شایعه: تمام مدل‌های آیفون ۱۴ به نمایشگر ۱۲۰ هرتز LTPO مجهز خواهند شد

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود ال‌جی در حال مجهز کردن خطوط تولید نمایشگر آیفون به تجهیزات ساخت LTPO است؛ بدین ترتیب احتمالا هر چهار مدل آیفون ۱۴ به نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز خواهند شد.
تبلیغات

بر اساس شایعات اخیر، اپل قصد دارد برخی مدل‌های آیفون ۱۳ را به پنل‌ OLED (ارگانیک ال‌ای‌دی) مجهز به ترانزیستور فیلم‌نازک (TFT) پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) مجهز کند. از قرار معلوم، تنها مدل‌های پرو آیفون ۱۳ به نمایشگر مذکور مجهز می‌شوند. غول دنیای فناوری با بهره‌گیری از نمایشگر LTPO، پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و به تبع آن، قابلیت پروموشن (ProMotion) را به ارمغان می‌آورد.

گفته می‌شود سامسونگ تنها شرکتی است که از توانایی تولید این نوع نمایشگر در حجم مورد نیاز اپل برخوردار است و امسال به‌صورت انحصاری نمایشگرهای مذکور را برای آخرین دستاورد غول دنیای فناوری در صنعت گوشی‌ هوشمند تأمین خواهد کرد. برای مدل‌های غیر از پرو، اپل به استفاده از پنل‌ TCT از نوع OLED مجهز به ترانزیستورهای سیلیکون چندبلوری با درجه حرارت پایین (LTPS) که توسط ال‌جی دیسپلی ارائه می‌شود، ادامه خواهد داد؛ اما گفته می‌شود این روند ممکن است به‌زودی تغییر کند و شاهد استفاده از نمایشگر LTPO در تمامی مدل‌های آیفون ۱۴ باشیم.

یکی از دلایل محدودیت استفاده از فناوری LTPO در مدل‌های پرو آیفون ۱۳، به پیچیده و انحصاری بودن این تکنولوژی برمی‌گردد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در حال حاضر سامسونگ تنها شرکتی است که می‌تواند نمایشگرهای یادشده را به‌صورت انبوه تولید کند و از سوی دیگر، آیفون‌های اپل با فاصله‌ی بسیار زیاد پرفروش‌ترین گوشی‌های پریمیوم بازار محسوب می‌شوند و طبق گزارش‌های اخیر، خانواده آیفون ۱۲ پس از گذشت هفت ماه از زمان عرضه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دستگاه فروش داشته‌اند؛ بنابراین قطعا سامسونگ با وجود خط تولید بسیار بزرگ و گسترده، نمی‌تواند تقاضای اپل برای این تکنولوژی نوپا را به‌تنهایی برآورده کند؛ زیرا غول کره‌ای علاوه بر نیازهای خود و اپل، بیش از ۷۰ درصد نمایشگرهای OLED سایر شرکت‌ها را نیز تأمین می‌کند.

یکی دیگر از دلایل به آیفون ۱۳ مینی بازمی‌گردد که ظاهرا آخرین گوشی اپل با ابعاد ۵٫۴ اینچی خواهد بود. این گوشی نمی‌تواند باتری بزرگی در شاسی باریک و بسیار کوچک خود جای بدهد و همان‌طور که می‌دانید، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز تأثیر محسوسی در کاهش شارژدهی دارد که می‌تواند به یک فاجعه برای این گوشی تبدیل شود. گفته می‌شود سال آینده اپل یک نسخه ۶٫۷ اینچی را جایگزین آیفون ۱۳ مینی خواهد کرد که طبیعتاً مشکل تعبیه باتری حجیم‌تر را برطرف می‌کند. از قرار معلوم، ال‌جی نیز در صدد است که خطوط تولید نمایشگر LTPO را به تجهیزات جدید مجهز کند. طبق گفته‌ی منابع نزدیک به زنجیره تأمین، ال‌جی تجهیزات مورد نیاز را به Avaco سفارش داده است و قصد دارد خطوط تولید E6-1، E6-2 و E6-3 خود را به این تجهیزات مجهز کند.

در صورت صحت داشتن خبر یادشده، سال آینده میلادی هر دو تأمین‌کننده اصلی نمایشگرهای اپل، یعنی سامسونگ و ال‌جی، قادر به ارائه نمایشگر ارگانیک ال‌ای‌دی مبتنی بر LTPO خواهند بود که ممکن است به اپل این امکان را بدهد که فناوری پروموشن را در کل محدوده آیفون ۱۴ گسترش بدهد. دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد اپل واقعاً می‌تواند به این سمت حرکت کند. در حال حاضر علاوه بر ابعاد متفاوت، مدل‌های پرو و استاندارد از زبان طراحی یکسانی برخوردار هستند. تمامی مدل‌ها از همان طراحی مبتنی بر ناچ تشکیل شده‌اند که برای نخستین بار در آیفون X ارائه شد و تنها تفاوت واقعی در ظرفیت باتری و قابلیت‌های مختلف دوربین خلاصه می‌شود.

به گفته‌ی مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، سری آیفون ۱۴ چشمگیرترین تغییرات طراحی در طی سالیان اخیر را شامل می‌شود و ظاهراً شرکت واقع در کوپرتینو استفاده از حفره را جایگزین ناچ خواهد کرد. کو معتقد است طراحی جدید احتمالا در مدل‌های پرو ارائه خواهد شد و شاید به این معنی باشد که نسخه‌های استاندارد همچنان از همان طراحی مبتنی بر ناچ بهره خواهند گرفت؛ از این‌رو، اپل برای متمایز نشان دادن مدل‌های پرو دیگر نیازی به تفاوت تکنولوژی نمایشگر نخواهد داشت و می‌تواند هر چهار مدل را به نمایشگر مشابه مجهز کند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات