سرفیس فون مایکروسافت برای موفقیت نیازی به سخت افزار عجیب و خارق العاده ندارد

چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کارشناسان بر این باورند که ما دیر یا زود شاهد معرفی یک گوشی هوشمند با نام سرفیس فون از سوی مایکروسافت خواهیم بود.
تبلیغات

در هفته‌ی جاری، بحث‌هایی در فضای آنلاین پیرامون ثبت پتنتی از سوی مایکروسافت مطرح شده بود. پتنتی که از آن صحبت می‌شود در واقع توصیف‌کننده‌ی یک صفحه نماش لولایی (تاشو) در یک دستگاه تلفن همراه است. در حالی که پتنت فوق از موارد مورد علاقه‌ی طراحان به شمار می‌رود و نشان‌دهنده‌ی یک آینده‌ی بالقوه برای گوشی‌های هوشمند است؛ اما به نظر نمی‌رسد چنین پتنتی در حال حاضر نشان‌دهنده‌ی تفکر استراتژیک مایکروسافت باشد.

همانند تمامی حق اختراع‌هایی که به ثبت می‌رسند، به‌خوبی روشن است که فاصله زمانی قابل توجهی می‌تواند از هنگام حق ثبت اختراع و در ادامه انتشار آن و سرانجام به کار گرفتن آن در یک دستگاه تجاری در سطح گسترده وجود داشته باشد. با توجه به اینکه می‌دانیم کمپانی مایکروسافت در حال حاضر بر توسعه‌ی سخت‌افزار مختص خود تمرکز کرده است، خیلی جای شگفتی ندارد که ما گاه و بی‌گاه شاهد ارائه‌ی چنین طرح‌هایی از سوی مرکز تحقیقات آن‌ها باشیم؛ طرح‌هایی از قبیل یک نمایشگر تاشو.

 در سال ۲۰۱۵، مایکروسافت هنوز با شدت زیادی درگیر رقابت در عرصه‌ی سخت‌افزارهای تلفن همراه بود و آن‌ها با طیف وسیعی از دستگاه‌های لومیا در حالا ادامه دادن مسیر خود برای مطرح کردن ویندوز ۱۰ روی دستگاه‌های تلفن همراه بودند. ما در انتهای سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه‌ی لومیا 950 و 950XL و گستره‌ای از سیستم‌های لپ‌تاپ‌ و تبلت‌هایی با عنوان سرفیس بودیم و نام سرفیس توانست خود را به‌خوبی در ذهن خریداران و علاقه‌مندان به دنیای فناوری ثبت کند. از سویی دیگر، شرکایی همچون HP در حال بازگشت به دنیای ویندوز ۱۰ موبایل بودند.

 در حال حاضر دو سال از آن زمان می‌گذرد و ما چندان مطمئن نیستیم که مایکروسافت واقعا برای انجام سرمایه‌گذاری‌های سنگین در زمینه‌ی سخت‌افزار جدید تلفن همراه آماده باشد. البته عده‌ی بسیاری اطمینان دارند که دیر یا زود باید شاهد معرفی یک گوشی هوشمند با نام سرفیس فون از سوی مایکروسافت باشیم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که سرفیس فون، به‌احتمال زیاد تمرکز خود را بر قابلیت‌های نرم‌افزاری ابری مایکروسافت به‌عنوان ویژگی‌های اصلی معطوف می‌کند؛ نه برسخت‌افزار نوین و اشکال عجیب.

 ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت استراتژی تلفن همراه مایکروسافت را از تلاش‌های استیو بالمر برای تسلط روی سخت‌افزار و سیستم عامل به‌سوی تلاش برای برنده شدن در فضای ابری تغییر داده است. در حال حاضرکاربرانی با یک دستگاه اندروید یا iOS می‌توانند به‌راحتی به سرویس‌های مایکروسافت از جمله آفیس و اوت‌لوک از طریق برنامه‌های کاربردی مرتبط دسترسی داشته باشند. همه‌ی این برنامه‌ها به‌صورت رایگان از فروشگاه‌های اپلیکیشن قابل دریافت هستند. همچنین باید اشاره کنیم که امکان فوق برای کامپیوترهای دسکتاپ که با ویندوز ۱۰ یا سیستم عامل macOS کار می‌کنند نیز فراهم است. این همان زمینه‌ای است که کمپانی مایکروسافت می‌تواند از طریق تقویت عملکردش، شمار قابل توجهی از کاربران را به خود جذب کند و در آنجا نیازی نخواهد داشت که با کمپانی‌های چیره‌ی گوگل و اپل در زمینه‌ی سخت‌افزار رقابت کند.

تعریف دوباره از آنچه سخت‌افزار تلفن همراه می‌توانند انجام دهند، باید به یک اولویت برای مایکروسافت تبدیل شود. از سویی داشتن یک تعریف دوباره از چگونگی نرم‌افزار تلفن همراه هم می‌تواند مفید باشد. واقعیت این است؛ هنگامی که سرفیس فون عرضه شود، همه انتظار خواهند داشت مایکروسافت در تمامی مشخصات گوشی سنگ تمام گذاشته باشد و محصول تولیدی آن‌ها دارای یک ظاهر گران‌قیمت و بازنگری‌شده و کاملا به‌روز باشد تا به این ترتیب بتوانند آن را به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های ساخته‌شده برای ویندوز ۱۰ به شمار آورند.

 البته نباید انتظار داشته باشیم که گوشی هوشمند آینده‌ی مایکروسافت دارای انواع عجیب یا منحصری از تکنولوژی‌های افراطی باشد. در واقع قرار نیست این دستگاه تمامی تعاریف متداول را از آنچه یک گوشی هوشمند پیشرفته باید باشد، دگرگون کند. نمایشگر تاشو، دکمه‌های پنهان‌سازی شده متمایل به بخش بیرون یا لبه‌های خازنی همه ایده‌هایی بزرگ و عالی هستند؛ اما باید در نظر داشت که آن‌ها تعاریف فعلی از نحوه‌ی کار یک دستگاه گوشی هوشمند را دستخوش تغییر بنیادی می‌کنند و این امر به هیچ عنوان هدفی نیست که مایکروسافت در مقطع کنونی در پی دست یافتن به آن باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات