اپل بیشترین نرخ افزایش قیمت در تاریخ خود را در آیفون‌های ۲۰۱۸ لحاظ کرد

سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
مطالعه 7 دقیقه
افزایش قیمت آیفون‌های سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته، بیشترین افزایش تاریخ بوده و حتی مدیرعامل این شرکت نیز به آن اذعان کرده است.
تبلیغات

آیفون‌های جدید اپل و سری جدید اپل واچ، هفته‌ی پیش معرفی شدند و تا امروز، همه‌ی علاقه‌مندان به این شرکت و محصولاتش، شانس خواندن در مورد آنها و دیدن ویدیوهای بررسی و موارد دیگر را داشته‌اند. کوپرتینویی‌ها از هم‌اکنون فروش چندین میلیون از این دستگاه‌ها را تضمین کرده‌اند. این تضمین، با نگاهی کلی به آمارهای پیش‌فروش که از جمعه شروع شد، عنوان شده است.

خریداران آیفون‌های سال ۲۰۱۸ و اپل واچ سری 4 در همان نگاه اول، متوجه افزایش قیمت محصولات شده‌اند. این افزایش، کاملا ملموس و بیش از افزایش قیمت در سال‌های گذشته بوده است. قیمت آیفون‌ها و اپل واچ جدید کوپرتینویی‌ها از همیشه بیشتر بوده است و حتی تیم کوک نیز این افزایش را بسیار زیاد می‌داند. البته پیش‌خریدهای این محصولات نشان‌دهنده‌ی آمار مناسب علاقه‌مندان به آنها است. اگرچه تحویل برخی از گجت‌های جدید اپل تا یک ماه دیگر به‌طول خواهد انجامید؛ اما باز هم علاقه‌مندان این شرکت، نسبت به پیش‌خرید آنها اقدام کرده‌اند.

افرادی که آیفون‌های جدید را پیش‌خرید کرده‌اند، مبلغ ۱۴۵۰ دلار برای آیفون XS پرداخت می‌کنند که اگر محصولات جانبی مانند +Apple Care، شارژر سریع، قاب محافظ و مبدل لایتنینگ به جک ۳.۵ میلی‌متری را هم به آن اضافه کنیم، رقم به نزدیکی ۲ هزار دلار خواهد رسید. این اعداد و ارقام، میانگین فروش آیفون و سپس، ارزش شرکت را افزایش خواهند داد. به‌هرحال، کاربران و کارشناسان معتقدند هزینه‌ی اضافه‌ی پرداخت‌شده برای آیفون‌های سال ۲۰۱۸ (که با اصطلاح Apple Tax شناخته می‌شود)، بیش از همیشه است.

آیفون 10 اس مکس / iPhone Xs Max

آمار میانگین

اپل در سال‌های گذشته همیشه به دریافت پول بیش از اندازه از مشتریانش مشهور بوده است. مشتریانی که مجذوب طراحی و برندینگ این محصولات می‌شوند و از پرداخت هر هزینه‌ای راضی هستند. اگرچه این ادعا تا حدود زیادی صحیح است، اما Apple همیشه ارزش افزوده‌ای را در محصولاتش ارائه می‌دهد که خریدار را از پرداخت هزینه راضی می‌کند. به‌عنوان مثال وقتی کاربر هزار دلار برای آیفون ۱۰ و ۴۰۰ دلار برای اپل واچ هزینه می‌کند، از قیمت آن راضی است.

اما داستان امسال کمی متفاوت است. داستان تنها افزایش قیمت آیفون‌ها نیست، بلکه بیشترشدن نرخ افزایش نیز برای کارشناسان سوال‌برانگیز است. آیفون‌های سال ۲۰۱۸ قیمت میانگین ۱۰۸۲.۳۳ دلار دارند و میانه‌ی آنها، ۱۰۹۹ دلار است. این رقم‌ها برای محصولات سال گذشته برابر با ۹۰۷.۳۳ دلار و ۹۰۰ دلار بودند. این افزایش، بیشترین نرخ افزایش در تاریخ اپل است. بهتر است نگاهی به لیست قیمت محصولات اپل در سال‌های گذشته داشته باشیم:

۲۰۱۵

  • آیفون 6 اس: ۶۴۹/۷۴۹/۸۴۹ دلار
  • آیفون 6 اس پلاس: ۷۴۹/۸۴۹/۹۴۹ دلار
  • ۲۰۱۶

  • آیفون 7: ۶۴۹/۷۴۹/۸۴۹ دلار
  • آیفون 7 پلاس: ۷۶۹/۸۶۹/۹۶۹ دلار
  • ۲۰۱۷

  • آیفون 8: ۶۹۹/۸۴۹ دلار
  • آیفون 8 پلاس: ۷۹۹/۹۴۹ دلار
  • آیفون ایکس: ۹۹۹/۱۱۴۹ دلار
  • ۲۰۱۸

  • آیفون X آر: ۷۴۹/۷۹۹/۸۹۹ دلار
  • آیفون X اس: ۹۹۹/۱۱۴۹/۱۳۴۹
  • آیفون X اس مکس: ۱۰۹۹/۱۲۴۹/۱۴۴۹ دلار
  • آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone Xr

    در سال ۲۰۱۷ که آیفون X با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار معرفی شد، افزایش میانگین و میانه‌ی قیمت محصولات اپل، ۹۱ دلار بود. اما این افزایش در سال جاری به ۱۷۵ و ۱۹۹ دلار رسیده است. نکته‌ی مهم این است که اگر کاربر می‌خواهد آخرین طراحی و صفحه‌نمایش را خریداری کند، مجبور به خرید مدل‌های بالای ۱۰۰۰ دلار است.

    حرکت غیرمعمول اپل در سال ۲۰۱۸، عرضه نکردن آیفون سال قبل یعنی آیفون X به‌صورت تخفیفی است. در عوض آنها آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس و XR را با قیمت‌های پایین‌تر یعنی ۵۹۹و ۶۹۹ و ۷۴۹ دلار عرضه کرده‌اند. از همه مهم‌تر اینکه امسال هیچ تغییر انقلابی در محصولات ایجاد نشده و همان ترتیب اضافه کردن s به‌نوعی رعایت شده است. سوال این است که سال آینده و با اضافه کردن امکانات انقلابی جدید، باید منتظر چه مقدار افزایش قیمت از اپل باشیم؟

    در این میان، اگر کاربران خرید آیفون XR و سری ۸ را به خرید محصولات جدید ترجیح دهند، قطعا امکانات کمتری دریافت خواهند کرد. این محصولات برخلاف آیفون XS و آیفون ۱۰ اس مکس، دارای صفحه‌نمایش LCD هستند؛ در حالی که پرچمداران سال ۲۰۱۸ اپل همگی صفحه‌نمایش سوپر رتینا با فناوری OLED اصلاح‌شده هستند. به‌علاوه، با این‌که آیفون ۱۰ آر هم گزینه‌ای مناسب و خوش‌قیمت به‌نظر می‌رسد، اما باز هم از ارزان‌ترین آیفون سال گذشته ۵۰ دلار گران‌تر است. همچنین، اپل در این محصول مبدل هدفون را حذف کرده و کاربر برای خرید آن باید ۹ دلار اضافه بپردازد.

    آیفون 10 اس / iPhone Xs - آیفون 10 اس مکس / iPhone Xs Max

    افزایش قیمت اپل واچ

    اپل علاوه‌بر افزایش ناگهانی قیمت آیفون‌ها، در اپل واچ سری ۴ نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است. به بیان دیگر، افزایش Apple Tax شامل پوشیدنی‌ها نیز شده است. ارزان‌ترین نسخه‌ی اپل واچ سری ۴،‌ برچسب قیمتی ۳۹۹ دلاری دارد که از همه‌ی مدل‌های قبلی گران‌تر است:

  • سری ۰: ۳۴۹/۳۹۹ دلار
  • سری ۱: ۲۶۹/۲۹۹ دلار
  • سری ۲ (مجهز به جی‌پی‌اس): ۳۶۹/۳۹۹ دلار
  • سری ۳ (مجهز به جی‌پی‌اس) ۳۲۹/۳۵۹ دلار
  • سری ۳ (مجهز به سیم‌کارت): ۳۹۹/۴۹ دلار
  • سری ۴ (مجهز به جی‌پی‌اس) ۳۹۹/۴۲۹ دلار
  • سری ۴ (مجهز به سیم‌کارت): ۴۹۹/۵۲۹ دلار
  • قطعا اپل در سری اپ واچ پیشرفت‌هایی بیش از مدل‌های پیشین لحاظ کرده است. این ساعت هوشمند اکنون بزرگترین صفحه‌نمایش را در میان ساعت‌های اپل دارد و طراحی جدید و سنسور ECG آن، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای هستند. اگرچه افزایش قیمت برای این محصولات طبیعی به‌نظر می‌رسد، اما باز هم افزایش امسال نسبت به سال‌های پیش غیرمنطقی است. اپل قیمت ساعت هوشمند مجهز به سیم‌کارت خود را نسبت به مدل سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش داده است.

    Apple Watch Series 4

    نسخه‌های حرفه‌ای‌تر با پوشش فولاد ضدزنگ نیز افزایشی بیش از سال‌های گذشته داشته‌اند. این نسخه‌ها فقط در مدل مجهز به سیم‌کارت ۴۴ میلی‌متری عرضه می‌شوند که علاوه‌بر افزایش قیمت ۲۰۰ دلاری نسبت به مدل معمولی، ۲۰ دلار دیگر نیز افزایش یافته‌اند. مدل حرفه‌ای ۴۴ میلی‌متری ضد زنگ، ۷۴۹ دلار قیمت‌گذاری شده است؛ درحالی‌ که این مدل سال گذشته با قیمت ۶۲۹ دلار عرضه شد. قیمت سرویس +Apple Care نیز نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ دلاری داشته و ۴۹ به ۷۹ دلار رسیده است.

    افزایش غیرمنتظره‌ی قیمت‌ها

    کارشناسان پیش از رویداد اپل انتظار داشتند که این شرکت، محصولات جدید را با قیمت پایین‌تر عرضه کند. آنها بر این تصور بودند که آیفون XS با کاهش قیمت نسبت به سال گذشته و آیفون XS مکس با شروع قیمت از ۱۰۰۰ دلار فروخته شوند. برای اپل واچ سری جدید نیز قیمت‌های ۲۹۹ دلار و ۳۹۹ دلار پیش‌بینی شده بود. به‌‌نظر می‌رسد این کارشناسان پدیده‌ی Apple Tax را در پیش‌بینی‌های خود در نظر نگرفته بودند.

    اپل احتمالا از هر شرکت دیگر در تاریخ جهان بیشتر درآمد دارد. به‌علاوه به‌نظر می‌رسد تا زمانی که محصول جدیدی از طرف این شرکت ارائه شود، کاربران هر هزینه‌ای را برای آن بپردازند. قطعا پیشرفت‌هایی در محصولات جدید اپل و از همه بیشتر اپل واچ رخ داده است؛ اما آیا این پیشرفت‌ها ارزش هزینه کردن ۱۰۰ دلاری را دارند؟ سوال دیگر این است که اگر شما ۱۴۵۰ دلار برای یک آیفون جدید هزینه می‌کنید، آیا نباید قابلیت شارژ سریع را بدون پرداخت ۵۰ دلار اضافی به‌دست بیاورید؟

    نظرسنجی؛ جذاب‌ترین محصول معرفی شده در رویداد اخیر اپل از نظر شما نیست

    تیم کوک پیش از رویداد اپل گفته بود که در صورت اجرایی شدن تعرفه‌های جدید در قبال کشور چین، قیمت اپل واچ،‌ آیپد، هوم‌پاد و دیگر محصولات این شرکت افزایش خواهد یافت. اما چندی پیش خبر رسید که برخی از این دستگاه‌ها، از تعرفه‌ها معاف هستند. البته باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا اپل این معافیت تعرفه را در قیمت‌گذاری محصولاتش لحاظ می‌کند یا خیر.

    نظر شما چیست؟‌ آیا افزایش قیمت محصولات اپل معقولانه بوده است؟‌ آیا مشتریان اپل حاضر به پرداخت هر هزینه‌ای برای محصولات این شرکت هستند؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات