نحوه‌ی محاسبه‌ی تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی‌های هوشمند

جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
حتما بارها در برگه‌ی مشخصات فنی گوشی‌های هوشمند در قسمت مربوط به نمایشگر عددی را به عنوان تراکم یا چگالی پیکسلی دیده‌اید که براساس ppi یا پیکسل در اینچ نشان داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم کمی درباره‌ی تراکم پیکسلی و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن به صورت دستی صحبت کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 علاوه بر مشخصات کلی و کیفیت نمایش رنگ‌ها و دیگر جزئیات مربوط به نمایشگرها، چیزی که موقع انتخاب یک گوشی هوشمند جلب توجه می‌کند میزان تراکم پیکسلی صفحه نمایش هر محصول است. به نظر می‌رسد تراکم پیکسلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا کمپانی‌های مختلف سعی در بالا بردن آن داشته باشند. هر چه مقدار تراکم پیکسلی بالاتر باشد، متون خواناتر و واضح‌تر به نمایش می‌آیند. اما سوال اصلی اینجاست که تا چه اندازه مقدار تراکم پیکسلی اهمیت دارد و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن به چه صورتی است.

در دنیای امروز، اکثر کاربران به سادگی می‌توانند با یک جستجوی ساده به تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی خود دسترسی داشته باشند، اما اگر جایی اعلام نشده باشد یا اگر مقدار اعلام شده در منابع مختلف اختلاف داشت باید چه کار کنیم؟ پاسخ این سوال به همان اندازه‌ی محاسبه‌ی دستی تراکم پیکسلی صفحه نمایش ساده و آسان است. در واقع برای رسیدن به جواب نهایی دو روش وجود دارد که به بررسی آنها می‌پردازیم.

روش اول یک راه حل عددی است. به کمک محاسبات ریاضی می‌توانیم با استفاده از فرمول زیر خیلی راحت مقدار تراکم پیکسلی را به دست آوریم. برای این کار باید رزولوشن و قطر نمایشگر خود را بدانید. هر دو گزینه توسط سازنده‌ی گوشی اعلام می‌شود. به عنوان مثال میزان رزولوشن به صورت ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بیان می‌شود که تعداد پیکسل‌ها را در ردیف‌های افقی (عرضی) و ستون‌های عمودی (طولی) نشان می‌دهد. از طرف دیگر وقتی گفته می‌شود گوشی مورد نظر به یک نمایشگر ۵.۳ اینچی مجهز شده، این عدد در واقع همان قطر داخلی است.

حالا به عنوان نمونه تراکم پیکسلی محصولی با نمایشگر ۵.۳ اینچی و رزولوشن فول‌اچ‌دی (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) را به دست می‌آوریم:

codecogseqn 1 533e9

در فرمول فوق باید ابتدا مربع هر بخش از رزولوشن را به دست آورده و مقادیر آنها را با یکدیگر جمع کنیم. سپس باید جذر حاصل نهایی را به دست آورده و آن را بر مقدار قطر تقسیم کنیم:

codecogseqn 2 18e19
codecogseqn 5 7ccb0

در نهایت مقدار دقیق تراکم یا چگالی پیکسلی به دست می‌آید.

codecogseqn 6 9f5f6

بیشتر مواقع از این فرمول استفاده می‌شود ولی شاید در دنیای واقعی کمتر کسی حوصله‌ی انجام این محاسبات را داشته باشد. بنابراین به سراغ راه حل دوم می‌رویم. در دنیای اینترنت همواره راه چاره‌ای برای نیازهای شما وجود دارد و قطعا برای محاسبه‌ی تراکم پیکسلی می‌توانید منابع زیادی پیدا کنید. اما یکی از بهترین گزینه‌ها که توسط Sven Neuhaus طراحی شده وب‌سایت sven.de است که خیلی راحت و سریع نتیجه‌ی نهایی را به شما ارائه می‌کند. کافی است مقادیر ورودی رزولوشن و قطر نمایشگر را وارد کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مقدار دقیق تراکم پیکسلی به شما نشان داده شود.

svendpi cf40a
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات