نظرسنجی: بهترین گوشی هوشمند حال حاضر چیست؟

یک‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
با معرفی وان‌پلاس ۷ تی پرو و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی آن، رقابت دنیای گوشی‌های هوشمند وارد مرحله‌ی جدیدی شده است که درادامه، آن را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

طبق قانون نانوشته‌ای، سازنده‌های گوشی‌های هوشمند اندرویدی هرساله دو محصول با قابلیت‌های درخورتوجه به‌عنوان پرچم‌دار معرفی و به بازار عرضه می‌کنند. وان‌پلاس نیز با پیروی از این خط‌مشی نسخه‌ی بهبود‌یافته‌ی پرچم‌دار خود را با قراردادن حرف «تی» درکنار نام آن معرفی کرد. وان‌پلاس ۷ تی و ۷ تی پرو با بهبود‌های نه‌چندان گسترده برای رقابت با پرچم‌داران نیمه‌ی دوم سال میلادی وارد بازار خواهند شد. البته در‌این‌بین، مدل ۷ تی پرو با دوربین سلفی پاپ‌آپ و طراحی بدون بریدگی نمایشگر، توانمندترین عضو خانواده‌ی وان‌پلاس خواهد بود.

وان‌پلاس ۷ تی پرو

استفاده از واژه‌ی پرو به‌تازگی به ترند گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار تبدیل شده و وان‌پلاس نیز برای نام‌گذاری پرچم‌دار خود از آن بهره برده است. طراحی و نمایشگر این گوشی تفاوتی با نسخه‌ی پیشین خود ندارد که این موضوع به‌معنای حذف بریدگی نمایشگر و انتقال دوربین سلفی به مکانیزم پاپ‌‌آپ است. نمایشگر Fluid AMOLED با ابعاد ۶/۶۷ اینچ و رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ و نرخ‌ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی تصویر نیز تفاوتی با گوشی وان‌پلاس ۷ پرو ندارد. همچنین در بخش طراحی، دوربین‌های اصلی اکنون به‌صورت عمودی و در بخش میانی گوشی قرار گرفته‌اند.

وان پلاس ۷ پرو

دوربین اصلی ۷ تی پرو از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 با دیافراگم f/1.6 و لرزش‌گیر اپتیکال و الکترونیکی (OIS و EIS) استفاده می‌کند. دوربین اولتراواید گوشی ۱۶ مگاپیکسلی است و با دیافراگم f/2.2 زاویه‌ی دید ۱۱۷ درجه‌ای فراهم می‌کند. درنهایت، دوربین سوم مجهز به لنز تله‌فوتو است و از دیافراگم f/2.4 و حسگر ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و مانند دوربین اصلی به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز است.

وا‌ن‌پلاس چندین قابلیت نرم‌افزاری جدید در بخش دوربین با پرچم‌دار جدید خود همراه کرده است که می‌توان به حالت جدید ماکرو و فیلم‌برداری با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اشاره کرد. بزرگ‌ترین بهبود این گوشی استفاده از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس محسوب می‌شود که به‌لطف افزایش فرکانس اکنون از توان بیشتری برخوردار است. حافظه‌ی رم ۶ یا ۸ گیگابایت درکنار حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی سریع UFS 3.0 از دیگر مشخصات فنی گوشی است.

آیفون ۱۱ پرو مکس

آیفون برخلاف رقبای اندرویدی‌اش سالانه با برگزاری یک رویداد، گوشی‌های هوشمند جدید خود را معرفی می‌کند. آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس از همان زبان طراحی نسل پیشین خود بهره می‌برند. البته این موضوع به‌معنای تغییر اندک آن‌ها نیست و غول دنیای فناوری گوشی‌های هوشمند خود را از درون کاملا متحول کرده است. 

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس از نمایشگر ۶/۵ اینچی کاملا جدیدی بهره می‌برد که اپل آن را Retina XDR OLED‌ می‌نامد. این نمایشگر با پشتیبانی از محتوای HDR10 قابلیت افزایش روشنایی تا ۱۲۰۰ نیت و در‌عین‌حال ۱۵ درصد بهره‌وری انرژی بیشتر را دارد. پردازنده‌ی جدید A13 بایونیک نیز با بهبود‌های گسترده در بخش توان پردازشی و میزان مصرف انرژی، همچنان نام اپل را در صدر توانمندترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های موبایل در جهان نگه داشته است.

نمای پشتی آیفون‌های جدید اصلی‌ترین تفاوت ظاهری آن‌ها با گذشته و مهم‌ترین ویژگی‌ جدیدشان را در خود نهفته دارد؛ دوربین سه‌گانه‌ای که با چینشی عجیب درون مربعی در گوشه‌ی سمت چپ قرار گرفته است. این دوربین سه ماژول ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای استاندارد، تله‌فوتو و اولتراواید با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه‌ای را شامل می‌شود که ماژول سوم تجربه‌ی نخست اپل در استفاده از دوربین‌های اولتراواید به‌حساب می‌آید.

از بین سه ماژول، دوربین اصلی و تله‌فوتو از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند. دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۱ پرو در مقایسه با دوربین استاندارد و اولتراواید، به‌ترتیب بزرگ‌نمایی دو و چهار برابری دراختیار کاربر قرار می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دوربین در هر سه گوشی جدید اپل، حالت Night است که به دوربین اجازه می‌دهد با ترکیب نوردهی‌های مختلف، عکس‌های ثبت‌شده در تاریکی را روشن‌تر و واضح‌تر و کم‌نویزتر گذشته کند.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس

سامسونگ نیز طبق سنت هرساله‌ی خود، چندی پیش نسل جدید گلکسی نوت را معرفی کرد. بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی گوشی در جهان امسال برای اولین‌بار دو نسخه‌ از نوت را روانه‌ی بازار کرد. گلکسی نوت ۱۰ پلاس از نمایشگر Super AMOLED با ابعاد ۶/۸ اینچی با رزولوشن ۳۰۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بهره می‌برد که سامسونگ آن را Cinematic Infinity می‌نامد. 

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

دوربین سه‌گانه‌ی نوت ۱۰ پلاس از ترکیب دوربین اصلی و تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی درکنار دوربین اولتراواید ۱۶ مگاپیکسلی شکل گرفته است. دوربین اصلی در پس لنزی با دیافراگم دوگانه‌ی F/1.5 و F/2.4 درکنار لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد و دوربین تله‌فوتو لنزی با دیافراگم F/2.1 و لرزش‌گیر اپتیکال را مقابل خود می‌بیند و درنهایت، دوربین اولتراواید از لنزی با زاویه‌ی دید عریض ۱۲۳ درجه و دیافراگم F/2.2 استفاده می‌کند. حسگر ToF موسوم به DepthVision‌ برای جمع‌آوری اطلاعات عمق تصویر نیز مجموعه‌ی دوربین را همراهی می‌کند. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ یا اکسینوس ۹۸۲۵ درکنار ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی و قلم اس پن دیگر مشخصات فنی این گوشی سامسونگ است.

هواوی میت ۳۰ پرو

هواوی نیز چندی پیش نسل جدید میت را با قابلیت‌های متعددی معرفی کرد. میت ۳۰ پرو از نمایشگر آبشاری ۶/۵۳ اینچ با پنل فلکس OLED استفاده می‌کند که هواوی آن را «هورایزن دیسپلی» نامیده است؛ نمایشگری که در کنار‌ه‌ها انحنایی ۸۸ درصدی دارد. در طرفین نمایشگر میت ۳۰ پرو، هیچ‌ حاشیه‌ و کلیدی دیده نمی‌شود و این موضوع جذابیت خاصی به گوشی داده است. 

میت ۳۰ پرو هواوی / huawei mate 30 pro

گوشی هواوی میت ۳۰ پرو برای پردازش وظایف، از تراشه‌ی قدرتمند کرین ۹۹۰ استفاده می‌کنند و این به‌معنای تجهیز به فناوری 5G است. نکته‌ی جالب‌ مقایسه سرعت اینترنت این گوشی با نسخه‌ی 5G گلکسی نوت ۱۰ پلاس است که هواوی از سرعت ۵۰ درصد بیشتر گوشی‌ خود در مقایسه با پرچم‌دار کره‌ای خبر می‌دهد.

دوربین اصلی میت ۳۰ پرو حسگری ۴۰ مگاپیکسلی از لنز عریض و فاصله‌ی کانونی ۲۷ میلی‌متری و دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد. دوربین دوم به لنز فوق‌عریض دربرابر حسگر ۴۰ مگاپیکسلی مجهز شده و از فاصله‌ی کانونی ۱۷ میلی‌متری و دیافراگم f/1.8 برخوردار است. درنهایت، دوربین سوم به حسگری ۸ مگاپیکسلی درکنار لنز تله‌فوتو و لرزش‌گیر تصویر اپتیکال و دیافراگم f/2.4 مجهز شده است تا بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری را درکنار بزرگ‌نمایی دیجیتال پنج‌برابری ارائه کند. حسگر تشخیص سه‌بعدی نیز کمک زیادی به ماژول‌های دوربین برای تشخیص فاصله‌ تا سوژه و پس‌زمینه، فوکوس بهتر و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی می‌کند.

پرچم‌دار جدید هواوی در بخش سلفی نیز از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی برخوردار بوده که به‌همراه حسگر سه‌بعدی، در بریدگی بالای نمایشگر جای گرفته است. فیلم‌برداری با نرخ ۷،۸۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی از دیگر قابلیت‌های پرچم‌دار هواوی است.

شیائومی می ۹ پرو

شیائومی نیز برای عقب‌نماندن از غافله‌ی رقبای خود، چندی پیش نسخه‌ی بهبودیافته‌ی می ۹ را معرفی و به بازار عرضه کرد. گوشی شیائومی می ۹ پرو از نمایشگر +FHD با پنل سوپر AMOLED و اندازه‌ی ۶/۳۹ اینچ بهره می‌گیرد. نمایشگر گوشی جدید شیائومی نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ را ارائه می‌دهد و نمایشگر آن ۹۰.۷ درصد از آن را تشکیل می‌دهد. می ۹ پرو همانند رقبای خود در نسخه‌ای خاص به مودم 5G نیز مجهز شده است.

شیائومی می 9 پرو 5G / Xiaomi Mi 9 Pro 5G

تراشه‌ی توانمند اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس کوالکام درکنار ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی وظیفه‌ی تأمین توان پردازشی گوشی را برعهده دارد. می ۹ پرو در پنل پشتی‌ خود از همان چینش دوربین می ۹ بهره می‌برد که به‌معنای حسگر ۴۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی درکنار حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و لنز فوق‌عریض و نمونه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو است. همچنین، در پنل جلویی نیز شاهد دوربین ۲۰ مگاپیکسلی هستیم.

طبق ادعای شیائومی، این محصول از شارژ بی‌سیم ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند که در نگاه اول تحسین‌برانگیز است. پایه‌ی شارژ اختصاصی می ۹ پرو باتری چهارهزار میلی‌آمپرساعتی آن را فقط در ۶۹ دقیقه به‌صورت کامل شارژ می‌کند. درضمن، پرچم‌دار جدید شیائومی از شارژ سیمی سریع ۴۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند که به‌واسطه‌ی آن می‌توان درصد باتری گوشی را در ۴۸ دقیقه از صفر به ۱۰۰ رساند. در جعبه‌ی می ۹ پرو، شارژ سیمی ۴۵ واتی قرار دارد؛ اما کاربر باید شارژ بی‌سیم را به‌صورت جداگانه تهیه کند.

گوگل پیکسل 4 XL

گوگل نیز به‌تازگی نسل جدید گوشی‌های هوشمند سری پیکسل را معرفی کرد. پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ ال در تمامی زمینه‌ها در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت فراوانی تجربه‌ کرده‌اند. طراحی این محصولات اکنون از زبان پخته‌تری بهره می‌برد تا شاهد زیبایی بهتر این گوشی‌ها باشیم؛ اما طراحی متفاوت فقط بخش اندکی از جذابیت گوشی‌های جدید گوگل را شامل می‌شود.

پیکسل 4 ایکس ال گوگل / google pixel 4 xl

نمایشگر اولد ۶/۳ اینچی با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل درکنار پشتیبانی کامل از فضای رنگی DCI-P3، فناوری HDR و البته نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی، تمام نیاز‌های کاربران در‌این‌زمینه را به‌خوبی رفع خواهد کرد. گوگل در حاشیه‌ی بالای نمایشگر از حسگر‌های پیشرفته‌ای بهره برده است تا درکنار قابلیت دقیق و سریع تشخیص چهره، امکان درک ژست‌های حرکتی کاربر نیز دردسترس باشد. به‌لطف ژست‌های حرکتی خواهید توانست بدون لمس گوشی پخش موسیقی را کنترل یا ازطریق حرکت‌دادن دستتان در نزدیکی نمایشگر، به‌راحتی تماس‌های ورودی را رد کنید.

گوشی‌های هوشمند گوگل همواره از توانمند‌ترین دوربین‌های دنیای فناوری بهره می‌بردند و نسل چهارم پیکسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. ماژول دوگانه‌ی ۱۲.۲ (استاندارد) و ۱۶ (تله‌فوتو) مگاپیکسلی درکنار نرم‌افزار هوشمند و بسیار توانمند دوربین نتیجه‌ی بسیار مطلوبی به‌همراه خواهد داشت؛ در حدی که سایر گوشی‌های موجود در بازار برای به رقابت با آن باید تلاش زیادی کنند. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و باتری ۳،۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی از دیگر مشخصات فنی گوشی گوگل پیکسل ۴ ایکس ال است.

شما فکر می‌کنید بهترین گوشی هوشمند حال حاضر چیست و کدام‌یک بیشترین ارزش خرید را دارند؟ لطفا نظر خود را درادامه وارد کنید.

بهترین گوشی هوشمند حال حاضر بازار کدام است

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات