سامسونگ از انتشار «سه نسل» از اندروید برای شماری از گوشی‌هایش خبر می‌دهد

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ در تصمیمی غیرمنتظره اعلام کرده است می‌خواهد از برخی گوشی‌های سری گلکسی سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری کند و نسخه‌ی جدید اندروید را برای آن‌ها دردسترس قرار دهد.
تبلیغات

سامسونگ می‌گوید می‌خواهد برای گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی، «سه نسل» از به‌روزرسانی اندروید را دردسترس قرار دهد؛ البته این قاعده قرار نیست برای تمامی گوشی‌هایی برقرار باشد که سامسونگ می‌سازد. براساس اعلام رسمی، گلکسی اس ۱۰ و گوشی‌های جدیدتر قرار است سه نسل از به‌روزرسانی اندروید را دریافت کنند که اتفاقی مهم به‌حساب می‌آید.

در نظر داشته باشید شماری از گوشی‌های میان‌رده‌ی سری گلکسی A ممکن است سه سال به‌روزرسانی اندروید دریافت نکنند. سامسونگ بیانیه‌ای اختصاصی دراختیار رسانه‌ی ورج قرار داده و در آن می‌گوید تضمین پشتیبانی سه‌‌ساله‌‌ی نرم‌افزاری برای گوشی‌های سری گلکسی S و گلکسی Note و گلکسی Z برقرار است و گوشی‌های سری گلکسی A تا زمانی‌ پشتیبانی خواهند شد که سخت‌افزارشان اجازه دهد.

سامسونگ عصر ۱۵ مرداد مراسمی ویژه با عنوان گلکسی آنپکد برگزار کرد. در گلکسی آنپکد امسال، گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی نوت ۲۰ شامل مدل عادی و مدل اولترا، گلکسی تب S7، گلکسی تب S7 پلاس، گلکسی بادز لایو، گلکسی واچ 3 و گلکسی Z فولد 2 معرفی شد. سامسونگ وعده‌ی سه سال پشتیبانی از گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی را در نزدیکی پایان نطق اصلی کنفرانس آنپکد اعلام کرد.

یکی از انتقاداتی که کاربران iOS از اندروید می‌کنند،‌ این است که اپل برخلاف شرکت‌های اندرویدی، برای مدت‌ طولانی گوشی‌هایش را پشتیبانی نرم‌افزاری می‌کند. اندروید سیستم‌عاملی متن‌باز است که نسخه‌های جدید آن را گوگل منتشر می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی نظیر سامسونگ و شیائومی رابط کاربری اختصاصی دارند. این یعنی هر زمان که گوگل نسخه‌ی جدید اندروید معرفی می‌کند، شرکت‌ها باید نسخه‌ی جدید را بگیرند و آن را با استانداردهای خود تطبیق دهند.

علاوه‌براین‌، رابط کاربری باید برای گوشی‌ها به‌صورت مجزا توسعه داده شود؛ به‌همین‌دلیل، شرکت‌های اندرویدی برای مدت طولانی از گوشی پشتیبانی نمی‌کنند. سامسونگ برخلاف برخی شرکت‌های دیگر در چند سال اخیر تلاش کرده بازه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری از دستگاه‌هایش را گسترده‌تر کند تا رضایت مشتری را جلب کند.

کلیدواژه‌ی «نسل» در بیانیه‌ی جدید سامسونگ از اهمیت زیادی برخودار است

در چند سال اخیر، به‌روزرسانی‌های جدید اندروید در زمانی سریع برای دارندگان گوشی‌های سری گلکسی S دردسترس قرار گرفته‌اند؛ درحالی‌که پیش‌تر کاربران باید چند ماه بیشتر منتظر می‌ماندند. همان‌طورکه اشاره کردیم، به‌دلیل ساختار کلی اکوسیستم اندروید، سامسونگ نمی‌تواند با سرعتی که گوگل پیکسل‌هایش را به‌روزرسانی می‌کند، به‌روزرسانی جدید برای گوشی‌هایش دردسترس قرار دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت به‌روزرسانی محصول در سراسر اکوسیستم اندروید بهبودهایی محسوس به‌‌خود دیده و این روند مثبت قرار است همچنان ادامه‌دار باقی بماند.

سامسونگ هنوز نگفته است که در سال‌های آتی مدت ‌زمانی‌ که کاربران باید برای انتشار به‌روزرسانی جدید اندروید منتظر بمانند، کاهش پیدا می‌کند یا خیر. کره‌ای‌ها در بیانیه‌ی جدیدشان می‌گویند در پی پشتیبانی از «چند نسل» اندروید هستند و به عبارت‌هایی مثل «نسخه‌ی سیستم‌عامل» یا حتی «سال» اشاره‌ای نمی‌کنند. به‌نظر می‌رسد سامسونگ وسواس زیادی روی کلمات به‌خرج داده تا درصورت نیاز تغییراتی در برنامه‌ی فعلی خود ایجاد کند. برای مثال، شرایطی را فرض کنید که در آن گوگل به‌دلیل اتفاقات غیرمنتظره،‌ انتشار اندروید جدید را به‌تأخیر بیندازد یا اینکه به‌یک‌باره نسخه‌ای نظیر اندروید ۱۱٫۵ منتشر شود. در چنین وضعیتی، ممکن است سامسونگ نتواند وعده‌ی خود را عملی کند. 

بااین‌همه، سامسونگ وعده‌ی بزرگی به کاربران داده است. سامسونگ پیش‌تر معمولا وعده‌ی دو سال پشتیبانی نرم‌افزاری را برای گوشی‌هایش می‌داد. افزایش پشتیبانی نرم‌افزاری به‌مدت یک سال اتفاقی مهم است. سامسونگ تعداد بسیار زیادی گوشی می‌فروشد و به‌روز نگه‌داشتن همه‌ی آن‌ها کار ساده‌ای نیست. بررسی شعبه‌ی آمریکای فروشگاه سامسونگ نشان می‌دهد این شرکت هم‌اکنون در حال فروش بیش از ۲۰ گوشی است که طبق اطلاعیه‌ی جدید، قرار است سه سال پشتیبانی شوند. 

پرفروش‌ترین گوشی‌های سامسونگ متعلق ‌به خانواده‌ی گلکسی A هستند که قیمتی ارزان‌تر از سری گلکسی S دارند و از بین آن‌ها می‌توانیم به گلکسی A51 و گلکسی A71 اشاره کنیم. این دستگاه‌ها سخت‌افزار به‌روز ندارند؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است نتوانند تا چند نسل به‌روزرسانی جدید اندروید را دریافت کنند. درحال‌حاضر، مشخص نیست نسخه‌های بعدی One UI چه پیش‌نیازهای سخت‌افزاری خواهند داشت.

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی سامسونگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های سری S، J، M و A سامسونگ و گالری تصاویر رسمی این محصولات همگی در بخش محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات