تماشا کنید: آزمون سرعت آیفون ۱۲ در مقابل نخستین گوشی‌ هوشمند

شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آزمون سرعت انجام‌شده توسط فون‌باف، آخرین دستاورد اپل در حوزه موبایل را در مقابل نخستین نسل گوشی‌ هوشمند قرار می‌دهد و دید خوبی از پیشرفت آیفون در گذر ۱۴ سال ارائه می‌دهد.
تبلیغات

اگر تاریخ تکنولوژی را مرور کنید، قطعاً نام اپل در صدر شرکتهایی دیده میشود که به واسطه محصولات خود روند و تحولات این صنعت را دستخوش تغییرات بنیادی کردهاند. شاید شرکت واقع در کوپرتینو در طی سالیان اخیر کمی به حاشیه رفته باشد و دیگر شاهد آن شرکت نوآور پیشین با انبوهی از پروژهها ریسکپذیر نباشیم؛ اما با نگاهی به گذشته متوجه میشویم اپل همان شرکتی است که انقلاب کامپیوتر شخصی، رابط گرافیکی و استفاده عمومی از ماوس را راه انداخت و متعاقب آن، با آیپادها صنعت موسیقی را زنده کرد؛ محصولی که میتوان آن را پدر معنوی آیفون دانست.

تقریباً در چنین روزهایی بود که استیو جابز مدیرعامل فقید اپل در سال ۲۰۰۷، آیفون را به‌عنوان دستگاهی رونمایی کرد که قابلیت‌های آیپاد، تلفن همراه و وسیله متصل به اینترنت را به همراه داشت. این مهم دقیقاً همان دستاوردی بود که با واسطه‌ی آن مفهوم گوشی‌ هوشمند پایه‌گذاری شد، سیستم‌عامل و نرم‌افزار گوشی‌های همراه به کلی تغییر کرد و این صنعت به یکی از تأثیرگذارترین صنایع جهان تبدیل شد که اکنون سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد و ده‌ها هزار کسب‌وکار به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند. به‌درستی می‌توان گفت آیفون تأثیرگذارترین دستگاه یا فناوری است که صنعت تکنولوژی بعد از عمومی شدن کامپیوترهای شخصی به خود می‌بیند.

آیفون در طی چهارده سال گذشته به وسیلهای فوقالعاده قدرتمند تبدیل شده است و شاید اکنون نخستین نسل آیفون کاربران را به یاد قرون وسطا بیندازد. این یک روند معمول در صنعت تکنولوژی محسوب میشود؛ زیرا هرساله سختافزار و نرمافزارها پیشرفت میکنند و کاملاً طبیعی است که محصول ۱۴ سال پیش در مقوله‌ی سختافزار و نرمافزار حرفی برای گفتن نداشته باشد. بااینحال، جالب است که متوجه شویم سرعت آخرین گوشی اپل در مقایسه با نسخهی اولیه آن چه تفاوتی دارد. اکنون یک تست سرعت جدید برای تعیین سرعت آیفون ۱۲ در مقایسه با آیفون اورجینال (آیفون 2G) انجام شده است که میتواند بسیار در خور توجه باشد و دید خوبی از تفاوتهای دو نسل متفاوت گوشیهای هوشمند را نمایان کند.

البته شاید از دیدگاه برخی از افراد مقایسهی این دو گوشی بسیار احمقانه باشد؛ اما اگر رویدادهای اپل را دنبال کرده باشید، این شرکت همواره آخرین دستاوردهای خود را با نخستین نسل آنها مقایسه میکند. برای مثال، غول دنیای فناوری در هنگام رونمایی از آیپد پرو ۲۰۲۱ مجهز به تراشه M1 اذعان داشت که عملکرد پردازشی تراشه مذکور ۷۵ برابر سریعتر و عملکرد گرافیکی آن ۱۵۰۰ برابر قوی‌تر از آیپد اورجینال است. این مقایسه مفیدی برای اکثر افراد نخواهد بود؛ اما مطمئناً پیشرفت چشمگیر سختافزار را در گذر سالها نشان میدهد؛ بنابراین، مقایسه سرعت آیفون ۱۲ و آیفون اورجینال که توسط PhoneBuff انجام شده است، جالب به نظر میرسد

پیش از مشاهده ویدئو بیایید گریزی اجمالی به سخت‌افزار این دو گوشی بیندازیم، آیفون ۱۲ دارای تراشه بسیار قدرتمند A14 Bionic است که در بطن آن ۶ هسته‌ی پردازشی با سرعت ۳٫۱ گیگاهرتز جای گرفته است. این در حالی است که قدرت پردازشی آیفون ۲۰۰۷ را پردازنده یک هسته‌ای با سرعت کلاک ۴۱۲ مگاهرتز تأمین می‌کند. افزون بر این، آیفون ۱۲ از چهار گیگابایت رم بهره می‌گیرد؛ درحالی‌که این مقدار برای آیفون 2G تنها ۱۲۸ مگابایت است. جالب است بدانید که نمایشگر به‌کاررفته در نخستین نسل آیفون تنها قادر به ارائه رزولوشن ۴۸۰ در ۳۲۰ پیکسل است و در مقابل، نمایشگر آیفون ۱۲ وضوح ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ ارائه می‌دهد.

تماشا در یوتیوب

به نقل از فونباف، نکته جالب در مورد تلاش برای اجرای آزمون سرعت بین آیفونها با فاصله ۱۴ سال این است که نسل نخست آیفون حتی نمیتواند برنامههای جدید با کارایی بالا که بهطور معمول بخشی از روند کار هستند، اجرا کند؛ بنابراین آزمون یادشده تنها توانسته است سرعت برنامههای پیشفرض iOS نظیر دوربین، فوتوز، ماشین حساب، یادداشتها، سافاری و اپ استور را مقایسه کند.

در حقیقت، این نوع آزمون سرعت قادر به اندازه‌گیری سرعت و توانایی آیفون ۱۲ نیست؛ اما نتایج نشان می‌دهد که آخرین پرچم‌دار اپل این آزمون‌ها را در یک دقیقه به اتمام می‌رساند‌؛ درحالی‌که آیفون اورجینال برای اتمام آن‌ها به ۲ دقیقه و ۲۹ ثانیه زمان احتیاج دارد. فون‌باف می‌گوید آن‌ها حتی مجبور بودند ربات خود را به تأخیر بیندازند تا با آهسته بودن آیفون اصلی سازگار باشد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات