مزایای لنز بدون فرم هواوی میت 40 پرو

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی در پستی جدید به مزیت‌های لنز بدون فرم میت ۴۰ پرو اشاره کرده است. این لنز نه‌تنها باعث کاهش اعوجاج می‌شود؛ بلکه وزن و ضخامت کمتری دارد.
تبلیغات

هواوی مدتی پیش مراسمی جدید برای رونمایی گوشی‌های سری میت ۴۰ برگزار کرد. گوشی میت ۴۰ پرو (Huawei Mate 40 Pro) از لنز بدون فرم (Free Form Lens) استفاده می‌کند. یکی از مهندسان هواوی به‌تازگی در پست جدیدی، توضیحاتی درباره‌ی فناوری لنز بدون فرم میت ۴۰ پرو ارائه داده است. مقاله‌ی جدید هواوی به‌ زبان چینی نوشته شده و خبرگزاری GSMArena توانسته است از روی ترجمه‌ی ماشینی آن به زبان انگلیسی اطلاعاتی را استخراج کند. 

لنز بدون فرم قطعا یکی از مشخصه‌های مهم هواوی میت ۴۰ پرو محسوب می‌شود. دوربین فوق عریض ۲۰ مگاپیکسلی پنل پشتی میت ۴۰ پرو به‌جای استفاده از اِلِمان‌های نوری کروی‌ یا غیرکروی، از لنزی نامتقارن با سطح غیرهمواره و پیچیده بهره می‌گیرد. مهندسان هواوی با فناوری لنز بدون فرم در تلاش هستند یکی از مشکلات اصلی لنزهای فوق عریض، یعنی اعوجاج (Distortion)‌ را برطرف کنند. در نظر داشته باشید که لنز بدون فرم فناوری کاملا جدیدی نیست و مهندسان هواوی آن را به‌صورت اختصاصی توسعه نداده‌اند. 

فناوری لنز بدون فرم برای ازبین‌بردن اعوجاج لنزهای فوق عریض تلاش می‌کند

اعوجاج، تنها مشکلی نیست که هواوی با لنز بدون فرم قصد دارد آن را رفع کند. گوشی‌های هوشمند امروزی تا حد زیادی سنگین هستند و لنز بدون فرم تا حدی برای رفع این مشکل تلاش خواهد کرد؛ زیرا لنز بدون فرم به‌صورت ذاتی سبک‌تر و باریک‌تر از لنزهای دیگر است.

شاید در آینده در دورانی که فناوری لنز بدون فرم بهبود پیدا کند، برآمدگی‌های کوچک‌تری روی پنل پشتی گوشی‌های هوشمند را شاهد باشیم. دلیل اصلی این موضوع آن است که لنزهای بدون فرم درمقایسه‌با لنزهای عادی به اِلِمان‌های نوری کمتری نیاز دارند. افزون‌براین‌، لنز بدون فرم باعث می‌شود نور بیشتری به حسگر تصویر برسد تا عملکرد دوربین و کیفیت نهایی تصاویر بهبود پیدا کند.

هواوی می‌گوید بیش از دو سال روی لنز بدون فرم کار کرده و سرانجام توانسته است آن را به تولید انبوه برساند. گفته می‌شود که هواوی قصد دارد چنین رویکردی را برای لنزهای تله‌فوتو نیز در پیش بگیرد؛ زیرا لنزهای تله‌فوتو نیز به‌نوبه‌ی خود با نوع خاصی از اعوجاج مواجه می‌شود. کاهش ضخامت اِلِمان‌های نوری در لنزهای لته‌فوتو اهمیت بیشتری دارد.

مدت‌ها پیش، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجهیزات نوری با نام DynaOptics توضیحاتی درباره‌ی لنز بدون فرم ارائه داده بود. در توضیحات این شرکت خواندیم:

فناوری لنز بدون‌ فرم (FreeForm Lens Technology) راهکارهایی برای تولید دوربین‌هایی با وضوح و زاویه‌ی دید بیشتر و اعوجاج کمتر و عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور ارائه می‌دهد؛ راهکارهایی که با تجهیزات نوری سنتی دردسترس نیستند. تمامی این قابلیت‌ها در ابعاد کوچک‌تری ارائه می‌شوند. سطوح انکسارکننده‌‌ی نور بدون‌ فرم با اتکا بر معادلات پیچیده‌ی ریاضی تعریف می‌شوند. این نوع سطوح امکان تغییر مسیر نور را به‌طور منحصربه‌فرد و رادیکالی فراهم می‌کنند. قراردادن چند سطح انکساری بدون ‌فرم روی یکدیگر مزیت‌های متعدد، نظیر ارائه‌ی زاویه‌ی دید بهتر و فاصله‌ی کانونیِ تنظیم‌پذیر به‌همراه می‌آورد. کارهایی که در آن‌ها به استفاده از تجهیزات نوری با وضوح چشمگیر، زاویه‌ی دید عریض، انحراف کم، میدان دید بخش‌بخش‌شده، عملکرد در نور کم و دیگر پارامترها نیاز است، به‌لطف فناوری لنز بدون ‌فرم به‌خوبی ‌انجام‌پذیر هستند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی لنز بدون فرم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات