مقایسه عملکرد گوشی‌های مختلف با سیستم خنک کننده مایع

شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
مشکلات حرارتی موجود در پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند، به خصوص اسنپدراگون ۸۱۰ از بحث‌های اصلی دنیای موبایل در سال جاری بود. اما عملکرد پردازنده‌های مختلف تحت شرایط خنک‌سازی متفاوت چگونه است؟ آیا سایر پرچمداران نیز از مشکلات افزایش حرارت و افت عملکرد رنج می‌برند؟ برای یافتن پاسخ این سوال‌ها با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

استفاده از مایعات برای خنک‌ سازی سابقه طولانی در دسکتاپ‌ها و به خصوص سیستم‌های گیمینگ دارد تا گیمر‌های بتوانند بدون ذوب شدنه قطعات، حداکثر عملکرد ممکن را از سیستم خود بگیرند. با توجه به مشکلات و بحث‌های حرارتی اخیر دنیای موبایل، ظاهرا این روش خنک سازی راه خود را به این زمینه نیز باز کرده است. این سوال که آیا گوشی‌های هوشمند در صورت خنک سازی ایده‌آل عملکرد بهتری دارند یا خیر، توسط یکی از کانال‌های معروف یوتیوب به نام Linus Tech Tips پاسخ داده شده است. وی در آزمایش خود از پرچمداران مختلف که به قدرتمند‌ترین پردازنده‌های بازار موبایل مجهز هستند، استفاده کرده است. 

 اما چگونه می‌توان به خنک‌سازی گوشی‌های هوشمند به وسیله مایعات پرداخت؟ در حال حاضر هیچ راهی برای این کار وجود ندارد و کاربر نام برده در یوتیوب در آزمایش خود گوشی‌های هوشمند مختلف را در محفظه پلاستیکی و در داخل ظرفی از مایع خنک کننده قرار داده است. سپس وی اقدام به گرفتن بنچمارک‌های مختلف و به صورت پیاپی کرده است تا جایی که دمای پردازنده تحت بار زیاد افزایش یابد. بدین‌ وسیله وی نموداری از عملکرد پردازنده از دمای معمولی تا زمانی که تحت شرایط کاری سنگین دمای آن افزایش یافته، بدست آمده است. در نهایت وی با انجام مجدد همین آزمایش در شرایط معمولی و خنک کاری توسط هوا، و مقایسه نمودار‌های دو آزمایش به نتایج جالبی دست یافته است. احتمالا از نتایج این آزمایش شگفت‌زده خواهید شد.

نکته فوق‌العاده آزمایش انجام شده، عملکرد یکسان آیفون 6S در هر دو حالت است. مدیریت حرارتی اپل در پردازنده خود عالی است و این مساله بدین معنا است که عملکرد پردازنده تحت شرایط کاری مختلف تغییری نخواهد کرد. 

نتایج عملکرد گوشی‌های هوشمند در شرایط معمولی

پردازنده اکسینوس استفاده شده در گلکسی اس۶ اِج در شرایط عادی کمی افت توان پردازشی را تجربه می‌کند اما به طور کلی عملکرد بسیار خوبی را بین دستگاه‌های تست شده از خود به جا گذاشته است. در شرایط خنک‌کاری توسط مایع نیز این پردازنده هم‌چنان افت اندکی در عملکرد را از خود بروز داده که البته این افت بسیار اندک است.

برای بررسی پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ از سه دستگاه مختلف استفاده شده است. اچ‌تی‌سی وان M9 مجهز به نسخه اول این پردازنده نتایج بسیار بدی در حالت کاربری معمولی از خود به جا گذاشت. اما اوضاع در نسخه‌ای از اچ‌تی‌سی وان M9  که از نمونه بهینه شده اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده کرده، کمی بهتر است، با این حال هم‌چنان افت زیادی در عملکرد آن پس از گرم شدن دستگاه مشاهده می‌شود. با آزمایش اچ‌تی‌سی وان M9 مجهز به نسخه اول اسنپدراگون ۸۱۰ در حالتی که توسط مایع خنک‌کاری شده بود، با این که هم‌چنان کاهش عملکرد را شاهد هستیم اما این مقدار بسیار کمتر از حالت عادی است. این آزمایش مهر دیگری بر صحت ادعای وجود مشکلات حرارتی در اسنپدراگون ۸۱۰ است. نتیجه به دست آمده بدین معنا است که وقتی با تلفنی که به این پردازنده مجهز شده بخواهید کاری سنگین مثل انجام یک بازی با گرافیک پیچیده را تجربه کنید، در ابتدا عملکرد مناسبی را می‌بینید، اما پس از مدتی دستگاه به شدت داغ می‌شود و در نتیجه عملکرد پردازنده نیز به شدت افت می‌کند و احتمالا در آن لگ و تاخیر می‌بینید.

زد‌تی‌ای اَکسون دیگر دستگاه مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ است که در این آزمایشات شرکت داده شده است. این دستگاه نیز نتایج خوبی از خود بروز نداده و عملکرد آن طی زمان و به دلیل گرم شدن پردازنده افت زیادی داشته است. نکته جالب افزایش توان اکسون در حالت خنک‌کاری توسط مایع است.

نتایج عملکرد گوشی‌های مختلف در شرایط خنک سازی توسط مایع

اما نکته شگفت‌انگیز دیگر، نتایج بدست آمده از گوشی ال‌جی جی‌۴ و پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸ است. این گوشی همانند آیفون در تمامی شرایط کاری و انواع مختلف خنک‌سازی عملکرد یکسانی دارد. با این که پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸ به خوبی سایر نمونه‌های آزمایش شده نیست، اما حداقل در زمینه پایداری جزو بهترین نمونه‌‌های تولید شده است.

نظر شما در رابطه با نتایج بدست آمده از این آزمایش چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات