مصاحبه زومیت با مدیر کل خاورمیانه سونی موبایل: از استراتژی سونی برای بازار ایران تا محصولات آینده
رودیگر آدنباخ، مدیر کل سونی-موبایل در خاورمیانه و افریقا است. رودیگر پیش از این، مدیر ارشد فروش در سونی-اریکسون بوده و وظیفهی توسعه، مدیریت و گسترش فروش جهانی مجموعه سونی اریکسون را داشته است. آدنباخ با بیش از ۱۶ سال سابقهی درخشان در شرکتهای پیشرو و موفق بینالمللی حوزهی فنآوری، تجربیات فوقالعادهی خود را به بخش فروش سونی-موبایل آورد و ایدههای خلاقانهی خود را پیاده سازی کرد. آدنباخ در سال ۲۰۰۸ به سونی-اریکسون پیوست، اما پیش از آن به مدت یک سال در کمپانی AG در اشتوتگارت مشغول به کار بود و مسئولیت توسعه و اجرای کمپینهای جذب مشتری، مدیریت ارتباط با مشتری و کنترل بودجه را برعهده داشت. پیش از آن نیز آدنباخ در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ به عنوان مدیر ارشد فروش سونیموبایلِ آلمان و مدیر تجارت منطقهی دوسلدورف و مونیخ کار کرد. آدنباخ سابقهی کار در سامسونگ الکترونیکس و موتورولا را نیز در کارنامه خود دارد.
سونی در آسیا و مخصوصا خاورمیانه طرفداران بسیاری دارند در ایران نیز بسیاری از کاربران شدیدا طرفدار سونی هستند، شما برنامهی خاص وفاداری برای این دسته از مشتریان دارید؟ طرح ویژه یا سرویس خاصی که برای حمایت از این دسته از مشتریان وفادار ارائه شود.
این موضوع برای سونی و اکثر شرکتها بسیار مهم است چرا که همه تلفن هوشمند دارند و برای ما اهمیت دارد که مشتریان از ما راضی باشند. ما شاهد این هستیم که بسیاری از گوشیهای هوشمند چرخهی عمر کوتاهی دارند و مهمترین دلیل آن نیز نبود برنامههای خاص وفاداری در مشتریان است به همین دلیل وجود برنامههای وفاداری اهمیت ویژهای دارد و در مجذوب نگاه داشتن مشتری به یک برند نیز تاثیر بسیاری دارند. در این باره حق با شما است، سونی طرفداران بسیاری در ایران دارد که از سالها قبل به محصولات الکترونیکی این کمپانی علاقه داشتهاند. ایران سهم بزرگی از بازار موبایل سونی را نیز به خود اختصاص داده است.
برنامهی ما برای کاربران وفادار ، اکسپریا لانج (Xperia Lounge) است که در آن محتوای اختصاصی و مناسب هر منطقه را در اختیار کاربران قرار میدهیم. اکسپریا لانج همچنین مکانی برای ارتباط بین کاربران و ما است. در آنجا کاربران میتوانند محتوای بروز و مناسب خود را یافته و از آن استفاده کنند.
اما آنچیزی که من در اکسپریا لانج میبینیم برای تمام کاربران و مشتریان اکسپریا است نه مشتریان یک منطقهی خاص مخصوصا ایران؟ آیا شما برنامهی خاصی برای این کاربران دارید؟
ما محتوای اختصاصی برای مناطق مختلف داریم. ممکن است بخشی از محتوایی که در اکسپریا لانج هست باب میل کاربران ایرانی نباشد یا حتی برعکس، محتوایی که باب میل کاربران ایرانی است برای کاربران دیگر مناطق دنیا جذاب نباشد.
پس در اکسپریا لانج محتوای اختصاصی برای کاربران ایرانی وجود دارد؟
شاید در آینده شاهد محتوای اختصاصی ایرانی در اکسپریا لانج باشیم
شاید محتوای مشخص برای ایران در آن وجود نداشته باشد چرا که قرار نیست در آن محتوا به زبان فارسی وجود داشته باشد. اما ما همیشه تلاش میکنیم تا راههایی را پیدا کنیم که بتوانیم محتوای محلی برای کاربران مختلف خود ارائه کنیم و شاید در آینده بتوانیم مواردی که بیشتر باب میل کاربران ایرانی باشند را در آن ارائه کنیم یا حتی روشهای جدیدی برای کاربران ایرانی وفادار خود پیدا کنیم.
من واقعا فکر میکنم شما باید کار خاصی برای کاربران وفاداری ایرانی خود انجام دهید.
بله ما ابزار قدرتمندی در اختیار داریم و باید ببینیم از طریق این ابزار چه کاری میتوانیم برای کاربران ایرانی خود انجام دهیم. ما دنبال این هستیم که اگر کاری را انجام میدهیم درست و مطمئن انجام دهیم نمیخواهیم کاری انجام دهیم که جوانب آن را درست بررسی نکرده باشیم.
بعد از توافق ایران با گروه ۵+۱ آیا سونی برنامهای برای حضور قویتر در ایران دارد؟
ایران بازاری کلیدی و پراهمیت برای سونی است
سوال مشکلی پرسیدید. پیش از هر چیز باید بگویم که من نمیتوانم در بارهی موارد سیاسی اظهار نظری بکنم. آنچه مشخص است ایران یکی از بازارهای مهم و کلیدی برای ما است. براساس شرایط مختلف ما تلاش میکنیم محصولات خود را به بهترین شکل در این بازار عرضه کنیم. ما تمام تلاش خود را میکنیم تا بیشترین پشتیبانی را از بازار ایران داشته باشیم اما شرایط مربوط به واردات کالا به شرکای تجاری ما و توزیعکنندههای رسمی مربوط است.
برنامهای دارید که مقر بزرگتر و گستردهتری را در ایران راهاندازی کنید؟
من فکر میکنم مسئله، مقر بزرگتر نیست. ما نیروهای لازم برای مدیریت امور و رسیدگی به تقاضای بازار را داریم تا هم شرکای تجاری و هم مشتریان ما راضی و خشنود باشند. مقرهای ما در ژاپن، ایران یا حتی پکن مسائله نیستند. مهم آن است که نیروها در جای درست استفاده شوند و از آن مهمتر از نیروهای محلی در کار استفاده شود که بتوانند به زبان محلی صحبت کنند. به همین دلیل است که ما از مدیران ارشد فارسی زبان برای ایران و دیگر کشورها استفاده میکنیم.
آنچه من به دنبال آن هستم این است که توافق بین ایران و کشورهای غربی، تاثیری بر استراتژی سونی در ایران دارد یا خیر؟ آیا شما استراتژی قویتری را برای بازار ایران به کار خواهید گرفت یا خیر؟
ما در دفتر دوبی تنها به بازار ایران نمیپردازیم، ما به کشورهای خاورمیانه و افریقا میپردازیم که شامل بیش ۱۸ کشور میشود. به همین دلیل ما مجبور هستیم تا کشورهای تمرکز انتخاب کنیم. علاوه بر ایران که یکی از کشورهای اصلی در منطقه است ما کشورهای عربستان، ترکی، افریقای شمالی، مصر و البته امارات را داریم. همه برنامههای بازاریابی ما با یک برنامهی اختصاصی برای هر کشور همراه هستند. به این ترتیب برنامهی ما برای ایران ممکن است کاملا با برنامهای که برای کشورهای دیگر داریم متفاوت باشد. مثلا برنامهی ما برای بازاری همچون علاءالدین در هیچ بازاری در دنیا مشابه ندارد.
رتبهی ایران در بازار خاورمیانه و افریقا از نظر میزان فروش چندم است؟
من نمیتوانم آمارهای فروش را ارائه کنم.
من به دنبال آمار فروش نیستم فقط میخواهم جایگاه و اهمیت ایران را در منطقه بدانم.
ایران یکی از سه بازار بزرگ سونی در خاورمیانه و افریقا
ایران بدون شک جزو سه کشور مهم منطقه برای سونی است. ما میدانیم که جای پیشرفت در ایران داریم و فضا برای گسترش بازار وجود دارد و در تلاش هستیم تا بازار خود را در ایران بزرگتر کنیم. برخی از کشورها مثل مصر جمعیت زیادی دارند و ما هم فروش زیادی در آنها داریم اما بازارهایی مثل عربستان که در آنها کالاهای رده بالا بیشتر فروش میرود نیز وجود دارند.
از نظر سخت افزار، تقریبا همه تلفنهای هوشمند در یک سطح هستند، دوربین، پردازنده و صفحه نمایش در اکثر پرچمداران بسیار خوب است. حتی قابلیت ضد آب بودن نیز دیگر یک مزیت منحصر به فرد نیست. برنامهی سونی برای متقاعد کردن کاربران نسبت به خرید تلفنهای اکسپریا چیست؟
قابلیتها در کنار یکدیگر و در قالب یک بسته اهمیت پیدا میکنند
هیچکدام از این امکانات به تنهایی نمیتوانند موجب خرید شوند، در واقع اینها مکمل هم هستند. هرچند سونی در ارائه قابلیت ضد آب بودن پیشتاز بود و ۴ سال پیش گوشی با این قابلیت وجود نداشت، دیگر این قابلیت خیلی خاص نیست اما یک قابلیت مکمل است. آنچه در نهایت در خرید کاربر اهمیت دارد، ترکیب قابلیتهایی است که یک محصول ارائه میکند. اینکه مگاپیکسلها را بالا ببریم، سرعت پردازنده را افزایش دهیم یا مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب را بیشتر کنیم چندان تاثیر گذار نیستند. آنچه اهمیت دارد کل بستهای است که ارائه میشود. به همین دلیل نیز ما چرخهی محصول را از ۶ ماه به یک سال تغییر دادیم تا بتوانیم محصول با تغییرات اساسیتری را عرضه کنیم. در کنار محصولات اصلی ما پلاس ورژنها را ارائه میکنیم تا مطمئن شویم کاربران همیشه جدیدترین فناوری روز دنیا را در اختیار خواهند داشت. بسیاری از تغییراتی که ما در محصولات خود اعمال میکنیم به سادگی قابل مشاهده نیستند و تنها وقتی با آنها کار میکنید متوجه تاثیرشان میشوید. مثلا آنچه شما در دوربین اکسپریا در اختیار دارید به نوعی منحصر به فرد هستند. اگر به زد ۱ یا زد ۲ یا زد ۳ نگاه کنید همهی آنها به خوبی ارتقاء یافتهاند و دستخوش تغییرات اساسی شدهاند.
اکسپریا زد ۳ پلاس که در برخی مناطق زد ۴ نامیده میشود چه جایگاهی دارد؟
اکسپریا زد ۳ پلاس نیز یک گام به جلو است اما یک گام اساسی نیست به همین دلیل نیز ما نام آن را زد ۳ پلاس انتخاب کردیم. استراتژیهای نام گذاری براساس مناطق مختلف، متغیر خواهد بود.
پس شما چرخهی پرچمدار جدید خود را از ۶ ماه به یک سال تغییر دادید تا محصول جدید با تغییرات اساسیتر روانهی بازار شود؟
چرخهی محصول از ۶ ماه به یک سال تغییر کرد تا پرچمداران با تغییرات بنیادیتر عرضه شوند
بله، البته. وقتی شما یک گوشی درجه یک خریداری کنید و بعد متوجه شوید که ۶ ماه بعد جایگزین آن ارائه میشود شاید کمی ناراحت شوید چرا که کاربران مایل هستند که همیشه آخرین نسخه از یک محصول را در اختیار داشته باشند. البته وقتی ما زد ۳ را معرفی کردیم به این معنی نبود که زد ۲ دیگر گوشی خوبی نبود چرا که همچنان زد ۲ نیز به عنوان یک محصول شاخص شناخته میشود. ما هنوز هم فروش بسیار خوبی روی زد ۲ داریم. اما با این حال تلاش کردیم تا چرخهی عمر محصول را بهبود بخشیم. مورد دیگری که در این باره اهمیت دارد، هزینههای طراحی و توسعهی محصول است. وقتی قرار باشد هر ۶ ماه یک پرچمدار معرفی کنید، مبلغ زیادی نیز بابت توسعه محصول باید هزینه کنید. ما زمان زیادی برای توسعهی سخت افزار و نرمافزار صرف میکنیم.
اکسپریا زد اولترا فبلت بسیار خوبی بود اما سونی تولید آن را متوقف کرد، برنامهای برای عرضهی یک فبلت جایگزین دارید؟
ما در حال حاضر هم، فبلت داریم، اکسپریا C5 Ultra یک فبلت ۶ اینچی است و کاربران میتوانند از آن استفاده کنند.
بله اما سی ۵ اولترا، پرچمدار نیست! منظور من یک فبلت پرچمدار بود. آیا برنامهای برای عرضهی یک فبلت پرچمدار دارید؟
مهم این است ما رنج کاملی از گوشی سایز کوچک تا گوشیهای سایز بزرگ داشته باشیم. هر کدام از بازارها سایز خاصی از گوشی را بیشتر ترجیح میدهند مثلا چینیها از گوشیهای ۶ تا ۷ اینچی خیلی خوب استقبال میکنند و در اروپا شرایط برعکس است و گوشیهای ۴.۵ اینچی بیشتر محبوب هستند. مهم این است که ما برای همه کاربران محصولی داشته باشیم. ممکن است که ما روی این محصولات تبلیغات گسترده نداشته باشیم، اما محصول مناسب هر کاربر را داریم.
من همچنان مشتاق هستم تا بدانم که شما یک فبلت پرچمدار معرفی خواهید کرد یا خیر؟
اجازه دهید در مورد آینده صحبت نکنیم.
برنامه سونی برای افزایش سهم بازارش چیست؟ کمپانیهای کرهای و چینی به شدت در حال گسترش بازار خود هستند، سونی برای مقابله با آنها چه برنامهای دارد؟
سونی به دنبال سهم بازار بیشتر نیست، اولویت با رضایت مشتری و سوددهی است
پیش از هر چیز ما به دنبال سهم بازار نیستیم. برای ما مهم نیست که ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ درصد از بازار را در اختیار داشته باشیم. ما به دنبال سوددهی و سهم ارزش (Value Share) نیستیم. شاید در برخی از بازارها سهم بازار ما کاهش یافته باشد اما شرکای تجاری ما سود بیشتری بدست آوردهاند و راضیتر هستند. ما در بستهی محصولات خود کمتر به محصولی فکر میکنیم که قرار باشد در تعداد خیلی انبوه تولید شود چرا که هزینههای جانبی ما نیز افزایش مییابد. شاید برخی از کمپانیها شدیدا در تلاش برای افزایش میزان فروش خود باشند اما ما بخش ممتاز بازار را هدف قرار دادهایم و بیشتر از میزان فروش به سهم ارزش اهمیت میدهیم. به همین دلیل رشد دیگر شرکتها را برای خود خطرناک نمیدانیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، رضایت مشتری و سوددهی سرمایه گذاران است.
شما قطعا بهتر از من میدانید که سونی موبایل طی فصلهای اخیر سودده نبوده و احتمالا سرمایهگذاران نیز از این بابت خوشحال نیستند.
سونی موبایل در مسیر کاهش هزینهها و سوددهی
امسال جریان متفاوت خواهد بود ما بر روی نقاط کمتری از دنیا تمرکز کردهایم، در حال کاهش هزینهها هستیم و چرخهی محصول را از ۶ ماه به یک سال افزایش دادهایم. موبایل یکی از تجارتهای هستهی سونی است و اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد و در واقع پنجرهی ما به سمت مشتری است.
زبان طراحی آمنی بالانس برای مشتریان جدید جذاب است اما مشتریان وفادار سونی که تجربهی یکی از محصولات سری Z را داشتهاند نیاز به یک طراحی جدید دارند. آیا سونی به استفاده از زبان طراحی فعلی خود در نسلهای بعدی نیز پایبند خواهد بود یا میتوان انتظار یک طراحی جدید را داشت؟
ممکن است در آینده تغییرات اساسی در طراحی محصولات سونی ایجاد شود
نه من اینطور فکر نمیکنم. ما طراحی محصولات خود را از محصولی به محصول دیگر تغییر دادهایم. مثلا تغییراتی که در دکمهی پاور یا ضخامت گوشیها انجام دادهایم، هرچند بزرگ نیستند اما تاثیر گذار بودهاند. با این حال ما به دنبال تغییرات اساسی نبودهایم چرا که مشتریان ما و حتی مشتریان وفادار ما از طراحی فعلی راضی هستند. این بدان معنی نیست که ما طراحی خود را تغییر نخواهیم داد و ممکن است در آینده شاهد تغییرات اساسی در گوشیهای سونی باشیم. اما طراحی خاص سونی باعث میشود حتی اگر چشمانتان بسته باشه با در دست گرفتن یک گوشی سونی متوجه شوید که این سونی است. این موضوع صرفا به طراحی ختم نمیشود و مثلا استفاده از مواد باکیفیت و درجه یک نیز در محصولات سونی دلیل دیگری بر این امر است. حتی برخی از تولیدکنندگان دیگر نیز به این نتیجه رسیدهاند که باید در محصولات خود از مواد باکیفیت استفاده کنند و از الگویی که ما از زمان اکسپریا زد ۱ در محصولات خود بکار گرفتهایم، پیروی کردهاند.
فکر نمیکنید که این زبان طراحی برای برخی خسته کننده شده است؟
شما ممکن است که احساس کنید این طراحی خسته کننده شده است اما بازخوردی که ما از مشتریان خود داریم عکس این را نشان میدهد. با این حال ما مدام در حال تغییرات هستیم مثلا در زد ۳ پلاس ما جای پورت USB را تغییر دادیم، که شاید کوچک بنظر برسد اما تغییر بزرگی است و در تجربهی کاربری بسیار موثر است. یا مثلا برای ما اهمیت دارد که دوربین از سطح گوشی بیرون نزند و یکدست بودن پشت دستگاه حفظ شود. شاید مردم فکر کنند که این کار سادهای است اما قراردادن یک دوربین کارآمد در بدنهی باریک، کار دشواری است.
من با شما هم نظر هستم که طراحی آمنی بالانس خوب و جذاب است اما تصور کنید که اکسپریا زد ۱ یا زد ۲ یا زد ۳ دارید، برای آنکه دوباره یک گوشی از سونی بخرید احتمالا شما نیاز به یک محصول متفاوت و کاملا جدید دارید که با گوشی فعلیتان فرق داشته باشد.
بازخورد ما از مشتریان این را نشان نمیدهد. آنها همچنان به دنبال محصول از سونی هستند و به طراحی که از آن خوششان آمده وفادار میمانند. از طرفی تجربهی کاربری، نرمافزار و امکانات سختافزاری ارتقاء پیدا میکنند. ما فکر نمیکنیم که آنها فقط به دنبال یک طراحی جدید باشند و با طراحی فعلی خوشحال هستند.
پس کاربران باید به دنبال چه باشند؟ سختافزار نسل به نسل ارتقاء مییابد اما طراحی یکسان است و نرمافزار نیز تغییر چندانی نمیکند. پس مشتریان برای چه باید نسل جدید گوشی سونی را خریداری کنند؟
طراحی ثابت نیست و نسل به نسل بهبود پیدا میکند. مثلا ما هر سال رنگبندی محصولات خود را تغییر میدهیم. ما در صنعت خودرو هم شاهد این موضوع هستیم که هر سال رنگهای خاصی مد شوند. در مورد رابط کاربری نیز ما همیشه در حال بهینه سازی و ایجاد تغییرات در آن بودهایم. هرچند تغییرات به شکلی نیستند که کاربر با رابط کاربری کاملا متفاوتی روبرو شود چرا که کاربران به رابط کاربری عادت میکنند و میدانند برای انجام هر کار باید به کدام قسمت مراجعه کنند. ما همیشه روی رابط کاربری کار میکنیم و شاید در آینده نیز تغییرات اساسی در آن اعمال کنیم. اما براساس تحقیقات بازاری که انجام دادهایم، مشتریان از رابط کاربری فعلی ما نیز راضی هستند.
رابط کاربری اکسپریا طی سالهای اخیر و از زمان عرضه اندروید ۴.۲ چندان تغییر نکرده است. برخی از طرفداران سونی انتظار تغییرات در آن را دارند. شما برنامهای برای ایجاد تغییرات اساسی در آن دارید؟
در آینده ممکن است شاهد تغییرات اساسی در نرم افزار باشیم
متاسفانه من نمیتوانم در بارهی آینده اطلاعاتی را ارائه کنم. اما رابط کاربری سونی مرتبا در حال بهبود است و همانطور که پیشتر نیز اشاره کردم، بازخوردهای کاربران از آن مثبت است. مثلا ما در اکسپریا زد ۳ کامپکت حالت لنداسکیپ را اضافه کردیم تا کاربر بتواند حتی در حالت افقی نیز نهایت استفاده را از رابط کاربری ببرد. موردهای مثل این بسیار هستند و ما به نرم افزار اهمیت ویژهای میدهیم. با این حال ممکن است در آینده شاهد تغییرات اساسی نیز در نرمافزار باشیم.
سونی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنسور دوربین در دنیا است، بسیاری از تلفنهای هوشمند دنیا نیز به سنسورهای ساخت سونی مجهز شده است. چرا سونی یک سنسور کاملا متفاوت و قدرتمند را برای تلفنهای هوشمند خود نمیسازد؟
کیفیت عکس تنها به سنسور بستگی ندارد
من فکر میکنم سنسورهای ما متفاوت هستند و اگر این گونه نبود رهبر بازار نبودیم. بسیاری از تولیدکنندگان از سنسورهای ما در محصولات خود استفاده میکنند. آنچه در نهایت اهمیت دارد کیفیت تصویر است که تنها به سنسور بستگی ندارد و به مواردی مثل موتور پردازش تصویر، پارامترهای نرم افزاری و موارد دیگر بستگی دارد. در واقع سنسور تنها بخشی از مجموعهای است که یک تصویر را شکل میدهد.
این دقیقا همان موضوعی است که من بدنبالش بودم، من هم فکر میکنم که نرمافزار دوربین سونی آنقدر خوب نیست که بتواند از تمام توان سنسور بهره ببرد. چرا که برخی از گوشیهای هوشمندی که به سنسور ساخت سونی مجهز شدهاند در برخی شرایط عملکرد بهتری از گوشیهای سونی دارند.
من در بارهی کیفیت تصویر باقی گوشیها اطلاعات دقیقی ندارم. اما عکس برداری به شرایط محیط وابسته است مثلا عکس گرفتن در محیطهای تاریک با روشن متفاوت است. اما اگر از من یک محصول خاص بخواهید مثال بزنم، از گوشی C5 یاد میکنم که یکی از بهترین گوشیهای سلفی است که در قسمت جلوی گوشی فلش دارد و به همین دلیل نیز بهترین تصویر را ارائه میکند. اینها جزو تفاوتهای ما با رقبا هستند. با این حال پارامترهای نرمافزاری متفاوتی وجود دارند که کاربر باید در عکاسی آنها را تنظیم کند تا بهترین تصویر را داشته باشد. از نظر دوربین سلفی، در حال حاضر بهترین گزین C5 Ultra است. در نهایت در نظر داشته باشید که سنسور تنها بخشی از مجموعهای است که کیفیت تصویر را شکل میدهد.
بخش سرگرمیهای سونی بسیار قوی است و شاید اگر بخش موبایل سونی با بخش سرگرمی این شرکت برای ساخت بازیهای موبایل مشارکت کند، نتیجهی خوبی به همراه داشته باشد، روشی که نینتندو نیز به سمت آن گرایش پیدا کرده است؟
ما در حال حاضر نیز چنین کاری را انجام میدهیم و با بخش پلی استیشن سونی ارتباط نزدیکی داریم و از طریق ریموت پلی میتوان بازیهای پلی استیشن را بر روی موبایل استریم و اجرا کرد.
من در بارهی بازیهای موبایل صحبت کردم و منظورم ریموت پلی نبود. آیا برنامهای برای تولید بازیهای اندرویدی دارید؟
سونی موبایل، مسیر نینتندو را دنبال نمیکند
آنها نیز به نوعی بازی موبایل هستند. اما برای ساخت بازیهای اختصاصی اندرویدی ما نیازی احساس نمیکنیم چرا که بازیهای پلی استیشن نیاز گیمرهای حرفهای و عادی را برآورده میکند. کاربران نیز از بازیهای متنوع و با کیفیت پلی استیشن راضی هستند و از اجرای آنها لذت میبرند. در خاورمیانه نیز ما در حوزهی گیمینگ، رهبر بازار هستیم.
آیا باید منتظر یک پرچمدار جدید از سوی سونی در نمایشگاه IFA 2015 باشیم؟
این پرسشی است که دوست داشتم میتوانستم پاسخ دهم. اما نمی توانم در مورد آن اطلاعاتی ارائه کنم. احتمالا در مصاحبهی بعدی میتوانیم در موردش صحبت کنیم.
ویندوز ۱۰ این روزها به یکی از داغترین مباحث دنیای فناوری تبدیل شده است، آیا شما هنوز هم برنامهای برای تولید تلفن ویندوزی ندارید؟
منتظر تلفن ویندوزی از سوی سونی نباشید
ما همیشه پلتفرمهای مختلف را تحت نظر میگیریم و دنبال پلتفرمهای جدید هستیم. اما همچون سال گذشته امسال نیز اندروید بیشترین جامعه مخاطب را دارد و از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل نیز در این لحظه ما برنامهای برای تولید گوشی ویندوزی نداریم.