فروش کم موبایل باعث ضرر چندین میلیارد دلاری مایکروسافت شده است

شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی مایکروسافت خرید شرکت نوکیا با قیمت ۷.۲ میلیارد دلاری را اعلام کرد و با پرداخت هزینه‌های جانبی و پس از به ثمر نشستن قرارداد مبلغ خرید به ۹.۴ میلیارد دلار رسید. اما این خرید پرهزینه‌ و پر سر و صدای مایکروسافت نتوانسته انتظارا ت این شرکت بزرگ را برآورده کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مقامات مایکروسافت معتقدند که ۵.۵ میلیارد دلار این خرید برای برند نوکیا بوده است که شامل دارایی‌های غیرفیزیکی نظیر اعتبار شرکت، ارتباط خوب بین مشتریان و فروشندگان، پتنت‌ها و فناوری‌های موجود نوکیا می‌شوند. به علاوه ۴.۵ میلیارد دیگر که مربوط به سایر دارایی‌های غیرفیزیکی نوکیا بود نیز توسط مایکروسافت پرداخت شد.

اما مشکل اصلی اینجا است که اگر خرید نوکیا آن طور که باید، موفق نشود می‌تواند منبع ضرری برای این شرکت نرم‌افزاری باشد. خبرهای خوبی از مایکروسافت به گوش نمی‌رسد و بنابر گفته‌های مقامات ارشد مایکروسافت، فروش بخش موبایل این شرکت از حد مورد انتظار در زمان خرید نوکیا، پایین‌تر بوده است. مایکروسافت در آن زمان پیش‌بینی می‌کرد که تا سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۵ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را در دست داشته باشد و تا آن سال نزدیک به ۱.۸ میلیارد گوشی همراه به فروش برساند. این پیش‌بینی همچنین سود خالص ۵ تا ۱۰ درصدی از درآمد ۲.۳ تا ۴.۵ میلیارد دلاری را برای مایکروسافت در نظر گرفته بود اما این شرکت اخیرا اعلام کرده است که ممکن است نتواند به پیش‌بینی‌های خود با توجه به بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند، دست پیدا کند.

منتشر شدن سخنان مدیر عامل این شرکت، ساتیا نادلا و نیز مدیر بخش مالی، ایمی هود، به این شایعات دامن زده است و هر روز خبرهای بدتری به گوش می‌رسد که باعث نگرانی طرفداران ویندوز فون شده است.

مایکروسافت می‌گوید هرگونه کاهش درآمد و نرخ رشد باعث ضرر بزرگی خواهد شد. البته کسری بخشی از ارزش ۱۰ میلیارد دلاری و یا کل آن، این اجازه را به مایکروسافت می‌دهد تا شروع تازه‌ای در زمینه‌ی گوشی‌های همراه داشته باشد. این کسری بزرگ می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به مایکروسافت باشد اما فروش بخش گوشی‌های هوشمند را برای این شرکت آسان‌تر خواهد کرد، چرا که خریداران در وال‌استریت معمولا به این ورشکستگی‌ها توجهی نمی‌کنند و همواره چشم به آینده دارند. مایکروسافت در گزارش مالی خود این‌گونه آورده است که:

در سه‌ماهه‌ی سوم مالی در سال ۲۰۱۵ میلادی، فروش تلفن‌ها به مقدار مورد انتظار نرسیده و باعث کاهش درآمد و کاهش سود فروش بر روی هر تلفن شده است. با توجه به عملکرد اخیر بخش گوشی‌های همراه، این بخش می‌تواند باعث ایجاد اختلال مالی در شرکت شود. و نیز ممکن است پیش‌بینی‌ها در زمینه‌ی فروش و سفارش‌های سخت‌افزار نیاز به بازبینی داشته باشند.

مایکروسافت در سال‌های اخیر نیز این گونه ورشکستگی را تجربه کرده است. سه سال قبل نیز خرید ۶.۲ میلیارد دلاری aQuantive با همین سرنوشت رو‌به‌رو شده بود. با توجه به سخنان مدیران ارشد این شرکت و نیز گزارش‌های ناامید کننده‌ی مالی، بخش موبایل مایکروسافت مانند بالونی است که در انتظار خبر رسمی ورشکستگی، برای انفجار است!

2015 06 27 173218
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات