جدید برای صرفه‌جویی در فضا مانند تلفیق شکاف سیم‌کارت با مین‌بُرد است. گزارش جدید هم‌سو با افشای اطلاعات ظرفیت باتری آیفون‌های بعدی در یک پایگاه نظارت داده است که در خرداد گذشته توسط افشاگری در توییتر با نام کاربری L0vetodream رسانه‌ای شد.

طبق اطلاعات فاش‌شده، ظرفیت باتری آیفون ۱۳ مینی با ۸ درصد افزایش، از ۲۲۲۷ به ۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعت خواهد رسید؛ درحالی‌که آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو افزایش ۹٫۹ درصدی تجربه خواهند کرد و ظرفیت باتری بالغ بر ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعت ارائه خواهند داد. در مقام مقایسه، آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو به باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده‌اند. گفته می‌شود آیفون ۱۳ پرو مکس بیشترین تغییر را خواهد داشت. انرژی بزرگ‌ترین گوشی ۲۰۲۱ اپل را باتری دوگانه با ظرفیت ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت تأمین خواهد کرد که ۱۸ درصد ظرفیت بیشتری در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو مکس خواهد داشت.

اپل سال گذشته با اتکا به مصرف انرژی بسیار کم تراشه‌های ۵ نانومتری، در مجموعه آیفون ۱۲ از باتری‌های کوچک‌تری در مقایسه با آیفون ۱۱ استفاده کرد که تا حدودی موفق بود. در برخی شرایط و بررسی‌ها، آیفون ۱۲ پرو مکس با حجم باتری کم‌تر از آیفون ۱۱ پرو مکس، شارژدهی بیشتری ارائه می‌دهد؛ اما این نتایج در تمامی مواقع یکسان نیست. برای مثال، در صورت استفاده از شبکه 5G مصرف باتری به‌شدت افزایش می‌یابد و شارژدهی را کاهش می‌دهد و این امر برای گوشی کوچکی همچون آیفون ۱۲ مینی بسیار گران تمام خواهد شد.

اپل در سال جاری از همان تراشه‌های ۵ نانومتری استفاده خواهد کرد؛ با این‌ تفاوت که نسل دوم تراشه‌های مذکور احتمالا مصرف انرژی را ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و می‌تواند در کنار افزایش حجم باتری سری آیفون ۱۳، نویدبخش شارژدهی بسیار خوبی باشد. افزون بر این، اپل احتمالا برای ارائه نسل پنجم ارتباطات موبایل (5G) از مودم X60 کوالکام در گوشی‌های بعدی‌اش بهره خواهد گرفت که آن نیز با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شده است.

این مودم فضای کمتری در مقایسه با مودم X55 نیاز دارد و بازدهی انرژی بالاتری ارائه می‌دهد. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا داده‌های 5G باند mmWave و زیر 6GHz به‌طور هم‌زمان برای سرعت و پوشش بهتر بهبود یابد. مودم یادشده سرعت دانلود حداکثر ۷٫۵ گیگابیت بر ثانیه و آپلود تا ۳ گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد و در نهایت از بلوتوث 5.2 با دو آنتن و کدک aptX با هدف بهبود صدای هدفون و اسپیکرهای بلوتوث پشتیبانی می‌کند.

اپل برای ارائه محتوای ۱۲۰ هرتز در مدل‌های پرو به نمایشگر مجهز به ترانزیستورهای فیلم نازک مبتنی بر اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) روی خواهد آورد. تکنولوژی یادشده برای مدیریت عمر باتری در نمایشگرهای با نرخ نوسازی بالا و دستگاه‌های مجهز به باتری کوچک بسیار ضرورت دارد و فرایند کاری آن بدین شکل است که به‌صورت متغیر و بسته به شرایط، نرخ نوسازی را می‌تواند از ۱ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم کند و مانع هدررفت انرژی در مواقع غیر ضروری شود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات