شکایت آژانس حمایت از مشتری ایتالیا از اپل به‌ خاطر کنترل سرعت آیفون 6

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کنترل سرعت آیفون 6 ظاهرا همچنان برای اپل دردسرساز است. یکی از آژانس‌های ایتالیایی خواستار دریافت غرامت ۶۰ میلیون یورویی از اپل شده است.
تبلیغات

سومین شکوائیه‌ی گروهی به‌تازگی در اروپا علیه اپل با هدف دریافت غرامت از این شرکت ثبت شده است. براساس گزارش تک‌کرانچ، آژانس حمایت از مشتری ایتالیا موسوم ‌به آلتروکنسومو (Altroconsumo) به‌تازگی این شکوائیه را علیه اپل به‌راه انداخته و مدعی شده که شرکت کوپرتینویی به ‌شکل برنامه‌ریزی‌شده، مدل‌هایی از آیفون ۶ را منسوخ کرده است.

این شکوائیه‌ی گروهی به اقدام جنجال‌برانگیز چند سال پیش اپل برمی‌گردد که تصمیم گرفت به‌ دلیل فرسوده شدن باتری گوشی‌ها، از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری قدرت دستگاه‌ها را کاهش دهد تا عمر باتری بهبود پیدا کند. این کار بدون اطلاع کاربران انجام شد و اپل مدتی بعد رسما عذرخواهی کرد. 

شکوائیه‌ی گروهی ثبت‌شده در ایتالیا به ‌دنبال دریافت ۶۰ میلیون یورو غرامت از اپل است؛ یعنی به‌طور میانگین ۶۰ یورو به‌ازای هر خریدار آیفون. دستگاه‌هایی که به ‌ادعای آلتروکنسومو توسط اپل تضعیف شده‌اند شامل آیفون ۶، آیفون ۶ اس، آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ اس پلاس می‌شوند. این سومین باری است که به‌ دلیل کنترل سرعت (Throttling) آیفون، در اروپا از اپل شکایت می‌شود؛ ماه گذشته به‌ همین دلیل در بلژیک و اسپانیا از اپل شکایت شده بود. گفته می‌شود چهارمین شکوائیه قرار است به‌زودی در پرتغال به ‌ثبت برسد. 

سال گذشته‌ی میلادی اپل توانست در دادگاه با نهادهای قانونی ایالات متحده بر سر پرداخت غرامت به‌ خاطر کنترل سرعت آیفون به توافق دست پیدا کند. در آن زمان اعلام شد اپل از طریق کنترل سرعت دستگاه‌هایش قصد دارد مشتریان را به خرید آیفون جدید یا تعویض باتری ترغیب کند. در نهایت اپل ضمن رد این اتهام، با دادگاه برای پرداخت غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری (۲۵ دلار به ازای هر گوشی) به ‌توافق رسید.

آلتروکنسومو می‌گوید وقتی مشتریان آیفون جدید می‌خرند به ‌دنبال محصولی هستند که بادوام باشد و متأسفانه این اتفاق برای گوشی‌های سری آیفون ۶ رخ نداد. آلتروکنسومو ضمن مطرح کردن ادعای فریب مشتریان توسط اپل، می‌گوید شرکت کوپرتینویی با کنترل سرعت آیفون ۶ باعث ناامیدی مشتریان و تحمیل خسارت مالی به آن‌ها شده است. به‌گفته‌یآلتروکنسومو، اقدام اپل از دیدگاه زیست‌محیطی نیز بسیار غیر مسئولانه است؛ زیرا ترغیب مشتریان به تهیه‌ی آیفون جدید باعث افزایش حجم زباله‌های الکترونیکی می‌شود. 

شکوائیه‌ی ثبت‌شده علیه اپل، جدیدترین اقدام آلتروکنسومو برای مقابله با «کهنه‌سازی برنامه‌ریزی‌شده‌ی» محصولات در اروپا است. آلتروکنسومو می‌گوید: «درخواست ما ساده است؛ مشتریان آمریکایی غرامت دریافت کردند، مشتریان اروپایی نیز می‌خواهند با همان عدالت و احترام با آن‌ها رفتار شود.» 

سازمان Euroconsumers که یکی از ناظرهای بزرگ بازار است و آلتروکنسومو را به‌عنوان یکی از اعضای خود می‌شناسد، به‌تازگی ویدئویی منتشر کرده است تا پشتیبانی گسترده‌ی خود را از شکوائیه‌های گروهی علیه اپل اعلام کند. این سازمان می‌گوید اپل با هوشمندی قصد دارد فرا رسیدن پایان عمر محصولاتش را تسریع کند.

تک‌کرانچ با اپل ارتباط برقرار کرده است تا جزئیات ماجرا را جویا شود؛ اما فعلا پاسخی دریافت نکرده است.

تقریبا یک سال پیش اپل توسط یکی از نهادهای فرانسوی که روی رقابت در بازار نظارت می‌کند ۲۵ میلیون یورو جریمه شد؛ دلیل اصلی این جریمه‌، انتشار به‌روزرسانی برای iOS بود که قدرت پردازشی دستگاه‌های قدیمی را محدود می‌کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات