گلکسی نوت 8 احتمالا از دوربین دوگانه بهره خواهد برد

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
گفته می‌شود فبلت گلکسی نوت 8 سامسونگ مجهز به دوربین دوگانه خواهد بود.
تبلیغات

زمان زیادی تا معرفی گوشی‌ هوشمند مورد انتظار گلکسی اس ۸ باقی نمانده است و در واقع در روز ۲۹ مارس (۹ فروردین ۹۶) سامسونگ این محصول را به‌طور رسمی معرفی خواهد کرد. اما با توجه به شایعات و گزارش‌هایی که تاکنون در مورد این محصول منتشر شده است، این دستگاه همچنان از یک ویژگی مهم به نام دوربین دوگانه بی‌بهره خواهد بود. البته به نظر می‌رسد سامسونگ به‌طور کامل ایده‌ی دوربین دوگانه را کنار نگذاشته است و در واقع قصد دارد این ویژگی را در فبلت پرچم‌دار بعدی خود یعنی گلکسی نوت ۸ ارائه دهد.

پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که فعلا زمان زیادی تا معرفی نوت ۸ باقی مانده و در حال حاضر اطلاعات و شایعات زیادی در مورد این دستگاه منتشر نشده است و هیچ‌کس جزئیات چندانی در مورد این محصول نمی‌داند.

گلکسی نوت بعدی سامسونگ عملکرد متفاوتی نسبت به نسل‌های قبلی خود خواهد داشت.

پیش از این همیشه شش ماه پس از معرفی پرچم‌داران جدید سری گلکسی اس، شاهد رونمایی از مدل جدید فبلت گلکسی نوت بوده‌ایم. به‌عنوان مثال گلکسی نوت ۷ شش ماه پس از معرفی گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج رونمایی شد و در آن زمان توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. البته همان‌طور که می‌دانید مشکل باتری این محصول باعث شد اعتبار سامسونگ در حوزه‌ی موبایل در بین برخی افراد کمتر از قبل شود. به نظر می‌رسد سامسونگ قصد متوقف ساختن تولید محصولات سری نوت را ندارد؛ چراکه اخیرا شایعاتی هم در مورد نسل جدید این دستگاه با نام گلکسی نوت ۸ منتشر شده است که بر اساس این شایعات، نام پروژه‌ی این فبلت، Great به معنای بزرگ است. شاید لو رفتن نام پروژه‌ی یادشده اطلاعات زیادی از نوت ۸ فاش نکند؛ اما مسلما وجود این محصول را تأیید می‌کند.

دوربین دوگانه

با در نظر گرفتن آنچه گفته شد، اجازه بدهید در این مورد پیش‌بینی‌هایی انجام دهیم. همه می‌دانیم که قبلا سامسونگ از به کار بردن دوربین دوگانه در گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ منصرف شده است. البته دلیل این تصمیم‌گیری مشخص نیست و نمی‌دانیم این کمپانی به دلایل فنی دوربین دوگانه‌ را از پرچم‌دار جدید خود حذف کرده است یا این اقدام صرفا جنبه‌ی اقتصادی دارد. البته نمی‌توان انکار کرد که سامسونگ مطمئنا نمونه‌های اولیه‌ای از گوشی هوشمند مجهز به دوربین دوگانه‌ی مخصوص به خود را پیش از این تولید کرده است.

گلکسی نوت ۸ نیاز به یک ویژگی منحصر‌به‌فرد دارد.

جدیدترین گوشی هوشمند رده‌بالای سامسونگ از پردازنده‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ بهره خواهد برد. این چیپ‌ست تاکنون در هیچ دستگاه دیگری مورد استفاده قرار نگرفته است. سامسونگ قصد دارد برای اولین بار در گلکسی اس ۸ از آن بهره بگیرد؛ علاوه بر این انتظار می‌رود گلکسی نوت ۸ با همین پردازنده معرفی شود؛ چراکه سال گذشته گلکسی نوت ۷ دقیقا با همان پردازنده‌ای معرفی شد که در گلکسی اس ۷ به کار رفته بود. این پردازنده اخیرا معرفی شده و در توضیحات مربوط به تبلیغات آن به‌طور بسیار واضح به پشتیبانی از دوربین دوگانه اشاره شده است.

گلکسی نوت ۸

با استفاده از اطلاعاتی که اکنون در دسترس است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سامسونگ تلاش دارد محصولی به بازار عرضه کند که از تکنولوژی‌های آینده بهره ببرد. دلیل این امر ساده است؛ چیپ‌ست‌های سری اکسینوس بر خلاف چیپ‌ست‌های کوالکام که در بیشتر گوشی‌های هوشمند میان‌رده و بالارده به کار رفته‌اند، تقریبا فقط مخصوص گوشی‌های سامسونگ هستند. البته در این بین گوشی‌های محدود دیگری از جمله پرچم‌داران میزو با چیپ‌ست ساخت سامسونگ یعنی اکسینوس همراه شده‌اند. حتی اگر کمپانی سامسونگ بخواهد بازار خود را در بخش چیپ‌ست‌های موبایلی گسترش دهد، پس چرا باید روی فناوری‌هایی کار کند که از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌شود؟

همیشه گوش‌های سری نوت سامسونگ مدل به‌روزرسانی شده‌ای از پرچم‌داران سری گلکسی اس به همراه یک سری ویژگی جدید و اختصاصی هستند. به‌عنوان مثال گلکسی نوت ۷ نسبت به گلکسی اس ۷ از باتری بزرگ‌تری بهره می‌برد و علاوه بر این اسکنر عنبیه‌ داشت که هر دو ویژگی یادشده، امروزه در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار دیگر نیز دیده می‌شوند. حال این امکان وجود دارد که در مدل بعدی گلکسی نوت شاهد به کار گرفتن یک ویژگی جدید مثل دوربین دوگانه باشیم؛ چراکه این قابلیت حداقل در گوشی‌های سامسونگ یک ویژگی منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود.

دوربین دوگانه‌ی گلکسی نوت ۸ نسبت به رقبا عملکرد متفاوتی خواهد داشت.

دلیل دیگری که باعث می‌شود تئوری استفاده از دوربین دوگانه در گلکسی نوت ۸ بیشتر به واقعیت نزدیک باشد، این است که هم‌اکنون با معرفی گوشی ال‌جی جی ۶ یک رقیب سرسخت برای گلکسی اس ۸ وجود دارد. اگرچه جی ۶ هنوز به‌صورت سرتاسری عرضه نشده است؛ اما مسلما در کشور خانگی خود یعنی کره‌ی جنوبی به موفقیت قابل توجهی دست خواهد یافت. علاوه بر این با توجه به بازخوردهای مثبتی که تا به این لحظه در مورد پرچم‌دار جدید ال‌جی دیده‌ایم، به نظر می‌رسد این دستگاه به یکی از گوشی‌های بسیار محبوب تبدیل شود. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، گوشی جی ۶ از دوربین دوگانه بهره می‌برد و این در حالی است که امروزه پرچم‌داران بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند هم از همین ویژگی بهره می‌برند که از آن جمله می‌توان به آیفون ۷ پلاس و دو گوشی هواوی پی ۹ و پی ۱۰ اشاره کرد. سامسونگ یکی از معدود شرکت‌هایی است که هنوز به جمع تولید‌کنندگان گوشی‌هایی با دوربین دوگانه نپیوسته است؛ ولی حالا ظاهرا موقعیت بسیار خوبی برای اضافه کردن این قابلیت در اختیار دارد.

تئوری‌ها و احتمالات

آن‌طور که پیدا است سامسونگ قصد دارد با روش خاص خود از دوربین دوگانه بهره ببرد. با توجه به اطلاعات موجود در وب‌سایت سامسونگ، در دوربین دوگانه‌ی این کمپانی از یک سنسور با کیفیت بالا و یک سنسور با مصرف انرژی کم استفاده خواهد شد. با در نظر گرفتن این اطلاعات نمی‌توان دقیقا روش کارکرد دوربین دوگانه‌ی مد نظر سامسونگ را درک کرد؛ چراکه حالت‌های بسیار زیادی برای استفاده از این دو نوع سنسور در دنیای واقعی وجود دارد؛ اما در هر حال این جزئیات به ما می‌گویند که شرکت مورد بحث در حال کار روی دوربین دوگانه است.

حالات دوربین نوت ۸

امیدواریم شیوه‌ای که سامسونگ برای استفاده از دوربین دوگانه در گوشی‌های خود در پیش گرفته است، مشابه برخی از دوربین‌های دوگانه‌ی پرچم‌داران قدیمی اچ‌تی‌سی نباشد. برای یادآوری اشاره می‌کنیم که در دوربین دوگانه‌ی پرچم‌داران قدیمی‌تر اچ‌تی‌سی از جمله وان ام ۸، سنسور دوم رزولوشن بسیار کمی دارد. بزرگ‌ترین مشکل این ایده، روش اجرای آن است که در بهترین حالت ممکن ضعیف ارزیابی می‌شود. در هر حال نباید فراموش کنیم که در زمان معرفی وان ام ۸ تکنولوژی دوربین دوگانه در مراحل اولیه‌ی توسعه خود قرار داشت و چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری قابلیت‌های مناسبی ارائه نمی‌داد.

اکسینوس ۸۸۹۵ می‌تواند از دوربین‌هایی با رزولوشن ۲۸ مگاپیکسل در جلو و پشت گوشی‌های هوشمند پشتیبانی کند که این یعنی احتمال استفاده از دو دوربین ۲۸ مگاپیکسلی در بخش پشتی نوت ۸ وجود دارد؛ اما نوع استفاده از این فناوری در محصول یادشده هنوز مشخص نیست. افزون بر این، محدودیت استفاده از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ این است که این چیپ‌ست فقط می‌تواند از یک سنسور پشتیبانی کند و بدین طریق گوشی‌هایی که از این چیپ بهره می‌برند، نهایتا می‌توانند مجهز به دو دوربین ۱۶ مگاپیکسلی باشند و حال احتمال دارد همین شرایط برای پردازنده‌ی جدید اکسینوس هم وجود داشته باشد. در هر صورت، اکنون سخت‌افزارهای مربوط به فناوری دوربین دوگانه نسبت به زمان معرفی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی وان ام ۸ بسیار پیشرفت کرده‌اند و همین عامل باعث می‌شود امکان ساخت نرم‌افزار مناسب‌تر برای استفاده‌ی بهتر از دوربین دوگانه وجود داشته باشد.

سامسونگ همیشه گوشی‌هایی تولید کرده که اپلیکیشن دوربین آن‌ها ویژگی‌های بسیار خوبی نسبت به اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین اندروید در اختیار کاربران قرار داده است. البته برخی از این حالت‌ها و قابلیت‌ها کاربردی و برخی دیگر چندان به کار نمی‌آیند. انتظار می‌رود این کمپانی همانند بسیاری از کمپانی‌های رقیب برای دوربین دوگانه‌ی گلکسی نوت ۸ یک حالت جدید پرتره اضافه کند که با استفاده از آن تصویر شخص فوکوسخواهد شد و پس‌زمینه‌ی آن حالت محو پیدا خواهد کرد تا بدین طریق یک پرتره‌ی حرفه‌ای با دوربین گوشی ثبت شود. علاوه بر این با دوربین دوگانه امکان ارائه‌ی قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال و جلوه‌های بصری در گوشی‌های هوشمند وجود دارد و سامسونگ می‌تواند از این ویژگی استفاده‌ی بسیار خوبی داشته باشد.

درهرحال از آنجا که نمی‌دانیم گلکسی نوت ۸ از چه نوع سنسورهایی بهره خواهد برد، نمی‌توان در مورد قابلیت‌های دوربین دوگانه‌ی این دستگاه پیش‌بینی دقیق انجام داد. البته ما محدودیت‌های دوربین‌های دوگانه را می‌دانیم؛ اما جزئیات در این زمینه چندان مشخص نیست. شاید سامسونگ از دو لنز کاملا مجزا در دوربین دوگانه‌ی گلکسی نوت ۸ بهره ببرد یا شاید یکی از این لنزها تک‌رنگ و لنز دیگر رنگی در نظر گرفته شود یا شاید هم هر دو مورد به‌طور هم‌زمان به کار گرفته شوند. علاوه بر این شاید سامسونگ تصمیم بگیرد یک قابلیت بسیار ویژه مثل دوربین حرارتی در نوت ۸ ارائه دهد. البته این موارد صرفا پیش‌بینی هستند و هیچ‌یک از این ویژگی‌ها رسما تأیید نشده است.

سخن پایانی

بار دیگر اشاره می‌کنیم از آنجا که زمان زیادی تا معرفی احتمالی نوت ۸ باقی مانده و جزئیات و اطلاعات بسیار کمی هم تاکنون در مورد این محصول منتشر شده است، مواردی که در این مطلب به آ‌ن‌ها اشاره کردیم صرفا پیش‌بینی‌هایی هستند که توسط برخی منابع بیان شده‌اند. درحالی‌که احتمال استفاده از دوربین دوگانه در گلکسی نوت ۸ بسیار زیاد است؛ نمی‌دانیم سامسونگ از چه روشی برای بهره گرفتن از این قابلیت استفاده خواهد کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، روش‌های مختلفی برای استفاده از دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند وجود دارد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم سامسونگ چه قابلیت‌هایی برای نوت ۸ در نظر دارد.

در هر صورت مسلما گوشی‌های سری نوت سامسونگ طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل کاربران بسیاری در مورد نسل بعدی این محصول هیجان‌زده هستند. سامسونگ باید برای جلب توجه مجدد طرفداران خود مسلما ویژگی‌های بسیار خوبی به گلکسی نوت ۸ اضافه کند تا شاید بخشی از اعتماد ازدست‌رفته‌ی مشتریان این کمپانی بازگردد. در این لحظه سامسونگ قول داده است که گوشی‌های بعدی این شرکت با مشکل نوت ۷ یعنی انفجار مواجه نشوند.

نظر شما در این مورد چیست و شما چه انتظاری از نسل بعدی فبلت گلکسی نوت دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات