دوربین آیفون 12 پرو مکس به سیستم لرزشگیر سنسور شیفت مجهز خواهد بود

دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های اخیر می‌گویند اپل قدرتمندترین مدل نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود را با دوربین مجهز به سیستم لرزش‌گیر Sensor-Shift روانه‌ی بازار خواهد کرد.
تبلیغات

نسل بعدی گوشی‌های اپل که فعلا از آن‌ها با نام آیفون ۱۲ یاد می‌شود، بدون‌شک جزو گوشی‌های هوشمند موردانتظار سال جاری میلادی هستند. براساس گزارش‌های جدید، قدرتمندترین مدل آیفون ۱۲ با نام احتمالی آیفون ۱۲ پرو مکس (Apple iPhone 12 Pro Max) قرار است به دوربینی با حسگر بزرگ‌تر از قبل و سیستم لرزش‌گیر حسگر شیفت (Sensor-Shift) مجهز شود. در دوربین‌های فعلی، سیستم لرزش‌گیر اپتیکال روی لنز قرار می‌گیرد؛ اما در سیستم حسگر شیفت ازطریق حرکت خود حسگر، لرزش‌های تصویر گرفته می‌شود. 

نخستین‌بار دسامبر سال گذشته شاهد انتشار گزارش‌هایی درباره‌ی احتمال بهره‌مندی پرچم‌دار موردانتظار اپل از سیستم لرزش‌گیر مبتنی‌بر حسگر دوربین بودیم. گزارشی که رسانه‌ی دیجی‌تایمز در آن زمان منتشر کرد، شامل جزئیات مربوط به مدل دقیق گوشی‌های مجهز به سیستم لرزش‌گیر مذکور نبود. با‌این‌حال، به‌تازگی مینگ‌چی کو، از تحلیلگران شناخته‌شده‌ و صاحب‌نظر اپل، یادداشتی جدید منتشر کرده است که نشان می‌دهد لرزش‌گیر حسگر شیفت قرار است صرفا در قوی‌ترین مدل از آیفون ۱۲ استفاده شود. 

مینگ‌چی کو در گزارش جدیدش مدعی شده است آیفون پرچم‌دار ۶/۷ اینچی ۲۰۲۰ قرار است از مجموعه‌دوربین قدرتمندی در پنل پشتی خود برخوردار باشد. براساس گفته‌های این تحلیلگر، گوشی اپل از ماژول دوربین جدیدی برای لنز فوق‌عریض استفاده خواهد کرد که از آن با نام 7P یاد می‌شود. منظور از لنز 7P این است که این لنز هفت المان اپتیکال مختلف دارد. دوربین 7P به‌کاررفته در آیفون ۱۲ پرو مکس به حسگری با اندازه‌ی 1/1.9 اینچ مجهز خواهد شد. ناگفته نماند دوربین فوق‌عریض در آیفون ۱۱ پرو مکس به حسگری 1/3.6 اینچی مجهز شده است. درکنار این‌ها، دوربین 7P قرار است همان دوربینی باشد که به سیستم لرزش‌گیر حسگر شیفت مجهز می‌شود.

مینگ‌چی کو در گزارش جدید خود مجددا تأکید کرده است اهالی کوپرتینو قصد دارند سال جاری میلادی چهار آیفون جدید معرفی کنند. آیفون اول دوربین دوگانه و نمایشگر ۵/۴ اینچ OLED ، آیفون دوم دوربینی دوگانه درکنار نمایشگر ۶/۱ اینچ OLED، آیفون سوم دوربین سه‌گانه‌ درکنار حسگر مدت‌پرواز (ToF) با نمایشگر ۶/۱ اینچ OLED و آیفون چهارم دوربین سه‌گانه‌ درکنار حسگر مدت‌پرواز همراه‌با نمایشگر ۶/۷ اینچ OLED خواهد داشت. مطرح‌شدن این ادعاها با یافته‌های اخیر رسانه‌ی 9to5Mac مطابقت دارد. این رسانه مدتی پیش با بررسی کد سیستم‌عامل iOS 14 متوجه شده بود اپل قصد دارد در دو مدل پرچم‌دار آیفون‌های امسال از دوربین ToF بهره بگیرد.

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 از نمای جلو و پشت رنگ مشکی رندر غیررسمی

رندر قدیمی و غیررسمی منتسب‌به آیفون ۱۲ پرو اپل

عملکرد سیستم حسگر شیفت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. سازندگان شتاب‌سنج‌هایی در دوربین قرار می‌دهند تا ازطریق آن‌ها، حرکات دوربین تشخیص داده شود. حسگر دوربین با بهره‌گیری از داده‌های به‌دست‌آمده ازطریق شتاب‌سنج‌ها، به‌صورت مداوم در فاصله‌ای بسیار اندک جابه‌جا می‌شود تا هرگونه لرزش را تا‌حدممکن خنثی کند. حسگر شیفت از سیستمی استفاده می‌کند که از آن با نام غیرمعمول «تصحیح حرکات در راستای پنج محور» یاد می‌شود. این در حالی است که در این نوع لرزش‌گیر درواقع لرزش‌های سه محور گرفته می‌شود. لرزش‌گیر حسگر شیفت لرزش‌های دوربین را در امتداد جهت‌های بالا، پایین، چپ و راست می‌گیرد و لرزش‌های ناشی از چرخش دوربین را نیز خنثی می‌کند.

مهم‌ترین خبر جدید درباره‌ی دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس، نه سیستم لرزش‌گیر حسگر شیفت، بلکه بهره‌مندی آن از حسگر بزرگ‌تر از قبل است. تغییر اندازه‌ی حسگر بیشترین تأثیر ممکن را روی کیفیت نهایی تصاویر، به‌‌ویژه در محیط‌های فاقد وضعیت نوری مناسب می‌گذارد؛ ازاین‌رو، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. هرچه حسگر بزرگ‌تر باشد، میزان نویز کاهش می‌یابد.

فراموش نکنید تراکم پیکسلی نیز عاملی مهم به‌شمار می‌آید. هرچه شمار پیکسل‌هایی بیشتر باشد که در اندازه‌ی خاصی از حسگر قرار داده می‌شود، مشکلات مربوط به نویز بیشتر از قبل گریبان‌گیر تصاویر می‌شوند. این دقیقا همان دلیلی است که اپل با اتکا به آن نخواسته است پا جای پای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی بگذارد و به استفاده از دوربین‌هایی با وضوح چشمگیر روی آورد. بسیاری از گوشی‌سازان اندرویدی تیتر اخبار مهم را با دوربین‌های چندده مگاپیکسلی به‌خود اختصاص داده‌اند؛ اما اپل فعلا تصمیم گرفته است در این مسیر حرکت نکند و به عوامل مهم‌تری در‌مقایسه‌با وضوح حسگر اهمیت دهد. درواقع اپل تلاش کرده است به‌جای اتکا به وضوح حسگر، کیفیت تصاویر را تاحدممکن افزایش دهد.

همان‌طورکه می‌‌توان انتظار داشت، مینگ‌چی کو در بخش نهایی یادداشت جدیدش مدعی شده است فناوری بهبودیافته‌ی دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس قرار است در آیفون‌های سال آینده‌ی میلادی به‌شکل وسیع‌تر استفاده شود. او همچنین می‌گوید لنز تله‌فوتوی آیفون‌های سال آینده نیز به سیستم لرزش‌گیر حسگر شیفت مجهز خواهد شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

قیمت گوشی و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع آیفون‌های اپل را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های موبایل آیفون درکنار گالری تصاویر رسمی دردسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات