اولین گوشی مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ با قیمت ۸۰۰ دلار به زودی عرضه می‌شود

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
هنوز پرچمداران مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸۰۵ به طور کامل فراگیر نشده‌اند که سر و کله یک گوشی بسیار قدرتمند که مجهز به پردازنده‌ای است که احتمالاً قرار است از سال دیگر در پرچمداران کمپانی‌های صاحب نام مورد استفاده قرار گیرد پیدا شده است. این گوشی هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ است.
تبلیغات

این گوشی هوشمند که توسط کمپانی کوالکام ساخته شده، در اصل یک پلتفرم توسعه گوشی‌های هوشمند است که از جدیدترین فناوری‌های کمپانی کوالکام بهره می‌برد. این نوع گوشی‌ها عموما چند ماه قبل از عرضه عمومی، به بازار عرضه می‌شوند و معملوا کاربردهای شخصی ندارند، هرچند که می‌توان یکی از آن‌ها را خریداری و به عنوان کاربر عادی نیز استفاده کرد. به طور کلی چنین گوشی‌هایی که اغلب توسط کمپانی‌های تولید کننده سیستم-روی-یک-چیپ همانند کوالکام عرضه می‌شوند یک دورنمای کلی از آینده صنعت ابزارهای موبایلی هوشمند را به تصویر می‌کشند.

اما نکته مهمی که بسیاری از علاقمندان حوزه آی تی مایل به دانستن آن هستند در دل این گوشی نهفته است. این گوشی مجهز به آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید یعنی آبنبات چوبی، صفحه نمایش ۶.۱۷ اینچی با رزولوشن QHD یعنی (۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ پیکسل) با قابلیت پشتیبانی از لمس ۱۰ انگشتی است. چنانچه استفاده از این نوع صفحات نمایش با ابعاد بزرگشان به امری رایج در عرضه گوشی‌های هوشمند سال آینده بدل شوند (که چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد) می‌توان گفت که تبلت‌های مجهز به صفحات نمایش ۷ و ۸ اینچ با تهدیدی جدی مواجه خواهند شد. با ادامه بررسی قطعات سخت‌افزاری بکار رفته در این گوشی به پردازنده هشت هسته‌ای با معماری ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۸۱۰ مواجه می‌شویم که به همراه واحد گرافیکی آدرنو ۴۳۰ و چهار گیگابایت حافظه رم از نوع LP-DDR4 کار می‌کند.

پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ متشکل از دو گروه چهارتایی از هسته‌های Cortex-A57 و Cortex-A53 است که با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری ساخته شده‌اند. به طور کلی قدرت پردازشی این هسته‌ها ۵۰ درصد بیشتر از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۵ مجهز به هسته‌های Cortex-A15 با معماری ۳۲ بیت است. هسته Cortex-A57 در این SoC بر اساس لیتوگرافی ۲۰ نانومتری ساخته شده‌اند که بر این اساس، سایز ترانزیستورها کاهش و به موازات آن مصرف کلی انرژی نیز نسبت به اسنپدراگون ۸۰۵ و ۸۰۱ کاهش می‌یابد.

بر اساس ادعای کوالکام قدرت واحد پردازش گرافیکی مورد استفاده در این گوشی ۳۰ درصد بیشتر از آدرنو ۴۲۰ است که در اسنپدراگون ۸۰۵ مورد استفاده قرار گرفته بود.

در کنار قدرت پردازش گرافیکی بالاتر، با استفاده از اسنپدراگون ۸۱۰ می‌توان فیلم‌های با رزولوشن 4K را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلم‌های با رزولوشن 1080p را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پخش کرد. همچنین این سیستم قادر به تأمین قدرت پردازشی به منظور کار کردن با صفحات نمایش اصلی دستگاه و همچنین صفحات نمایش جانبی با رزولوشن 4K به وسیله HDMI 1.4a یا میراکست است. با این اوصاف شاید نسل بعدی گوشی‌های هوشمند مجهز به صفحات نمایش با رزولوشن 4K باشند!

با وجود اینکه تراشه تصویری دو بخشی اسنپدراگون ۸۱۰ قابلیت پشتیبانی از سنسورهای دوربین با حداکثر اندازه ۵۵ مگاپیکسل را دارند اما این گوشی مجهز به دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل به همراه لرزشگیر اپتیکال و فلاش دوگانه LED است که می‌توان با استفاده از آن ویدیوهایی با رزولوشن 4K را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه یا ویدیوهایی با رزولوشن 1080p را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه تهیه کرد. دوربین جلویی مجهز به سنسور ۴ مگاپیکسل با قابلیت فوکوس خودکار است که می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 1080p را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.

درست همانند بسیاری از گوشی‌های مخصوصِ توسعه‌دهندگان، این گوشی به انواع و اقسام سنسورها مجهز شده است. شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، فشار هوا، دمای محیط و رطوبت هوا، فرا بنفش، تنها بخشی از سنسورهای بکار رفته در گوشی جدید کوالکام هستند.

همچنین این گوشی مجهز به ۸ میکروفون است که به منظور تست اپلیکیشن‌های گوناگون تعبیه شده‌اند.

از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به سیستم صوتی ۱۱.۱ کاناله surround به همراه فناوری‌های دالبی و DTS، USB 3.0، بلوتوث نسخه 4.1، فناوری StudioAccess کوالکام و فناوری مدیریت حقوق دیجیتال SecureMSM اشاره کرد.

همانگونه که می‌شد حدس زد این گوشی مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت نیز هست و تمامی این امکانات انرژی خود را از یک باتری یون لیتیوم ۳۰۲۰ میلی آمپر ساعتی دریافت می‌کنند.

این گوشی از اوایل ماه آینده میلادی در دسترس خواهد بود و برای سفارش آن نیز باید درخواست خود را برای کمپانی کوالکام ارسال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات