هر سه گوشی اکسپریا زد 5 سونی از یک سنسور دوربین سفارشی 25 مگاپیکسلی بهره می‌برند

پنج‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
دیشب کمپانی سونی در جریان ایفا 2015 از سه گوشی اکسپریا زد 5، اکسپریا زد 5 کامپکت و اکسپریا زد 5 پرمیوم رونمایی کرد که به نظر می‌رسد امید زیادی به آنها دارد. حالا گفته می‌شود هر سه محصول به یک سنسور دوربین سفارشی مجهز شده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به نظر می‌رسد سونی قصد دارد با معرفی سه عوض خانواده‌ی اکسپریا زد 5 خود یه گام رو به جلو بردارد. یکی از جدیدترین تغییرات صورت گرفته در این سه دستگاه، بهره‌گیری از سنسور دوربین 23 مگاپیکسلی پیشرفته‌ی سونی است که قابلیت‌های منحصر به فردی دارد.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که همیشه وجود داشته این است که چرا با توجه به پشتیبانی نمایشگرهای کامپیوتر، تلویزیون‌های اچ‌دی یا حتی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند از نسبت تصویر 16 به 9، همچنان دوربین گوشی‌‌ها از نسبت 4 به 3 بهره می‌برند؟ در واقع خود تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز شما را به عکاسی 4 به 3 تشویق نمی‌کنند و به صورت پیشفرض نسبت تصویر عکاسی روی 16 به 9 است ولی در اکثر موارد با همان نسبت 4 به 3 تولید می‌شوند. اما با بررسی دوربین اکسپریا زد 5 سونی به شکلی کاملا تصادفی متوجه شدیم این کمپانی ژاپنی روی روشی کار کرده به نوعی این مشکل را برطرف کند.

برای رسیدن به این هدف، کمپانی سونی به شکل ماهرانه‌ای یک سنسور دوربین ۲۵ مگاپیکسلی سفارشی را با قابلیت تنظیم چند نسبت تصویر در گوشی‌های سری اکسپریا زد 5 جا داده که در حال حاضر تنها راه حل مشکل یاد شده است.

برخی منابع ژاپنی اعلام کرده‌اند سونی از یک سنسور دوربین IMX 300 Exmor RS بهره گرفته که هنوز تایید نشده است. چیپ پردازشی به کار رفته در اکسپریا زد 5 به تازگی معرفی شده و با یک لنز عریض ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/2.0 برابر است. سونی در اعلام رسمی خود گفته هر سه عضو سری اکسپریا زد 5 به یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند که نسبت تصویر 4 به 3 دارد ولی حقیقت جای دیگری است و قابلیت پنهان این دوربین کمک می‌کند تا از نسبت تصویر 16 به 9 با رزولوشن بالا پشتیبانی شود.

101
102

هنگامی که کارشناسان جی‌اس‌ام آرنا در جریان ایفا 2015 در حال بررسی و کار کردن با اکسپریا زد 5 سونی بودند متوجه ناهمخوانی اندازه تصاویر افقی و عمودی در نسبت 16 به 9 و نسبت 4 به 3 شدند. این موضوع کمی جالب و البته مشکوک بوده تا اینکه بعد از بررسی متوجه می‌شوند تنها راه آن استفاده از یک سنسور 25 مگاپیکسل با پشتیبانی از چند نسبت تصویر بوده که سونی هیچ اشاره‌ای به آن نکرده است. تصاویری که با رزولوشن ۲۳ مگاپیکسل و نسبت 4 به 3 ثبت می‌شوند دارای رزولوشن 5520 در 4140 پیکسل هستند که در واقع برابر 22.85 مگاپیکسل است. ولی کسی به این اختلاف اهمیت نمی‌دهد.

در حالی که تصاویر ذخیره شده با نسبت 16 به 9 دارای رزولوشن 5984 در 3366 پیکسل هستند. نکته‌ی قابل توجه این است که تصاویر 16 به 9 نسبت به 4 به 3، میدان دید وسیع‌تری دارند و در نتیجه نه تنها مانند تصاویر 4 به 3 کراپ نمی‌شوند بلکه از بخش متفاوت سنسور بزرگتر بهره می‌برند.

اگر بخواهید یک عکس 16 به 9 را که توسط سنسور ۲۳ مگاپیسکل 4 به 3 گرفته شده (۵۵۲۰ در ۴۱۴۰ پیکسل) را با کراپ کردن تجزیه کنید به یک تصویر با رزولوشن ۵۵۲۰ در ۳۱۵۰ پیکسل می‌رسید که برابر ۱۷.۱۴ مگاپیکسل است.

xperia sensor

بنابراین تنها راهی که می‌تواند منطقی باشد این است که سونی از یک سنور بزرگتر با ناحیه‌ی موثر بیشتر استفاده کرده که حداقل رزولوشن آن ۵۹۸۴ در ۴۱۴۰ یا ۲۴.۷۷ مگاپیکسل است. این مفهوم کمک می‌کند دایره تصویر ثبت شده توسط لنز به شکل بهینه‌تری پیاده شود و در هر دو نسبت تصویر رزولوشن شما با یکدیگر قابل مقایسه خواهد بود.

البته این مفهوم خیلی هم چیز تازه‌ای نیست. برای اولین بار نوکیا به کمک سنسور ۸.۷ مگاپیکسلی خلاقانه خود در گوشی نوکیا N9 که سال ۲۰۱۱ معرفی شد، این مفهوم را پیاده کرد.

به کمک سنسور ۲۵ مگاپیکسلی سونی با پشتیبانی از چند نسبت تصویر، عکس‌های 16 به 9 با ۳ مگاپیکسل رزولوشن بیشتر پرفته می‌شوند ولی همچنان از نظر میدان دید قطری یکسان بوده اما از نظر پوشش افقی عریض‌تر است.

به نظر می‌رسد سونی انتخاب درستی داشته و به دلایل تبلیغاتی اعلام نکرده که از یک سنسور 25 مگاپیکسلی استفاده کرده است. اگر می‌گفت از چنین سنسوری استفاده کرده و کاربران تنها می‌توانستند از حداکثر رزولوشن 23 مگاپیکسل استفاده کنند، آنگاه سونی مجبور بود توضیحات زیادی را ارائه کند.

تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی 16 به 9 تنها یکی از امکانات پیشرفته‌ی سری اکسپریا زد 5 سونی است که بسیار جذاب به نظر می‌رسد و به دلایل مختلف سونی در کنفرانس خود صحبتی از مسائل فنی نکرد. با این اوصاف دیگر کسی سراغ عکاسی 4 به 3 نمی‌رود.

اخبار و مقالات مرتبط با IFA 2015 را دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات