آیفون ۱۳ احتمالا به حسگر اثر انگشت خازنی اپتیکال مجهز خواهد شد

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود اپل قصد دارد نوعی حسگر اثر انگشت خازنی مبتنی بر فناوری اپتیکال در آیفون ۱۳ تعبیه کند.
تبلیغات

به گزارش MacRumors و به نقل از جوآنا استرن از وال استریت ژورنال، اپل در حال کار روی حسگر اثر انگشت تعبیه‌شده درون نمایشگر برای آیفون ۱۳ است و این ویژگی در کنار فیس آی‌دی (Face ID) به‌عنوان یک گزینه‌ی بیومتریک ثانویه در دسترس خواهد بود. استرن ادعا می‌کند که بخشی از مشخصات گلکسی اس ۲۱ سامسونگ، می‌تواند در نسل بعدی گوشی ‌های آیفون گنجانده شود.

تاکنون، شایعات متعددی در رابطه با بازگشت تاچ آی‌دی از منابع معتبری همچون مینگ-چی کو و مارک گِرمن از بلومبرگ منتشر شده است و هردو اتفاق نظر دارند که این ویژگی در نمایشگر آیفون‌های بعدی جای خواهد گرفت. به‌طور کلی، استفاده از تاچ آی‌دی برای موقعیت‌هایی که فیس آی‌دی کارآمد نیست، مانند استفاده از ماسک، می‌تواند بسیار مفید باشد. استرن ادعا می‌کند از یکی از کارمندان پیشین اپل شنیده است که این شرکت در حال کار روی حسگر اثر انگشت اپتیکال برای ادغام با نمایشگر است؛ زیرا این نوع حسگر می‌تواند سرعت و دقت تشخیص بیشتری در مقایسه با راه‌ حل مبتنی بر اولتراسونیک داشته باشند.

حسگر اثر انگشت اپتیکال درون نمایشگر با استفاده از نور کار می‌کند و مدتی است که گوشی‌های اندرویدی از این فناوری بهره می‌گیرند. روند کار این تکنولوژی بدین گونه است که نمایشگر با یک نماد اثر انگشت در جایی که قرار است انگشت کاربر برای تأمین نور قرار بگیرد، روشن می‌شود و دوربین تصویری از انگشت کاربر ایجاد می‌کند. فریب حسگر اپتیکال به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ زیرا از تصاویر دوبعدی استفاده می‌کند. در نقطه‌ی مقابل، حسگر اثر انگشت اولتراسونیک فناوری جدیدتری است و از امواج صوتی برای تهیه نقشه سه‌بعدی اثر انگشت بهره می‌گیرد که راه حلی امن‌تر محسوب می‌شود، به‌راحتی فریب نمی‌خورد و در هنگام خیس بودن انگشتان عملکرد بهتری در مقایسه با حسگر اپتیکال ارائه می‌دهد. بااین‌حال، فناوری سنجش اثر انگشت اولتراسونیک بسیار گران‌تر است.

اپل مدت‌ها است که در تاچ آی‌دی آیفون، آیپد و کامپیوتر مک از حسگر خازنی استفاده می‌کند. این نوع حسگر از یک سری خازن کوچک برای ایجاد نقشه‌ی داده اثر انگشت استفاده می‌کنند که فریبشان بسیار دشوار است؛ زیرا از تصویر اثر انگشت به‌صورت مستقیم استفاده نمی‌کنند. افزون بر این، حسگر ترکیبی خازنی اپتیکال نیز وجود دارد؛ بنابراین اگر اپل راه ‌حل اپتیکال ارائه بدهد، عملکرد تاچ آی‌دی لزوما به ‌اندازه‌ی برخی از حسگرهای مشابه که به‌وسیله‌ی سایر تولیدکنندگان استفاده می‌شود، ناامن نخواهد بود. درحقیقت، بعید است که اپل از حسگر اپتیکال استاندارد استفاده کند. کوپرتینویی‌ها می‌توانند با استفاده از حسگر ترکیبی خازنی اپتیکال، مزایای اسکن سریع حسگر اپتیکال را در کنار امنیت حسگر خازنی ترکیب کنند؛ به‌طوری که این سیستم به‌راحتی قابل فریب نباشد.

استرن با استناد به منبع خود می‌گوید در صورت اتخاذ هر یک از راه‌های حل‌ از سوی اپل، نیاز به رعایت استانداردهای امنیتی تاچ آی‌دی ادغام‌شده با دکمه‌ی هوم خواهد بود؛ بنابراین تأکید می‌شود که هیچ افت عملکردی وجود نخواهد داشت. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مینگ-چی کو معتقد است که اهالی کوپرتینو قصد دارند از فناوری اولتراسونیک استفاده کنند. وی گفته است شرکت GIS فناوری سنجش ​​فراصوت در گستره‌ی وسیع و کوالکام ماژول اولتراسونیک و لمینت را در اختیار اپل قرار خواهند داد. اپل همچنین پتنتی با محوریت تاچ آی‌دی مبتنی بر اکوستیک به ثبت رسانده است که درون نمایشگر نیز کار می‌کند. اختراع یادشده «معماری سیستم تصویربرداری صوتی» نام دارد و روشی را توصیف می‌کند که به‌واسطه‌ی آن، یک حسگر خازنی معمولی مانند تاچ آی‌دی با آرایه‌ای از مبدل‌های صوتی که در زیر نمایشگر آیفون یا در محفظه‌ی محافظ آن قرار می‌گیرد، جایگزین می‌شود.

در مستندات اختراع مذکور آمده است که برخی تجسم‌ها مبدل را قادر به تولید امواج صوتی یا پالس‌هایی می‌کنند که ازطریق لایه‌های مختلف، از جمله شیشه محافظ آیفون منتشر می‌شوند. سپس یک حالت سنجش، بازتاب، میرایی و پراش نور در امواج صوتی ناشی از تماس جسم خارجی مانند انگشت با بستر پاسخ‌دهنده را کنترل می‌کند. با استناد به سیستم پیشنهادی اپل، برجستگی‌های اثر انگشت، با عدم مطابقت امپدانس صوتی قابل شناسایی است. داده‌های حاصل از اسکن به‌صورت سیگنال‌های الکتریکی منتقل می‌شوند که متعاقبا به یک رافع تصویر در پردازنده اطلاع می‌دهند تا بتواند نقشه دوبعدی سطح را ایجاد کند. همانند فناوری امنیتی بیومتریک موجود، نقشه‌ی دیجیتال با احراز هویت کاربر در مقایسه با یک پایگاه داده مقایسه می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم سیستم یادشده این است که می‌تواند برای اسکن قسمت‌های خاصی از بدن مانند گوش یا الگوی پوست پیکربندی شود. بسته به نوع نیاز، سیستم تصویربرداری صوتی ممکن است جایگزین حسگرهای مجاورت آیفون شود.

 بازگشت تاچ آی‌دی به آیفون با استقبال همراه خواهد بود؛ زیرا گزینه‌ی مضاعفی در احراز هویت برای باز کردن قفل آیفون در شرایط مختلف به کاربران ارائه می‌دهد و یک لایه امنیتی بیشتر فراهم می‌کند. تاکنون شایعات زیادی مبنی بر استفاده از این فناوری در آیفون‌های بعدی منتشر شده است؛ اما با توجه به اینکه مدت زیادی تا معرفی آیفون ۱۳ باقی مانده، نمی‌توان به‌صورت قطعی به شایعات اتکا کرد. افزون بر این، مشخص نیست که تمامی آیفون‌های ۲۰۲۱ از این فناوری برخوردار خواهند شد یا خیر؛ اما در صورت استفاده از فناوری اولتراسونیک، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به قیمت بالای این حسگر، تنها مدل‌های پرو از آن بهره‌مند شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات