نظرسنجی: آیا با استفاده از قطعات مکانیکی در گوشی‌های هوشمند موافقید؟

شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تولیدکنندگان پا را از ساخت گوشی‌های باریک‌تر و کاهش حاشیه‌ی نمایشگر فراتر گذاشته‌اند و دست به استفاده از قطعات مکانیکی متحرک در محصولات خود زده‌اند. نظر شما کاربران زومیت در این باره چیست؟
تبلیغات

در دنیای گوشی‌های همراه، در هر برهه از زمان، با گرایش‌های متفاوتی برای طراحی این ابزارهای ارتباطی روبه‌رو هستیم. در دهه‌ی پیشین و پیش از متحول شدن دنیای گوشی‌های همراه با معرفی اولین آیفون اپل، استفاده از قطعات مکانیکی در طراحی گوشی‌ مسئله‌ی چندان عجیبی نبود. گاهی در طراحی یک گوشی از چندین لولا و قطعه‌ی کشویی استفاده می‌شد. اما استفاده از قطعات متحرکی که از میکروموتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند، حتی در آن زمان نیز گزینه‌ی فراگیری نبود.

تلاش برای حذف حاشیه‌های نمایشگر

از اوایل دهه‌ی جاری، طراحان و علاقه‌مندان گوشی‌های هوشمند، رؤیای ساخت گوشی‌های بدون حاشیه را در سر می‌پروراندند. تصویر زیر که به یک طرح هنری از گلکسی اس ۳ مربوط می‌شود و متعلق به سال ۲۰۱۲ است، نشان می‌دهد که رویای حذف حاشه‌های نمایشگر به چه زمانی بازمی‌گردد.

Galaxy S3 Art / تصویر هنری گلکسی اس ۳

تصویر هنری گلکسی اس ۳

یکی از اولین قدم‌های جدی برای حذف حاشیه‌ها در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ توسط سامسونگ و با معرفی دو گوشی نوت اج و گلکسی اس ۶ اج برداشته شد. در گلکسی اس ۶ اج، حاشیه‌های دو طرف دستگاه عملا جای خود را به نمایشگر داده بودند؛ نمایشگری که در دو طرف خمیده شده بود. پس از آن نیز روند کاهش اندازه‌ی حاشیه‌های بالا و پایین گوشی‌ها همچنان ادامه داشت.

گلکسی اس 6 اج

گلکسی اس ۶ اج

پس از آن، طراحان اپل دهمین سالگرد معرفی آیفون را غنیمت شمردند و از آن برای نشان دادن ابتکار خود در حذف حاشیه‌های نمایشگر استفاده کردند. در طراحی آیفون ۱۰، حاشیه‌ی پایین گوشی به وسیله‌ی تا زدن نمایشگر تقریبا به صفر رسیده بود و در دو طرف گوشی هم تقریبا حاشیه‌ای وجود نداشت. اما از آن‌جا که، دست کم در حال حاضر، امکان انتقال دوربین جلو و سنسورهای تشخیص چهره به قسمت زیر نمایشگر امکان‌پذیر نیست، شاهد وجود بریدگی در قسمت فوقانی آیفون ۱۰ هستیم. بریدگی که در بیشتر گوشی‌های اندرویدی امروزی نیز دیده می‌شود.

وداع با بریدگی نمایشگر، سلام به قطعات مکانیکی

بریدگی‌های فوقانی نمایشگر که با نام «ناچ» شناخته می‌شوند، باب طبع تمام کاربران نیستند؛ اما در حال حاضر اکثر شرکت‌ها از ناچ به‌عنوان تنها گزینه‌ی منطقی یاد می‌کنند. برخلاف چنین شرکت‌هایی، دو شرکت چینی پا را از این فراتر گذاشته‌اند. شرکت چینی ویوو در کنگره‌ی جهانی موبایل در سال ۲۰۱۸، از طرح مفهومی Apex با دوربین جلوی متحرک پرده‌برداری کرد؛ طرحی که بعدها منجر به معرفی دو محصول نهایی با نام‌های نکس اس و نکس ای شد. اما رقیب هموطن این شرکت، اوپو، پا را فراتر گذاشته و پرچم‌دار جدیدی با نام فایند ایکس معرفی کرده است؛ در این گوشی، بخش متحرکی در قسمت بالای گوشی قرار دارد که دوربین‌های جلو، عقب و حتی سنسورهای تشخیص چهره را در خود جای داده است.

اوپو فایند ایکس / Oppo Find X

اوپو فایند ایکس

در گوشی‌های هوشمند امروزی، از قطعات متحرک معدودی استفاده می‌شود؛ شاید موتورهای لرزاننده شناخته‌شده‌ترین قطعه‌ی متحرک موجود در گوشی‌ها باشند. از طرف دیگر، بسیاری از ما همیشه با احتیاط از گوشی‌های خود استفاده نمی‌کنیم. افتادن روی سطوح سخت و محکم و تحمل فشارهای فیزیکی در زمان قرارگیری گوشی در جیب شلوار، از جمله مصائبی هستند که این ابزارهای مدرن به‌طور روزانه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در چنین حالتی، استفاده از قطعات مکانیکی متحرک که از میکروموتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند کاری منطقی است؟ نباید فراموش کرد که ضربات و تغییرات دما می‌توانند بر کارکرد این قطعات تاثیر بگذارند. از طرفی، جای دادن حسگرهای تشخیص هویت در این قطعات متحرک، بدین معنی است که هزاران بار در هر سال از این اجزای متحرک استفاده خواهد شد. اگرچه شرکت‌هایی مانند ویوو ادعا می‌کنند که این قطعات می‌توانند ده‌ها هزار بار مورد استفاده قرار گیرند؛ اما آیا می‌توان تضمین کرد که این ابزارها در درازمدت، می‌توانند فشارها و ضربات مختلف را تحمل کنند؟

نظر شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟ آیا از گوشی‌هایی با قطعات مکانیکی متحرک استقبال می‌کنید؟ یا ترجیح می‌دهید از محصولاتی با طراحی محافظه‌کارانه‌تر استفاده کنید؟

آیا با استفاده از قطعات مکانیکی در گوشی‌های هوشمند موافقید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات