مروری بر تغییر قیمت سری گلکسی اس سامسونگ در گذر زمان

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
در این مطلب تلاش شده است لیست تمامی گوشی‌های اصلی سری گلکسی اس و قیمت اولیه‌ی آن‌ها در زمان رونمایی بررسی شود.
تبلیغات

اغلب کاربران عادی گوشی‌ هوشمند تصور می‌کنند قیمت سری گلکسی اس سامسونگ همیشه در حال افزایش بوده است؛ اما چنین تصوری چندان درست نیست. در بازه‌های زمانی مختلفی از جمله سال ۲۰۲۱، قیمت محصولات یادشده واقعا کاهش یافته است. با نگاهی به گذشته، می‌توان تغییرات جالب توجهی در قیمت‌گذاری پرچم‌دارهای سری گلکسی اس مشاهده کرد.

Android Authority با نگارش مقاله‌ای، قیمت گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس را جمع‌آوری و منتشر کرده است. با توجه ‌به اینکه سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند و سری گلکسی اس، محبوب‌ترین خانواده‌ی گوشی‌های این شرکت است، در این مطلب تلاش شده تمامی موارد از همان ابتدا مورد بررسی قرار گیرد. در گزارش این وب‌سایت، لیست تمامی گوشی‌های اصلی سری گلکسی اس و قیمت اولیه‌ی آن‌ها در زمان رونمایی درج شده است. توجه داشته باشید که جهت تمرکز روی محصولات اصلی سری گلکسی اس، از بررسی انواع مینی، لایت، اکتیو ادیشن و فن ادیشن این گوشی‌ها چشم‌پوشی شده است.

گلکسی اس: ۳۹۹ دلار

گلکسی اس / Galaxy S سامسونگ / Samsung

گلکسی اس سامسونگ مدل‌های مختلفی داشت. لیست طولانی مدل‌های این پرچم‌دار شامل نام‌هایی چون گلکسی Proclaim، گلکسی اس Showcase، گلکسی Vibrant 4G و گلکسی اس Captivate است؛ اما محصول مذکور همیشه با نام گلکسی اس در یادها خواهد ماند.

هنگام عرضه‌ی گلکسی اس در سال ۲۰۱۰، خرید نسخه‌ی آنلاک‌ آن در ایالات متحده به‌سختی امکان‌پذیر بود و کاربران باید با مراجعه به شرکت مخابراتی مورد نظرشان برای به ‌دست ‌آوردن این محصول اقدام می‌کردند. در این حالت به‌عنوان بخشی از یک قرارداد انحصاری، کاربران هزینه خرید گوشی را در طی دو سال به‌صورت قسطی روی قبض تلفن پرداخت می‌کردند. در کنار چنین موضوعی، متغیر بودن قیمت گلکسی اس سامسونگ در هرکدام از اپراتورهای تلفن همراه، تعیین قیمت دقیق و نهایی گلکسی اس سامسونگ را در این کشور دشوار می‌کند.

با وجود موارد یادشده، میانگین قیمت گلکسی اس در حدود ۳۹۹ دلار بود که با احتساب تورم، در سال ۲۰۲۱ معادل ۴۷۷ دلار است. پرچم‌دار پیشین سامسونگ در مقایسه ‌با گوشی‌های هوشمند امروزی ارزان به‌ نظر می‌رسد؛ اما در نظر داشته باشید که فناوری‌های به‌کاررفته در محصول یادشده آن‌چنان پیشرفته نبود و هزینه‌ی تولید کمتری داشت.

گلکسی اس 2: ۵۴۹ دلار

گلکسی اس 2 / Galaxy S2 سامسونگ / Samsung

گلکسی اس سامسونگ موفقیت بزرگی برای این شرکت کره‌ای رقم زد؛ از این‌رو تمامی نگاه‌ها در اوایل سال ۲۰۱۱، به گلکسی اس 2 دوخته شده بود. سامسونگ درباره‌ی پرچم‌دار جدید عملکردی افراطی داشت و چندین گوشی مختلف با طراحی و مشخصات متفاوت تحت برند Galaxy S2 روانه‌ی بازار کرد. نتیجه‌ی کار آن‌قدر بی‌نظمی داشت که محصول عرضه‌شده از طرف اپراتور AT&T در مقایسه با نسخه‌ شرکت T-Mobile، گوشی کاملا متفاوتی بود.

البته این مسئله باعث نشد فروش گلکسی اس ۲ کمتر شود. محصول مذکور در قیاس‌ با نسخه‌ی اصلی گلکسی اس، محبوبیت بیشتری داشت و جایگاه سامسونگ را در رأس دنیای گوشی‌ اندرویدی تثبیت کرد. لازم است دوباره یادآوری شود که خرید گوشی‌های آنلاک‌شده در ایالات متحده دشوار است و اغلب مشتریان گلکسی اس ۲ حتی متوجه نشدند قیمت این محصول افزایش چشم‌گیری داشته و به ۵۴۹ دلار رسیده است؛ در واقع تنها در قرارداد کاربران با شرکت مخابراتی به قیمت پرچم‌دار جدید سامسونگ اشاره شده بود و هزینه‌ی آن به قبض تلفن افزوده می‌شد. طولی نکشید که نهادهای نظارتی، اپراتورهای تلفن همراه را وادار به تغییر رویه کردند.

گلکسی اس 3: ۵۹۹ دلار

گلکسی اس 3 / Galaxy S3 سامسونگ / Samsung روی میز چوبی

سامسونگ سال ۲۰۱۲ را به‌عنوان پادشاه گوشی‌های هوشمند آغاز کرد. در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۱، این شرکت با فروش بیشتر گوشی‌ هوشمند از اپل پیشی گرفت. سامسونگ که رشد بی‌وقفه را تجربه می‌کرد، یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند تاریخ، یعنی Galaxy S3 را روانه‌ی بازار کرد. با وجود پیشرفت چشم‌گیر در طراحی و مشخصات، قیمت این محصول با مدل قبلی تفاوت چندانی نداشت. در سال ۲۰۱۲، قیمت گلکسی اس ۳ در حدود ۵۹۹ دلار بود. جهش قیمت در سومین پرچم‌دار سامسونگ آن‌چنان ناچیز بود که در تاریخ سری گلکسی اس کم‌سابقه محسوب می‌شود.

گلکسی اس 4: ۶۴۹ دلار

گلکسی اس ۴ / Galaxy S4 سامسونگ / Samsung روی میز چوبی

از نظر آماری، گلکسی اس ۴ با فروشی ۸۰ میلیونی، بزرگ‌ترین گوشی اندرویدی تمامی ادوار محسوب می‌شود. نزدیک‌ترین رقیب گلکسی اس ۴، نسل پیشین این پرچم‌دار، یعنی گلکسی اس ۳ است. حتی آیفون ۵ اس با سخت‌افزار قدرتمندش که در همان سال راهی بازار شد، تنها ۵۲ میلیون دستگاه فروش کرد. این‌بار نیز سامسونگ قیمت گوشی هوشمند جدیدش را تنها اندکی افزایش داد. حتی در این بازه‌ی زمانی کاربران بسیاری از قیمت ۶۴۹ دلاری Galaxy S4 اطلاعی نداشتند و تنها شمار اندکی از آن‌ها پرچم‌دار سامسونگ را به‌صورت آنلاک خریداری کردند.

گلکسی اس 5: ۶۴۹ دلار

گلکسی اس 5 / Galaxy S5 سامسونگ / Samsung در دست کاربر

قیمت گوشی‌های سری گلکسی اس سامسونگ تا زمان معرفی گلکسی اس ۵ تنها افزایش یافته بود. در سال ۲۰۱۴، سامسونگ برای اولین ‌بار جدیدترین دستگاه گلکسی اس را با قیمتی دقیقا مشابه نسل پیشین به بازار عرضه کرد؛ این پرچم‌دار ۶۴۹ دلار قیمت داشت. قیمت Galaxy S5 تغییری نکرده بود؛ اما این محصول ویژگی‌های جدید و مشخصات بهتری داشت. گوشی یادشده دارای حسگر اثر انگشتی بود که زیر دکمه‌ی هوم قرار داشت و از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۰۱ کوالکام و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در پنل پشتی بهره می‌برد.

این محصول در قیاس ‌با گلکسی اس ۴ فروش بسیار کمتری داشت؛ به همین دلیل نیز طراحی گلکسی اس ۵، آخرین در نوع خود بود. در سال ۲۰۱۵، سامسونگ سری گلکسی اس را از نظر زیبایی‌شناسی بازطراحی کرد. البته طرف‌داران این برند، هنوز گلکسی اس ۵ را به ‌یاد دارند.

 سری گلکسی اس 6: ۶۴۹ تا ۷۹۹ دلار

نمای جلو از گلکسی اس 6 / Galaxy S6 و گلکسی اس 6 اج / Galaxy S6 Edge سامسونگ / Samsung

گلکسی اس ۶ محبوبیت چندانی نداشت؛ اما سامسونگ در این محصول برای سومین ‌بار قیمت پایه پرچم‌دار جدیدیش را دست‌نخورده باقی گذاشت. البته با توجه ‌به اینکه شرکت کره‌ای درگاه کارت حافظه‌ی MicroSD و استاندارد IP (مقاوت در برابر نفوذ آب) را در این محصول کنار گذاشت و باتری قابل ‌تعویض را از آن حذف کرد، کاهش ‌ندادن قیمت آن تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد.

هنگام رونمایی از Galaxy S6، سامسونگ برای اولین ‌بار نسخه‎ای نسبتا بالارده را از سری گلکسی اس معرفی کرد. این گوشی هوشمند که گلکسی اس ۶ اج نام داشت، اساسا همان نسخه‌ی معمولی با نمایشگری نسبتا بزرگ‌تر و حاشیه‌ی خمیده اود. با اینکه محصول مذکور تفاوت دیگری با گلکسی اس ۶ معمولی نداشت، قیمت آن صد دلار بیشتر بود. سامسونگ بعدها نسخه‌ای دیگر از این سری با نام گلکسی اس ۶ اج پلاس و قیمت ۷۹۹ دلار راهی بازار کرد. به ‌دلیل فروش ضعیف گلکسی اس ۶، این شرکت پس از عرضه‌ی محصول، قیمت آن را به ۵۷۹ دلار کاهش داد. این اولین ‌باری بود که قیمت یک گوشی سری گلکسی اس پس از عرضه کاهش می‌یافت.

سری گلکسی اس 7: ۶۶۹ تا ۷۶۹ دلار

نمای جلو از گلکسی اس 7 / Galaxy S7 Edge سامسونگ / Samsung در دست کاربر

پس از فروش بسیار ناامیدکننده‌ی سری گلکسی اس ۶، سامسونگ بلافاصله به یک موفقیت نیاز داشت؛ درنتیجه گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را روانه‌ی بازار کرد. هر دو محصول نه‌تنها ویژگی‌های نسل پیشین را داشتند، بلکه از قابلیت‌هایی که کره‌ای‌ها سال گذشته حذف کردند بهره‌مند بودند؛ در واقع هم درگاه کارت MicroSD داشتند و هم با استاندارد IP عرضه شدند؛ اما باتری قابل ‌تعویض هیچگاه در گوشی‌های سری گلکسی اس تعبیه نشد.

خانواده‌ی Galaxy S7 در قیاس‌ با گلکسی اس ۶ ویژگی‌های بسیار بهتری داشت. مدل پایین‌رده‌ی این سری از گوشی‌های هوشمند با قیمتی بین ۶۶۹ تا ۶۹۹ دلار، تنها اندکی گران‌تر از نسل پیشین خودش بود. البته نوع اج گلکسی اس ۷ در حدود ۱۰۰ دلار قیمت بیشتری داشت.  برخلاف آن‌چه سامسونگ انتظار داشت، این محصولات فروش بالایی نداشتند و غول فناوری کره، قیمت آن‌ها را پس از عرضه کاهش داد.

سری گلکسی اس 8: ۷۴۹ تا ۸۴۹ دلار

پنل پشتی گلکسی اس 8 / Galaxy S8 سامسونگ / Samsung

در سال ۲۰۱۷، سامسونگ در چند بخش عملکردی غیر منتظره داشت. این شرکت مارک تجاری اج (Edge) را کنار گذاشت که باعث سردرگمی خریداران شد. سامسونگ در راهکاری جایگزین، محصولات سری جدید گلکسی اس را گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس نام‌گذاری کرد. همان‌گونه که از لقب «پلاس» هویدا است، این مدل اندکی بزرگ‌تر از نسخه‌ی معمولی بود و به همین دلیل قیمت بیشتری داشت.

پرچم‌دارهای جدید، تغییری متزلزل در طراحی کلی سری گلسی اس نشان می‌دادند. برای اولین ‌بار، حسگر اثر انگشت به پنل پشتی گوشی نقل مکان کرد تا نمایشگر، سراسر بخش جلو را بپوشاند. احتمالا این تغییر بزرگ باعث شده بود اعتمادبه‌نفس سامسونگ افزایش یابد؛ زیرا قیمت پایه‌ی سری گلکسی اس را در مدل‌های جدید افزایش داده بود. سامسونگ تنها چندماه پیش از آن قیمت گلکسی اس ۷ را کاهش داده بود؛ اما مدل پایه‌ی گلکسی اس ۸ را با قیمت ۷۴۹ دلار به بازار عرضه کرد.

سری گلکسی اس 9: ۷۱۹ تا ۸۳۹ دلار

پنل پشتی گلکسی اس 9 / Galaxy S9 سامسونگ / Samsung

پس از گلکسی اس ۵، طراحی گوشی‌های سری گلکسی اس به‌طور مداوم تغییر کرد؛ اما چنین روندی درباره‌ی محصولات سری گلکسی اس ۹ صادق نبود. این محصولات بسیار شبیه به گوشی‌های نسل پیشین بودند. جابه‌جایی اسکنر اثر انگشت از کنار دوربین در پنل پشتی به زیر آن، بزرگ‌ترین تغییر در پرچم‌دارهای جدید کره‌ای‌ها بود.  گلکسی اس ۹ پلاس دو دوربین در پنل پشتی داشت که در گوشی‌های سری گلکسی اس سامسونگ بی‌سابقه بود.

شاید به‌ دلیل شباهت بیش‌ازحد سری Galaxy S9 به پرچم‌دارهای پیشین بود که سامسونگ قیمت پایه‌ی آن‌ها را اندکی کاهش داد. گلکسی اس ۹ با قیمت ۷۱۹ دلار به بازار عرضه شد و نسخه‌ی پلاس این محصول ۱۲۰ دلار گران‌تر بود. احتمالا دلیل اطمینان سامسونگ از چنین اختلافی در قیمت‌گذاری نسبت ‌به مدل معمولی، تعبیه‌ی لنز دوم در مدل بالارده بود.

سری گلکسی اس 10: ۷۴۹ تا ۱۲۹۹ دلار

پنل پشتی گلکسی اس 10 / Galaxy S10 و گلکسی اس 10 ای / Galaxy S10e سامسونگ / Samsung

برای مدت ۴ سال، سامسونگ مدل‌های سالانه‌ی سری گلکسی اس را به دو گوشی هوشمند محدود کرده بود؛ اما این‌بار مجموعا ۴ گوشی از سری گلکسی اس ۱۰ معرفی شد. محصولات اصلی این خانواده، همچون نسل پیشین، مدل معمولی و نسخه‌ی پلاس را شامل می‌شد. قیمت این گوشی‌ها به‌ ترتیب ۸۹۹ و ۹۹۹ دلار بود. شرکت یادشده مدلی ارزان‌تر و کوچک‌تر با نام Galaxy S10e نیز معرفی کرد که ۷۴۹ دلار قیمت داشت. دست آخر گلکسی اس ۱۰ 5G معرفی شد که به‌نوعی، نسل پیشین گلکسی اس ۲۰ اولترا محسوب می‌شود. گوشی هوشمند یادشده با قیمت ۱۲۹۹ دلار راهی بازار شد.

بعدها در سال ۲۰۲۰ درحالی‌که سامسونگ هنوز گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس ۱۰ را تولید می‌کرد، مدل‌های جدید سری گلکسی اس را معرفی کرد و قیمت پرچم‌دارهای پیشین را کاهش داد.

سری گلکسی اس 20: ۹۹۹ تا ۱۳۹۹ دلار

گلکسی اس 10 اولترا / Galaxy S10 Ultra سامسونگ / Samsung جلو در آهنی

قیمت‌گذاری سری گلکسی اس در سال ۲۰۱۹ با شیوه‌ی رایج سامسونگ کاملا تفاوت داشت؛ درحالی‌که Galaxy S10e درحدود ۷۴۹ دلار بود، گلکسی اس ۱۰ 5G تقریبا دو برابر قیمت بیشتری داشت. سامسونگ با عرضه‌ی سری گلکسی اس ۲۰ تصمیم گرفت پرچم‌دارهای معمولی را کنار بگذارد و تنها مدل‌های ممتاز راهی بازار کند. گلکسی اس ۲۰ در زمان معرفی ۹۹۹ دلار قیمت داشت و نسخه‌ی پلاس آن، ۲۰۰ دلار گران‌تر بود.

قیمت گلکسی اس ۲۰ اولترا به‌صورت افراطی بالا بود و این محصول با قیمت ۱۳۹۹ دلار در مدل پایه، یکی از گران‌ترین گوشی‌های ساخت سامسونگ محسوب می‌شد. حتی مدلی از این گوشی هوشمند با حافظه ذخیره‌سازی و رم بیشتر، با قیمت ۱۵۹۹ دلار به بازار عرضه شد. البته واضح است که سامسونگ در سال ۲۰۲۰ چنین اندیشه‌ای داشت و احتمالا تاکنون متوجه شده که عملکردش اشتباه بوده است. این شرکت هنگام معرفی سری Galaxy S20، نمیتوانست گسترش ویروس دنیاگیر کرونا را پیش‌بینی کند.

سری گلکسی اس 21: ۷۹۹ تا ۱۱۹۹ دلار

پنل پشتی سری گلکسی اس 21 / Galaxy S21 سامسونگ / Samsung

سری گلکسی اس ۲۰ نتوانست نظر مشتریان را جلب کند و درآمدهای سامسونگ به‌شدت افت کرد. این شرکت امسال با کاهش قیمت پرچم‌دارهای جدید، اشتباه پیشین را اصلاح کرد و حتی نیازی نبود کیفیت کلی گوشی‌ها را آن‌چنان کاهش بدهد. قیمت مدل پایین‌رده‌ی سری Galaxy S21 در حدود ۷۹۹ دلار است. با پرداخت این هزینه، کاربران محصولی با پردازنده‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ یا اسنپدراگون ۸۸۸ (در نسخه‌ای که به بازار ایالات متحده عرضه می‌شود) خواهند داشت. از ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به پیکربندی دوربین سه‌گانه در پنل پشتی، مقدار مناسبی حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم و طراحی زیبا و جذاب اشاره کرد.

در یک حرکت هوشمندانه‌ی دیگر، سامسونگ تقریبا تمامی شاخص‌های مربوط به آینده‌نگری خود را در گلکسی اس 21 اولترا حفظ کرده است. این محصول با گلکسی اس ۲۰ اولترا هیچ تناسبی ندارد؛ بااین‌حال ۲۰۰ دلار ارزان‌تر و با قیمت ۱۱۹۹ دلار در دسترس است.

قیمت سری گلکسی اس سامسونگ در گذر زمان

آمار مربوط به تغییر قیمت سری گلکسی اس / Galaxy S سامسونگ / Samsung در گذر زمان

نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؛ اما با توجه‌ به نمودار بالا می‌توان مطمئن بود که تا مدت‌ها رکورد قیمت سری گلکسی اس در سال ۲۰۲۰ شکسته نخواهد شد. اگر وضعیت اقتصاد جهان در طی ده ماه آینده به‌صورت معجزه‌آسایی بهبود نیابد، تقریبا بعید به نظر می‌رسد که سامسونگ به‌زودی قیمت پرچم‌دارهای آینده‌ی این خانواده را به ‌اندازه‌ی سری گلکسی اس ۲۰ بالا ببرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات