مقایسه سری ردمی نوت 10 شیائومی با ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8

یک‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
سری ردمی نوت 10 شیائومی که به‌تازگی از آن رونمایی شده است چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با سری ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 دارد؟ زومیت را با این مقایسه‌ی عمیق همراهی کنید.
تبلیغات

شیائومی از نام‌آشنا‌ترین برندهای حوزه‌ی موبایل است؛ به‌خصوص برای ایرانی‌ها. این شرکت چینی که در سال ۲۰۱۰ بنیان‌گذاری شد، در دهه‌ی اخیر پیشرفت‌های عظیمی کرده است و امروزه دستگاه‌های الکترونیکی متنوعی نظیر گوشی، لپ تاپ، لوازم جانبی، لوازم خانگی هوشمند و... را به ‌فروش می‌رساند. واحد موبایل شیائومی فعال‌ترین بخش تجاری این شرکت است که دستگاه‌های زیادی برای افراد مختلف تولید می‌کند.

شیائومی نه‌تنها در بازار دستگاه‌های بالارده حضور فعالی دارد، بلکه دستگاه‌هایی می‌سازد که مخصوص بازار میان‌رده و پایین‌رده هستند. این شرکت چینی چند خانواده گوشی دارد که محبوب‌ترین آن‌ها در بازار ایران، خانواده‌ی ردمی نوت است. این گوشی‌ها که توسط ردمی (زیربرند شیائومی) تولید می‌شوند، عموما مشخصات فنی بسیار خوبی دارند و با قیمت مناسب در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند.

با بالا رفتن قیمت دلار و پررنگ‌تر شدن نقش دلالان در صنعت موبایل، توجه ایرانی‌ها به گوشی‌های شیائومی بیش‌ازپیش افزایش یافت. نخستین نشانه‌ها از محبوبیت محسوس شیائومی در بازار ایران،‌ ‌هنگام عرضه‌ی ردمی نوت 7 پرو رخ داد. شیائومی در نسل بعد سراغ تولید سری ردمی نوت 8 رفت و بهبودهای محسوسی در آن‌ اعمال کرد.

ردمی نوت 8 تا مدت‌ها محبوب‌ترین گوشی هوشمند بازار ایران بود. سری ردمی نوت 9 با بهبودهای بیشتر از راه رسید و مجددا استقبال خوبی از آن‌ در بازار ایران به‌ عمل آمد. به ‌همین دلیل شکی نداریم گوشی‌های سری ردمی نوت 10 ‌هنگام عرضه در بازار ایران، توجه افراد زیادی را جلب خواهند کرد. 

با درنظرگرفتن اهمیت گوشی‌های سری ردمی نوت 10 برای بازار ایران، شناخت تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها با سری ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 که هنوز هم از محبوبیت قابل ‌قبولی در بازار برخوردار هستند،‌ ضروری به ‌نظر می‌رسد.

ردمی نوت 10 در برابر ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8

مدل‌های استاندارد خانواده‌ی ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 عموما بیشتر از مدل‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ زیرا تعادل مناسبی بین مشخصات فنی و قیمت برقرار می‌کنند. شیائومی در نسل جدید تلاش کرده است ماهیت کلی سری ردمی نوت را حفظ کند و برخی از مشخصه‌ها را بهبود بدهد.

نمایشگر و پنل پشتی ردمی نوت 10 استاندارد

ردمی نوت 10

طراحی

مبحث طراحی، کاملا سلیقه‌ای است؛ اما به‌طور قطع اکثر کاربران امروزی دستگاهی را جذاب می‌دانند که حاشیه‌ی کمی در اطراف صفحه‌نمایش داشته باشد و از ظاهری مدرن بهره بگیرد. ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 به این قاعده پای‌بند هستند. در پنل جلویی ردمی نوت 10 نمایشگر تمام‌صفحه می‌بینیم که در بخش بالایی از حفره‌ای دایره‌ای‌شکل برای دوربین سلفی میزبانی می‌کند. ۸۳٫۵ درصد از پنل جلویی ردمی نوت 10 توسط نمایشگر پوشانده شده است.

مقاله‌های مرتبط:

ردمی نوت 9 طراحی مشابهی در پنل جلویی دارد؛ با این تفاوت که حفره‌ی دوربین سلفی آن از مرکز بخش بالایی به گوشه‌ی سمت چپ منتقل شده است. البته ردمی نوت 9 دارای نسبت نمایشگر به بدنه‌ی مشابه ردمی نوت 10 است. ردمی نوت 8، برخلاف دو گوشی دیگر، از بریدگی قطره‌ای‌شکل بهره می‌گیرد. سلیقه‌ی کاربران مختلف در این زمینه متفاوت است؛ اما به ‌عقیده‌ی نگارنده‌، ردمی نوت 10 بهترین طراحی پنل جلویی را در بین سه گوشی دیگر دارد. 

ردمی نوت 10 شیائومی در پنل پشتی پوششی پلاستیکی دارد که در بخش پایینی آن عبارت Redmi به ‌چشم می‌خورد. میل بازار در سال‌های اخیر به سمت دستگاه‌هایی کشانده شده که پنل پشتی‌شان تا حد امکان خلوت است. به ‌عقیده‌ی نگارنده، هرچه پنل پشتی خلوت‌تر باشد، گوشی جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

مجموعه‌دوربین پنل پشتی ردمی نوت 10 (وقتی از پشت به آن نگاه کنید) به سمت چپ دستگاه متمایل شده است و از این حیث شبیه ردمی نوت 8 به ‌نظر می‌رسد؛ اما بین جزیره‌ی دوربین ردمی نوت 10 و ردمی نوت 8 تفاوت‌های محسوسی به‌ چشم می‌خورد. جزیره‌ی دوربین ردمی نوت 9، در وسط بخش بالایی پنل پشتی قرار گرفته است و جذاب‌تر از دوربین دو گوشی دیگر به ‌نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

مقایسه‌ی صفحه‌نمایش و اسپیکر ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8

ردمی نوت 10

ردمی نوت 9

ردمی نوت 8

نوع

سوپر AMOLED

IPS LCD

IPS LCD

ابعاد 

۶٫۴۳ اینچ

۶٫۵۳ اینچ

۶٫۳ اینچ

وضوح

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

نسبت تصویر

۲۰:۹

۱۹٫۵:۹

۱۹٫۵:۹

تراکم پیکسل

۴۰۹ پیکسل‌ بر اینچ

۳۹۵ پیکسل‌ بر اینچ

۴۰۹ پیکسل‌ بر اینچ

شیشه‌ی محافظ

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

توضیحات اسپیکر

استریو،‌ صدای ۲۴ بیت ۱۹۲ کیلوهرتز

تک‌‎کاناله

تک‌‎کاناله

صفحه‌نمایش اگر مهم‌ترین مشخصه‌ی دستگاه نباشد،‌ قطعا در بین سه مشخصه‌ی پراهمیت قرار می‌گیرد. داشتن صفحه‌نمایش باکیفیت می‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای محبوبیت دستگاه باشد. وقتی درباره‌ی دستگاه‌های میان‌رده سخن می‌گوییم، باید با بهره‌مندی آن‌ها از صفحه‌نمایش LCD به‌جای OLED کنار بیاییم. ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 صفحه‌نمایش IPS LCD دارند؛ اما شیائومی در ردمی نوت 10 سراغ استفاده از صفحه‌نمایش سوپر AMOLED رفته است.

صفحه‌نمایش سه گوشی از لحاظ ابعاد بسیار نزدیک به هم است؛ اما ردمی نوت 9 بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش را دارد (۶٫۵۳ اینچ). وضوح صفحه‌نمایش ردمی نوت 10 (۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) اندکی بیشتر از دو گوشی دیگر است؛ اما در هر صورت هر سه وضوح مناسبی ارائه می‌دهند. در نگاه اول استفاده از پنل OLED باعث می‌شود ردمی نوت 10 برنده‌ی بی‌چون‌و‌چرای بخش صفحه‌نمایش باشد.

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی روی گوشی ردمی نوت ۹

ردمی نوت 9

شیائومی مدعی شده است که ردمی نوت 10 از اسپیکر استریو استفاده می‌کند. تجربه کاری ما نشان می‌دهد اسپیکر تک‌کاناله‌ی ردمی نوت 9 محتوای صوتی را به ‌شکلی رضایت‌بخش پخش می‌کند؛ اما از لحاظ حجم صدا حرف زیادی برای گفتن ندارد. ردمی نوت 8 نیز از اسپیکر تک‌کاناله با حجم صدای متوسط استفاده می‌کند. ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون بهره‌مند هستند. 

مشخصات فنی

مقایسه‌ی مشخصات فنی ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8

ردمی نوت 10

ردمی نوت 9

ردمی نوت 8

وزن

۱۷۸٫۸ گرم

۱۹۸ گرم

۱۹۰ گرم

پردازنده

اسنپدراگون 678 کوالکام

هلیو G85 مدیاتک

اسنپدراگون 665 کوالکام

رم

۴ یا ۶ گیگابایت

۳ یا ۴ گیگابایت

۳ یا ۴ یا ۶ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

۳۲ یا ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژر ۳۳ وات

۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ ر۱۸ وات

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژر ۱۸ وات

حسگر اثر انگشت

کنار 

پشت 

پشت 

درگاه

USB Type-C 2.0

USB

 Type-C 1.0

USB 

Type-C 1.0

رنگ‌بندی

مشکی، سفید و سبز

بنفش، سفید و سبز

سفید، مشکی و آبی

ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 متعلق‌ به سال‌های مختلف هستند و طبیعی است که سخت‌افزار مدل ردمی نوت 10 به‌روزتر باشد. این گوشی از پردازنده‌ی ۱۱ نانومتری اسنپدراگون 678 به ‌همراه چهار یا ۶ گیگابایت رم و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌گیرد. پردازنده‌ی ردمی نوت 10 لیتوگرافی ۱۲ نانومتری دارد و با نام هلیو G85 مدیاتک شناخته می‌شود. ردمی نوت 8 از پردازنده‌ی ۱۱ نانومتری اسنپدراگون 665 استفاده می‌کند.

تنوع کانفیگ‌های ردمی نوت 8 بیشتر است و این گوشی در ضعیف‌ترین کانفیگ، از سه گیگابایت رم به ‌همراه ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. 

ردمی نوت 8 / Redmi Note 8 درحال عکاسی

ردمی نوت 8

در بین ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8، مدل دوم قوی‌ترین باتری را دارد (۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت)؛ اما مزیت باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی ردمی نوت 10 پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ وات است (ردمی نوت 9 شارژ ۱۸ وات دارد). در ردمی نوت 8 از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ ۱۸ وات استفاده شده. 

دوربین

مقایسه‌ی دوربین ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8

ردمی نوت 10

ردمی نوت 9

ردمی نوت 8

دوربین پشتی

48 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1/2.0 اینچ سایز حسگر، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.8)

8 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 118 درجه، 1/4.0 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

2 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)

2 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق تصویر، f/2.4)

48 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.0 اینچ سایز حسگر، لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)

8 مگاپیکسل (لنز فوق‌ عریض 13 میلی‌متری، 1/4.0 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

2 مگاپیکسل (لنز ماکرو، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.4)2 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق تصویر، f/2.4)

2 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق تصویر، f/2.4)

48 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، حسگر ایزوسل سامسونگ، f/1.8)

8 مگاپیکسل (13 میلی‌متر، f/2.2، لنز فوق‌عریض، 1/4 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل)

2 مگاپیکسل (1.75 میکرومتر سایز پیکسل، 1/5 اینچ سایز حسگر، f/2.4، دوربین مخصوص ماکرو)

2 مگاپیکسل (1.75 میکرومتر سایز پیکسل، 1/5 اینچ سایز حسگر، f/2.4، حسگر تشخیص عمق تصویر)

فیلم‌برداری دوربین پشتی

4K@30fps ،1080p@30/60/120fps ،720p@960fps

1080p@30fps

4K@30fps ،1080p@30/60/120fps لرزشگیر الکترونیکی تصویر

دوربین سلفی

13 مگاپیکسل

13 مگاپیکسل

13 مگاپیکسل

فیلم‌برداری دوربین سلفی

1080p@30fps

1080p@30fps

1080p@30fps

برآمدگی پنل پشتی ردمی نوت 10 از چهار دوربین میزبانی می‌کند و دو گوشی دیگر همین تعداد دوربین دارند. دوربین اصلی ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. هر سه گوشی، لنزهای فوق عریض حسگر هشت مگاپیکسلی دارند، در دوربین ماکرو از حسگر دو مگاپیکسلی استفاده شده است و از دوربین عمق‌سنج دو مگاپیکسلی بهره می‌برند. این یعنی شباهت دوربین ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 فراتر از حد تصور است؛ در حدی که عملا نمی‌توان آن‌ها را از هم متمایز کرد.

گوشی جدید شیائومی در بهترین حالت می‌تواند ویدئوی 4K را با نرخ ۳۰ فریم ‌بر ثانیه ضبط کند. ردمی نوت 9 در بهترین حالت فیلم‌برداری 1080p با نرخ فریم مشابه ارائه می‌دهد. ردمی نوت 8 فیلم‌برداری 4K دارد. پنل جلویی ردمی نوت 10، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 8 از دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند.

ردمی نوت 10S در برابر ردمی نوت 9S

این دومین سالی است که شیائومی تصمیم می‌گیرد یکی از گوشی‌های سری ردمی نوت را با پسوند S همراه کند. مدل S سری ردمی نوت به‌طور کلی در بین گوشی‌های استاندارد و Pro این سری قرار می‌گیرد و در تلاش است نظر کسانی را جلب کند که دستگاه قوی‌تر از مدل استاندارد می‌خواهند؛ اما توانایی پرداخت هزینه‌ی مدل Pro را ندارند.

نمایشگر و پنل پشتی ردمی نوت 10S آبی و سفید

ردمی نوت 10S

طراحی

از لحاظ زبان طراحی، شباهت‌های زیادی بین دو نسل اخیر سری ردمی نوت شیائومی به ‌چشم می‌خورد. جایگاه دوربین سلفی در مدل استاندارد نوت 10 با مدل استاندارد نوت 9 متفاوت بود؛ اما شیائومی در ردمی نوت 10S و ردمی نوت 9S حفره‌ی دوربین سلفی را در وسط بخش بالایی صفحه‌نمایش قرار داده است.

در هر دو گوشی طراحی تمام‌صفحه داریم؛ جایی که صفحه‌نمایش بخش اعظم پنل جلویی را پوشانده است. براساس اطلاعات رسمی، صفحه‌نمایش ردمی نوت 10S بالغ‌ بر ۸۳٫۵ درصد از پنل جلویی را به ‌خود اختصاص داده است؛ درحالی‌که ردمی نوت 9S نسبت نمایشگر به بدنه‌‌ی ۸۴٫۵ درصد ارائه می‌دهد. 

شیائومی طراحی پنل پشتی را در نسل جدید عوض کرده است و ردمی نوت 10S همچون ردمی نوت 10 استاندارد،‌ در سمت چپ بخش بالایی پنل پشتی از جزیره‌ی دوربین میزبانی می‌کند. ردمی نوت 9S همچون ردمی نوت 9 جزیره‌ی دوربین را در وسط بخش بالایی پنل پشتی قرار می‌دهد. عبارت Redmi در پنل پشتی هر دو به ‌چشم می‌خورد؛ با این ‌تفاوت که اگر گوشی‌ها را در حالت پرتره نگه دارید، عبارت Redmi در پنل پشتی ردمی نوت 10S به‌صورت عمودی و در پنل پشتی ردمی نوت 9S به‌صورت افقی دیده می‌شود.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

مقایسه‌ی صفحه‌نمایش و اسپیکر ردمی نوت 10S و ردمی نوت 9S

ردمی نوت 10S

ردمی نوت 9S

نوع

سوپر AMOLED

IPS LCD

ابعاد 

۶٫۴۳ اینچ

۶٫۶۷ اینچ

وضوح

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

نسبت تصویر

۲۰:۹

۲۰:۹

تراکم پیکسل

۴۰۹ پیکسل‌ بر اینچ

۳۹۵ پیکسل‌ بر اینچ

شیشه‌ی محافظ

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۵

توضیحات اسپیکر

استریو، صدای ۲۴ بیت ۱۹۲ کیلوهرتز

تک‌کاناله، صدای ۲۴ بیت ۱۹۲ کیلوهرتز

بین صفحه‌نمایش ردمی نوت 10S و ردمی نوت 9S تفاوت مهمی وجود دارد و آن، نوع پنل استفاده‌شده است. ردمی نوت 10S محتوای بصری را در پنل سوپر AMOLED نمایش می‌دهد که پیشرفته‌تر از  IPS LCD ردمی نوت 9 است. صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچی ردمی نوت 9S بزرگ‌تر از صفحه‌نمایش ۶٫۴۳ اینچی ردمی نوت 10S است؛ اما هر دو وضوح مشابهی دارند. تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش ردمی نوت 10S اندکی بیشتر است.

شیائومی روی صفحه‌نمایش ردمی نوت 9S از شیشه‌ی گوریلا گلس ۵ استفاده کرده بود؛ اما تصمیم گرفته است در نسل جدید سراغ شیشه‌ی گوریلا گلس ۳ برود. روشنایی صفحه‌نمایش ردمی نوت 9S برابر ۴۵۰ نیت است؛ اما براساس اعلام شیائومی، روشنایی صفحه‌نمایش ردمی نوت 10S به ۴۵۰ تا ۱۱۰۰ نیت می‌رسد. شیائومی می‌گوید ردمی نوت 10S از اسپیکر استریو استفاده می‌کند. ردمی نوت 9S دارای اسپیکر تک‌کاناله است. 

مشخصات فنی

مقایسه‌ی مشخصات فنی ردمی نوت 10S و ردمی نوت 9S

ردمی نوت 10S

ردمی نوت 9S

وزن

۱۷۸٫۸ گرم

۲۰۹ گرم

پردازنده

هلیو G95 مدیاتک

اسنپدراگون 720G کوالکام

رم

۶ یا ۸ گیگابایت

۴ یا ۶ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژر ۳۳ وات

۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژر ۱۸ وات

حسگر اثر انگشت

کنار گوشی

کنار گوشی

درگاه

USB Type-C 2.0

USB Type-C 1.0

رنگ‌بندی

آبی، خاکستری و سفید

آبی، سفید و خاکستری

ردمی نوت 9S سنگین‌وزن‌تر از ردمی نوت 10S است و این تفاوت وزن ‌هنگامی که دو گوشی را در دست بگیرید، محسوس خواهد بود. پردازنده‌ی ردمی نوت 10S از نوع هلیو G95 مدیاتک است که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تولید شده و از واحد گرافیکی Mali-G76 MC4 استفاده می‌کند. ردمی نوت 9S پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون 720G با واحد گرافیکی Adreno 618 دارد.

ردمی نوت 10S در قوی‌ترین کانفیگ به دو گیگابایت رم بیشتر مجهز است؛ اما همچون ردمی نوت 9S از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌گیرد (حافظه‌ی ردمی نوت 10S از نوع UFS 2.2 و حافظه‌ی ردمی نوت 9S از نوع UFS 2.1 است).

رابط کاربری شیائومی MIUI 11

ردمی نوت 9S

باتری ردمی نوت 10Sا۲۰ میلی‌آمپر ساعت کم‌ظرفیت‌تر از ردمی نوت 9S است که در استفاده‌ی روزانه اصلا به‌ چشم نمی‌آید. مزیت باتری ۵۰۰۰ میلی‌‌آمپر ساعتی ردمی نوت 10S نسبت‌ به باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی ردمی نوت 9S، شارژ سریع ۳۳ وات است؛ درحالی‌که نوت 9S از شارژ ۱۸ وات بهره می‌گیرد.

دوربین

مقایسه‌ی دوربین ردمی نوت 10S و ردمی نوت 9S

ردمی نوت 10S

ردمی نوت 9S

دوربین پشتی

64 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1/1.97 اینچ سایز حسگر، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.8)

8 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 118 درجه، 1/4.0 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

2 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)

2 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق، f/2.4)

48 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.0 اینچ سایز حسگر، لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)

8 مگاپیکسل (لنز فوق‌ عریض با پوشش 119 درجه، 1/4.0 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)

2 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق تصویر، f/2.4)

فیلم‌برداری دوربین پشتی

4K@30fps ،1080p@30/60/120fps ،720p@960fps

4K@30fps ،1080p@30/60/120fps ،720p@960fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

دوربین سلفی

13 مگاپیکسل (لنز واید، 1/3.06 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.5)

16 مگاپیکسل (1.0 میکرومتر سایز پیکسل، 1/3.1 اینچ سایز حسگر، لنز واید، f/2.5)

فیلم‌برداری دوربین سلفی

1080p@30fps

1080p@30fps

مدل‌های استانداردی سری ردمی نوت 10 و ردمی نوت 9 عملا دارای یک نوع دوربین هستند؛ اما بین دوربین ردمی نوت 10S و ردمی نوت 9S تفاوت دیده می‌شود. گوشی جدید شیائومی دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی دارد و ردمی نوت 9S از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

دوربین فوق عریض و دوربین عمق‌سنج در هر دو گوشی به ‌ترتیب دارای حسگر هشت و دو مگاپیکسلی هستند؛‌ اما ردمی نوت 9S از دوربین ماکروی پروضوح‌تری استفاده می‌کند. فیلم‌برداری 4K/30fps ازسوی هر دو گوشی ارائه می‌شود. ردمی 10S دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی دارد و ردمی نوت 9S از دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

ردمی نوت 10 پرو در برابر ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو

مدل‌های Pro ردمی نوت، تعریف شیائومی از گوشی میان‌رده‌ی حرفه‌ای را ارائه می‌دهند. شیائومی تلاش می‌کند در ردمی نوت‌های پرو سراغ بهترین سخت‌افزار میان‌رده برود. تفاوت‌های ردمی نوت 10 پرو با ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو در تمامی جوانب خیلی زیاد نیست؛ اما شیائومی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بهبودهایی ارزشمند در نسل جدید اعمال کند.

گوشی ردمی نوت 10 پرو / Redmi Note 10 Pro رنگ برنزی و آبی از نمای پشت و جلو

ردمی نوت 10 پرو

طراحی

از لحاظ طراحی پنل جلویی، ردمی نوت 10 پرو و ردمی نوت 9 پرو بسیار شبیه هم هستند و از حفره‌ای برای دوربین سلفی استفاده می‌کنند، این در حالی است که ردمی نوت 8 پرو همچون ردمی نوت 8 دوربین سلفی قطره‌ای دارد. طراحی پنل جلویی ردمی نوت 8 پرو در زمان عرضه‌ی گوشی، مطابق با استانداردهای روز قلمداد می‌شد؛ اما امروزه بریدگی‌ قطره‌ای جای خود را به مکانیسم پاپ‌آپ و حفره داده‌ است. بیشترین نسبت نمایشگر به بدنه در بین سه گوشی، متعلق ‌به ردمی نوت 10 پرو است (۸۵٫۶ درصد). در ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو به ‌ترتیب شاهد نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۸۴٫۵ درصد و ۸۴٫۹ درصد هستیم. 

در پنل پشتی ردمی نوت 10 پرو همچون دیگر گوشی‌های ردمی نوت 10، جزیره‌ی دوربین به سمت چپ بخش بالا منتقل شده است که قطعا طرفداران خود را دارد؛ اما از نگاه نگارنده جذابیتش در حد دو گوشی دیگر نیست. ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو جزیره‌ی دوربین را به وسط بخش بالا منتقل کرده‌اند. از نگاه نگارنده، طراحی دوربین پشتی ردمی نوت 8 پرو جذاب‌تر از ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 10 پرو است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

مقایسه‌ی صفحه‌نمایش و اسپیکر ردمی نوت 10 پرو، ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو

ردمی نوت 10 پرو

ردمی نوت 9 پرو

ردمی نوت 8 پرو

نوع

سوپر AMOLED

IPS LCD

IPS LCD

ابعاد 

۶٫۶۷ اینچ

۶٫۶۷ اینچ

۶٫۵۳ اینچ

وضوح

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

نسبت تصویر

۲۰:۹

۲۰:۹

۱۹٫۵:۹

تراکم پیکسلی

۳۹۵ پیکسل‌ بر اینچ

۳۹۵ پیکسل‌ بر اینچ

۳۹۵ پیکسل‌ بر اینچ

شیشه‌ی محافظ

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

توضیحات اسپیکر

استریو، صدای ۲۴ بیت ۱۹۲ کیلوهرتز

تک‌کاناله

تک‌کاناله

ردمی نوت 10 پرو همچون دو گوشی دیگر سری ردمی نوت 10 از پنل سوپر AMOLED استفاده می‌کند و این یعنی صفحه‌نمایشی پیشرفته‌تر از ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو دارد. با وجود بهره‌مندی ردمی نوت 9 پرو و نوت 8 پرو از صفحه‌نمایش IPS LCD، بزرگ‌ترین تفاوت صفحه‌نمایش سه گوشی به نوع پنل مربوط نمی‌شود، بلکه مرتبط به نرخ نوسازی (رفرش ریت) است. ردمی نوت 10 پرو تنها ردمی‌ نوت حرفه‌ای است که صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز دارد و این یعنی محتوای بصری را بسیار روان و جذاب به‌ نمایش می‌گذارد. 

صفحه نمایش ردمی نوت 9 اس و ردمی نوت 9 پرو

ردمی نوت 9S در کنار ردمی نوت 9 پرو

محتوای بصری در صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچ ردمی نوت 10 با وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل نمایش داده می‌شوند. صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچ ردمی نوت 9 پرو همین وضوح را دارد؛ اما وضوح صفحه‌نمایش ۶٫۵۳ اینچ ردمی نوت 8 پرو اندکی کمتر است که البته تفاوت اصلا به ‌چشم نمی‌آید (۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل). ردمی نوت 10 پرو برخلاف دو گوشی دیگر سری ردمی نوت 10 و همچون ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو از شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ۵ بهره می‌برد.

مطابق گفته‌ی شیائومی، ردمی نوت 10 پرو همچون ردمی نوت 10 و 10S از اسپیکر استریو استفاده می‌کند. اسپیکر به‌کاررفته در ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو تک‌کاناله است و طبق گفته‌ی کارشناس زومیت، عملکرد متوسطی از خود نشان می‌دهد. هر سه گوشی از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون بهره‌مند هستند.

مشخصات فنی

مقایسه‌ی مشخصات فنی ردمی نوت 10 پرو، ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو

ردمی نوت 10 پرو

ردمی نوت 9 پرو

ردمی نوت 8 پرو

وزن

۱۹۳ گرم

۲۰۹ گرم

۱۹۹٫۸ گرم

پردازنده

اسنپدراگون 732G کوالکام

اسنپدراگون 720G کوالکام

هلیو G90T مدیاتک

رم

۶ یا ۸ گیگابایت

۶ یا ۸ گیگابایت

۶ یا ۸ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

باتری

۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژر ۳۳ وات

۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژر ۳۰ وات

۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژر ۱۸ وات

حسگر اثر انگشت

کنار 

کنار 

پشت 

درگاه

USB Type-C 2.0

USB Type-C 1.0

USB Type-C 1.0

رنگ‌بندی

مشکی، آبی و برنزی

سبز، سفید و خاکستری

مشکی، سفید، سبز، آبی روشن، آبی تیره و نارنجی

شیائومی در قوی‌ترین مدل از سری ردمی نوت 10 تصمیم گرفته است سراغ استفاده از پردازنده‌ی اسنپدراگون 732G برود (همان پردازنده‌ی گوشی محبوب پوکو X3) که مبتنی‌ بر لیتوگرافی هشت نانومتری است و از واحد گرافیکی Adreno 618 استفاده می‌کند. پردازنده‌ی ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو به ‌ترتیب اسنپدراگون 720G و هلیو G90T است.

ردمی نوت 10 پرو در قوی‌ترین کانفیگ هشت گیگابایت رم دارد؛ اتفاقی که برای ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو (فقط مدل هند) رخ داده بود. ۱۲۸ گیگابایت، حداکثر حافظه‌ی ذخیره‌سازی ارائه‌شده‌ توسط هر سه گوشی است؛ اما شیائومی مدلی ویژه از ردمی نوت 8 پرو را به‌صورت انحصاری در بازار چین عرضه کرد که ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داشت.

گوشی های ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو شیائومی : نمای جلو در کنار هم

ردمی نوت 8 پرو در کنار ردمی نوت 8 شیائومی

باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی، انرژی موردنیاز قطعات ردمی نوت 10 پرو را تأمین می‌کند و کاربر می‌تواند آن را با توان ۳۳ وات شارژ کند. از باتری با ظرفیت مشابه در ردمی نوت 9 پرو استفاده شده است؛ اما باتری این گوشی توان ۳۰ وات دارد. باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی ردمی نوت 8 پرو با توان ۱۸ وات شارژ می‌شود.

دوربین

مقایسه‌ی دوربین ردمی نوت 10 پرو، ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو

ردمی نوت 10 پرو

ردمی نوت 9 پرو

ردمی نوت 8 پرو

دوربین پشتی

108 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1/1.52 اینچ سایز حسگر، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixed)

8 مگاپیکسل (حسگر اولتراواید با پوشش 118 درجه، 1/4.0 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

5 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق، f/2.4)

2 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)

64 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/1.72 اینچ سایز حسگر، لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)

8 مگاپیکسل (لنز فوق‌ عریض با پوشش 119 درجه، 1/4.0 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

5 مگاپیکسل (1.12 میکرومتر سایز پیکسل، 1/5.0 اینچ سایز حسگر، لنز ماکرو، f/2.4، فوکوس خودکار)

2 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق تصویر، f/2.4)

64 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/1.7 اینچ سایز حسگر، لنز واید، f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)

8 مگاپیکسل (13 میلی‌متر، f/2.2، لنز فوق‌عریض، 1/4 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل)

2 مگاپیکسل (1.75 میکرومتر سایز پیکسل، 1/5 اینچ سایز حسگر، f/2.4، دوربین مخصوص ماکرو)

2 مگاپیکسل (1.75 میکرومتر سایز پیکسل، 1/5 اینچ سایز حسگر، f/2.4، حسگر تشخیص عمق تصویر)

فیلم‌برداری دوربین پشتی

4K@30fps ،1080p@30/60/120fps ،720p@960fps (لرزش‌گیر الکترونیکی)

4K@30fps ،1080p@30/60/120fps ،720p@960fps (لرزشگیر الکترونیکی)

4K@30fps ،1080p@30/60/120 ،720p@960fps، (لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی)

دوربین سلفی

16 مگاپیکسل (لنز واید، 1/3.06 اینچ سایز حسگر، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.5)

16 مگاپیکسل (1.0 میکرومتر سایز پیکسل، 1/3.1 اینچ سایز حسگر، لنز واید، f/2.5)

20 مگاپیکسل (0.9 میکرومتر سایز پیکسل، 1/3 اینچ سایز حسگر، لنز واید، f/2.0)

فیلم‌برداری دوربین سلفی

1080p@30fps

1080p@30/120fps

1080p@30fps

دوربین، حوزه‌ای است که ردمی نوت 10 پرو به‌طور کامل خود را از دو گوشی دیگر جدا می‌کند. سه گوشی پیکربندی مشابهی دارند که دوربین عریض، دوربین فوق عریض، دوربین ماکرو و دوربین عمق‌سنج را شامل می‌شود؛ اما در ردمی نوت 10 پرو شاهد استفاده از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی هستیم که بدون شک تصاویری باکیفیت می‌گیرد. ردمی نوت 9 پرو و ردمی نوت 8 پرو از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی بهره‌مند هستند.

دوربین فوق عریض در هر سه گوشی حسگر هشت مگاپیکسلی دارد. دوربین‌های عمق‌سنج و ماکروی ردمی نوت 10 پرو به ‌ترتیب از حسگرهای پنج و دو مگاپیکسلی بهره‌مند هستند؛ اما این وضوح‌ها برای دوربین‌های عمق‌سنج و ماکروی ردمی نوت 9 پرو برعکس است.ردمی نوت 8 پرو در دوربین‌های ماکرو و عمق‌سنج از حسگر دو مگاپیکسلی استفاده می‌کند. هر سه گوشی فیلم‌برداری 4K/30fps ارائه می‌دهند. ردمی نوت 10 پرو و ردمی نوت 9 پرو از دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌گیرند و ردمی نوت 8 پرو دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی دارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات