روز چهارشنبه، اپل نسخههای جدید گوشی آیفون خود را معرفی کرد و در اتفاقی غیرقابل انتظار، زمان فروش نسخهی متنوعتر و در عین حال ارزانتر، یعنی iPhone XR را به بیش از یک ماه پس از عرضهی iPhone XS و iPhone XS Max، دو نسخهی لوکستر خود، که از همین جمعه قابل دسترسی هستند، موکول کرد. اما چرا اپل هر سه نسخه را به صورت همزمان عرضه نمیکند؟
در حقیقت نقشهی عرضهی اپل، دقیقاً برعکس سال گذشته است. سال گذشته، آنها ده روز پس از معرفی دو نسخهی اقتصادی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس در کنفرانس ماه سپتامبر، اقدام به فروش آن کردند. در حالی که آیفون ۱۰ تا ماه آذر (نوامبر) در دسترس نبود. دلیل این تأخیر مسائلی پیرامون تأمین نمایشگرهای OLED بود، که فروش iPhone X در ابتدا از آن رنج میبرد.
اخبار پیرامون iPhone XR که قیمتش از ۷۴۹ دلار آغاز میشود و مجهز به نمایشگر السیدی پیشرفتهای به نام Liquid Retina است، حاکی از آن است که اپل بار دیگر با مشکل کمبود تأمینکننده نمایشگر روبهرو خواهد شد. در ماه جولای، وبلاگ ژاپنی Macotakara گزارش داد، که تأمینکنندهی ژاپنی نمایشگر، سود اندکی در تولید پنلهای LCD دارد.
رایان ریت نایب رییس بخش تحقیقاتی دستگاههای موبایل شرکت IDC در مصاحبهی تلفنی که با Verge داشت، چنین گفت:
ریت ادامه میدهد:
بن سانتون، آنالیزور ارشد شرکت Canalys در مصاحبهای به Verge چنین گفته است:
شرکت اپل تاکنون پاسخی به این نظریهها و تفسیرهای متعدد نداده است و کارشناسان دو شرکت IDC و Canalys تجزیه و تحلیلهای خود را بر مبنای قطعات به کار رفته در این دستگاهها ارائه دادهاند.
سانتون معتقد است، که پس از عرضهی دو نسخهی جدید اپل، مصرفکنندهها واکنش هیجانی و سریع نخواهند داشت و انتظار اینکه غالب مردم در اولین لحظات، گوشیهای خود را تغییر دهند و آیفون XS یا XS Max به دست بگیرند اشتباه است. چرا که تفاوت قیمت میان iPhone XS و iPhone XR بسیار زیاد و قابل تأمل است و مصرفکنندهها آن را تحمل نخواهند کرد!
هر دو کارشناس اعتقاد دارند که شرکت اپل، امسال قمار سنگینی بر روی محصول ارزان قیمت خود کرده است!
از نظر رایان ریت، اپل خودش میداند که با قراردادن قیمت ۱۴۴۹ دلار بر روی نسخهی ۵۱۲ گیگابایتی آیفون XS Max شانس موفقیت خود را به شدت تحت فشار قرار داده است.
ریت میگوید:
و در آخر ریت در اظهار نظری جنجالی بیان کرد:
نظرات