امکان حذف برآمدگی دوربین گوشی‌ هوشمند‌ با فناوری استارتاپ Metalenz

یک‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استارتاپ Metalenz فناوری جدیدی برای لنز توسعه داده است که می‌تواند باعث پایان دوران برآمدگی دوربین پشت گوشی‌ هوشمند شود.
تبلیغات

متالنز (Metalenz) استارتاپی است که از مدتی پیش فعالیت‌ خود را آغاز کرده؛ اما در رسانه‌ها حضور چندانی ندارد. این استارتاپ به‌تازگی با رونمایی از پروژه‌ای که روی آن کار می‌کند و به آینده‌ی لنز دوربین در گوشی‌های هوشمند ارتباط دارد، خبرساز شده است.

براساس گزارش پتاپیکسل، در بیش از ۱۰ سال اخیر با وجود برخی بهبودها، شاهد اعمال تغییرات انقلابی در لنز دوربین گوشی‌ هوشمند نبوده‌ایم؛ اما ظاهرا متالنز قصد دارد شرایط را دست‌خوش تغییر کند. هرچه زمان می‌گذرد فناوری حسگر دوربین‌ گوشی‌ با سرعت زیاد بهبود پیدا می‌کند و نسل‌به‌نسل شاهد رونمایی از حسگرهایی هستیم که قابلیت‌های بیشتری دارند و تصاویر را با کیفیت بالاتری ثبت می‌کنند. تحلیلگر پتاپیکسل می‌گوید از زمان عرضه‌ی نخستین آیفون در سال ۲۰۰۷، هیچ‌گاه تغییری اساس در لنز دوربین گوشی‌ها ندیده‌ایم و نیاز به تغییر این‌چنینی حس می‌شود. 

لنز Metalenz نخستین ‌بار ‌همراه حسگر سه‌بعدی استفاده می‌شود

استارتاپ متالنز قصد دارد با «سیستم لنز تخت» که از فناوری Optical Metasurfaces (سطوح متای نوری) استفاده می‌کند، به استقبال صنعت گوشی هوشمند برود. متالنز ادعا می‌کند دوربین‌های ساخته‌شده بر پایه‌ی فناوری Optical Metasurfaces می‌توانند در حالتِ حداقلی به کیفیت دوربین‌های فعلی دست پیدا کنند (شاید حتی کیفیت بهتری ارائه بدهند) و در همین حین نور بیشتری جذب کنند. دوربین‌های مبتنی بر فناوری Optical Metasurfaces در عین دستیابی به این هدف، فضای کمتری اشغال می‌کنند.

در گزارش مفصلی که در وایرد منتشر شده است، متالنز توضیح می‌دهد که چگونه از طریق فناوری یادشده ایده‌ی گروه‌بندی المان‌های لنز را از میان برمی‌دارد؛ تکنیک گروه‌بندی المان‌های لنز یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌‌های لنز برای تمام دوربین‌ها است.

متالنز گروه‌بندی المان‌های نوری را با یک لنز جایگزین می‌کند که بر پایه‌ی ویفر شیشه‌ای با ابعاد ۱×۱ تا ۳×۳ میلی‌متر ساخته شده است. در زیر میکروسکوپ، اندازه‌ی ساختارهای نانوی ویفر شیشه‌ای به یک‌هزارم پهنای یک تار موی انسان می‌رسد که بسیار ناچیز است. ادعای اصلی متالنز این است که ساختارهای نانو می‌توانند در حد آرایه‌های چنداپتیکی لنز، نور را خم کنند و در همین حین بسیاری از نقص‌های لنز سنتی را از بین ببرند.

ساختارهای نانوی ویفر شیشه‌ای متالنز

عبور نور از این ساختارهای نانو به ایجاد سطوح متای نور منتهی می‌شود و نتیجه‌ی کار مشابه چیزی است که حسگرهای خمیده توانایی انجام آن را دارند. یکی از مدیران استارتاپ متالنز می‌گوید هر یک از ساختارهای نانو تا حد زیادی مثل لنزهای خمیده سرعت نور را افزایش و کاهش می‌دهد تا بتواند آن را خم کند. او می‌گوید تولیدکنندگان می‌توانند صرفا از طریق تغییر دادن قطر واحدهای دایره‌ای‌شکل، نور را خم کنند و به آن شکل بدهند.

متالنز می‌گوید تصویری که با دوربین مجهز به این نوع لنز ثبت می‌شود کیفیتی مثل دوربین‌هایی مجهز به لنز سنتی دارد؛ اما اعوجاج‌هایی (Aberration)که در نتیجه‌ی روی ‌هم ‌قرار ‌دادن چند لنز ایجاد می‌شوند رفع می‌کند. براساس نوشته‌ی وایرد، متالنز از مدتی پیش با دو رهبر بازار تجهیزات نیمه هادی وارد همکاری شده است که می‌توانند سطوح متای نور را در مقیاس وسیع تولید کنند. تولید انبوه این قطعات، مشخصه‌ای کلیدی برای موفقیت متالنز در بازار است. 

لنزهای منحصربه‌فرد متالنز قرار است تا پایان سال جاری میلادی به تولید انبوه برسند و نخستین مورد استفاده از آن‌ها، در حسگر سه‌بعدی گوشی هوشمند شرکتی خواهد بود که فعلا نامش را نمی‌دانیم. این حسگر سه‌بعدی مشابه فیس آی‌دی آیفون است؛ اما برای اسکن کردن سوژه‌ نیازی به استفاده از لیزر ندارد؛ زیرا به‌ لطف فناوری Optical Metasurfaces نور بیشتری از دوربین‌های عادی جذب می‌کند.

هنوز مشخص نیست لنز طراحی‌شده توسط متالنز چه زمانی وارد محصولات واقعی می‌شود؛ اما اگر ادعای متالنز حقیقت داشته باشند، احتمالا در آیندهی نه‌چندان دور برآمدگی دوربین گوشی‌های هوشمند به تاریخ می‌پیوندد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات