با فناوری آنتن سه‌گانه مبتنی بر هوش مصنوعی هواوی آشنا شوید

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طراحی و جانمایی آنتن وای‌فای در گوشی‌های هوشمند، تأثیر مستقیمی بر پایداری و کیفیت اتصال می‌گذارد و در برخی محصولات جدید، شاهد بهینه‌سازی آن هستیم.
تبلیغات

قطعا تاکنون تجربه‌ی کاهش کیفیت اتصال به شبکه‌ی وای‌فای یا حتی قطعی موقتی آن را در گوشی هوشمند یا تبلت خود داشته‌اید. چنین رخدادهایی به‌ویژه در فعالیت‌های حساس آنلاین، مانند بازی‌ها تأثیر بیشتری می‌گذارند. علاوه‌بر کیفیت شبکه‌ی وای‌فای شما، عوامل دیگری نیز بر سرعت اتصال و قطعی آن تأثیرگذارند. یکی از عواملی که کمتر از بقیه به آن اشاره می‌شود، نحوه‌ی در دست گرفتن گوشی هوشمند است.

گوشی هوشمند خود را در حالت افقی و وضعیت شبیه به بازی‌کردن بگیرید. به حالت قرارگیری دستان و انگشت‌ها دقت کنید. انگشت‌های اشاره دور قاب و بالای گوشی قرار می‌‌گیرند و انگشتان کوچک یا حلقه نیز، قسمت پایینی را نگه می‌دارند. متأسفانه در چنین حالتی، انگشتان دقیقا آنتن‌های وای‌فای را پوشش می‌دهند و تا حدودی روی گیرندگی سیگنال‌ها تأثیر می‌گذارند. چنین وضعیتی به‌اصطلاح «گیره‌ی مرگ» نام دارد.

مهندسان طراحی محصول در شرکت آنر با درک مشکلی که برای اتصال وای‌فای در حالت گرفتن گوشی به‌صورت افقی پیش می‌آید، راهکاری مطمئن ارائه کرده‌اند. آن‌ها آزمایش‌ها و بررسی‌های متعددی انجام دادند و ترکیبی موسوم به آنتن سه‌گانه‌ی وای‌فای مبتنی‌بر هوش مصنوعی (AI Triple-Antenna Wi-Fi) را مطرح کردند. اولین گوشی هوشمندی که از این فناوری بهره می‌برد، Honor View 20 است.

طراحی سه‌گانه‌ی آنتن

همان‌طورکه گفته شد، مشکل اصلی از حالت در‌دست‌گرفتن گوشی ایجاد می‌شود. در مراحل اولیه‌ی طراحی، حالت قرارگرفتن گوشی در دستان کاربر بررسی شد و مهندسان داده‌های آزمایش را از بیش از ۱‍۰ هزار کاربر جمع‌آوری و ترکیب کردند. نقشه‌های گرمایی از حالت در‌دست‌گرفتن گوشی طراحی شد که هر دو حالت افقی و عمودی را تحلیل می‌کرد. هرچه نقطه‌های نقشه در یک منطقه تیره‌تر بود؛ یعنی کاربر آن بخش را با فشار بیشتری نگه می‌داشت و درنتیجه، اختلال در عملکرد آنتن بیشتر بود.

آنتن وای فای

با نگاهی به نقشه‌ی گرمایی در حالت عمودی گوشی می‌بینیم که بخش بالایی تقریبا سفید است و درنتیجه، هیچ تداخلی در ارتباط وای‌فای ایجاد نمی‌شود. چنین وضعیتی برای طراحی‌های ابتدایی عالی به‌نظر می‌رسد که آنتن را در بالای گوشی قرار می‌دادند. تصویر بعدی که حالت تماشای فیلم یا انجام بازی را نشان می‌دهد، نقاط تیره‌تری در بالا و پایین گوشی دارد. اگر به جانمایی آنتن‌های دوگانه‌ی وای‌فای دقت کنید، متوجه مسدودشدن آن‌ها به‌وسیله‌ی انگشتان کاربر می‌شوید. مهندسان طراحی آنر باتوجه‌به آزمایش‌های اولیه به راهکاری خارج از فرایندهای مرسوم رسیدند. آن‌ها تصمیم گرفتند آنتن مربعی در مرکز گوشی اضافه کنند.

آنتن وای فای

اضافه‌کردن آنتن جدید برای دریافت سیگنال‌های وای‌فای، راهکاری ساده و واضح به‌نظر می‌رسد. درواقع، یک آنتن بیشتر قطعا احتمال قطعی اتصال را کاهش می‌دهد و کاربر با احتمال بسیار کمی همه‌ی آنتن‌ها را پوشش می‌دهد. البته راهکار آنر به همین عملکرد ساده ختم نمی‌شود؛ چراکه جانمایی آنتن اضافه، مشکلات طراحی خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال، قطعات فلزی به‌راحتی عملکرد آنتن را دچار اختلال می‌کنند؛ درنتیجه، مهندسان نه‌تنها باید از نقاط تاریک نقشه‌های حرارتی دور باشند؛ بلکه باید از قطعات فلزی متعدد داخل گوشی نیز حداکثر فاصله را حفظ کنند. درنهایت، مهندسان پس از آزمون‌ و خطاهای گوناگون، پربازده‌ترین طراحی را پیدا کردند.

آنتن وای فای

پردازنده‌ی کرین ۹۸۰ و پردازش مبتنی‌بر هوش مصنوعی

بهینه‌سازی طراحی آنتن‌های وای‌فای و فرار از گیره‌ی مرگ، به فعالیت‌هایی بیش از ارتقای سخت‌افزاری نیاز دارد. آنر در گوشی هوشمند خود از الگوریتمی بهره می‌برد تا ترکیب بهینه‌ی آنتن را در تمامی حالت‌ها شناسایی و بین آن‌ها سوئیچ کند. هرچه تعداد آنتن‌ها بیشتر باشد، پردازش بیشتری برای شناسایی بهترین ترکیب نیاز خواهد بود. به‌علاوه، اگر سوئیچ‌کردن بین آنتن‌ها بیش‌از‌حد باشد، بازهم سرعت وای‌فای کاهش پیدا می‌کند. گوشی آنر ویو 20 از پردازنده‌ی Kirin 980 بهره می‌برد که قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی Dual NPU دارد. پردازنده‌ی مذکور تعدادی الگوریتم اختصاصی فقط برای مدیریت آنتن سه‌گانه دارد.

کرین 980

الگوریتم تشخیص سیستم آنتن وای‌فای در گوشی جدید در زمان استفاده از گوشی به‌صورت افقی، به‌صورت خودکار فعال می‌شود و بهترین ترکیب آنتن را برای گیرایی بهینه شناسایی می‌کند. وقتی الگوریتم ضعیف‌شدن سیگنال را در آنتن‌های اصلی بالا و پایین شناسایی کند، آنتن سوم را برای تقویت سیگنال فعال خواهد کرد.

وقتی سیگنال وای‌فای از سمت روتر ضعیف باشد، سوئیچ‌کردن بین آنتن‌ها در Honor View 20 شاید موجب بدتر‌شدن اتصال وای‌فای شود و حتی مصرف باتری را افزایش دهد. سیستم هوش مصنوعی در چنین وضعیتی کاربرد دارد و دلیلی ضعیف‌شدن سیگنال را تشخیص می‌دهد؛ درنتیجه، وقتی سیگنال از سمت فرستنده ضعیف باشد، تغییر حالتی بین آنتن‌ها رخ نخواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات