اکسپریا 8 لایت، دوقلوی غیرهمسان اکسپریا 10، با تراشه سه سال پیش رونمایی شد

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
اکسپریا ۸ لایت گوشی میان‌رد‌ه‌ی جدید سونی با شباهت‌های بی‌شمار به اکسپریا ۱۰ است که به تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۰ و صفحه‌نمایش LCD و باتری ۲،۸۷۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است.
تبلیغات

سونی در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است می‌خواهد به‌زودی گوشی هوشمند جدیدی با نام اکسپریا ۸ لایت (Sony Xperia 8 Lite) روانه‌ی بازار ژاپن کند. اکسپریا ۸ لایت بدنه‌ی شبیه به اکسپریا ۱۰ دارد و از بسیاری از ویژگی‌های اصلی این گوشی هوشمند بهره می‌برد. سونی گوشی اکسپریا ۱۰ را در دومین ماه از سال گذشته‌ی میلادی رونمایی کرده بود. تفاوت اصلی بین اکسپریا ۸ لایت و اکسپریا ۱۰، دوربین موجود در پنل پشتی است.

براساس اعلام رسمی، گوشی سونی اکسپریا ۸ لایت از تراشه‌ی اسپدراگون ۶۳۰ کوالکام برخوردار است. اسنپدراگون ۶۳۰ برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده و تاریخ رونمایی‌اش به بیش از سه سال پیش برمی‌گردد. این تراشه هشت هسته‌ای از نوع ARM Cortex A53 است و می‌تواند به حداکثر سرعت کلاک ۲٫۲ گیگاهرتز دست یابد. 

اکسپریا ۸ لایت برای نمایش محتوای بصری به‌ صفحه‌نمایشی ۶ اینچ از نوع LCD با وضوح فول HD پلاس و نسبت تصویر طویل ۲۱:۹ مجهز شده است. ابعاد کلی اکسپریا ۸ لایت مشابه اکسپریا ۱۰ است و بین دو گوشی تفاوت خاصی ازلحاظ طراحی دیده نمی‌شود و حتی دوربین پنل پشتی آن‌ها نیز چینش شبیه هم است.

پشت و جلوی اکسپریا 8 لایت سونی / Xperia 8 Lite سفید

اکسپریا ۸ لایت در پنل پشتی خود میزبان ماژول دوربین قرص‌شکل است. هنگام بررسی مشخصات فنی دو گوشی، تفاوت بین دوربین‌‌ها این بود که اکسپریا ۸ لایت به دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز f/1.8 و دوربین دوم ۸ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 ولی اکسپریا ۱۰ سونی به دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با لنز f/2.0 و دوربین دوم ۵ مگاپیکسلی عمق‌سنج با لنز f/2.4 مجهز است.

اکسپریا 8 لایت سونی احتمالا هیچ‌گاه وارد بازارهای جهانی نخواهد شد

سونی تاکنون دقیقا نگفته است دوربین ثانویه‌ی اکسپریا ۸ لایت چه هدفی را دنبال می‌کند و به چه نوع لنزی مجهز شده است. بنرها و ویدئوهای تبلیغاتی می‌گویند اکسپریا ۸ لایت تصاویری باکیفیت ثبت می‌کند که می‌توانند به‌خوبی سوژه‌ی اصلی را در تصویر برجسته کنند. این گفته بدین‌معنی است که احتمالا حسگر ۸ مگاپیکسلی به‌منظور تشخیص عمق صحنه‌ها برای ثبت جلوه‌ی بوکه روی تصاویر کاربرد دارد.

سونی همچنین ادعا می‌کند دوربین اکسپریا ۸ لایت بزرگ‌نمایی اپتیکال دوبرابری دارد؛ البته طبق گفته‌ی سایت GSMArena، این گفته از ترجمه‌ی ماشینی مقاله‌ای ژاپنی نشئت می‌گیرد و بهتر است با اطمینان از بهره‌مندی دوربین گوشی سونی از بزرگ‌نمایی اپتیکال سخن به‌میان نیاوریم.

نمای جلو اکسپریا 8 لایت سونی / Xperia 8 Lite در دست راست

در پنل جلویی اکسپریا ۸ لایت سونی، حاشیه‌ی زیادی به‌چشم می‌خورد که با استانداردهای طراحی گوشی‌های هوشمند امروزی هم‌خوانی ندارد و جذاب به‌نظر نمی‌رسد. امروزه حتی ساده‌ترین میان‌رده‌ها هم برای افزایش نسبت نمایشگر به بدنه در بخش بالایی حفره یا بریدگی دارند. از دیگر مشخصات اکسپریا ۸ لایت سونی دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با لنز f/2.0 و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و درگاه USB-C است.

سونی میان‌رده‌ی جدید خود را به باتری ۲،۸۷۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز کرده‌ و اطلاعاتی درباره‌ی سیستم‌عامل و رابط کاربری اکسپریا ۸ لایت اعلام نکرده است. بااین‌حال GSMArena می‌گوید این گوشی با اندروید ۹ پای عرضه می‌شو‌د؛ سیستم‌عاملی که تقریبا دو سال از انتشار رسمی آن می‌گذرد. این شرکت ژاپنی قصد دارد اکسپریا ۸ لایت را اول سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۱ شهریور ۱۳۹۹) با قیمت ۲۹،۸۰۰ ین (معادل تقریبا ۲۸۰ دلار) و در دو رنگ سفید و مشکی روانه‌ی بازار کند. در این گوشی میان‌رده از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌ سازی استفاده شده است. 

درحال‌حاضر، دقیق مشخص نشده است که سونی قصد دارد گوشی اکسپریا ۸ لایت را کِی روانه‌ی بازارهای بین‌المللی کند. البته احتمال دارد هیچ‌گاه این گوشی در بازارهای خارج از ژاپن عرضه نشود؛ زیرا مدل عادی آن، یعنی اکسپریا ۸، در اواخر ۲۰۱۹ عرضه شد و هیچ‌گاه به بازارهای جهانی ورود پیدا نکرد. سونی تاکنون درخواست رسانه‌ها برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر را بی‌پاسخ گذاشته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات