VoLTE چیست و چطور آن را در گوشی اندروید و آیفون فعال کنیم؟

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
مراحل فعال‌سازی فناوری VoLTE بسته به مدل گوشی و اپراتور متفاوت است. در این مطلب، مراحل فعال‌سازی آن را در گوشی‌های اندروید و آیفون آموزش خواهیم داد.
تبلیغات

تا پیش از ظهور نسل‌های جدید ارتباطی شبکه موبایل و تا قبل از اینکه «اینترنت موبایل» فراگیر و امری عادی تلقی شود، گوشی‌های موبایل به‌جز تماس و پیامک، کارکردهای چندانی نداشتند. به‌لطف نسل‌های جدید ارتباطی و به‌دنبال تحولات و پیشرفت‌هایی که در صنعت تولید گوشی موبایل صورت گرفت، این گوشی‌ها تبدیل به دستگاه‌هایی هوشمند شدند که کارکرد اصلی آن‌ها یعنی برقراری تماس تلفنی دیگر مطرح نیست، بلکه فراهم‌ شدن بسترهای اتصال به اینترنت در ظرفیت و سرعت‌های بالا، آن‌ها را به ابزارهایی با کارکردهایی غیرقابل شمارش تبدیل کرده است که بدون وجود آن‌ها امور روزمره‌ی افراد تقریباً به‌کلی مختل می‌شود.

بااین‌حال اینترنت موبایل تنها ثمره‌ی پیشرفت‌های شبکه تلفن همراه نیست، نسل‌های مختلف مخابراتی در بهبود وضعیت و کیفیت تماس‌های تلفنی نیز نقش مؤثری دارند. با ورود نسل چهارم شبکه همراه، یکی از تحولات بزرگ در ارتباطات تلفنی با فناوری VoLTE رقم خورد.

فناوری VoLTE چیست؟

VoLTE یا Voice over LTE فناوری‌ای به حساب می‌آید که امکان برقراری تماس ازطریق شبکه‌ی LTE را فراهم می‌کند. به‌طور پیش‌فرض امکان برقراری تماس در شبکه‌ی 2G/3G وجود دارد، در صورتی که در شبکه‌‌ی 4G LTE این‌چنین نیست و این فناوری برای رفع این مشکل ابداع شده است.

VoLTE architecture معماری

در اینجا یک تفاوت وجود دارد و آن روشی است که برای برقراری تماس استفاده می‌شود. به‌طور کلی روش برقراری تماس از زمان‌های گذشته به‌صورت سوئیچینگ مداری بوده است که انتقال تماس از طریق یک کانال ثابت صورت می‌گرفت؛ اما درمورد تماس VoLTE اینگونه نیست و برای برقراری تماس از روش سوئیچینگ بسته‌ای استفاده می‌شود. به‌طور دقیق‌تر برای انتقال داده از یک مسیر معین‌شده با ظرفیت محدود استفاده نمی‌شود؛ بلکه هر مقدار از ظرفیت شبکه که موجود باشد دراختیار قرار می‌گیرد و داده به‌صورت بسته‌ای میان مبدأ و مقصد تبادل می‌شود که عملکرد آن دقیقاً به ارتباط دستگاه‌های فعال در یک شبکه شباهت دارد.

مزایای فناوری VoLTE

افزایش کیفیت تماس‌های صوتی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای این فناوری است. افزون‌براین مشکل امکان‌پذیر نبودن برقراری تماس تلفنی در شبکه LTE نیز بدون جابه‌جایی بین شبکه‌های 3G/2G برطرف می‌شود و در نتیجه تأخیر ناشی از این جابه‌جایی از بین می‌رود. در این جابه‌جایی بین شبکه‌های مختلف، بار پردازشی پردازنده و در نتیجه مصرف باتری افزایش می‌یابد؛ اما این‌ها تمامی ماجرا نیستند.

یکی از معضلات اصلی کاربران، قطع‌ شدن ارتباط اینترنتی به‌دلیل جابه‌جایی بین شبکه‌ای دیگر هنگام دریافت و ارسال تماس است که شاید اموری را که احتیاج به اتصال دائم به اینترنت دارند، مختل کند.

فناوری VoLTE به‌دلیل ماهیت متفاوت خود، تمامی این مشکلات را برطرف کرده است. برای استفاده از این فناوری داشتن یک گوشی همراه با پشتیبانی از شبکه‌ی LTE و تماس‌های VoLTE کافی است. خوشبختانه بیشتر گوشی‌های موجود دربازار از این فناوری پشتیبانی می‌کنند و دو اپراتور اصلی موبایل در ایران مدتی است که زیرساخت‌های آن را فراهم کرده‌اند و اکنون نیز بسیاری از کاربران از مزیت این فناوری در گوشی‌های خود برخوردار هستند.

چطور VoLTE را فعال کنیم؟

در بیشتر اوقات این فناوری به‌طور خودکار فعال و دردسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ اما در برخی موارد این اتفاق نمی‌افتد. ضمن اینکه در برخی از اپراتورها نیاز به فعال‌سازی در شبکه وجود دارد؛ از این‌رو اگر نماد آن را در بالای صفحه مشاهده نمی‌کنید، لازم است مراحلی را برای انجام تنظیمات و فعال‌سازی آن طی کنید که در این مطلب آن‌ها را در گوشی‌های اندروید دو برند مطرح و گوشی‌ آیفون پیش خواهیم برد.

گام اول: فعال سازی VoLTE در تنظیمات گوشی

تنظیمات VoLTE در سامسونگ

اگر گوشی سامسونگ دارید برای اینکه بدانید که گوشی دراختیار شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند، تنظیمات گوشی را باز کنید و به مسیر Connections > Mobile Networks بروید. در اینجا اگر گزینه‌ی VoLTE calls وجود داشته باشد یعنی گوشی شما از این امکان برخوردار است.

پشتیبانی از قابلیت VoLTE در گوشی های سامسونگ

بااین‌حال استثنائاتی وجود دارد که ممکن است این گزینه را به شما نشان ندهد. برای مثال در برخی از کشورهایی که از این فناوری در اپراتورهای آن‌ها پشتیبانی نمی‌شود این گزینه در فرم‌ور (رام) مخصوص آن کشور غیرفعال شده باشد یا اینکه گزینه‌ی آن در منو دیگری باشد. در این مواقع ابتدا باید مدل گوشی خود را در اینترنت جست‌وجو کنید و در صورت کسب اطمینان از پشتیبانی‌ شدن این فناوری، نسبت به تغییر فرم‌ور گوشی به منطقه‌ای دیگر اقدام کنید یا از آموزش تغییر منطقه گوشی سامسونگ برای این‌ کار استفاده کنید.

تنظیمات VoLTE در شیائومی

اگر گوشی شیائومی دارید، گزینه VoLTE به‌صورت پیش‌فرض در منوی گوشی فعال نیست، به این علت که گوشی‌های شیائومی به‌صورت خودکار بررسی می‌کنند که اپراتور قابلیت VoLTE را ارائه می‌کند یا خیر و در صورت ارائه‌ کردن این قابلیت، گزینه‌ی آن در تنظیمات فعال می‌شود.

بررسی VoLTE در اپراتور یا VoLTE carrier check گوشی‌های شیائومی در مورد اپراتورهای ایرانی عمل نمی‌کند، از این رو باید آن را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن VoLTE carrier check در شیائومی

برای این کار شماره‌گیر را باز و کد دستوری *#*#86583#*#* را شماره‌گیری کنید. پس این کار پیام VoLTE carrier check was disabled ظاهر می‌شود که به معنای فعال‌شدن VoLTE در گوشی شما است. برای اطمینان از این موضوع تنظیمات را باز کنید و وارد بخش Sim cards & mobile networks شوید؛ سپس سیم‌کارت مورد نظر را انتخاب کنید. در انتهای صفحه گزینه‌ی Use VoLTE را مشاهده خواهید کرد.

گزینه‌ی VoLTE در رابط کاربری MIUI

تنظیمات VoLTE در آیفون

در گوشی‌های آیفون نیز گزینه VoLTE به‌صورت پیش‌فرض فعال نیست و باید از طریق تنظیمات آن‌ را روشن کنید. برای این‌ کار تنظیمات را باز کنید و روی Cellular ضربه بزنید. در صفحه‌ی بعد Cellular Data Options را انتخاب و روی Voice & Data ضربه بزنید، سپس گزینه VoLTE در انتهای صفحه را روشن کنید.

فعال کردن VoLTE در آیفون

گام دوم: فعال سازی VoLTE روی سیم کارت

فعال سازی VoLTE همراه اول

اگر از سیم‌کارت همراه اول استفاده می‌کنید، ابتدا باید یک کد دستوری را شماره‌گیری کنید تا این قابلیت در سطح شبکه برای سیم‌کارت شما فعال شود. این فعال‌سازی تنها یک بار صورت می‌گیرد و در صورت تعویض گوشی همچنان فعال باقی می‌ماند. بدین منظور، شماره‌گیر گوشی را باز و کد #71*10* را شماره‌گیری کنید. پس از این کار، پیامی به‌ شما نشان داده می‌شود که نتیجه‌ی فعال‌سازی را ازطریق پیامک به شما اعلام می‌کند.

فعال سازی سرویس VoLTE همراه اول در گوشی سامسونگ

نکته‌ای که وجود دارد آن است که حتماً سیم‌کارت خود را در دستگاهی قرار دهید که از این فناوری پشتیبانی می‌کند. اگر سیم‌کارت شما مدت‌ها در دستگاهی بوده که از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند، این احتمال وجود دارد که در دستگاه جدید بعد از شماره‌گیری کد دستوری پیامک عدم‌ سازگاری دستگاه با VoLTE را دریافت کنید و فعال‌سازی صورت نگیرد. در این صورت باید چند روز تا چند هفته صبر کنید. پس از این مدت، اگر مشکل پا برجا بود باید با شماره‌ی ۹۹۹۰ تماس بگیرید و این مشکل را با آنان مطرح کنید.

پس از دریافت پیامک مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن فعال‌سازی VoLTE، گوشی‌های سامسونگ نیاز به تنظیمات و پیکربندی‌های خاصی دارند تا VoLTE در آن‌ها قابل استفاده باشد. اگر از گوشی شیائومی و آیفون استفاده می‌کنید نیازی به مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب نخواهید داشت.

تنظیمات VoLTE همراه اول در گوشی سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ بسته به اینکه در چه کشوری عرضه شوند، بعضاً مدل‌های متفاوتی دارند. برخی از این مدل‌ها در مناطق خاصی عرضه می‌شوند؛ برای مثال گوشی‌های سامسونگ با تراشه‌های اگزینوس عمدتاً در بازار آسیا، خاورمیانه و اروپا به‌فروش می‌رسند؛ ازاین‌رو نرم‌افزار و فرم‌ور آن‌ها بسته به بازار آن‌ها پیکربندی می‌شود.

این پیکربندی‌ها شامل تنظیمات شبکه و مخابراتی هر کشور به‌صورت مجزا نیز می‌شود. ازاین‌رو اگر گوشی شما سفارش مناطقی غیر از خاورمیانه باشد، ممکن است این پیکربندی‌ها در نرم‌افزار گوشی شما اعمال نشده و نیاز افزودن دستی آن‌ها باشد.

معمولاً پس از خرید گوشی‌های سامسونگ اگر سیم‌کارت را وارد آن‌ها کرده باشید، در مراحل اولیه راه‌اندازی، کشور سیم‌کارت تشخیص داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود برای اعمال پیکربندی‌های ارائه‌دهنده سرویس (Service Provider) گوشی خود را راه‌اندازی مجدد کنید. بعد از این کار پیکربندی‌های مربوطه که شامل APN-های مورد نیاز برای فعال‌سازی VoLTE می‌شود، به گوشی اضافه خواهد شد.

برای اینکه بررسی کنید APN لازم برای فعال‌سازی VoLTE را دارید، تنظیمات را باز کنید و به مسیر Connections > Mobile Networks > Access Point Names بروید. اگر موردی به نام‌های IMS یا MCCI IMS وجود داشته باشد، مشکلی در استفاده از این فناوری برای شما وجود ندارد؛ اما اگر وجود نداشته باشد باید آن‌ را به‌صورت دستی اضافه کنید.

برای افزودن APN‌-های مربوط به اپراتور همراه اول دو راه وجود دارد. راه اول آن است که اپلیکیشن APN Alter را از گلکسی استور دریافت کنید. اپلیکیشن را باز کنید و در لیست روی MCCI Internet ضربه بزنید. سپس از منو بالا گزینه‌ی Save را انتخاب کنید. APN-های لازم در گوشی شما نصب شده و تنها کافی است یک بار گوشی خود را به حالت هواپیما ببرید و خارج کنید تا نماد VoLTE در بالای صفحه نشان داده شود.

افزودن APN سرویس VoLTE همراه اول در گوشی سامسونگ با APN Alter

راه دوم آن است که این تنظیمات را به‌صورت دستی در بخش Access Point Names اضافه کنید. بدین منظور در بالا روی گزینه‌ی Add ضربه بزنید و فقط اطلاعات زیر را در فیلد‌های مربوط وارد کنید و باقی فیلدها را تغییر ندهید.

تنظیم

پارامتر / مقدار

Name

MCCI IMS

APN

ims

Authentication type

PAP

APN type

ims

APN protocol

IPv4/IPv6

APN roaming protocol

IPv4

Mobile virtual network operator type

None

افزودن APN سرویس VoLTE همراه اول در گوشی سامسونگ

پس از وارد‌ کردن اطلاعات، از منو بالا گزینه‌ی Save را انتخاب کنید. یک بار گوشی خود را به حالت هواپیما ببرید و خارج کنید تا نماد VoLTE در بالای صفحه اضافه شود.

فعال سازی VoLTE ایرانسل

اگر از سیم‌کارت ایرانسل استفاده می‌کنید، برخلاف همراه اول VoLTE به‌صورت پیش‌فرض فعال است و نیازی به فعال‌سازی در سطح اپراتور ندارد، فقط باید تنظیمات APN آن در گوشی شما موجود باشد. یادآوری می‌کنیم که این تنظیمات را تنها در صورت استفاده از گوشی سامسونگ انجام دهید.

تنظیمات VoLTE ایرانسل در گوشی سامسونگ

برای اینکه بررسی کنید APN لازم برای فعال‌سازی VoLTE را دارید، تنظیمات را باز کنید و به مسیر Connections > Mobile Networks > Access Point Names بروید. اگر موردی به نام‌های IMS وجود داشته باشد، مشکلی در استفاده از این فناوری برای شما وجود ندارد؛ اما اگر وجود نداشته باشد باید آن‌ را به‌صورت دستی اضافه کنید.

برای افزودن APN-های مربوط به ایرانسل تنها راه وارد‌ کردن اطلاعات به‌صورت دستی است. بدین‌منظور در بخش Access Point Names ازطریق منو بالا، روی گزینه‌ی Add ضربه بزنید و فقط اطلاعات زیر در فیلد‌های مربوط وارد کنید و باقی فیلدها را تغییر ندهید.

تنظیم

پارامتر / مقدار

Name

IMS

APN

ims

APN type

ims

APN protocol

IPv4/IPv6

APN roaming protocol

IPv4

Mobile virtual network operator type

None

افزودن APN سرویس VoLTE ایرانسل در گوشی سامسونگ

پس از وارد‌ کردن اطلاعات، از منو بالا گزینه‌ی Save را انتخاب کنید. یک بار گوشی خود را به حالت هواپیما ببرید و خارج کنید تا نماد VoLTE در بالای صفحه اضافه شود.

۱. در صورتی می‌توانید از تماس‌های صوتی با کیفیت HD بهره‌مند شوید که مخاطبان شما نیز این قابلیت را فعال کرده باشند. اگر این قابلیت برای آن‌ها فعال نباشد یا با شماره‌های ثابت تماس بگیرید، کیفیت آن کمتر است؛ اما همچنان در شبکه‌ی LTE تماس برقرار می‌شود.

۲. برای برقراری تماس با کیفیت HD باید اپراتور مبدأ و مقصد یکسان باشند، در غیر این‌ صورت کیفیت تماس عادی خواهد بود.

۳. برقراری تماس‌های با کیفیت بالا با علامت HD در کنار زمان‌شمار صفحه‌تماس مشخص می‌شود.

درصورتی‌که برای فعال کردن VoLTE روی گوشی خود با مشکلی مواجه هستید یا سؤالی در مورد این فناوری دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات