جمع‌بندی کنفرانس اخیر بلکبری: مشخصات بلک‌بری 10 و گوشی‌های آینده ریم

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
مطالعه 7 دقیقه
چندی پیش مقاله‌ای در مورد آینده بلک‌بری و این موضوع که این سیستم عامل چگونه می‌تواند یک جایگاه مطمئن در بازار داشته باشد، منتشر کردیم. شاید بسیاری از ما تنها به‌دنبال تنوع باشیم و انتظارمان از بازار موبایل بیش از ۳ انتخاب ثابت (آیفون، اندروید و ویندوز فون) باشد. بلک بری با معرفی امکانات نرم‌افزاری فراوان در این کنفرانس تا حدی به آرزوی داشتن 4 گزینه در بازار، جامه‌ی عمل پوشانده است. با زومیت همراه باشید تا با جزییات جدید منتشر شده از سوی شرکت ریم در مورد آینده بلک‌بری آشنا شوید.
تبلیغات

در ابتدای کنفرانس Thorsten Heins مدیر عامل شرکت ریم در مورد مهم‌ترین مواردی که این سیستم عامل و دستگاه‌های بلک بری روی آن تمرکز خواهند داشت، سخن گفت و کنایه‌ای به دکمه Home دستگاه‌های اپل و اندرویدی زد و آن را منسوخ شده دانست.

همچنین در کنایه‌ی مستقیمی به اپل گفت:

شما می‌توانید از همین کابل‌های HDMI و میکرو USB که دارید در دستگاه‌های ما استفاده کنید.

سپس ادامه داد که اساسی ترین عامل محرک بلک بری همکاری و شراکت با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار خواهد بود و اکو‌سیستم بلک‌بری با داشتن ۸۰ میلیون عضو و چهره قدرتمند در دنیای سازمانی می‌‌تواند بستر مناسبی برای توسعه‌دهندگان باشد.

به گفته Heins بلک‌بری‌ بر ۳ عامل مهم تمرکز خواهد داشت:

  • Productivity - سودمندی و بهره‌وری
  • Reliability - اطمینان از عملکرد و قابل اعتماد بودن
  • Security – امنیت و حفاظت از حریم شخصی
img1477

به گفته وی بلک‌بری سیستم رمزگذاری بسیار پیشرفته و کاملی را برای تمام دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل فراهم خواهد کرد. همچنین خدمات سازمانی آن‌ها روی هر تبلت و تلفن هوشمند دیگری قابل استفاده خواهد بود. در ادامه نکات برجسته‌ای که در این کنفرانس در مورد سیستم عامل بلک‌بری 10 مطرح شد را بصورت خلاصه مشاهده می‌کنید:

رابط کاربری روان سیستم‌عامل بلک‌بری 10 :

رابط کاربری این سیستم عامل نسبت به طرح‌های نشان داده شده در گذشته تفاوت آنچنانی نداشت. هدف و نگرش متفاوت این شرکت با دیگر رقبا در سادگی استفاده از این سیستم عامل است. به این صورت که در کمترین زمان و ساده‌ترین شکل شما بتوانید به قابلیت‌های متنوع آن دسترسی داشته باشید و بیشتر این کارها را با یک دست انجام دهید و همچنین سیستم عامل نیز هر دستوری را به سریع‌ترین شکل و روان‌ترین حالت ممکن به نتیجه برساند و تاخیری در انجام کارها وجود نداشته باشد. این رابط‌کاربری از سه عنصر تشکیل شده است:

  • صفحه خانه مرکزی به همراه آیکون‌ها یا فریم‌های فعال (به عبارتی اپلیکیشن‌هایی که در حال کار هستند و به صورت یک فریم کوچک در صفحه خانه نمایش داده می‌شوند)
  • جدول اپلیکیشن‌ها که برخلاف گذشته به صورت افقی پیمایش خواهند شد (همانند iOS)
  • هاب بلک‌بری که در واقع پرتالی برای دریافت تمامی ارتباطات شما با جهان خارج است (از شبکه‌های اجتماعی و تقویم گرفته تا ایمیل و پیام کوتاه)
  • صفحه خانه مرکزی
dev alpha B 2350560b

صفحه خانه مرکزی بلک‌بری 10 شامل دو صفحه آیکون‌های فعال است، که در واقع اپلیکیشن‌هایی را شامل می‌شود که در حال کار با آن‌ها هستید. شما از اطلاعات موجود در این آیکون‌ها بدون باز کردن اپلیکیشن می‌توانید استفاده کنید. این امکان چیزی بین ویجت‌های اندروید و موزایک‌های زنده‌ی ویندوز فون 8 است. (به نوعی می‌توان آن‌را کپی تلقی کرد، اما پیاده‌سازی آن با زبان طراحی بلک‌بری انجام شده است). شما می‌توانید حداکثر 8 اپلیکیشن را در این صفحه مرکزی قرار دهید یعنی تنها 8 اپلیکیشن آخر در آنجا نمایش داده می‌شوند. این موضوع به دلیل روان ماندن عملکرد سیستم‌عامل است و مطمئناً اگر با استقبال کاربران مواجه شود تعداد آن با بهینه‌سازی نرم‌افزاری، بیشتر خواهد شد.

هاب بلک‌بری - Blackberry Hub

img1791

هاب بلک‌بری در هر زمان قابل دسترس است، تنها باید از یک دستور حرکتی دو مرحله‌ای استفاده کنید. ابتدا انگشت خود را از پایین صفحه‌نمایش به بالا بکشید، سپس با کشیدن انگشت خود به سمت راست (این دستور حرکتی از سوی شرکت ریم با نام peek خوانده می‌شود) بلک‌بری هاب نمایان می‌شود و شما می‌توانید پیام‌های خود را مشاهده یا پاسخ دهید. اگر بازهم انگشت خود را از نمایشگر جدا کنید و از سمت چپ به راست بکشید لیست تمامی قسمت‌هایی که اکانت آن‌ها را در هاب اضافه نمودید نمایان می‌شود و می‌توانید مستقیما به آن‌ها مراجعه کنید.

9-25-2012bb10fworld

به گفته سخن‌گوی شرکت ریم، این موضوع سبب می‌شود که شما دیگر نیازی به خروج از اپلیکیشن و ورود به یک اپلیکیشن دیگر را نداشته باشید و سریعا به پیام‌های خود پاسخ دهید. شاید کاربران زومیت تا حدی شگفت زده شده باشند، چراکه Notification Center و Notification Bar در iOS و اندروید کاری شبیه به این را انجام می‌دهند. به هر حال در بلک‌بری نحوه بازگشت به اپ تنها با کشیدن انگشت از راست نمایشگر به سمت چپ دردسترس قرار می‌گیرد، در صورتی که در اندروید و iOS راه حلی مستقیم برای بازگشت به اپلیکیشن قبلی وجود ندارد.

همچنین این شرکت خاطرنشان کرده که دست همه توسعه‌دهندگان در API بلک‌بری هاب کاملاً باز است و آن‌ها به هر نحوی که مایل باشند، می‌توانند از این امکان در نرم‌افزارهای خود بهره بگیرند.

امکان جالب دیگر سیستم عامل بلک‌بری 10 با نام Balance این است که به شما اجازه می‌دهد دو پروفایل جداگانه‌ی شخصی و کاری داشته باشید، که اپلیکیشن‌ها هم‌زمان در هر دو در حال کار باشند. این کار به منظور حفظ حریم شخص بوده است و اینکه اطلاعات شخصی و کاری را بتوان به‌راحتی از یکدیگر جدا کرد. صفحه قفل این سیستم عامل نیز به زیبایی طراحی شده و شما با کشیدن انگشت از هر سمتی به سمت دیگر می‌توانید قفل را باز کنید و در حین این کار شما می‌توانید وضعیت قبلی سیستم عامل را مشاهده کنید.در نهایت نیز شما در هر اپلیکیشن یا حالتی که باشید با کشیدن انگشت از پایین نمایشگر به بالا، به صفحه خانه باز می‌گردید.

در ویدیوی زیر می‌توانید با رابط کاربری این سیستم عامل بیشتر آشنا شوید.

بازار اپلیکیشن و حمایت از توسعه‌دهندگان

بازار اپلیکیشن بلک‌بری یا App World نیز دچار تغییرات اساسی شده است. این بازار دیگر تنها برای فروش اپلیکیشن و بازی نخواهد بود و به فروش موسیقی، سریال‌های تلویزیونی و فیلم نیز خواهد پرداخت. بدین‌ترتیب این بازار درمقابل رقبای اصلی یعنی Appstore و گوگل پلی قرار خواهد گرفت. باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بازار App World دارای 80 میلیون عضو است. این شرکت اشاره کرد که بازار اپلیکیشن سیستم‌عامل بلک‌بری دارای 105,000 اپلیکیشن است و 3 میلیارد دانلود از زمان تأسیس در این بازار انجام شده است. شرکت ریم از 10 اکتبر اپلیکیشن‌های توسعه‌دهندگان را برای بلک‌بری 10 می‌پذیرد. جالب است که تاریخ این کار 10/10 است و با نام سیستم عامل همخوانی دارد.

Blackberry app world

همان‌طورکه در مقاله قبلی نیز اشاره کردیم، شرکت ریم قصد دارد توسعه‌دهندگانی را که در سال اول انتشار تا 1,000 دلار درامد از اپلیکیشن به دست آورده‌اند را تشویق کرده و درآمد آن‌ها به اندازه 10 هزار دلار را تضمین کند.

نمونه دستگاه بلک‌بری 10 با نام Blackberry Dev Alpha B

در راستای حمایت از توسعه‌دهندگان، شرکت ریم یک نمونه اولیه دستگاه بلک‌بری 10 مخصوص توسعه‌دهندگان را با نام Dev Alpha B دراختیار آن‌ها قرار داده است که درواقع یک نسخه بهبود یافته نسبت به Dev Alpha است که در ماه می امسال عرضه شده بود.

blackberry-10-dev-alpha-a-b

رزولوشن این دستگاه 1280 در 768 پیکسل است، از بلوتوث و NFC پشتیبانی می‌کند و یک باتری 1,800 میلی‌آمپر ساعتی در خود جای داده است. احتمالاً بلک‌بری نیز در محصول نهایی خود از پردازنده کوالکام استفاده می‌کند.

blackberry-10-app-world-1

دستگاه‌های بلک‌بری از اواسط مهرماه به منظور تست به شبکه‌های مخابراتی سپرده خواهند شد، و طبق برنامه در ابتدای سال 2013 به فروش خواهند رسید.

نظر شما در رابطه با بلک‌بری ۱۰ چیست و چطور آن را ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات