مروری بر تاریخچه موتورولا؛ اولین شرکت تولید‌کننده‌ی گوشی‌های موبایل

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
مطالعه 14 دقیقه
برای علاقمندان به گوشی‌های هوشمند، شنیدن نام موتورولا تداعی کننده‌ی گوشی‌های تاشوی بسیار زیبا است. با معرفی گوشی‌های به یاد ماندنی، موتورلا بیش از نیم قرن است که از پیشروان خلاقیت و نوآوری به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی گذشته‌ی این شرکت قدیمی خواهیم پرداخت.
تبلیغات

نام موتورولا برای بسیاری یک خاطره است. شاید بسیاری از علاقمندان به گوشی‌های هوشمند اولین موبایل خود را از این کمپانی خریداری کرده باشند. شرکتی که محصولات آن به زیبایی شهره هستند. در ادامه مروری بر تاریخچه‌ی این شرکت بزرگ و تاثیرگذار در عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند خواهیم پرداخت.

آغاز کار با رادیوی خودروها و ساخت باتری Eliminiator

همه چیز از حدود سال ۱۹۲۰ با سفر پاول گالوین به شیکاگو در جستجوی کار آغاز شد. پس از کار برای چند شرکت باتری‌سازی محلی و چند تلاش برای راه اندازی کسب و کار خود، او با همکاری برادرش، جو گالوین کارخانه‌ی گالوین را در سال ۱۹۲۸ افتتاح کرد.

این شرکت که تنها ۵۶۵ دلار سرمایه و ۵ کارگر داشت، بر روی ساخت باتری Eliminator ها تمرکز کرده بود. این دستگاه باعث می‌شد تا رادیوهای باتری‌خور را بتوان با برق خانگی نیز استفاده کرد.

1 60f08

همانند بسیاری از کارخانجات، کارخانه‌ی گالوین نیز از بحران اقتصادی سال ۱۹۲۹ در جهان، بی‌نصیب نماند. در تلاش برای رهایی از بحران، گالوین آزمایش‌های خود را برای ورود به صنعت رادیوهای قابل حمل آغاز کرد و از کارکنان خود خواست تا رادیویی برای خودروها بسازند که ارزان قیمت بوده و بتوان آن را روی هر خودرویی نصب کرد.

2 b1345

پس از یک سال این شرکت موفق به ساخت رادیوی مورد نظر با نام موتورولا شد. نام این محصول ترکیبی از motorcar و victrola بود. حدود سال ۱۹۳۰، گالوین رادیویی با نام رادیوی پلیس ساخت که فقط امواج رادیویی مخابره شده توسط پلیس‌ها را دریافت می‌کرد. به علاوه این شرکت رادیوی خانگی با نوآوری‌های جدید را نیز در همان سال‌ها ساخت.

3 4de94

حدود سال ۱۹۳۸ میلادی این شرکت تحقیقات بر روی تلویزیون‌ها را آغاز کرد. با این حال کار روی این پروژه به دلیل انجام پروژه‌های مرتبط با جنگ جهانی متوقف شد و این شرکت روی ساخت لوازم ارتباطی در جنگ مانند واکی تاکی‌ها متمرکز شد.

4 354e4

انجام کارهای تحقیقاتی روی تلویزیون‌ها در سال ۱۹۴۵ بار دیگر آغار شد و گالوین اولین تلویزیون خود را در سال ۱۹۴۷ میلادی معرفی کد. این تلویزیون که Golden View نام داشت بسیار مورد توجه قرار گرفت. گالوین توانست با گذشت تنها یک سال از زمان معرفی، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این تلویزیون را به فروش رسانده و به چهارمین تولید کننده‌ی بزرگ تلویزیون در آمریکا تبدیل شود.

5 984fe

سال ۱۹۴۷ سالی تعیین کننده برای این شرکت بود چرا که پسر گالوین، رابرت نیز به کارخانه پیوست و نام آن به موتورولا تغییر کرد. اندکی پس از تغییر نام شرکت، موتورلا بر روی گرم‌کن‌های خودروها نیز سرمایه‌گذاری کرد اما به دلیل برخی مشکلات مهندسی این پروژه به شکست انجامید.

ورود به بازار سرگرمی‌های خانگی

مانند شرکت‌های دیگر مرتبط با فناوری، اختراع ترانزیستورها موقعیت تجاری جدیدی برای موتورلا فراهم کرد. این شرکت به سرعت گروهی برای کار بر روی نیمه‌هادی‌ها تشکیل داد و توانست محصولاتی مانند ترانزیستورهای سه امپ بسازد. موتورولا حتی به شرکت‌های رقیب نیز محصولات خود را می‌فروخت.

در حوالی سال ۱۹۵۰ میلادی، لوازم سرگرمی خانگی مانند تلویزیون‌ها در آمریکا به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفتند. موتورولا نیز از فرصت استفاده کرده و بر روی ساخت فونوگراف‌های استریو تمرکز کرد و اولین فونوگراف را در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد.

6 d256c

این کار موتورولا نیز موفقیت‌آمیز بود و فروش فونوگراف‌های موتورولا از کل فروش فونوگراف‌های ساخت تمامی شرکت‌های رقیب در سال قبل آن نیز پیشی گرفت. این موفقیت با توسعه‌ی دستگاه‌هایی که ترکیبی از استریوها، رادیوها و تلویزیون‌ها بودند ادامه یافت تا جایی که نام موتورولا در اذهان عمومی به عنوان یک شرکت سازنده لوازم سرگرمی حک شد.

7 825ae

سال ۱۹۵۸ سالی بود که ناسا نیز بوجود آمد. موتورولا از اولین تامین کنندگان لوازم برای ناسا بود و برای این شرکت لوازم مخابراتی تولید می‌کرد.

در ماموریت مشهور آپولو ۱۱ نیز بیش از صدها مهندس موتورولا در حال طراحی و تست لوازم الکترونیکی فضاپیمای مورد استفاده بودند. بعد از آن که نیل آرمسترانگ اولین انسانی نام گرفت که پا بر روی ماه گذاشت با لوازم مخابراتی ساخت موتورولا پیام معروف «یک قدم کوچک برای من و یک قدم بزرگ برای بشریت» را به زمین ارسال کرد.

8 5abf9

در سال ۱۹۵۹ بنیان‌گذار موتورولا، پاول گالوین از دنیا رفت. وی قبل از مرگش پسر خود رابرت را به عنوان رئیس و خود را نیز به عنوان مدیرعامل معرفی کرده بود. پس از مرگ پدر، رابرت کنترل امور را در دست گرفت و گسترش جهانی موتورولا آغاز شد.

تمرکز بر روی لوازم الکتریکی بالارده

با آغاز سال ۱۹۷۰ تغییرات در موتورولا نیز آغاز شد. در سال ۱۹۷۴، این شرکت بخش محصولات خانگی خود را به فروش رساند و در اواخر سال ۱۹۷۸ شروع به برچیده کردن بخش رادیوهای خودرو کرد. موتورولا آخرین رادیو برای خودروها با نام خود را در سال ۱۹۸۷ ساخت.

این تغییرات در راستای تمرکز بیشتر موتورولا بر روی قطعات الکتریکی بالارده بود. این شرکت اولین میکرو پردازنده‌ی خود را در سال ۱۹۷۴ معرفی کرد. پردازنده‌ای که نسخه‌ی بهبود یافته‌ی آن در خودروهای ساخت جنرال موتورز نیز مورد استفاده قرار گرفت.

9 4d598

از دیگر دستاوردهای موتورولا در دهه‌ی ۸۰ میلادی، می‌توان به عقد قرارداد با شرکت ژاپنی توشیبا برای انتقال تخصص خود در ساخت میکروپردازنده‌ها در ازای گرفتن تخصص توشیبا در زمینه‌ی ساخت Dramها اشاره کرد.

آغاز تجارت مخابراتی

با ایجاد تغییرات توجه موتورلا به سمت کسب و کار ارتباطات متمرکز شد. بخشی که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. این شرکت که متخصصان بسیاری را از شرکت‌های مانند اپل و GE جذب کرده بود فروش پیجرهای خود در رنگ‌های مختلف را آغاز کرد.

موتورولا اولین مودم کابلی خود با نام CyberSURFR را در ۱۹ آوریل سال ۱۹۹۵ میلادی معرفی کرد. سپس در اواخر دهه‌ی ۹۰ توانست پروتکل VoIP خود که می‌توانست با شبکه‌ی GSM ارتباطات تلفنی برقرار کند را تکمیل کرد.

10 455e7

در عین حال، موتورولا در حال کار بر روی ایریدیوم نیز بود. این پروژه چند میلیارد دلاری در نظر داشت تا با استفاده از ماهواره‌هایی که در فاصله‌ی کمی از زمین به دور آن می‌چرخند، کل دنیا را به صورت بی‌سیم به هم متصل کند.

این کمپانی در اواخر دهه‌ی ۹۰ دچار ضرر شد چرا که بازار نیمه‌هادی‌ها و پیجینگ افت کرده بود و تلفن‌ها نیز با توجه به بحران ۱۹۹۷ آسیا به خوبی به فروش نمی‌رفتند. این اتفاق باعث تغییرات گسترده در مدیریت و ادغام تمامی بخش‌های مخابراتی در قالب یک سازمان با نام Communications Enterprise شد. در سال ۱۹۹۹ این شرکت بار دیگر به سوددهی رسید.

در سال ۱۹۹۹، پروژه‌ی ایریدیوم به مرحله‌ی عملیاتی رسید. با این حال علاوه بر برخی مشکلات فنی، به دلیل نرخ قیمتی بالای مکالمات (۳ دلار برای هر دقیقه) این پروژه مورد توجه قرار نگرفته و شکست خورد.

در سال ۲۰۰۰ موتورولا شرکت جنرال اینسترومنت که در سال ۱۹۹۰ اولین استاندارد تلویزیون‌های اچ‌دی را در دست خود داشت و یکی از پیشروان صنعت تلویزیون‌ها بود را با قیمت ۱۷ میلیارد دلار خریداری کرد. این قرارداد بزرگ‌ترین قرارداد موتورلا در تاریخ این شرکت تا آن زمان بود.

برخی از دستاوردهای موتورلا در ۱۵ سال گذشته:

  • اولین ترمینال مودم کابلی بی‌سیم را در سال ۲۰۰۲ معرفی کرد.
  • در سال ۲۰۱۰ زیرساخت‌های سلولار خود را به نوکیا-زیمنس واگذار کرد.
  • در سال ۲۰۱۱ موتورلا به دو شرکت مجزای موتورولا موبیلیتی و موتورولا سولوشنز تبدیل شد.
  • گوگل در سال ۲۰۱۱ موتورلا موبیلیتی را با قیمت ۱۲.۵ میلیارد دلار خریداری و در سال ۲۰۱۴ آن را با قیمت ۲.۹۱ میلیارد دلار به شرکت چینی لنوو واگذار کرد.

گوشی‌های موبایل

در سال ۱۹۷۳، این شرکت با استفاده از سیستم DynaTAC اولین نسخه‌ی آزمایشی تلفن سلولار را معرفی کرد. در سال ۱۹۸۳ اولین تلفن سولار قابل حمل با نام Motrola DynaTAC 8000X توسط آژانس FCC گواهی‌های لازم را دریافت کرد.

11 24a1b

این گوشی که ۷۹۴ گرم وزن داشت در سال ۱۹۸۴ روانه‌ی بازار شد. این گوشی برای شارژ شدن نیاز به ۱۰ ساعت زمان داشت و با باتری پر می‌توانست ۳۰ دقیقه مکالمه را شارژدهی کند.به علاوه این گوشی توانایی ذخیره‌ی ۳۰ شماره‌ی آخری که با آن‌ها تماس برقرار شده را داشت. قیمت ایکس ۸۰۰۰ در حدود ۳۹۹۵ دلار بود.

12 7995c

در سال ۱۹۸۹ موتورولا گوشی با نام MicroTAC معرفی کرد که در زمان خود کوچک‌ترین و سبک‌ترین گوشی موجود در بازار بود. این گوشی که تقریبا تاشو بود، در حالت باز ۲۳ سانتی‌متر طول و ۳۴۹ گرم وزن داشت. این گوشی یک گوشی آنالوگ بود و نسخه‌های پشتیبانی کننده از GSM نیز در سال‌های آینده عرضه شدند.

در سال۱۹۹۶ موتورلا نسل بعدی گوشی دیناتک را با نام استارتک معرفی کرد که اولین گوشی کشویی زمان خود بود. با این که گوشی استارتک در حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت داشت اما موتورلا توانست بیش از ۶۰ میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.

13 16700

در سال ۲۰۰۱ موتورولا وی ۶۰ را که گوشی تاشو بود، معرفی کرد که این بار حتی کوچک‌تر نیز شده بود و تنها ۱۰۹ گرم وزن داشت. باتری این گوشی در حدود سه ساعت مکالمه، دسترسی به اینترنت و ارسال پیام را تضمین می‌کرد. این گوشی محبوبیت بسیاری کسب کرده و پرفروش‌ترین گوشی زمان خود لقب گرفت.

14 23302

در سال ۲۰۰۳ موتورلا گوشی A760 را که دارای سیستم عامل لینوکس و فناوری جاوا بود را معرفی کرد. چند سال بعد RAZR V3 نیز معرفی شد که تنها ۹۵ گرم وزن داشته و طراحی فوق‌العاده‌ای نیز داشت.

15 ea367

ریزز وی ۳ از درگاه mini-USB برای شارژ مجدد بهره می‌برد. این گوشی موفقیت بسیاری کسب کرد و با ثبت فروش بیش از ۱۳۰ میلیون دستگاه توانست نام خود را به عنوان پرفروش‌ترین گوشی تاشوی تاریخ جاودانه کند.

موتورولا کیو در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این گوشی دارای سیستم عامل ویندوز بود و همانند گوشی‌های بلک‌بری دارای صفحه کلید فیزیکی نیز بود.

16 0c1f8

در همان سال موتورولا اقدام به معرفی گوشی با نام PEBL به نسخه‌ی U6 کرد. این گوشی بسیار کوچک بود و شکلی مشابه سنگ کریستال داشت. مدل‌های U9 و U3 از این سری نیز در سال ۲۰۰۸ معرفی شدند.

17 bcd7e

در سال ۲۰۰۵ موتورولا گوشی جدیدی با نام SLVR L7 روانه‌ی بازار کرد. موتورولا طراحی همانند یک قالب شکلات را به طراحی تاشو در این گوشی ترجیح داد. نسخه‌های L7e و L9 از این سری نیز در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ معرفی شدند.

18 ad079

در سال ۲۰۰۸ این شرکت گوشی آئورا آر ۱ را معرفی کرد. این گوشی دارای صفحه نمایش گرد و قاب از جنس استیل ضدزنگ بود و صفحه نمایش آن ۱۸۰ درجه می‌چرخید. به علاوه محافظ لنز آن نیز از جنس یاقوت کبود ۶۲ عیار بود.

19 cf41f

در سال ۲۰۰۹ خانواده‌ی گوشی‌های دروید شکل گرفتند. اولین گوشی از این سری موتورلا دروید نام داشت که دارای سیستم عامل اندروید ۲ بود.

20 1c78d

این گوشی صفحه نمایش لمسی داشته و بصورت کشویی کنار می‌رفت تا صفحه کلید زیر آن ظاهر شود. این گوشی که با نام دروید ۱ نیز شناخته می‌شود، اولین گوشی بود که به صورت پیش‌فرض سرویس گوگل مپز را به صورت رایگان به همراه داشت.

21 34ba9

سال بعد از آن موتورولا گوشی جالبی را معرفی کرد. این گوشی که FlipOut نام داشت دارای صفحه نمایش لمسی ۲.۸ اینچی و صفحه کلیدی مشابه بلک‌بری بود. سیستم عامل پیش‌فرض این گوشی اندروید ۲.۱ بود و در چند رنگ مختلف عرضه شده بود.

در سال ۲۰۱۰ موتورلا گوشی هوشمند جدیدی با نام دروید ایکس را معرفی کرد. این گوشی دارای صفحه نمایش بزرگ ۴.۳ اینچی (با توجه به استاندارد اندازه صفحه نمایش در سال ۲۰۱۰) و دوربینی ۸ مگاپیکسلی بود.

22 052a0

گوشی ایکس ۲ در واقع نسل بعدی دروید ایکس به شمار می‌رفت و در سال ۲۰۱۱ معرفی شد.

23 7d2e8

در سال ۲۰۱۱ همچنین موتورلا گوشی جدیدی از خانواده‌ی ریزر با نام دروید ریزر را معرفی کرد که در زمان معرفی با ضخامت ۷.۱ میلی‌متری باریک‌ترین گوشی زمان خود به شمار می‌رفت. این گوشی دارای سیستم عامل اندروید ۲.۳.۵ بود و فروش خوبی را نیز تجربه کرد.

یک سال بعد موتورلا توسط گوگل خریداری شد و این شرکت گوشی موتو ایکس را معرفی کرد.

24 12f68

هر چند این گوشی میان‌رده بود اما نکته‌ی قوت آن امکان سفارشی‌سازی گوشی از طریق موتو میکر بود. نسل دوم موتو ایکس در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

در سال ۲۰۱۴ نوبت به کمپانی لنوو رسید تا موتورولا را خریداری کند. گوشی‌های موتو جی و موتو ای این شرکت بسیار موفق عمل کردند. نسل سوم از موتو جی نیز در ماه‌های گذشته معرفی شده است.

25 42336

موتورولا در سال ۲۰۱۶ سری ایکس را کنار گذاشته و سری زد را معرفی کرد. موتو زد پرچمداری ماژولار است که ماد‌های موتو نیز به آن متصل می‌شوند. موتورولا مدعی است موتو زد با ضخامت ۵.۲ میلی‌متری باریک‌ترین پرچمدار زمان خود است.

موتو زد

نتیجه‌گیری

موتورولا مانند بسیاری از شرکت‌های مرتبط با فناوری فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده است اما این نکته را نمی‌توان منکر شد که موتورولا از پیشگامان نوآوری در دنیای فناوری بوده است. هر چند در حال حاضر این شرکت شیب ملایم نزولی را طی می‌کند اما آینده همچنان برای آن روشن است و به نظر می‌رسد موتورولا و لنوو بتوانند دوباره به اوج بازگردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات