جستجوی اپل برای تامین‌کننده‌ ثانویه پنل‌های OLED سرانجام به پایان رسید

جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تلاش اپل برای یافتن تامین‌کننده‌ی دوم پنل‌های اولد سرانجام به پایان رسید و اکنون اهالی کوپرتینو برای تامین نیاز خود تنها به سامسونگ وابسته نیستند.
تبلیغات

بنا بر ادعای منابع مطلع، توافق اپل با دومین تامین‌کننده‌ی پنل‌های اولد برای استفاده در آیفون‌های رده‌بالای این شرکت به‌زودی نهایی خواهد شد. این توافق گامی بزرگ در کاهش هزینه‌های ساخت آیفون و وابستگی کوپرتینونشین‌ها به رقیب کره‌ای‌شان، سامسونگ است.

به‌گفته‌ی شخصی که درخواست کرده است تا ناشناس بماند، رقیب هموطن سامسونگ، ال‌جی، در ابتدا بین ۲ تا ۴ میلیون پنل OLED را در اختیار اپل قرار داده و پس از آن به‌تدریج ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهد. این مسئله به اپل کمک می‌کند تا در مذاکرات مربوط به تعیین قیمت پنل‌های اولد با سامسونگ دست بالا را داشته باشد؛ شرکت‌ کره‌ای سامسونگ تنها تامین‌کننده‌ی پنل‌های اولد آیفون ۱۰ بود. هزینه‌ی پنل‌های اولد یکی از مواردی است که باعث شده قیمت آیفون ۱۰ به ۱۰۰۰ دلار برسد و همین برچسب قیمت ‍۱۰۰۰ دلاری موجب شده تا اهالی کوپرتینو نتوانند به رقم فروش دلخواه خود برای این محصول دست پیدا کنند.

LG Display

توافق میان ال‌جی و اپل، نه‌تنها برای اهالی کوپرتینو بلکه برای شرکت کره‌ای نیز بسیار سودمند خواهد بود. کوپرتینونشین‌ها که تلاش می‌کنند تا با کاهش آمار فروش محصولات‌شان مبارزه کند، احتمالا حجم زیادی از پنل‌های اولد را از ال‌جی خریداری خواهند کرد. از طرف دیگر، ال‌جی نیز که با کاهش قیمت پنل‌های ال‌سی‌دی مواجه شده است، به منبع درآمد جدیدی دست پیدا می‌کند. به گفته‌ی جری کانگ، یکی از تحلیل‌گران ارشد موسسه‌ی تحقیقات بازار HIS Markit:

دستیابی به یک تامین‌کننده‌ی ثانویه برای پنل‌های OLED امری حیاتی برای اپل است و به آن‌ها اجازه می‌دهد وابستگی خود به سامسونگ را که اکنون تنها تامین‌کننده‌ی آن‌ها است، کاهش دهند. در عین حال، این مسئله به‌کارگیری گسترده‌ی پنل‌های اولد را امکان‌پذیر می‌کند. تامین [پنل‌های] بیشتر به معنی تولید بیشتر و در نتیجه کاهش قیمت است.

به گفته‌ی برخی منابع، اولین پنل‌های تولید شده توسط ال‌جی در یکی از مدل‌های جدید آیفون به‌‌کار گرفته می‌شود که سال آینده عرضه خواهد شد. ال‌جی می‌خواهد تنها تامین‌کننده‌ی پنل‌های اولد برای این محصول باشد، اما مشخص نیست که می‌تواند به چنین هدفی دست پیدا کند یا خیر. پنل‌های تولید شده توسط ال‌جی باید در دو نوبت مورد تائید قرار بگیرند و اولین مرحله‌ی تائید حوالی ماه جولای خواهد بود.

LG Display

دو شرکت ال‌جی دیسپلی و اپل از اظهارنظر پیرامون این توافق خودداری کردند؛ اما بنابر اظهارات ال‌جی اینوتک (LG Innotek) که یکی از تامین‌کنندگان ال‌جی دیسپلی است، این شرکت توانسته میزان ضرر خود را به رشد ۰.۴ درصدی تبدیل کند. این در حالی است که دو شرکت ال‌جی دیسپلی و سامسونگ در کشور خود با کاهش فروش مواجه هستند.

بر اساس گزارش پیشین بلومبرگ، اهالی کوپرتینو در نظر دارند تا برای سال جاری سه مدل مختلف از آیفون را عرضه کنند و دو مدل از این آیفون‌ها به پنل اولد مجهز خواهند بود. به گفته‌ی یکی از منابع، توافق اپل و ال‌جی بدین معنی نیست که هر سه مدل آینده‌ی آیفون از پنل‌های اولد استفاده خواهند کرد؛ بلکه هدف اپل این است که تنوع تامین‌کنندگان خود را افزایش دهد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

ال‌جی دیسپلی تا کنون میلیاردها دلار را صرف توسعه‌ی پنل‌های اولد کرده‌ است؛ چرا که این پنل‌ها در مقایسه با پنل‌های LCD باریک‌تر هستند و رنگ‌های دقیق‌تری تولید می‌کنند" اما در عین حال، تمرکز روی ساخت پنل‌های اولد در اندازه‌های بزرگ، باعث شده است تا ال‌جی در رقابت با سامسونگ برای تامین پنل‌های آیفون عقب بماند. خبری که در ماه فوریه توسط بلومبرگ منتشر شده بود، ادعا می‌کرد که این شرکت مذاکراتی با یک شرکت چینی موسوم به BOE Technology Group نیز انجام داده است تا بتواند از آن‌ها نیز برای تامین پنل‌های اولد آیفون کمک بگیرد.

خبر توافق اهالی کوپرتینو با ال‌جی در حالی به گوش می‌رسد که روز چهارشنبه، سامسونگ و اپل اعلام کردند در نهایت به دعوای هفت‌ساله‌ی خود بر سر برخی پتنت‌ها پایان داده‌اند. این درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ شروع شده بود و کار به جایی رسیده بود که استیو جابز خبر از «جنگ هسته‌ای» با رقیبان اندرویدی داده بود. این درگیری‌ها هزینه‌های صدمیلیون دلاری را به دو شرکت تحمیل کرده بود و باعث شده بود اعتبار این دو شرکت به‌عنوان شرکت‌هایی نوآور با خطر مواجه شود. در عین حال، سامسونگ و اپل از انتشار جزئیات توافق خود خودداری کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات