وان پلاس فیلم‌برداری 8K را با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه امکان‌پذیر می‌کند؟

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بررسی کد نسخه‌ی بتای OxygenOS 11 به‌صورت ضمنی تأیید می‌کند که وان‌پلاس در پی ارائه‌ی امکان فیلم‌برداری با وضوح 8K و نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه در گوشی‌های آینده‌ی خود است.
تبلیغات

درکنار صفحه‌نمایش مجهز به نرخ نوسازی چشمگیر و توانایی اتصال به شبکه‌ی 5G، امکان ضبط ویدئو با وضوح 8K یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی به‌حساب می‌آید که گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۲۰ از آن‌ها بهره‌مند هستند. تاکنون، شرکت‌های مختلفی نظیر سامسونگ و شیائومی و ال‌جی گوشی‌هایی با توانایی ضبط ویدئو 8K تولید کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این قابلیت در آینده به‌شکل گسترده‌تری در گوشی‌های هوشمند حضور پیدا کند.

تاکنون، وان‌پلاس موفق‌ نشده است گوشی هوشمندی با توانایی ضبط ویدئو 8K به بازار عرضه کند. بااین‌حال، کارشناسان رسانه‌ی XDA-Developers کد منبع نسخه‌ی بتای OxygenOS 11 را دقیقا واکاوی و اشاره‌هایی به حالت 8K در آن پیدا کرده‌اند. براساس نوشته‌ی XDA-Developers، احتمالا وان‌پلاس در پی تولید گوشی هوشمندی است که می‌تواند ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی 8K را با نرخ ۸۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. افزون‌براین، XDA-Developers می‌‌گوید که کد منبع جدیدترین نسخه از اکسیژن OS به توانایی ضبط ویدئو 8K با نرخ‌های ۴۸۰ و ۲۴۰ و ۱۲۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه هم اشاره می‌کند.

در‌این‌بین، مشکلی وجود دارد که نباید فراموشش کنیم: تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام که قدرت پردازشی پرچمداران امسال را تأمین می‌کند، از ویدئو 8K با نرخ بیشتر از ۳۰ فریم‌برثانیه نمی‌تواند پشتیبانی کند. در بخش توضیحات این تراشه، آمده است که اسنپدراگون ۸۶۵ می‌تواند به‌طور نامحدود ویدئو نیتیو حرکت‌آهسته‌ی ۹۶۰ فریم‌برثانیه‌ای ضبط کند؛ بااین‌حال، کاربر برای ضبط ویدئو ۹۶۰ فریم‌برثانیه‌ای در گوشی مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵، باید به حداکثر وضوح 720p راضی شود.

برخی از حسگرهای تصویر از حافظه‌ی DRAM فوق‌سریع بهره می‌برند تا امکان فیلم‌برداری با نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه را ارائه دهند؛ باوجوداین، قابلیت یادشده در حسگرهای تصویر پروضوح مخصوص گوشی‌های هوشمند مشاهده نشده است. 

برای دیده‌شدن عبارت 8K کد بتای اکسیژن OS جدید می‌توان دو ایده مطرح کرد: ۱. برخی کاربران می‌گویند تراشه‌ی به‌کاررفته در نسل بعد گوشی‌های ساخت کوالکام قدرت بیشتری از نسل فعلی خواهد داشت؛ ۲. برخی دیگر می‌گویند وان‌پلاس می‌خواهد به روش نرم‌افزاری و با اتکا بر شیوه‌ی درون‌یابی (Interpolation)، امکان فیلم‌برداری با وضوح 8K و نرخ ۶۰ تا ۹۶۰ فریم‌برثانیه را فراهم کند. در شیوه‌ی درون‌یابی، شرکت‌ها فریم‌های تصویر را به‌شیوه‌ی نرم‌افزاری تکثیر می‌کنند تا به نرخ فریم هدف برسند. ویدئویی که به‌روش درون‌یابی به نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه برسد، دچار حالت روح (Ghost) و آرتیفکت می‌شود؛ دو خصیصه‌ای که در ویدئو نیتیو ۹۶۰ فریم‌برثانیه‌ای دیده نمی‌شوند.

این نخستین‌بار نیست که وان‌پلاس می‌خواهد با شیوه‌ی درون‌یابی به نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه در گوشی‌هایش دست پیدا کند و برخی از گوشی‌های قدیمی‌ وان‌پلاس نیز چنین قابلیتی دارند. امیدواریم وان‌پلاس بتواند از توانایی‌های پردازنده‌ تصویر اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام برای خلق ویدئو باکیفیت ۹۶۰ فریم‌برثانیه‌ای بهره بگیرد.

یکی از اعضای انجمن XDA توانسته است اشاره‌هایی به عبارت OnePlus Buds Z در کد بتای اکسیژن OS جدید پیدا کند. پیش‌تر، وان‌پلاس سابقه‌ی عرضه‌ی هدفونی بی‌سیم با نام بولتز وایرلس Z را به‌همراه گوشی‌های سری وان‌پلاس ۸ دارد. همچنین مدتی پیش، معرفی هدفون تمام‌بی‌سیم وان‌پلاس بادز را درکنار گوشی وان‌پلاس نورد شاهد بودیم. احتمال می‌دهیم که اگر وان‌پلاس بادز Z محصولی حقیقی باشد، به‌همراه گوشی وان‌پلاس 8T معرفی شود. شایعه‌ای جدید اعلام می‌کند که ممکن است هیچ‌گاه مدل پرو وان‌پلاس 8T عرضه نشود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات