۵ دلیل برای استفاده از رزولوشن 4k در صفحه نمایش Xperia Z5 Premium

یک‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
مطالعه 5 دقیقه
کنفرانس سونی در IFA 2015 با معرفی سه پرچمدار خانواده Z5 همراه بود. اما بر خلاف ظاهر تکراری که تنها چند تغییر در بدنه را شامل می‌شد، سونی پرچمدارانش را به یک صفحه نمایش با رزولوشن بسیار بالای 4k و چگالی پیکسلی بالای 802 مجهز کرده بود. اما آیا استفاده از این اعداد و ارقام خیره کننده در صفحه نمایش کار مفیدی است؟ با زومیت همراه باشید تا درباره این اقدام سونی بیشتر بدانید.
تبلیغات

شاید با دیدن پرچمداران سونی با چنین رزولوشن بالایی حیرت زده شده باشید و از خودتان بپرسید که دلیل استفاده از این رزولوشن در صفحه نمایش تلفن جدید سونی چیست. این سوال بسیاری از افراد دیگر نیز بوده و ما در این مقاله به آن پاسخ می‌دهیم.

قبلا هم در زومیت در رابطه با صفحه نمایش‌ها مقالات بسیاری منتشر شده است. همانطور که می‌دانید رزولوشن‌های بسیار بالا به تنهایی نقشی در کیفیت صفحه نمایش ندارند و از یک مقدار چگالی پیکسلی به بعد، چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست. نتیجه این موضوع را در معرفی QHD دیده‌ایم که به همه ثابت شد رزولوشن 1080P در رزولوشن صفحه نمایش، به تنهایی قادر به هیچ کاری نیست و همه چیز بستگی به موارد دیگر دارد.  اما چه می‌شود که باز هم شاهد افزایش اعداد و ارقام در این محصولات هستیم؟ 

4k تکنولوژی روز و محبوب فعلی است

اولین دلیل به طور کامل روش‌های تجاری و روانشناسی در ابعاد دنیای موبایل است. در واقع اگر فکر می‌کنید که تکنولوژی قرار است به دنیای شما مزیت تازه‌ای وارد کند یا نفع به خصوصی برای شما داشته باشد، سخت در اشتباه هستید! حداقل در دنیای صنعت امروز که رقابت میلیارد دلاری بین غول‌های آن در جریان است چنین فکری را نکنید. پس به همین ترتیب نباید انتظار داشته باشید زمانی که تکنولوژی تولید انبوه صفحه نمایشی با رزولوشن 4k به دست شرکتی در این رقابت بی رحم می‌رسد، این شرکت دست روی دست بگذارد و به فکر بهبود یا تکمیل آن باشد یا با خودش فکر کند که آیا این تکنولوژی به درد کسی میخورد یا نه.

از سوی دیگر اگر قرار است شرکتی پیشرو باشد، باید رقبا را کنار بزند.  این پیشرو بودن در رقابت زمانی اتفاق می‌افتد که شرکتی قبل از دیگران یک تکنولوژی را به دنیا معرفی کند و خود را اولین وارد کننده و تولید کننده آن تکنولوژی بداند. بدین ترتیب کوچکترین تغییر در هر زمینه‌ای می‌تواند یک مزیت بزرگ محسوب شود. چرا که سبب جلوافتادن از رقیب، ایجاد تمایل در کاربران و کسب حقوق آن می‌شود. 

پس در نتیجه استفاده از یک رزولوشن بزرگ همانند 4k که اسم بسیار قشنگی دارد و روی کاغذ کلی مزیت محسوب می‌شود، به خودی خود هیچ کاری را در زندگی و تجربه شما از تلفن هوشمند جدیدتان نمی‌کند، اما سونی با این کار توانست اولین شرکتی باشد که قبل از غزال‌های تیزپایی همچون اپل، هوآوی یا سامسونگ این تکنولوژی را به دنیای موبایل بیاورد. 

 دنیا به چنین اقداماتی برای رشد تکنولوژی نیاز دارد

شاید در نگاه اول این حرف، عجیب باشد ولی مطمئن باشید که اقدام سونی برای رشد دنیای فناوری ضروری بود. از همین حالا که این مطلب را می‌خوانیم، چشمانمان را به تولیدکنندگان صفحه نمایش دوخته‌ایم تا ببینیم که چه زمانی قرار است دوباره چندین میلیون پیکسل جدید را به  صفحه نمایش‌هایمان اضافه کنند.

4K content is easily accessible

در واقع همین حالا هم سایه رزولوشن 8k بر سر صفحه نمایش‌های غول پیکرمان افتاده است، پس غیر طبیعی نیست که با چنین صفحه نمایشی در صفحه‌های کوچک 5 اینچی موبایلمان روبرو شویم. در واقع 8K دارای رزولوشنی ۱۶ برابر نسبت به 1080 است! یعنی 2,073,600 ضرب در 16 که عدد غیر قابل هضم 33,177,600 پیکسل را معنا می‌دهد. پس شاید روند تکنولوژی باید به این شکل طی شود و مورد بهره برداری قرار بگیرد تا نسخه‌های جدید و پیشرفته‌تر پا به میدان بگذارند و قبلی‌ها را از میدان به در کنند. 

تکنولوژی واقعیت مجازی به رزولوشن بالاتر نیاز دارد

یکی از دلایلی که سبب می‌شود سونی را برای استفاده از این صفحه نمایش تحسین کنیم، وجود تکنولوژی واقعیت مجازی است. در واقع این روزها همه جا صحبت از تکنولوژی واقعیت مجازی است و پیشگامان عرصه فناوری سخت در تلاشند تا رویاهای انسان را به واقعیت پیوند بزنند. اما تصور تکنولوژی واقعیت مجازی و تصویرسازی دنیایی که در گوشه‌های آن پیکسل‌ها در جلوی چشمان شما نقش بسته‌اند، خوشایند نیست. موضوعی که در نمونه‌های فعلی Oculus VR با رزولوشن 1080p به چشم میخورد.

پس شاید وقت آن رسیده تا با استفاده از صفحه‌هایی با چگالی پیکسلی بالا همچون 806 پیکسل تلفن زد 5 پریمیوم سونی سفر واقعی‌تری را به قلب دنیای مجازی داشته باشیم.  

عکس‌های بزرگتر به صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن بالاتر نیاز دارند

سونی از یک لنز سفارشی مخصوص خودش در مدل‌های خانواده زد 5 بهره برده است که توانایی ثبت تصاویر با اندازه 23 مگاپیکسل (یعنی 5632 در 4224 پیکسل) را داراست. این ابعاد غول پیکر به صفحه نمایشی نیاز دارد که بتواند به خوبی آن‌ها را به نمایش بگذارد. پس وجود چنین صفحه نمایشی برای علاقمندان عکاسی یا کلا کسی که قصد دارد تا حد امکان در تصاویرش زوم و جزئیات آن را بررسی کند، خبر خوبی خواهد بود. 

محتوای 4K در حال فراگیر شدن است

شکی نیست که این روزها دنیای فناوری پذیرای فناوری‌های جدید شده است و کیفیت 4k نیز جزو موضوعات پذیرفته شده در این زمینه محسوب می‌شود. از یوتیوب به عنوان بزرگترین سرویس استریم ویدیویی گرفته تا تلفن‌های هوشمندی که اغلب دارای قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 4K شده‌اند. حتی این روزها شایعاتی از تصمیم اپل برای آوردن این فناوری به آیفون به گوش می‌رسد! با این وجود شاید کمی زودهنگام ولی کم کم وقت آن شده تا به صفحه نمایش‌ها و محتوای 4K عادت کنیم. 

نظر شما چیست؟ استفاده از رزولوشن 4K نقش مثبتی در آینده و موفقیت محصولات سونی خواهد داشت یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات