گلکسی Z فلیپ دربرابر موتورولا ریزر؛ نبرد تاشدنی‌ها در فرم‌ فاکتور آشنا

یک‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
گوشی‌های سامسونگ گلکسی زد فلیپ و موتورولا ریزر جدیدترین محصولات تاشدنی بازار هستند که با فرم‌فاکتور مشابه، تفاوت‌هایی عمده دارند.
تبلیغات

پس از گذشت یک دهه از عرضه‌ی انواع گوشی‌ هوشمند با طراحی‌های تکراری به‌صورت مستطیل‌های سیاه با پنل‌های پشتی فلزی یا شیشه‌ای یا پلاستیکی، نوبت به فرم‌فاکتور جدیدی در دنیای موبایل رسیده است. گوشی‌های تاشدنی به‌مرور در حال نفوذ به بازار هستند تا عاشقان دنیای گوشی‌های هوشمند را به تجربه‌ای جدید دعوت کنند. دراین‌میان، دو گوشی هوشمند به بازار معرفی شده‌اند که از فرم‌فاکتور آشنای گوشی‌های تاشدنی قدیمی استفاده می‌کنند. موتورولا ریزر جدید با طراحی شبیه به نسخه‌ی قدیمی و گلکسی Z فلیپ، گوشی‌های هستند که با وجود طراحی مشابه، تفاوت‌های زیادی دارند.

گوشی‌های تاشدنی عمودی در سال‌های ابتدایی قرن حاضر مدی زودگذر در دنیای فناوری بودند. صدای بسته‌شدن این دسته از گوشی‌ها، هنوز دورانی جذاب را در ذهن عاشقان موبایل زنده می‌کند. اکنون و پس از گذشت نزدیک به دو دهه، فرم‌فاکتور تاشدنی عمودی مجددا سعی می‌کند به بازار وارد شود. البته این‌بار با رویکردی کاملا متفاوت، گوشی‌های تاشدنی را شاهد هستیم. موتورولا ریزر و گلکسی زد فلیپ هر دو طراحی مشابهی دارند که به طراحی صدفی نیز شناخته می‌شود. البته در نگاهی اولیه به این دو گوشی، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را از هم متمایز کرد؛ چون زبان طراحی جزئی آن‌ها باهم تفاوت دارد.

در طراحی سامسونگ، شکلی مشابه با گوشی‌های هوشمند امروزی را می‌بینیم که در زمان بازبودن گوشی، تفاوت چندانی با موبایل مرسوم ندارد. پنل جلویی مانند همه‌ی پرچم‌دارهای کره‌ای تمامی لبه‌های گوشی سامسونگ را می‌پوشاند و دوربین سلفی نیز حفره‌ی دایره‌ای در آن ایجاد می‌کند. درمقابل، موتورولا در ریزر جدید مجددا سراغ طراحی نوستالژیک و جذاب سری ریزر رفت و حتی لبه‌ی پایینی ضخیم‌تر را نیز در گوشی هوشمند به‌کار گرفت.

RAZR موتورولا

ویدئوهای اولیه از گلکسی زد فلیپ طراحی عمودی آن را تقریبا بی‌روح و نازیبا تعریف می‌کنند که ضعفی برای گوشی کره‌ای محسوب می‌شود. درواقع، محصول سامسونگ در زمان بسته‌بودن و فرم مربعی، قابلیت مدیریت و کاربرد بهتری به مصرف‌کننده ارائه می‌کند و نمایشگر خارجی آن تجربه‌ی دلنشینی به‌همراه دارد. گوشی موتورولا درمجموع ابعاد کوچک‌تری دارد و در هر دو حالت، به‌راحتی در دست جای می‌گیرد. 

همان‌طورکه گفته شد، موتورولا در ریزر جدید هم لبه‌ی پایینی ضخیم گوشی خود را حفظ کرده است. این شرکت با وفاداری به طراحی محبوب ریزر، کارایی‌های جدیدی در این بخش اضافه کرده‌اند. به‌عنوان مثال، می‌توان به دکمه‌ی اصلی مجهز به حسگر اثرانگشت و اسپیکرهای قدرتمند و پورت USB-C در پایین لبه‌ی ضخیم اشاره کرد. لبه‌ی پایینی موتورولا ریزر با ضخامت ۱۴ میلی‌متری، ضخیم‌ترین بخش گوشی محسوب می‌شود و در سایر سطوح، ضخامت حداکثری ۶/۹ میلی‌متری را در زمان بازبودن گوشی شاهد هستیم.

موتورولا برای پایبندی به طراحی نوستالژیک، لبه‌ی ضخیم پایینی را به گوشی اضافه کرد

گلکسی زد فلیپ درمقایسه‌با موتورولا ریزر، طراحی یکپارچه‌تری دارد و در زمان بازبودن، همه‌ی بخش‌های ضخامت ۶/۹ میلی‌متری دارند. در زمان بسته‌شدن لولای زد فلیپ نیز، تنها در بخش لولا چند میلی‌متر ضخامت بیشتر می‌بینیم که حالتی شیب‌دار (گوه‌ای) ایجاد می‌کند. اگرچه زد فلیپ برخلاف ریزر طراحی متقارنی در دو لبه دارد، حسگر اثرانگشت آن مانند گلکسی فولد ۲۰۱۹ زیر دکمه‌ی پاور و درکنار گوشی قرار دارد.

طراحی لولای گلکسی زد فلیپ و موتورولا ریزر تفاوت‌هایی بنیادی با یکدیگر دارد که روی شکل چین‌خوردگی نمایشگر آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. لولای ریزر از دو صفحه‌ی حائل در زیر نمایشگر بهره می‌برد که چین‌خوردن نمایشگر را تقریبا نامرئی می‌کند. استفاده از صفحه‌های مذکور در ترکیب با نمایشگری لغزنده، تاشدن کامل گوشی و نمایشگر را به‌همراه دارد. طراحی موتورولا درواقع در نقطه‌ی مقابل لولای نسل اول گلکسی فولد قرار می‌گیرد که با حالتی شیب‌دار، فضایی بین دو لبه‌ی نمایشگر ایجاد می‌کرد.

flip

هیچ‌یک از عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده از گلکسی زد فلیپ، جزئیات دقیقی از حالت بسته‌شدن گوشی منتشر نکرده‌اند. البته باتوجه‌به تغییر ضخامت در حالت بسته‌شدن، می‌توان شکل شیب‌دار را برای حالت بسته‌ی گوشی سامسونگ متصور شد. البته کره‌ای‌ها ادعا می‌کنند از ساختاری بازطراحی‌شده برای گوشی جدید بهره برده‌اند؛ ساختاری که نمایشگر گوشی را در هر زاویه‌ی مدنظر کاربر نگه‌ می‌دارد. درمقابل، موتورولا ریزر فقط امکان استفاده در دو زاویه‌ی کاملا باز و بسته دارد.

نمایشگر تاشدنی

گوشی‌های تاشدنی فرم‌فاکتور جدیدی در دنیای فناوری نیستند؛ اما استفاده از نمایشگرهایی با قابلیت تاشدن در نمونه‌های جدید آن‌ها، مفهوم تاشدنی را باردیگر بر سر زبان‌ها انداخت. هر دو گوشی ریزر و Z فلیپ از نمایشگر تاشدنی OLED بهره می‌برند که در محور X از وسط تا می‌شود؛ طراحی و ترکیبی که قبلا در گوشی‌های فرم صدفی به‌وفور مشاهده کرده بودیم. همین فرم صدفی آخرین بخش شباهت دو گوشی محسوب و از همین‌جا تفاوت آن‌ها آشکار می‌شود.

گوشی تاشدنی موتورولا از نمایشگر P-OLED با نسبت تصویر ۲۱:۹ و ابعاد ۶/۲ اینچی بهره می‌برد که رزولوشن ۲،۱۴۲ در ۸۷۶ را به‌ کاربر ارائه می‌کند. طبق شایعه‌های منتشرشده، زد فلیپ به نمایشگر ۶/۷ انچی AMOLED مجهز خواهد بود که رزولوشن ۲،۶۳۶ در ۱،۰۸۰ و نسبت تصویر ۲۲:۹ دارد. کره‌ای‌ها در گوشی تاشدنی جدید خود به‌جای پلاستیک از لایه‌ی نازک شیشه‌ای محافظ هم بهره می‌برند که احتمالا اولین نمایشگر شیشه‌ای تاشدنی بازار خواهد بود. به‌علاوه، برای دوربین سلفی حفره‌ی دایره‌ای در نظر گرفته‌اند که تفاوت دیگری را با طراحی موتورولا و بریدگی بالای آن نوید می‌دهد.

motorola razr

هر دو گوشی مقایسه‌شده به نمایشگر ثانویه مجهز هستند که ابعاد و کارایی آن تفاوت دیگری را در دو محصول نشان می‌دهد. نمایشگر ثانویه‌ی ریزر با ابعاد ۲/۷ اینچی و رزلوشن ۸۰۰ در ۶۰۰ و نسبت تصویر ۴:۳، بزرگ‌تر از رقیب به‌نظر می‌رسد؛ چراکه کره‌ای‌ها از نمایشگر یک اینچی با نسبت تصویر ۱۱۶*۳۰۰ بهره برده‌اند که کارایی محدودی دارد. نمایشگر بزرگ‌تر موتورولا نه‌تنها اطلاعات بیشتری برای کاربر به‌نمایش می‌گذارد؛ بلکه کارایی‌های دیگری همچون استفاده به‌عنوان ویوفایندر عکس سلفی هم دارد. درمجموع، کاربر ریزر برای مشاهده‌ی اطلاعات مدنظر خود، نیاز کمتری به بازکردن گوشی خواهد داشت.

مشخصات داخلی

موتورولا ریزر به پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مجهز است. سامسونگ احتمالا از پردازنده‌های حرفه‌ای‌تر همچون اسنپدراگون +۸۵۵ بهره خواهد برد که همراه‌با ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ظهور گوشی قدرتمندی را نوید می‌دهد. سامسونگ گلکسی زد فلیپ با اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.1 اختصاصی این شرکت و ریزر با اندروید پای نزدیک به نسخه‌ی اصلی با حالت Retro عرضه می‌شود که تجربه‌ای شبیه به نسخه‌ی قدیمی به کاربر ارائه می‌کند.

باتوجه‌به مشخصات سخت‌افزاری ریزر، نمی‌توان آن را رقیبی جدی برای گوشی‌های کنونی و آتی بازار دانست که به اسنپدراگون ۸۶۵ مجهز خواهند شد؛ البته شرکت سازنده نیز چنین قصدی ندارد. درمقابل، زد فلیپ با بهره‌مندی از پردازنده‌ی هفت‌نانومتری پیشرفته‌تر، بخت فراوانی برای رقابت در بازار دارد. درنهایت، پایبندی موتورولا به فرم‌فاکتور نوستالژیک باعث شد از پردازنده‌ای ضعیف‌تر استفاده کند تا عیوب شارژدهی کم باتری را به‌حداقل برساند.

جدول مقایسه‌ی مشخصات گلکسی Z فلیپ و موتورولا ریزر

نام گوشی

گلکسی Z فلیپ (مشخصات طبق شایعات منتشرشده)

موتورولا ریزر

ابعاد

در حالت باز: ۱۶۸ در ۷۴ در ۷/۲

در حالت بسته: ۸۷ در ۷۴ در ۱۷

در حالت باز: ۱۷۲ در ۷۲ در ۶/۹

در حالت بسته: ۹۴ در ۷۲ در ۱۴

وزن

۱۸۳ گرم

۲۰۵ گرم

ابعاد نمایشگر

۶/۷ اینچی داینامیک AMOLED و ۱/۰۶ اینیجی سوپر AMOLED

۶/۲ اینچی POLED و ۲/۷ اینچی GOLED

رزولوشن نمایشگر

۲،۶۳۶ در ۱،۰۸۰ پیکسل و ۳۰۰ در ۱۱۶ پیکسل

۲،۱۴۲ در ۸۷۶ پیکسل و ۸۰۰ در ۶۰۰ پیکسل

سیستم‌عامل

اندروید ۱۰

اندروید ۹ پای

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۲۵۶ گیگابایت

۱۲۸ گیگابایت

درگاه کارت حافظه

ندارد

ندارد

سرویس‌های پرداخت

سامسونگ پی، گوگل پی

گوگل پی

پردازنده

کوالکام اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس

کوالکام اسنپدراگون ۷۱۰

حافظه‌ی رم

۸ گیگابایت

۶ گیگابایت

دوربین

۱۲ مگاپیکسلی به‌همراه ۱۲ مگاپیکسلی اوتراواید در پشت، ۱۰ مگاپیکسلی در جلو

۱۶ مگاپیکسلی در پشت، ۵ مگاپیکسلی در جلو

ویدئو

2160p با نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه

2160p با نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه و 1080p با نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه

نسخه‌ی بلوتوث

۵.۰

۵.۰

پورت‌ها

USB-C

USB-C

حسگر اثر انگشت

بله، کنار دستگاه

بله، جلو دستگاه

مقاومت در برابر نفوذ آب

تأییدنشده

مقاومت دربرابر پاشش با پوشش نانو

باتری

۳،۳۰۰ میلی‌آمپری، شارژ سریع ۱۵ واتی، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم Qi

۲،۵۱۰ میلی‌آمپری، شارژ سریع ۱۵ واتی

بازارچه اپلیکیشن

گوگل پلی

گوگل پلی

تنوع رنگ

طلایی، مشکی، بنفش، نقره‌ای

مشکی

قیمت

احتمالا ۱،۴۰۰ دلار

۱،۵۰۰ دلار

دوربین

طراحی خاص موتورولا ریزر بر انتخاب تعداد لنزهای دوربین گوشی هم تأثیر گذاشته است. زیربرند لنوو در هر دو سمت داخل و خارج گوشی از یک دوربین استفاده می‌کند. دوربین اصلی موتورولا ریزر با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی، امکان فیلم‌برداری 4K را به کاربر می‌دهد و در زمان بسته‌بودن گوشی نیز کاربرد دوربین سلفی خواهد داشت. دوربین دوم یا سلفی که درون بریدگی نمایشگر جای دارد، از حسگر پنج مگاپیکسلی بهره می‌برد و توانایی فیلم‌برداری 1080p دارد.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

طبق شایعه‌ها، گلکسی زد فلیپ به دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۱۰ مگاپیگسلی در پنل جلویی مجهز خواهد بود. احتمالا حسگر هر سه دوربین، حسگر به‌کاررفته در پرچم‌داران سال ۲۰۱۹ شرکت باشد. به‌دلیل ابعاد کوچک، به‌نظر نمی‌رسد نمایشگر ثانویه‌ی گلکسی زد فلیپ کارایی ویوفایندر را برای عکس‌برداری سلفی داشته باشد.

باتری

محدودیت‌های طراحی موتورولا در انتخاب باتری نیز محدودیت ایجاد کرده است

موتورولا ریزر احتمالا در بخش باتری هم از گلکسی زد فلیپ شکست می‌خورد. محصول کره‌ای‌ها ظاهرا به باتری ۳،۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز خواهد بود؛ درحالی‌که ریزر باتری ۲،۵۱۰ میلی‌آمپری دارد. هر دو گوشی با استفاده از شارژر ۱۵ واتی شارژ می‌شوند. موتورولا با وجود باتری کوچک‌تر، یک روز شارژدهی مداوم را به کاربر وعده می‌دهد. البته هنوز باید منتظر آزمایش‌های زنده و کاربردی گوشی موتورولا باشیم و  مقایسه‌ی عملی با گوشی سامسونگ نیز کارایی‌های ریزر را مشخص‌تر می‌کند. درنهایت، احتمالا محصول سامسونگ با قابلیت‌هایی همچون شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس (کارایی به‌عنوان پاوربانک)، پیروز رقابت در بخش باتری خواهد بود.

قیمت و زمان عرضه

کاربران ساکن ایالات متحده برای خرید موتورولا ریزر باید ۱،۵۰۰ دلار پرداخت کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند در قراردادی ۲۴ ماه با ورایزن، به‌ازای پرداخت ۶۳ دلار در ماه این گوشی را بخرند. تقاضای اولیه برای محصول جدید موتورولا آن‌چنان زیاد بود که شرکت سازنده مجبور شد زمان عرضه‌ی نهایی را یک ماه به‌تعویق بیندازد.

Galaxy Z Flip

شایعات ادعا می‌کنند سامسونگ زد فلیپ در رویداد ۱۱ فوریه‌ی سامسونگ آنپکد همراه‌با گلکسی S20 معرفی خواهد شد. ازلحاظ قیمت گوشی نیز، دو رقم ۱،۵۵۰ و ۸۶۰ دلار مطرح شده‌اند. احتمالا قیمت محصول نهایی رقمی بین این‌ دو باشد که به قیمت گران‌تر نزدیک‌تر خواهد بود.

نکات دیگر

موتورولا ریزر از پوشش نانو بهره می‌برد که آن را درمقابل پاشش آب مقاوم می‌کند؛ البته این گوشی کاملا دربرابر نفوذ آب مقاوم نیست. به‌هرحال، همان میزان مقاومت نیز برای گوشی تاشدنی با قطعات متحرک متعدد امتیاز چشمگیری محسوب می‌شود. شاید سامسونگ به‌همین‌دلیل مقاومتی دربرابر آب در گوشی خود در نظر نگرفته است. ناگفته نماند ریزر فقط از سیم‌کارت eSIM پشتیبانی می‌کند و درگاه مخصوص ندارد؛ درحالی‌که زد فلیپ مانند گلکسی فولد به درگاه سیم‌کارت مجهز خواهد بود.

گوشی تاشدنی جدید سامسونگ احتمالا به اسپیکرهای استریو مجهز خواهد بود. شایان ذکر است هیچ‌یک از دو گوشی مذکور از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون بهره‌مند نخواهند بود و از شبکه‌ی 5G پشتیبانی نخواهند کرد؛ البته باتوجه‌به ظرفیت کم باتری در هر دو محصول، پشتیبانی از آن شبکه به‌معنای افزایش تعداد دفعات شارژ بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات