کالبدشکافی سرفیس دوئو، مهندسی حرفه‌ای در طراحی و جانمایی سخت‌افزار را نشان می‌دهد

یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
کالبدشکافی سرفیس دوئو نشان می‌دهد مایکروسافت یک شاهکار مهندسی را در گوشی تاشدنی خود ارائه کرده است که تعمیرپذیری دشواری دارد.
تبلیغات

رسانه‌ی مشهور iFixit نتیجه‌ی کالبدشکافی گوشی مایکروسافت سرفیس دوئو را منتشر کرد که نتایج بسیار جالبی از طراحی و مهندسی تولید آن نشان می‌دهد. مهندسان اعتقاد دارند این گوشی تاشدنی با ضخامت بسیار پایین، تعمیرپذیری بسیار بهتری نسبت به اکثر گوشی‌های مرسوم بازار با یک نمایشگر دارد. البته با وجود اینکه نمایشگرها و شیشه‌ها پشتی گوشی به‌راحتی تعویض می‌شوند و نیاز به فشار زیادی ندارند، جایگزینی هر بخش دیگر از گوشی به‌هرحال با فرایندی دشوار پرریسک همراه خواهد بود.

تصویر اشعه ایکس سرفیس دوئو

در بخشی از فرایند کالبدشکافی، یک عکس اشعه‌ی ایکس جالب از سرفیس دوئو ثبت و منتشر شد. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، قطعات داخلی در بخش سمت چپی گوشی شباهت زیادی به آیپد یا هر تبلت مدرن درگیر دارند. درمقابل، قطعات و ساختار بخش سمت راست شبیه به هیچ محصول کنونی یا قدیمی نیست. درواقع در سمت راست با ساختاری پر از مدارهای الکتریکی روبه‌رو هستیم که تنها یک پنجره‌ی کوچک در وسط آن برای باتری دوم در نظر گرفته شده است. همین ساختار، نشانه‌ای از دانش بالای مهندسی تیم سرفیس محسوب می‌شود.

بازکردن و ورود به ساختار سخت‌افزاری مایکروسافت سرفیس دوئو مشکلات خاص خود را دارد. ردموندی‌ها نیز مانند بسیاری از تولیدکننده‌های دیگر گوشی هوشمند، از مواد چسبی بسیار زیادی برای بستن و عایق کردن سرفیس دوئو استفاده کرده‌اند. مهندسان iFixit می‌گویند کابل‌ها و اتصال‌های شکننده‌ی متعددی در ساختار گوشی دیده می‌شود که درصورت بازکردن آن به‌صورت غیراصولی، به‌راحتی دچار آسیب می‌شوند. حتی در صورت دقت بالا در بازکردن سرفیس دوئو نیز باز هم ضمانتی مبنی بر آسیب نرسیدن به آن وجود ندارد.

قطعات سرفیس دوئو پس از کالبدشکافی

تعویض باتری دوگانه‌ی سرفیس دوئو تقریبا به دمونتاژ کردن کامل گوشی نیاز دارد. اگرچه شارژدهی این گوشی در بررسی‌های اولیه امتیازهای خوبی دریافت کرد، اما به‌هرحال یک محصول ۱۴۰۰ دلاری حرفه‌ای با کاربردهای بهره‌وری متعدد، قطعا پس از یک یا دو سال به تعویض باتری نیاز پیدا می‌کند. البته ردموندی‌ها پوشش خدمات Microsoft Complete را برای دوئو ارائه می‌کنند که باتوجه‌به ریسک‌های تعمیر غیر اصولی دستگاه، مزیت خوبی برای کاربران و مصرف‌کننده‌ها محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از گزارش کالبدشکافی iFixit به این نکته اشاره می‌شود که ال‌جی دیسپلی، تولید پنل‌های نمایشگر دوگانه‌ی سرفیس دوئو را برعهده داشته است. همچنین در تصاویر منتشرشده، نماهایی از لولای ساده‌ی گوشی مایکروسافت را می‌بینیم که به‌تنهایی یکی از شاهکارهای مهندسی این گوشی محسوب می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات