ثبت پتنت اپل برای استفاده از عناصر گرمایشی در نمایشگر آیفون تاشو

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پتنت جدید اپل به‌تفصیل مکانیزمی را شرح می‌دهد که آیفون یا آیپد تاشو، می‌تواند با بهره‌گیری از عناصر گرمایشی، از شکننده شدن نمایشگر در هوای سرد جلوگیری کند.
تبلیغات

تاکنون شرکت‌های متعددی همچون سامسونگ، هواوی و موتورولا گوشی تاشدنی روانه‌ی بازار کرده‌اند؛ اما معمولا نخستین نسل از این گوشی‌ها با مشکلات و چالش‌های فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. یکی از چالش‌های تولیدکنندگان گوشی‌ تاشو به شکننده شدن و روان نبودن مکانیزم لولا در فصول سرد بازمی‌گردد. این امر باعث شده است تولیدکنندگان برای رفع مشکلات اولیه به بازنگری در تولید نسل بعدی این محصولات بپردازند. البته شواهد حاکی از آن است که هنوز این نوع گوشی‌ با شرایط ایده‌آل بسیار فاصله دارد.

به‌طور کلی، تأثیر دما بر مواد یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت محسوب می‌شود. گرما باعث می‌شود پلاستیک‌ها و مواد دیگر انعطاف‌پذیرتر باشند و سرما باعث کاهش انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌شود و برای دستگاهی با نمایشگر انعطاف‌پذیر مانند گوشی‌ هوشمند، می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود؛ زیرا ممکن است منجر به ترک خوردن و در نهایت شکستن آن شود. این ممکن است فقط روی ماده اصلی نمایشگر تأثیر نگذارد؛ زیرا چسب‌ها و سایر عناصر واسطه نیز می‌توانند تحت تأثیر هوای سرد قرار بگیرند.

اختراع ثبت‌شده‌ی اپل در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «دستگاه الکترونیکی مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر» مکانیزمی را شرح می‌دهد که با گرم کردن نمایشگر می‌تواند مشکلات یادشده را برطرف کند. غول دنیای فناوری استدلال می‌کند که حسگرهای نصب‌شده روی بُرد می‌توانند تعیین کنند که دمای دستگاه چقدر است و آیا در حالت فعلی خم شدن نمایشگر برای آن بی‌خطر است یا خیر. اگر صفحه بدون آسیب احتمالی قابل جابه‌جایی نباشد، سیستم به‌صورت خودکار می‌تواند خطر و همچنین ایجاد یک مانع فیزیکی را به کاربر هشدار بدهد.

در مستندات اختراع آمده است تا زمانی ‌که دمای نمایشگر برای خم شدن به اندازه‌ی کافی بالا نرود، سیستم می‌تواند قفل شود. سیستم مذکور می‌تواند از یک محرک برای اتصال قفل در جای خود و همچنین برای جدا کردن آن استفاده کند. در مورد اصلاح دمای نمایشگر، اپل پیشنهاد می‌کند که چند روش برای انجام آن وجود دارد. ساده‌ترین کار این است که عناصر گرمایشی را در زیر مستعدترین نقاط ضعف آن تعبیه کرد. البته انجام این کار در طراحی دستگاه تأثیر می‌گذارد؛ زیرا می‌تواند طراحی فیزیکی را مجبور به بزرگ‌تر شدن قطعات جدید کند یا حتی از ایمنی آن‌ها بکاهد.

ایده‌ی بهتر و سیستم پیشنهادی اپل این است که از عناصر گرمایشی در خود نمایشگر بهره گرفت. همان‌طور که نمایشگر نور ساطع می‌کند، می‌تواند به‌عنوان محصول جانبی گرما ساطع کند. این حسگرها می‌توانند مناطقی از صفحه را که ممکن است به عملیات حرارتی نیاز داشته باشند، شناسایی و پیکسل‌های موجود در آن مکان و مناطق اطراف را برای به حداکثر رساندن تولید گرما روشن کنند. همچنین پیشنهادهایی برای محافظ نمایشگر و سایر سیستم‌های گرافیکی ارائه شده است که می‌تواند به مرور زمان حرارت را به‌ گونه‌ای در مناطق آسیب‌پذیر منتقل کند. پرونده‌ی اصلی این اختراع در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ ثبت شده است.

ایده دستگاه انعطاف‌پذیر یا تاشدنی مدتی است مورد توجه قرار گرفته است و به‌طور مکرر در انبوهی از پتنت‌ها ظاهر می‌شود. برای مثال، فقط در سال گذشته میلادی بیش از دو هزار اختراع و برنامه‌ی استفاده از مکانیزم لولا، نمایشگر OLED کشویی برای ایجاد یک نمایشگر گسترده‌تر و مفاهیمی از این قبیل به ثبت رسیده و نکته‌ی جالب این است که این پرونده‌ها فقط به فناوری نمایشگر محدود نمی‌شوند؛ در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) چندین اختراع مرتبط با باتری انعطاف‌پذیر رسانه‌ای شد که می‌توانست در طراحی یک آیفون تاشو قرار بگیرد.

تاکنون شایعات متعددی از توسعه‌ی آیفون تاشو منتشر شده؛ اما اعتقاد بر این است که عرضه‌ی این گوشی در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد. گمان می‌رود توسعه هنوز در مراحل ابتدایی و معطوف به تکنولوژی‌های نمایشگر است و ظاهرا غول دنیای فناوری نمونه‌ی تکمیل‌شده از گوشی تاشو را وارد فرایند آزمون ‌و خطای اولیه نکرده است. مانند گوشی‌های هوشمند تاشو شرکت‌های دیگر، آیفون تاشو این امکان را برای اپل فراهم می‌کند تا نمایشگر بزرگتری در کالبدی کوچک‌تر ارائه بدهد.

براساس گزارشی از نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹)، اپل آیفون‌ تاشو را برای آزمایش بلبرینگ‌ تاشدنی با بیش از ۱۰۰ هزار بار آزمون باز و بسته شدن به فاکسکان ارسال کرده است که به نظر می‌رسد فرایند آن به پایان رسیده باشد. طبق گزارش‌ها، تولید تجهیزات لولا را چندین تأمین‌کننده به‌صورت مشترک بر عهده گرفته‌اند؛ اما مونتاژ نهایی را فاکسکان انجام می‌دهد. با استناد به منابع نزدیک زنجیره تأمین، ادعا می‌شود که اپل اولین آیفون تاشدنی را در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ عرضه می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات