نظرسنجی: سرانجام تحریم‌های آمریکا و آینده‌ هواوی چه خواهد شد؟

یک‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
تحریم‌های جدید آمریکا علیه هواوی، این شرکت چینی را در شرایط دشواری قرار داده‌ است. نظر شما درباره‌ی تأثیر این تحریم‌ها و آینده و سرنوشت هواوی چیست؟
تبلیغات

با قرارگرفتن هواوی در فهرست تحریم‌های آمریکا، شرکت‌ها‌ی بزرگ دنیای فناوری، یکی پس از دیگری، رابطه‌ی تجاری خود را با شریک چینی‌ قطع، و شرایط را روز‌به‌روز برای این شرکت سخت‌تر می‌کنند؛ در روزهای گذشته طی دو مقاله‌ی اختصاصی در زومیت، ابتدا تاریخچه‌ی اختلاف هواوی و دولت آمریکا را بررسی کردیم و سپس به راهکارها و روش‌های احتمالی هواوی برای در امان ماندن از تحریم‌ها اشاره کردیم. در ادامه قصد داریم نظر شما کاربران زومیت را درباره‌ی تحریم‌ها، علت آن‌ها، تأثیر آن بر هواوی و سرنوشت این شرکت جویا شویم.

دلیل تحریم‌ها

سابقه‌ی اختلاف دولت آمریکا و شرکت هواوی به بیش از یک دهه می‌رسد. اگر بخواهیم تاریخچه‌ی پرفرازونشیب این اختلاف را در چند رویداد مهم خلاصه کنیم، می‌توان به معرفی هواوی به‌عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۲، دستگیرشدن مدیر ارشد مالی و دختر بنیان‌گذار شرکت در کانادا به جرم نقض تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۸ و درنهایت اعلام وضعیت اضطراری ملی با هدف محافظت از شبکه‌های آمریکا توسط دونالد ترامپ و درنتیجه قرارگرفتن هواوی در فهرست تحریم‌های آمریکا در هفته‌ی گذشته اشاره کرد.

آمریکا دلیل اصلی تحریم هواوی را مجموعه‌ای از عوامل ازجمله نگرانی‌های امنیتی درباره‌ی جاسوسی این شرکت از شهروندان، شرکت‌ها و دولت‌های غربی، تا سرقت تکنولوژی شرکت‌های بزرگ فناوری و ارتباط با حکومت کمونیستی چین اعلام کرده‌ است، اما هواوی این اتهامات را رد می‌کند و دلیل اصلی تحریم‌ها را جنگ تجاری آمریکا با دولت چین می‌داند. در قسمت پایانی این مقاله ادعاهای طرفین درگیر ماجرا را بررسی کرده‌ایم. همچنین با مشاهده‌ی ویدیوی زیر می‌توانید با سابقه‌ی اتهامات آمریکا و پاسخ رسمی هواوی به آن‌ها آشنا شوید.

تأثیر تحریم‌ها بر افکار عمومی

هواوی با عرضه‌ی ۵۹/۱ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی، پس از سامسونگ بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی تلفن‌های هوشمند در جهان است. در اینکه فروش گوشی‌های هواوی به‌احتمال زیاد امسال کاهش پیدا خواهد کرد، تقریبا اختلاف‌نظری بین کارشناسان وجود ندارد. براساس آخرین گزارش استراتژی آنالیتیکس و مؤسسه‌ی تحقیقاتی فوبون، باتوجه‌به تحریم‌های تجاری هواوی، عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند غول فناوری چین در سال ۲۰۱۹ بین ۴ تا ۲۴ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اما اینکه کاهش فروش محصولات هواوی در درازمدت چقدر ناشی از تحریم است و تا چه‌میزان براثر واردشدن خدشه به اعتبار این شرکت براثر اتهام‌های واردشده از سوی آمریکا خواهد بود، هنوز مشخص نیست. قطعا چینی‌ها برنامه‌هایی برای حفظ جایگاه خود در بازار خواهند داشت که برای روشن شدن آن‌ها نیاز به زمان است.

سهم بازار تلفن های هوشمند

سهم بازار شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های هوشمند در فصول مالی منتهی به سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹

سرانجام تحریم‌ها

حتی مسئولان هواوی هم تأثیرگذاربودن تحریم‌های آمریکا بر کسب‌وکار هواوی را انکار نمی‌کنند؛ چراکه در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، به‌قول مدیرعامل هواوی «تحریم‌ها از سرعت رشد شرکت می‌کاهد». تحریم‌های جدید نه‌تنها به ضرر هواوی و مشتریان آن هستند، بلکه شرکت‌های آمریکایی بسیاری را نیز متضرر خواهند کرد. به‌گزارش CNN، تأمین‌کنندگان آمریکایی هواوی از این تحریم‌ها تا ۱۱ میلیارد دلار ضرر خواهند کرد.

اگر ادعای هواوی مبنی بر سیاسی بودن تحریم‌ها و استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای تحت فشار قراردادن چین درست باشد، احتمالا برای مشخص شدن تکلیف تحریم‌ها باید منتظر نتایج مذاکرات تجاری آمریکا و چین باشیم. از طرف دیگر، اگر نگرانی‌های امنیتی آمریکا درست باشد، هواوی می‌تواند با فراهم‌کردن تضمین‌هایی مانند امضای قرارداد عدم جاسوسی، باعث رفع سؤظن کشورهای غربی شود.

جنگ تجاری چین و آمریکا و هواوی

به نظر شما ادامه تحریم‌ها چه آینده‌ای برای هواوی رقم خواهد زد؟

شما اصلی‌ترین دلیل تحریم هواوی را چه می‌دانید؟ اتفاقات اخیر چه تاثیری در دیدگاه شما نسبت به هواوی داشته است؟ از شما دعوت می‌کنیم در بخش دیدگاه‌ها، ما و کاربران زومیت را از نظرات خود پیرامون این مسئله آگاه سازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات