شایعه: ضخامت شاسی و دوربین آیفون ۱۳ افزایش خواهد یافت

پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود ضخامت دستگاه و برآمدگی دوربین در خانواده آیفون ۱۳ کمی ضخیم‌تر خواهد شد. به‌کارگیری سخت‌افزار قوی به‌عنوان یکی از دلایل افزایش ضخامت نام برده می‌شود.
تبلیغات

اپل چندی پیش از خانواده‌ی آیفون ۱۲ با زبان طراحی جدید، سخت‌افزار و دوربین‌های بهبودیافته رونمایی کرد. تمامی چهار مدل آیفون ۱۲ با وجود استفاده از همان حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی، از نظر عملکرد دوربین پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. قطعا پیشرفت دوربین آیفون به اینجا ختم نمی‌شود و از قرار معلوم، اهالی کوپرتینو می‌کوشند تا دوربین آیفون ۱۳ را از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهبود بدهند.

در سالیان اخیر استفاده از حسگرها، لنزها و سایر سخت‌افزار پیشرفته، منجر به بزرگ‌تر شدن دوربین گوشی‌های هوشمند شده است و آیفون نیز از این قاعده مستثنا نیست. حال در جدیدترین خبر گفته می‌شود ضخامت شاسی و دوربین خانواده آیفون ۱۳ افزایش خواهد یافت.

به گزارش MacRumors، سری آیفون ۱۳ اپل کمی ضخیم‌تر از مدل‌های آیفون ۱۲ خواهند بود و ظاهرا غول دنیای فناوری قصد دارد از برجستگی هر لنز بکاهد و ضخامت کلی دوربین را افزایش بدهد.

انتظار می‌رود آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو از ضخامت بدنه‌ی ۷٫۵۷ میلی‌متری برخوردار باشند. این در حالی است که ضخامت بدنه‌ی آیفون ۱۲ به ۷٫۴ میلی‌متر می‌رسد. در واقع ضخامت نسل بعدی گوشی‌های مذکور، ۰٫۱۷ میلی‌متری افزایش می‌یابد که برای اکثر کاربران آن‌چنان ملموس نخواهد بود؛ زیرا ممکن است تغییراتی که در برجستگی دوربین آیفون‌های بعدی ایجاد می‌شود، بیشتر به چشم بیایند.

با استناد به گفته‌ی افراد آگاه به سیاست‌های اپل، دوربین آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو دارای برآمدگی بیشتر خواهد بود. این تغییر به‌خصوص در ۱۳ پرو بسیار مشهود است. دوربین آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو دارای برجستگی دوربین در محدوده ۱٫۵ تا ۱٫۷ میلی‌متر هستند؛ درحالی‌که ادعا می‌شود برآمدگی دوربین آیفون ۱۳ تقریبا ۲٫۵۱ میلی‌متر و مدل پرو ۳٫۶۵ میلی‌متر خواهد بود.

اعتقاد بر این است که به دلیل افزایش ضخامت کلی دوربین، از بیرون‌زدگی لنزهای منفرد کاسته می‌شود؛ البته باید توجه داشت که این بیرون‌زدگی کاملا از بین نمی‌رود و طراحی نهایی می‌تواند بسیار نزدیک به لنزهای آیپد پرو باشد.

علاوه‌ بر افزایش ضخامت، شواهد نشان می‌دهد که مساحت دوربین نیز افزایش خواهد یافت. مساحت دوربین آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو تقریبا ۲۸ در ۳۰ میلی‌متر است؛ اما گفته می‌شود آیفون ۱۳، سطح تقریبا مربعی‌شکل ۲۹ در ۲۹ میلی‌متر ارائه می‌دهد که تغییر محسوسی محسوب نمی‌شود. اصلی‌ترین تغییر در آیفون ۱۳ پرو رخ خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود دوربین آیفون ۱۳ پرو ابعادی در حدود ۳۶ در ۳۷ میلی‌متر داشته باشد.

ابعاد یادشده بسیار شبیه به آیفون ۱۲ پرو مکس است. برای یادآوری، در آیفون ۱۲ پرو مکس، کوپرتینویی‌ها از حسگرهای بزرگ‌تر و تثبیت‌کننده‌ی جدیدی برای کاهش لرزش تصاویر استفاده کرده‌اند که پیش‌تر فقط در دوربین‌های DSLR استفاده می‌شد. قابلیت‌های یادشده سبب شد برآمدگی و مساخت دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس بزرگ‌تر از برادرانش باشد. تغییرات در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که آیفون ۱۳ پرو می‌تواند به آرایه‌ی دوربین و ویژگی‌های مشابه با آیفون ۱۲ پرو مکس مجهز شود.

شایعات اخیر حاکی از آن است که می‌توان روی بهبود چشمگیر دوربین خانواده آیفون ۱۳ امیدوار بود. پیش‌بینی می‌شود تثبیت‌کننده Sensor Shift در مدل‌های پرو گسترش یابد. این شرکت ظاهرا مدل‌های پرو را به دو تثبیت‌کننده‌ی Sensor Shift در لنز‌های واید و اولتراواید مجهز می‌کند و به موجب آن، پایداری تصاویر را به‌صورت چشم‌گیری افزایش خواهد داد.

اپل همچنین در صدد این است که آیفون ۱۳ پرو مکس را به یک لنز با گشودگی دیافراگم f/1.5 و زاویه دید عریض مجهز کند و به‌طور بالقوه، کیفیت تصاویر در محیط‌های کم‌نور را افزایش بدهد.

سایر مدل‌ها شامل آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو از لنز واید با گشودگی f/1.6، مشابه با لنز به‌کاررفته در خانواده آیفون ۱۲ بهره خواهند گرفت؛ مانند آیفون‌های فعلی، دوربین عکاسی با زاویه دید عریض دارای لنز هفت‌تکه برای بهینه‌سازی قابلیت جمع‌آوری نور و کاهش انحرافات رنگی است و از قرار معلوم، اپل در سال‌های آینده دوربین‌های پشت تمام مدل‌های آیفون را به لنزهای هفت‌تکه مجهز خواهد کرد.

شایعات همچنین حاکی از آن است که آیفون ۱۳ پرو می‌تواند از لنز تله‌فوتو ارتقا یافته‌ای بهره‌مند شود که به‌طور انحصاری در آیفون ۱۲ پرو مکس معرفی شد. تاکنون خبری مبنی بر محدود بودن ویژگی خاصی در آیفون ۱۳ پرو مکس منتشر نشده است که قطعا خبر امیدوارکننده‌ای برای دوستداران گوشی‌های کوچک‌تر باشد؛ زیرا می‌توانند از تمامی ویژگی‌های جدید و پیشرفته بهره‌مند شوند.

بر اساس گزارش‌های قبلی، سری ‌آیفون ۱۳ همانند سال گذشته به استفاده از لنزهای هفت‌تکه در دوربین اصلی متکی خواهند بود. البته گفته می‌شود در بطن ماژول دوربینِ مدل‌های پرو از حسگر تصویر بزرگ‌تر و بازطراحی‌شده‌ی CMOSا(CIS) با وضوح بهبودیافته استفاده خواهد شد؛ درحالی‌که مدل‌های معمولی (آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی)، CIS-های مورد استفاده در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس را به ارث می‌برند. اعتقاد بر این است که سونی به‌عنوان غول ژاپنی صنعت حسگر، اصلی‌ترین تأمین‌کننده‌ی CIS در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات