یکه‌ تازی اپل ادامه دارد: سهم ۹۴ درصدی از سود بازار تلفن‌های هوشمند

سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
سهم اپل از سود کل صنعت موبایل در سه‌ماهه منتهی به ماه سپتامبر به ۹۴ درصد رسیده است، در حالی که این میزان، در مدت زمان مشابه سال گذشته ۸۵ درصد بود.
تبلیغات

اپل این روزها در صنعت موبایل روند رو به رشدی را تجربه می‌کند. سازنده آیفون در حالی که عمده سود صنعت گوشی هوشمند را به خود اختصاص داده، کمتر از مجموع فروش رقبای اندرویدی‌اش، آیفون روانه بازار کرده است.

بنا به پژوهشی که از سوی Canaccord Genuity منتشر شده، کمپانی اپل توانسته با اختصاص ۹۴ درصد از سود عملیاتی بازار تلفن‌های هوشمند، یکه‌تاز این حوزه از نظر میزان سوددهی باشد. سامسونگ نیز با اختلاف، بزرگ‌ترین تولیدکنننده تلفن‌های اندرویدی است. این کمپانی توانسته ۱۱ درصد از کل سود عملیاتی را به خود اختصاص دهد که جمع این دو از صددرصد بیشتر می‌شود؛ دلیل این موضوع این است که سایر کمپانی‌های فعال در حوزه گوشی هوشمند، سود عملیاتی منفی را گزارش کرده‌اند.

نمودار سود عملیاتی تولیدکنندگان تلفن هوشمند

مایک واکلی، تحلیلگر کاناکورد، دلیل ضرردهی اچ‌تی‌سی، بلک‌بری، سونی و لنوو (که حالا برند موتورولا را هم در اختیار دارد) را نداشتن توانایی در رقابت در حوزه تلفن‌های هوشمند رده‌بالا با قیمت بیشتر از ۴۰۰ دلار می‌داند.

تصاحب نزدیک به کل سود بازار تلفن‌های هوشمند با تنها ۱۴.۵ درصد سهم از فروش

اپل در حالی توانسته نزدیک به کل سود این صنعت را تصاحب کند که فقط ۱۴.۵ درصد از گوشی‌های هوشمند فروخته شده در این سه‌ماهه (یعنی حدودا ۴۸ میلیون واحد) را به خود اختصاص داده است. سامسونگ حدودا ۸۱ میلیون واحد تلفن هوشمند فروخته که به معنای ۲۴.۵ درصد از کل تلفن‌های ارائه شده به بازار در این بازه زمانی است.

قیمت فروش متوسط آیفون‌ها در این سه‌ماهه ۶۷۰ دلار بوده که به معنای حاشیه سود عملیاتی ۳۷ درصدی است؛ این در حالی است که قیمت متوسط تلفن‌های فروخته شده سامسونگ فقط ۱۸۰ دلار بوده است.

در حالی که اغلب تحلیلگران معتقدند این رویه برای اپل ادامه نخواهد داشت و با خوابیدن تب فروش ابتدایی آیفون در فصول بعدی، سود اپل نیز کاهش پیدا خواهد کرد، اما تیم کوک، مدیر عامل کاپرتینویی‌ها می‌گوید گزارش درآمد منتهی به ماه سپتامبر این کمپانی حاکی از «پایداری فروش آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس» است. وی گفت:

نرخ مهاجرت از اندروید به آیفون به ۳۰ درصد رسیده است

ما در انتهای این سه‌ماهه، پس از ارائه آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس، یک رکورد را نیز ثبت کردیم؛ این رکورد، بیشترین نرخ مهاجرت کاربران از اندروید به آیفون بود که به ۳۰ درصد رسید.

تیم کوک افزود:

ما در حالی این سه‌ماهه را با این آمار و ارقام پشت سر گذاشتیم که تازه تقاضا برای آیفون‌های جدیدمان آغاز شده و میزان این تقاضا از تعداد آیفون‌هایی که تولید کرده‌ایم بیشتر است. اما در هفته اول اکتبر توانستیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم تا پاسخگوی درخواست بازار باشیم.

کوک در پاسخ به سوالی درباره خط مشی آینده این کمپانی پاسخ داد:

ما معتقدیم که آیفون در سه‌ماهه اول سال مالی آینده رشد خواهد داشت و دلیل این ادعای ما میزان نرخ بالای مهاجرت از اندروید به آیفون است. ما همچنین نیم نگاهی به کاربرانی داریم که از نسل‌های قدیمی‌تر از آیفون ۶ و ۶ پلاس استفاده می‌کنند و احتمالا تمایل دارند تا نسخه جدید آیفون را خریداری کنند. بنابراین هنوز پتانسیل بالایی برای فروش آیفون‌های جدید وجود دارد.

نظر شما در این باره چیست؟ آمار و ارقام ارائه شده توسط کاناکورد نشان از این دارد که تقریبا تمام سود صنعت تلفن هوشمند از آن اپل است؛ سامسونگ هم در مقیاسی به مراتب کمتر در این بازار سوددهی دارد، اما بقیه تولیدکنندگان اندرویدی و ویندوز فون و بلک‌بری همگی در حال ضرردهی هستند.

همه مطالب مرتبط با آیفون ۶ اس را در زومیت مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات