مشکلات هواوی برای استفاده از دو تراشه حافظه در پی ۱۰ تشدید شد

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به نظر می‌رسد انتشار خبر استفاده از دو تراشه‌ی حافظه‌ی مختلف در گوشی P10 باعث شده است هواوی تحت فشار شدیدی قرار بگیرد.
تبلیغات

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هواوی در پرچم‌دار جدید خود از دو تراشه‌ی حافظه‌ی مختلف بهره گرفته است که باعث عملکرد متمایز در این گوشی می‌شود. بر اساس گزارش جدید رویترز، این تصمیم کمپانی چینی که به دلیل جبران کمبود تولید گوشی پی 10 گرفته شده، اکنون هواوی را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

ریچارد یو، مدیر بخش موبایل هواوی روز ۲۰ آوریل (۱ اردیبهشت) اعلام کرد هواوی از دو تراشه‌ی حافظه‌ی کم‌مصرف eMMC و پرسرعت UFS در گوشی پی 10 استفاده کرده است تا بتواند به‌نوعی مشکل کمبود زنجیره‌ی تأمین را جبران کند.

البته یو اعلام کرده بود به دلیل دست‌کاری‌های طراحی محصول، تجربه‌ی کاربری خریداران تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد؛ اما مشتریان در انجمن‌های آنلاین اعلام کرده‌اند که تست‌های سرعت این محصول نشان از عملکرد مدل‌های مختلف دارد.

پیش‌تر نیز هواوی در مورد بازاریابی دیگر پرچم‌دار خود یعنی میت 9 به دلیل بهره‌گیری از  چند تراشه‌ی حافظه‌ی مختلف با مشکلاتی روبه‌رو شده بود. این غول چینی تشریح کرده است که کمبود تراشه‌‌ی حافظه در سراسر جهان یکی از مشکلاتی پیش روی تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند است و هواوی برای عبور از اپل و گوشی‌های قدرتمندش با چنین چالش‌هایی دست‌ و پنجه نرم می‌کند.

هواوی میت 9

نوامبر سال گذشته هواوی از تراشه‌ی پرسرعت UFS به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی میت 9 یاد کرده و گفته بود بی‌تردید تراشه‌های UFS نسبت به تراشه‌های eMMC صد درصد سریع‌تر هستند.

اما هفته‌ی گذشته، این بیانیه بدون هیچ توضیحی از وب‌سایت رسمی هواوی حذف شد. ضمن اینکه اپلیکیشن Androbench که وظیفه‌ی تست سرعت را بر عهده دارد، از سایت این غول چینی حذف شده است. این اپلیکیشن در زمان عرضه‌ی گوشی پی 10، عملکرد قدرتمند این محصول را نشان داده بود.

بسیاری از کاربران در فضای آنلاین نسبت به تصمیم هواوی برای فروش یک گوشی با دو مشخصه‌ی متفاوت و قیمت مشابه شکایت کرده بودند. البته این کمپانی روز پنج‌شنبه به رویترز گفت که این توضیحات موقتا برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی حذف شده است. هواوی تأکید کرده است تمامی گوشی‌های میت 9 از حافظه‌ی پرسرعت UFS 2.1 بهره می‌برند.

یکی از کاربران در حساب شبکه‌ی اجتماعی ویبوی خود نوشته است:

چگونه می‌توانید از سروته پرچم‌دار به این گرانی بزنید! ابتدا تفاوت دو مدل را می‌پذیرید ولی بعد می‌گویید این تفاوت خیلی مهم نیست.

انجمن حقوق مصرف‌کنندگان شنزن در حساب رسمی ویبوی خود اعلام کرده که تاکنون ۳۲ شکایت نسبت به این موضوع دریافت کرده است.

یو در نامه‌ای به کارمندان هواوی که در حساب ویبوی او منتشر شده، گفته است که مناقشات در مورد عملکرد حافظه‌ی گوشی‌های این کمپانی را باید جدی گرفت. البته پیش‌تر یو نسبت به این موضوع واکنشی نامناسبی نشان داده بود.

بی‌شک تراشه‌ی UFS نسبت به نمونه‌های کارت حافظه‌ی معمولی از سرعت بیشتری بهره می‌برد و بر اجرای بازی‌های رزولوشن بالا و محتوای رسانه‌ای محبوب کاربران چینی تأثیر بسزایی دارد. سامسونگ نیز در گوشی‌های رده‌بالای خود چون گلکسی اس 8، از حافظه‌های UFS استفاده می‌کند. البته هنوز اپل به نوع حافظه‌ی گوشی‌های آیفون اشاره‌ای نکرده است.

تراشه‌های حافظه به دلیل مشکلات موجود در فرایند تولید با کمبود روبه‌رو هستند و تقاضای زیادی از سوی تولیدکنندگان گوشی‌های رده‌بالا برای این نوع از حافظه وجود دارد.

ufs

سامسونگ و SK Hynix - که نیمی از بازار حافظه‌ی NAND را در اختیار دارند - این هفته هشدار داده‌اند که وضعیت سخت تولید در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت. همچنین نگرانی‌هایی نسبت به مشکلات بالقوه تولیدات در کره جنوبی با توجه به تنش‌های موجود در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی وجود دارد.

یکی از مدیران اجرایی صنعت گوشی‌های موبایل اعلام کرده است هرگونه مشکلی که سد راه فرایند تولید شود، می‌تواند مشتریان را با مشکلی تحت عنوان «تخصیص» روبه‌رو کند تا مطمئن شوند تأمین‌کنندگان فقط به‌صورت محدود برای آن‌ها تولید انجام می‌دهند.

یو در نامه‌ی ارسالی به کارمندانش گفته است کارگروهی برای رسیدگی به خواسته‌ی مشتریان تشکیل شده که تاکنون اقداماتی نیز انجام داده است.

هواوی در پاسخ به درخواست رویترز، اعلام کرده که تا‌کنون تصمیمی در مورد جبران مشکل خریداران یا فراخوان محصول انجام نشده است.

مو ژیلا، از تحلیل‌گران موسسه Canalys، گفته است با وجود بزرگنمایی هواوی در بازاریابی خود، شاید این مشکل قابل توجه نباشد.

او می‌گوید:

به‌ندرت برای یک کمپانی پیش می‌آید به جزئیاتی از حافظه‌ی فلش پرداخته شود که برای کاربران معمولی خیلی مهم نیست. تأمین قطعات کلیدی با سرعت بازار گوشی‌ هوشمند در چین پیش نمی‌رود که تنها در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۱۰ درصد رشد داشته است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات