میمون‌های بالی گوشی گردشگران را در ازای غذا به گروگان می‌گیرند

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
میمون‌های معبد اولوواتو در بالی ظاهرا با درک علاقه‌ی گردشگران به گوشی، آن را به سرقت می‌برند تا در ازای برگرداندنش غذا دریافت کنند.
تبلیغات

میمون‌های معبد اولوواتو در بالی اندونزی سال‌ها است باعث وحشت‌زدگی توریست‌ها می‌شوند و همه ‌چیز - از کیف و بطری آب گرفته تا عینک آفتابی و گوشی هوشمند - را به ‌سرقت می‌برند. براساس مقاله‌ی دیجیتال ترندز، دیدن اینکه میمون‌ها مهارت‌های خود در معامله کردن را بهبود داده‌اند تا در ازای تحویل دادن وسایل به قربانیان، از آن‌ها غذا دریافت کنند، حیرت‌انگیز است.

مطالعه‌ای در این مورد، نشان می‌دهد میمون‌های معبد اولوواتوی بالی حتی یاد گرفته‌اند کدام اشیاء بیشتر از بقیه برای ما اهمیت دارند. همین موضوع باعث می‌شود میمون‌های نژاد ماکاک برای دزدیدن اشیاء مهم‌تر انگیزه‌ی بیشتری داشته باشند و تا زمانی‌که مقدار مناسبی غذا به آن‌ها تحویل داده نشود، اجناس دزدیده‌شده را پس نمی‌دهند. 

منظور محققان این نیست که میمون‌های بالی به فهرستی کامل از قیمت جدیدترین گوشی‌های هوشمند دسترسی دارندو نتایج مطالعه به این معنی نیست که میمون‌ها از وابستگی احساسی شدید انسان به گوشی‌ هوشمند باخبر هستند.

ظاهرا میمون‌ متوجه شده‌اند که ما در صورت دزدیده ‌شدن گوشی تا حد زیادی عصبانی می‌شویم. بروز عصبانیت توسط انسان‌ها باعث شده است میمون‌ها مهارت‌ معامله کردن خود را به ‌شکلی محسوس بهبود بدهند؛ که بدون هیچ شکی باعث می‌شود در نهایت به غذای مناسبی دسترسی پیدا کنند.

عصبانیت گردشگران از سرقت گوشی‌، انگیزه‌ی میمون‌ها برای درخواست غذای بیشتر را افزایش می‌دهد 

این مطالعه که هنوز در حال انجام است و در گاردین رسانه‌ای شده، توسط دکتر جین-باپتیسته لِکا رهبری می‌شود. دکتر لکا متخصص روانشناسی دانشگاه لتبریج در کانادا است. او می‌گوید ماکاک‌های بالی که سرعت عمل بسیار زیادی دارند، طی سال‌های اخیر در زمینه‌ی دزدیدن گوشی هوشمند و دیگر آیتم‌ها از توریست‌ها به‌شدت مهارت پیدا کرده‌اند.

همیشه فردی که به‌عنوان راهنما با توریست‌ها همراه می‌شود به آن‌ها درباره‌ی مهارت‌های سرقت ماکاک‌ها هشدار می‌دهد؛ اما اکثر توریست‌ها اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و وقتی به ‌خود می‌آیند که گوشی‌ هوشمندشان توسط یک ماکاک دزدیده شده است.

اعضای تیم تحقیقاتی برای درک بهتر نحوه‌ی تعامل توریست‌های معبد اولوواتو و میمون‌ها شروع ‌به مطالعه‌ی ویدئوهایی کردند که در بازه‌ی زمانی طولانی‌تر از ۶ ماه ضبط شده بودند. به‌زودی مشخص شد که اگر میمون‌ها فکر کنند وسیله‌ای خاص نظیر گوشی هوشمند ارزش بالایی دارد، برای بازگرداندن آن به صاحبش، درخواست غذای بیشتری می‌کنند.

«مذاکراتی» که بین میمون‌ها و قربانیان انجام می‌شود، اغلب با پادرمیانی یکی از کارکنان معبد همراه است. محققان ویدئویی دارند که مذاکره‌ای ۱۷ دقیقه‌ای را نشان می‌دهد و در انتهای آن، غذای مناسبی به میمون داده شد تا آیتم دزدیده‌شده به صاحبش برگردانده شود.

محققان متوجه شده‌اند کسب‌و‌کار عجیبی که میمون‌های بالی راه انداخته‌اند، در واقع نشأت‌گرفته از این موضوع است که آن‌ها رفتاری جدید یاد گرفته‌اند. ظاهرا این میمون‌ها در چهار سال نخست زندگی‌شان تکنیک سرقت و سپس معامله‌ی جنس دزدیده‌شده با غذا را مورد استفاده قرار می‌دهند.

با درنظرگرفتن توانایی‌ خارق‌العاده‌ی این ساکنان معبد، باید منتظر باشیم میمون‌ها به‌زودی سلفی گرفتن با گوشی‌ هوشمند را شروع کنند! البته چند سال پیش یک میمون با دوربین گوشی، سلفی گرفته بود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات