آیفون ۱۳ به ناچ باریک‌تر و ماژول دوربین یکپارچه مجهز خواهد شد

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل آیفون ۱۳ را با ناچ باریک‌تر و آرایه‌ی لنزهای یکپارچه با سطح ماژول رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷، اپل در رویداد معرفی آیفون ۸ طرفداران خود را با شعار معروف One More Thing غافلگیر و به‌مناسبت دهمین سال معرفی گوشی‌های محبوب خود، آیفون ایکس (آیفون ۱۰) را رونمایی کرد. آیفون ایکس برخلاف آیفون ۸ و ۸ پلاس، از طراحی تمام‌صفحه و ویژگی خاصی به ‌نام فیس آیدی (Face ID) برای تشخص هویت کاربران استفاده می‌کرد.

تاکنون، اپل برای پنهان‌کردن حسگرهای مربوط به این تکنولوژی، از بریدگی بزرگی موسوم به ناچ (Notch) در گوشی‌های آیفون بهره می‌گیرد. حال اپل‌اینسایدر با استناد به اطلاعات منتشرشده از وب‌سات ژاپنی Mac Otakara، گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد غول دنیای فناوری پس از چهار سال، ابعاد ناچ را کمی کوچک‌تر خواهد کرد.

براساس ادعای گزارش یادشده، آیفون ۱۳ تغییرات کوچک، اما مهمی در طراحی ایجاد می‌کند تا بتواند ابعاد مجموعه‌دوربین و حسگر موسوم به TrueDepth را کاهش دهد یا چینش آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که فضای کمتری اشغال کنند. از قرار معلوم، بلندگو و میگروفن‌ها به‌سمت لبه نمایشگر نزدیک شاسی تغییر موقعیت خواهند داد.

این گزارش جزئیات زیادی از نحوه‌ی طراحی بلندگوها ارائه نداده است؛ اما شاید اهالی کوپرتینو در طراحی آیفون ۱۳ محل قرارگیری بلندگوها را با قاب یا فریم گوشی ادغام کنند. ایده‌ی دیگر این است که مانند پیکسل ۵ آن‌ها را به زیر نمایشگر منتقل کنند. بااین‌حال، شواهد نشان می‌دهد که این روش تعادل میان بلندگوهای استریو را برهم می‌زند.

مدل‌های فعلی آیفون مجهز به حسگرهای تشخیص هویت بیومتریک فیس آیدی (Face ID) بلندگو را در بین اجزای مهم و بزرگی چون پروژکتور نقطه‌ی سیستم و دوربین تمام‌رنگی جلویی در سمت راست و چراغ سیل مادون‌قرمز و دوربین مادون‌قرمز در سمت چپ تعبیه کرده است. اعتقاد بر این است که اپل روند کوچک‌سازی برخی اجزای مربوط به TrueDepth در آیفون ۱۲ را با موفقیت انجام داده؛ اما استفاده از بریدگی کوچک‌تر را به زمان دیگری موکول کرده است.

براساس شایعات قبلی، انتظار می‌رفت کوپرتینویی‌ها گیرنده‌ها را در آیفون ۱۲ به منطقه‌ی حاشیه‌ی بالاتر از TrueDepth منتقل کنند؛ اما درنهایت، اپل آرایه‌های مرتبط را مانند سالیان گذشته و بدون هیچ تغییری در طرح و اندازه، در خانواده‌ی آیفون ۱۲ تعبیه کرد. گزارش جدید خاطرنشان می‌کند که ضخامت ماژول دوربین پشتی آیفون ۱۳ در تمام مدل‌های نسل بعدی ۰٫۹ میلی‌متر خواهد بود و به‌گفته‌ی منابع، به‌جای ماژول دوربین با لنزهای برآمده، طراحی جدید واحدی یکپارچه با هر ماژول دوربین دارد که با روکشی از شیشه و یاقوت کبود پوشیده می‌شود. به‌علاوه، گفته می‌شود واحدهای دوربین در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس ازنظر اندازه یکسان هستند و این نشان می‌دهد که دو مدل از آیفون‌های ۲۰۲۱ به تثبیت‌کننده تصور Sensor-shift مجهز خواهند شد.

اپل برخلاف روال معمول، در آیفون ۱۲ پرو مکس سخت‌افزار دوربین را کمی متفاوت‌ با نسخه‌ی پرو انتخاب و به‌‌جای استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال در لنز دوربین عریض آن، از حسگر تثبیت‌ تصویر Sensor Shift استفاده کرده است که باعث می‌شود آیفون ۱۲ پرو مکس لرزش‌های بسیار کمتری هنگام ثبت تصویر ایجاد کند؛ درحالی‌که مدل پرو از لرزش‌گیر اپتیکال استفاده می‌کند.

افزون‌براین، آیفون ۱۲ پرو مکس از حسگر 1/1.7 اینچی با ۴۷ درصد ابعاد بزرگ‌تر درمقایسه‌با مدل پرو بهره می‌گیرد که به‌‌همراه لنز هفت‌تکه‌ی جدید با دیافراگم f/1.6 حدود ۸۷ درصد نور بیشتری جذب می‌کند. سرانجام، انتظار می‌رود غول دنیای فناوری نسل بعدی گوشی‌های آیفون را مانند خانواده‌ی آیفون ۱۲ با اِلِمان‌های الهام‌گرفته از آیفون ۴ طراحی کند. دراین‌میان، گفته می‌شود ضخامت شاسی به میزان ۰٫۲۶ میلی‌متر افزایش می‌یابد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی آیفون ۱۳ چیست و چه انتظاری از آن دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات