با تمامی ویژگی‌های جدید پردازنده اسنپدراگون 820 آشنا شوید

جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
کوالکام به تازگی جدیدترین پردازنده‌‌ی بالارده‌ی خود را با نام اسنپدراگون ۸۲۰ در جریان کنفرانسی در نیویورک معرفی کرد. با توجه به تجربه‌ی نامطلوب گذشته با پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰، کوالکام این بار با سنجش تمامی جوانب قصد حضوری قدرتمند را دارد. اما این پردازنده چه ویژگی‌های جدیدی نسبت به نسل‌های قبل دارد؟
تبلیغات

اسنپدراگون ۸۲۰ نام پردازنده‌ی جدید پرچمدار کوالکام برای سال ۲۰۱۶ میلادی است. پردازنده‌ای که به تازگی معرفی شده و کوالکام با توجه به تجربه‌ی تلخ گذشته با پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۱۰، دوباره رو به استفاده از چهار هسته آورده است. به علاوه ویژگی‌هایی نیز به این پردازنده اضافه کرده تا آن را به یک پردازنده‌ی قدرتمند نسل جدید تبدیل کند.

می‌دانیم پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ به پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۳۰ مجهز شده که ۴۰ درصد قدرتمندتر از پردازنده گرافیکی مورد استفاده در اسنپدراگون ۸۱۰ است. به علاوه این پردازنده از سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه بر روی شبکه‌ی LTE و ارتباطات وایفای 801.11ad نیز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده بسیار کم مصرف بوده و از یادگیری ماشینی برای مبارزه با بدافزارها بهره می‌برد. علاوه بر این موارد نیز تغییراتی ایجاد شده است که به صورت مشروح به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت.

ابتدا به مرور مشخصات این پردازنده می‌پردازیم. اسنپدراگون ۸۲۰ از واحدهای پردازشی ۶۴ بیت کریو ساخته شده که چهار هسته مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری دارد. همچنین این پردازنده دارای واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۳۰ است که از OpenGL ES 3.1+ و OpenCL 2.0 Full پشتیبانی می‌کند. اسنپدارگون ۸۲۰ مجهز به DSP شش وجهی ۶۸۰ و مودم LTE X12 است. با این حال و با وجود این که کوالکام تغییرات بسیاری در پردازنده‌ی خود ایجاد کرده است اما استفاده از تمامی ظرفیت این پردازنده بستگی به تولیدکنندگان گوشی هوشمند خواهد داشت.

پردازنده‌ای سریع‌تر و کم مصرف‌تر

snapdragon82018 a9664

به طور طبیعی، پردازنده‌ی بالارده‌ی جدید کوالکام نسبت به گذشته بسیار قدرتمندتر است. اما به طور قطع باارزش‌ترین ویژگی آن مصرف بهینه‌تر است که کوالکام ادعا می‌کند دو برابر موثرتر از اسنپدراگون ۸۱۰ بوده و در حالت کلی ۳۰ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کند. با توجه به این که شاهد جهشی بزرگ در صنعت ساخت باتری‌ها نبوده‌ایم بهترین روش برای کم کردن مصرف باتری، بهینه کردن خود پردازنده‌ها است.

به علاوه ۸۲۰ در مقایسه با ۸۱۰ در زمینه‌ی گرافیک نیز بسیار رشد کرده است. این پردازنده‌ی گرافیکی که آدرنو ۵۱۰ نام دارد در نمایش جزئیات بسیار بهتر از پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸۱۰ عمل می‌کند و می‌تواند نویدبخش تحولی بزرگ در این زمینه باشد.

ارتباط پرسرعت‌تر نسل چهارم اینترنت همراه، 4G LTE

علاوه بر پشتیبانی از سرعت تبادل داده‌ی بالا، اسنپدراگون ۸۲۰ از روش‌هایی برای بهبود تجربه‌ی استفاده از اینترنت همراه نیز بهره برده است. برای مثال این پردازنده از LTE-U بهره می‌برد که به اپراتورها اجازه می‌دهد تا از طیف وایفای بدون لیسانس نیز بهره ببرند تا شبکه‌های خود را قدرتمندتر از قبل کنند. این ویژگی بیشتر در نواحی پرازدحام کاربرد خواهد داشت. تماس وایفای نیز بهبود یافته است و پردازنده به صورت هوشمندانه با توجه به سرعت شبکه وایفای از هریک از دو ارتباطات وایفای یا LTE بهره می‌برد. به علاوه اسنپدراگون ۸۲۰ از روشی با نام Trusignal برای بهبود آنتن‌دهی بهره می‌برد که می‌تواند اثر عوامل مزاحم آنتن‌دهی مانند دست را کمتر کند.

تشخیص اثر انگشت با فناوری مافوق صوت

snapdragon820 05f77

کوالکام اواخر سال گذشته، فناوری تشخیص اثر انگشت مافوق صوت خود با نام Sense ID را معرفی کرده بود. بر خلاف حسگرهای لمسی که امروزه در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند، Sense ID از عدم تشخیص مناسب در صورت چرب بودن یا مرطوب بودن دست رنج نمی‌برد. به علاوه حسگرهای مافوق صوت را می‌توان در شیشه، فلز یا پلاستیک جاسازی کرد و از این لحاظ مشکلی برای جایگزینی حسگرهای اثر انگشت امروزی وجود نخواهد داشت. Sense ID سرعتی معادل بهترین حسگرهای موجود در بازار را دارد و حتی مقداری گرد و غبار یا رطوبت موجود بر روی دست نیز نمی‌تواند بر روی آن تاثیری بگذارد.

رسیدن سرعت ارتباطات بی‌سیم به بیش از چندین گیگابیت با 801.11ad

snapdragon820 77223

در حالی که بسیاری از سازندگان گوشی هوشمند به تازگی رو به استفاده از استاندارد 802.11ac آورده‌اند، کوالکام پردازنده‌ی خود را برای پشتیبانی از نسل جدید استانداردها یعنی 802.11ad آماده کرده است. مهم‌ترین ویژگی استاندارد جدید پتانسیل سرعت ۵ تا ۶ گیگابیت بر ثانیه است. به علاوه سرعت ارتباط سه بانده نیز در محد‌وده‌ی ۶۰ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. همان طور که در نمودار بالا ملاحظه می‌کنید، استاندارد جدید بسیار سریع‌تر از 802.11ac است.

802.11ac در حالت تئوری می‌تواند به سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند اما در استفاده‌ی روزمره سرعت آن در بهترین حالت به کمتر از یک گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. یک گیگابیت بر ثانیه سرعتی مناسب برای انجام بسیاری از کارها است اما با توجه به رونق یافتن استریم ویدیوها با کیفیت 4K به طور قطع استاندارد جدید عملکرد بهتر در این زمینه خواهد داشت. کوالکام معتقد است روترهای 802.11ad از اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی وارد بازار خواهند شد و وجود این ویژگی در پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ می‌تواند آن را برای سال‌های آینده نیز در حد بهترین‌ها از لحاظ ارتباطات بی‌سیم حفظ کند.

نظر شما چیست؟ کدام ویژگی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ را کاربردی‌تر می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات