گلکسی اس ۲۱ از قابلیت «بروزرسانی بی وقفه» پشتیبانی نمی‌کند

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
در ابتدا، به‌نظر می‌رسید Seamless Update یکی از قابلیت‌های اجباری گوشی‌های مجهز به اندروید ۱۱ باشد؛ اما گزارش‌هایی جدید تأیید می‌کنند گلکسی اس 21 از Seamless Update پشتیبانی نمی‌کند.
تبلیغات

سال گذشته‌ی میلادی، برخی رسانه‌ها اعلام کردند گوگل تغییری در مجموعه‌‌‌آزمایش‌های Vendor Test Suite اندروید ۱۱ اعمال کرده است. یکی از تغییرات اعمال‌شده این بود که گوشی‌های عرضه‌شده با اندروید ۱۱ و نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل اندروید باید از قابلیتی پشتیبانی کنند که در آن زمان با نام «به‌روزرسانی بی‌وقفه» (Seamless Update) شناخته می‌شد. این قابلیت به گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد به‌روزرسانی سیستم‌عامل را موقع انجام کار نصب کنند و سپس به‌گونه‌ای ری‌بوت شوند که کاربر با تأخیر مواجه نشود.

متأسفانه قابلیت به‌روزرسانی بی‌وقفه موفقیت‌آمیز توسعه پیدا نکرد. براساس جدیدترین سند تعریف سازگاری اندروید موسوم ‌به CDD، گوگل ظاهرا الزام گوشی‌سازان به قراردادن Seamless Update را در گوشی‌هایشان برداشته است و خبرگزاری اندرویدپلیس در گزارشی اختصاصی تأیید می‌کند گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ سامسونگ از قابلیت مذکور پشتیبانی نمی‌کنند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد سیستم‌عامل اندروید از سال ۲۰۱۶ از فرایند Seamless Update پشتیبانی می‌کند. راه‌های متفاوتی برای پیاده‌سازی Seamless Update در دستگاه‌ها وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به پارتیشن‌بندی مجازی A/B اشاره کنیم. به‌روزرسانی بی‌وقفه مزیت‌هایی به‌دنبال می‌آورد؛ اما ساده‌ترین تعریف ممکن این است که به گوشی امکان می‌دهد در همان حین کار‌کردن به‌روزرسانی سیستم‌عامل را نصب کند.

بدین‌ترتیب به‌لطف به‌روزرسانی بی‌وقفه، مجبور نخواهید بود چندین دقیقه منتظر بمانید و نوار پیشرفت مربوط به نصب سیستم‌عامل را مشاهده کنید. در حالت عادی، پس از نصب به‌روزرسانی سیستم‌ با دستگاهی مواجه می‌شوید که حتی نمی‌تواند تماس‌های اضطراری را برقرار کند. همچنین، نحوه‌ی طراحی Seamless Update به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود احتمال خرابی‌های ناشی از خطا در نصب به‌روزرسانی سیستم‌عامل کاهش پیدا کند.

پنج سال پس از معرفی Seamless Update، گوشی‌های سامسونگ هنوز از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند

Seamless Update را قابلیتی پریمیوم محسوب نکنید؛ زیرا تعداد بسیار زیادی از گوشی‌های تولیدکنندگان اندرویدی، نظیر گوگل، موتورولا، وان پلاس و حتی ال جی از آن پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال ،اکنون حدودا پنج سال پس از رونمایی رسمی Seamless Update، سامسونگ همچنان از این قابلیت روی گوشی‌های هوشمندش پشتیبانی نمی‌کند. 

سال گذشته‌ی میلادی، وقتی گوشی‌های پرچم‌دار سری گلکسی اس ۲۰ بدون قابلیت ساده‌ی Seamless Update عرضه شدند، بحث‌و‌جدل زیادی درباره‌ی این موضوع شکل گرفت. در سال‌های اخیر، سامسونگ نشان داده است که به انتشار به‌موقع به‌روزرسانی‌های جدید اندروید روی گوشی‌هایش تمایل زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود نبود Seamless Update عجیب باشد.

گوشی‌های امروزی سامسونگ در اکثر مواقع ماهانه به‌روزرسانی امنیتی دریافت می‌کنند که اتفاق خوشایندی محسوب می‌شود؛‌ اما همین موضوع بدین‌معنی است که گوشی‌ها هنگام نصب سیستم‌عامل، زمان نسبتا زیادی را در حالت قفل‌شده می‌گذرانند و عملا امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. در نگاه اول، شاید این موضوع چندان مهم نباشد؛ اما با درنظرگرفتن این حقیقت که بسیاری از گوشی‌ها از Seamless Update پشتیبانی می‌کنند، نبود قابلیت مذکور در گلکسی‌ها عجیب به‌نظر می‌رسد.

کارشناس اندرویدپلیس می‌نویسد پس از دیدن تغییری در Android Vendor Test Suite، در ابتدا تصور کرده است پشتیبانی از Seamless Update برای تمامی گوشی‌های مجهز به اندروید ۱۱ الزامی می‌شود. کارشناس رسانه‌ی XDA-Dveleopers نیز تأیید می‌کند که چنین تغییری را مشاهده کرده است. بااین‌حال، بررسی جدیدترین به‌روزرسانی Android Vendor Test Suite در ماه جاری میلادی نشان می‌دهد Seamless Update قابلیتی اجباری نیست و گوگل صرفا به تولیدکنندگان می‌گوید که «بهتر است» از این قابلیت پشتیبانی کنند. اندرویدپلیس می‌نویسد گوگل احتمالا در پی فشار شرکت‌هایی مثل سامسونگ تصمیم گرفته است از مواضع اولیه‌ی خود عقب‌نشینی کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خیر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات