چرا اپل به فکر ساخت آیفون دو سیم کارت افتاده است

جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل ظاهرا امسال تصمیم گرفته است که همانند اکثر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی، پشتیبانی از دو سیم‌کارت را به آیفون‌های خود اضافه کند. اما دلیل این تصمیم چه می‌تواند باشد؟
تبلیغات

شایعات مختلف و همچنین شواهد یافت‌شده از نسخه بتا iOS 12 حاکی از آن هستند که اپل برای نخستین بار در حال آمادگی برای افزودن پشتیبانی از دو سیم‌کارت به نسل جدید آیفون‌های ۲۰۱۸ است. افزودن دیرهنگام این ویژگی قدری غیر منتظره به‌نظر می‌رسد؛ زیرا اپل از همان ابتدا چندان علاقه‌ای به سیم‌کارت‌های فیزیکی نداشت و همواره درصدد کوچک‌سازی و حذف آن‌ها از دستگاه‌های خود بود. این شرکت پیش از همه در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ در آیفون‌های ۴ و ۵، از سیم‌کارت‌های میکرو و نانو استفاده کرد و در سال‌های اخیر نیز یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که به استفاده از سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) در محصولاتی چون آیپد و اپل واچ روی آورد. بنابراین، چرا اپل اکنون به فکر ساخت آیفون دو سیم‌کارت افتاده است؟

هرچند پشتیبانی از دو سیم‌کارت در زادگاه اپل، آمریکا چندان متداول نیست؛ اما این قابلیت در بسیاری از دیگر مناطق برای افراد اهمیت بسیار زیادی دارد و ارائه‌ی آن برای این دسته از کاربران، می‌تواند نحوه‌ی استفاده از آیفون را در سرتاسر جهان به‌نحو معناداری دگرگون کند. با این حال، بزرگ‌ترین سؤال این است که آیا اپل به‌راستی با عرضه‌ی آیفون دو سیم‌کارت، درصدد نشانه‌گیری این کاربران است؟

گوشی‌های دو سیم‌کارت تقریبا از دو دهه‌ی پیش تاکنون در مدل‌های مختلفی یافت می‌شوند؛ از جمله برخی از دستگاه‌ها با طراحی جسورانه که بیش از همه به اتصال دو گوشی مجزا به یکدیگر شباهت داشتند. اما موفقیت این ایده به‌صورت جدی از نیمه‌ی دوم دهه‌ی ۲۰۰۰ آغاز شد؛ یعنی هنگامی که تولیدکنندگان کوچک چینی شروع به ساخت گوشی‌هایی کردند که به‌صورت واقعی مفهوم یک دستگاه با دو سیم‌کارت با امکان استفاده‌ی هم‌زمان را ارائه می‌داد.

در چین، اگر از پکن به شانگهای نقل مکان کنید، ناگزیر به تهیه یک سیم‌کارت دیگر خواهید بود

اما چرا کسی باید خواهان یک گوشی دو سیم‌کارت باشد؟ در مناطقی که افراد به‌جای خرید گوشی تحت قرارداد با اپراتورها، تمایل به خرید گوشی‌های آنلاک دارند، مزیت اصلی از قدیم این بود که می‌توانستند از پرداخت هزینه‌های رومینگ اجتناب کنند. در چین، شماره‌های تلفن از گذشته وابسته به یک منطقه‌ی محلی بودند. برای مثال، اگر از پکن به شانگهای نقل مکان کنید، ناگزیر به تهیه‌ی یک سیم‌کارت دیگر خواهید بود. تا سال گذشته، اپراتورهای چینی اقدام به دریافت هزینه‌ی رومینگ و افزایش هزینه‌ی تماس‌های داخلی راه دور می‌کردند. در این میان، دستگاه‌های دو سیم‌کارت به افراد امکان می‌دادند که با حداقل دردسر بر این مشکل غلبه کنند. ساکنان اروپا نیز به‌طرز مشابهی هنگام عبور از مرزها ناگزیر به پرداخت هزینه‌های بیشتر بودند؛ اما اتحادیه‌ی اروپا بعدا این مشکل را برطرف و هزینه‌های رومینگ را لغو کرد.

با این حال در چند سال اخیر، ازدیاد گوشی‌های هوشمند مدرن، ما را به سمت دیگر موارد استفاده از گوشی‌های دو سیم‌کارت سوق داده است. این بدین خاطر است که گوناگونی و تعدد طرح‌های خدمات موبایل که بر تماس‌های تلفنی، پیام‌رسانی و داده متمرکز هستند، دایره‌ی انتخاب ما را بسیار گسترده‌تر کرده‌اند. علاوه‌بر این، بسته به منطقه‌ی محل زندگی، در اختیار داشتن امکان جابه‌جایی بین اپراتورها به‌منظور به‌دست آوردن بهترین پوشش در موقعیتی خاص، می‌تواند قابلیتی سودمند برای کاربران باشد. این دو عامل یادشده هر دو دلیل اصلی پذیرش گسترده‌ی گوشی‌های هوشمند دو سیم‌کارت در بخش‌هایی از جهان نظیر هند و آفریقا محسوب می‌شوند؛ مناطقی که کاربران نسبت به تغییرات قیمت حساس هستند و زیرساخت‌های شبکه نیز در آنجا هنوز در حال توسعه است.

با این حال، اپل در این مدت به‌منظور به‌دست آوردن کاربران بیشتر در مناطق حساس به قیمت، هیچ نشانه‌ای از تمایل به عقب‌نشینی از الگوی تجاری پرسود خود نشان نداده است. تیم کوک گاهی اوقات درباره‌ی فرصت موفقیت در هند صحبت می‌کند؛ اما تا زمانی‌که تنها محصول قابل فروش کوپرتینونشین‌ها در این کشور، یک گوشی ۴ اینچی ساخت دو سال پیش با مشخصات قدیمی و قیمت ۴۰۰ دلار باشد (آیفون SE)، به‌سختی می‌توان تصور کرد که یک آیفون دو سیم‌کارته‌ی کاملا جدید بتواند توجه کاربران هندی را به خود جلب کند. اپل به‌شدت خارج از جریان اصلی بازار هند فعالیت می‌کند و بعید است که فقدان پشتیبانی از دو سیم‌کارت، تنها عامل پشیمانی بسیاری از افراد از خرید آیفون محسوب شود. این مسئله برای بازارهای دیگر نظیر برزیل و روسیه نیز صدق می‌کند.

اپل به‌شدت خارج از جریان اصلی بازار هند فعالیت می‌کند

در واقع، براساس برخی از گزارش‌ها، نسخه‌ی دو سیم‌کارت آیفون میان‌رده‌ی ۶.۱ اینچی LCD اپل، احتمالا تنها برای عرضه در بازار چین ساخته خواهد شد. (خبرگزاری بلومبرگ ظاهرا بر این باور است که این مسئله در مورد آیفون ۶.۵ اینچی OLED نیز اعمال می‌شود.) اگر این شایعات صحت داشته باشند، باور ساخت مدل دو سیم‌کارت آیفون آسان‌تر می‌شود؛ زیرا چین بدون شک بازار پرسودتری برای اپل به‌حساب می‌آید. این کشور همچنین از معدود مناطقی از جهان است که پشتیبانی از دو سیم‌کارت، یک انتظار معقول برای دستگاه‌های رده‌بالا محسوب می‌شود. حتی گوشی‌های فوق پیشرفته‌ای چون ویوو نکس به پیروی از تمام دیگر پرچمداران ساخت هواوی، شیائومی، اوپو و ... مجهز به دو شکاف سیم‌کارت هستند. در عین حال، شرکت‌های خارجی نظیر سامسونگ نیز مدل‌های دو سیم‌کارته‌ی گوشی‌های خود همچون گلکسی اس ۹ را به‌صورت اختصاصی برای چین توسعه می‌دهند.

وان‌پلاس ۶ از معدود گوشی‌های رده‌بالای دو سیم‌کارت در ایالات متحده است.

مقرون‌به‌صرفه بودن یک گوشی هوشمند برخلاف دیگر بازارهای نوظهور، چندان تأثیری در انتخاب مصرف‌کنندگان چینی ندارد. در واقع، چین تنها کشور با تعداد قابل توجهی از مشتریانی است که توانایی و تمایل خرید آیفون را دارند؛ اما، فقدان پشتیبانی از دو سیم‌کارت می‌تواند آن‌ها را از این کار بازدارد.

اپل ظاهرا آیفون دو سیم‌کارت را برای بازار چین عرضه خواهد کرد

در نتیجه، جای تعجبی نخواهد بود اگر اپل فروش آیفون‌های دو سیم‌کارت را به‌کلی به بازار چین محدود کند. به‌صورت متقابل، اگر اپل در ایالات متحده یا دیگر بازارها نیز دست به فروش چنین مدلی از آیفون بزند، به آن شدت غافلگیر نخواهیم شد. پشتیبانی از دو سیم‌کارت، قابلیتی نیست که آمریکایی‌ها با آن آشنایی داشته باشند و عرضه‌ی آیفون دو سیم‌کارت در این کشور، اپراتورها را نگران خواهد کرد. همچنین، هما‌ن‌طور که در ابتدا اشاره شد، اپل احتمالا در طولانی‌مدت سیم‌کارت را ویژگی مطلوب‌تری از جک هدفون درنظر نمی‌گیرد. ویژگی دو سیم‌کارت صرفا آن نوعی از فناوری نیست که اپل تمام توان و انرژی خود را برای پشتیبانی از آن در مقیاس جهانی صرف کند. اگر تمایل به خرید یک گوشی دو سیم‌کارت در ایالات متحده دارید، بهترین انتخاب‌های شما وان‌پلاس ۶ و آنر ویو ۱۰ خواهد بود؛ دو گوشی هوشمند ساخت چین که نسخه‌ی آنلاک آن‌ها به‌صورت انحصاری در این کشور به‌فروش می‌رود.

البته با وجود تمام این‌ها، انتظار انجام هر کاری از اپل می‌رود و تا پیش از برگزاری رویداد این شرکت که به احتمال فراوان تا دو هفته‌ی آینده برگزار خواهد شد، هر حدس و گمانی را می‌توان مطرح کرد. اصلا شاید اپل پشتیبانی از دو سیم‌کارت را در دسترس مناطق مختلفی قرار دهد یا احتمال دارد که این شرکت به نوعی راه‌حلی متشکل از سیم‌کارت اپل و شکاف سنتی سیم‌کارت را درنظر گرفته باشد. آنچه واضح به‌نظر می‌رسد این است که اپل قصد دارد نگرانی‌های دست‌کم برخی از مشتریانی را برطرف کند که خواهان کنترل بیشتر روی اپراتور مورد استفاده‌ی خود هستند و ظاهرا چین، مناسب‌ترین بازار برای پیاده‌سازی این راهبرد محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات