سامسونگ چطور به بزرگنمایی ۱۰۰ برابری در گلکسی S20 اولترا دست یافت

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
پرچم‌دار جدید سامسونگ با نام Galaxy S20 Ultra قابلیت جدیدی به‌نام Space Zoom دارد که بزرگنمایی ۱۰۰ برابری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما این قابلیت چطور کار می‌کند؟
تبلیغات

سامسونگ در رویداد آنپکد خود که ساعتی پیش برگزار شد سه گوشی جدید با نام‌های گلکسی S20 سامسونگ، گلکسی S20+ و گلکسی S20 Ultra را در سری S و یک گوشی تاشدنی با نام Z Flip رونمایی کرد. بدون شک مهم‌ترین محصول رونمایی شده در این رویداد گلکسی S20 اولترا است که قابلیت جذابی به‌نام Space Zoom دارد تا کاربر بتواند بزرگنمایی ترکیبی اپتیکال و دیجیتال تا ۱۰۰ برابر را در آن تجربه کند. اما سامسونگ چطور موفق به ارائه‌ی چنین بزرگنمایی در یک گوشی موبایل شده است؟ پاسخ کوتاه به این پرسش در ترکیبی از استفاده از لنز با بزرگنمایی اپتیکال به‌همراه پردازش تصویر و حسکر با رزولوشن بسیار بالا است. 

بزرگنمایی در گوشی گلکسی اس ۲۰ اولترا با لنز تله‌فوتوی 4X که پشت حفره‌ی دوربین به روش پریسکوپ قرار گرفته، شروع می‌شود و اگر کاربر بزرگنمایی را ادامه دهد فاصله‌ی بین بزرگنمایی ۴ برابر تا ۱۰ برابر توسط فناوری که سامسونگ آن را Lossless Hybrid Optic نام‌گذاری کرده ادامه می‌یابد. در بازه‌ی بزرگنمایی ۴ تا ۱۰ برابر، سامسونگ همچنان بزرگنمایی بدون افت کیفیت را ارائه می‌دهد که از ترکیب کراپ کردن حسگر و یکی کردن پیکسل‌ها میسر می‌شود.

این بدین معنی است که دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا به لنز با بزرگنمایی ۴ برابر مجهز شده است، اما به لطف حسگر بزرگ و کراپ کردن تصویر و همچنین ترکیب پیکسل‌ها، در این گوشی می‌توانید بزرگنمایی ۱۰ برابری بدون افت کیفیت را تجربه کنید. منظور از ترکیب پیکسل‌ها نیز آن است که پردازنده‌ چندین پیکسل را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا یک پیکسل بزرگ‌تر بسازد تا در هنگام کراپ کردن با افت کیفیت رو‌به‌رو نشویم. اما در گوشی گلکسی اس ۲۰ اولترا، در بازه‌ی ۱۰ تا ۱۰۰ برابر، گوشی از روش بزرگنمایی دیجیتال استفاده می‌کند که باعث افت کیفیت خواهد بود.

قابلیت بزرگنمایی ۱۰۰ برابری (100x Zoom) تنها در گوشی S2 Ultra ارائه می‌شود، یعنی گوشی‌های S20 و S20 Plus حداکثر بزرگنمایی 3x را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و حداکثر بزرگنمایی دیجیتالی آن‌ها نیز به ۳۰ برابر می‌رسد. 

روش سامسونگ برای رسیدن به بزرگنمایی ۱۰۰ برابر روش تازه‌ای نیست؛ به‌عنوان مثال سال گذشته هواوی از روشی به‌نام folded در گوشی P30 Pro استفاده کرد که در آن از ترکیب یک حسگر ۸ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو، بزرگنمایی ۵ برابری اپتیکال حاصل می‌شد. هواوی نیز با استفاده از روش کراپ کردن تصویر در پی ۳۰ پرو بزرگنمایی ۱۰ برابری بدون افت کیفیت را ارائه می‌کند. باتوجه به تجربه‌ای که در بزرگنمایی ۱۰ برابری پی ۳۰ پرو داشتیم، نمی‌توان عبارت بدون افت کیفیت در بزرگنمایی ۱۰ برابری را دقیق دانست چرا که در پی ۳۰ پرو با افت اندک کیفیت در بزرگنمایی بین ۵ تا ۱۰ برابر رو‌به‌رو بودیم و ممکن است چنین تجربه‌ای در بازه‌ی بزرگنمایی ۴ تا ۱۰ برابر گلکسی اس ۲۰ اولترا نیز وجود داشته باشد. 

گلکسی S20 اولترا به حسگر ۱۰۸ مگاپیسلی مجهز شده است

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین سامسونگ و هواوی که ممکن است تجربه‌ی بزرگنمایی دیجیتال در اس ۲۰ اولترا را بهتر از پی‌ ۳۰ پرو کند، بکارگیری از حسگر با رزولوشن بسیار بالاتر در گوشی سامسونگ است. هواوی از مجموعه‌ای از سنسورها ۸ و ۴۸ مگاپیکسلی در پرچم‌دار خود بهره برده است، اما سامسونگ ترکیب حسگرهای ۴۸ و ۱۰۸ مگاپیکسلی را در S20 Ultra استفاده کرده است. به این ترتیب سامسونگ اطلاعات بیشتری را از ترکیب حسگرهای دوربین بدست می‌آورد تا احتمالا تجربه‌ی زوم دیجیتال بهتری را ارائه کند. 

در دنیای دوربین‌های عکاسی و سنسورها، همیشه افزایش مگاپیکسل به‌معنی کاهش بازده‌ی حسگر در محیط‌های کم نور است. چراکه سایز کوچک هر کدام از پیکسل‌ها باعث کاهش عملکرد آن‌ها در جذب نور می‌شود. سامسونگ ادعا می‌کند که برای این مشکل، راه‌حلی پیدا کرده است. باید منتظر بمانیم تا گلکسی اس ۲۰ اولترا به‌دست‌مان برسد و بازده‌ی دوربین آن را در شرایط مختلف و با دقت بررسی کنیم تا در این باره اظهارنظر کنیم. 

در دنیای امروز گوشی‌های هوشمند، تأثیر الگوریتم‌های نرم‌افزاری و پردازش تصویر در خروجی نهایی اهمیت بسیاری دارد و شاهد گوشی‌ها با حسگر ۸ یا ۱۲ یا ۴۸ مگاپیکسلی با عملکرد خیره‌کننده‌ هستیم. در این شرایط تنها باید منتظر بمانیم تا گوشی به دستمان برسد و حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی با بزرگنمایی ۱۰۰ برابری آن را بررسی کنیم. 

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات