مقایسه دوربین ال جی جی 6، اکسپریا XZ پریمیوم، هواوی پی 10 و گلکسی اس 7 - اختصاصی زومیت

سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گوشی‌های ال‌جی جی 6، هواوی P10 و اکسپریا XZ پریمیوم به‌عنوان پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ معرفی شده‌اند. اما عملکرد دوربین این گوشی‌ها چگونه است؟
تبلیغات

پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ به نظر می‌رسد از رقابت در زمینه‌ی بالا بردن تعداد پیکسل‌ها کنار کشیده‌اند و سعی دارند با افزایش ابعاد پیکسل‌ها و البته بهبود پردازش‌های نرم‌افزاری دوربین‌های خود را بهتر از پیش کنند. ما نیز در نمایشگاه MWC 2017 فرصت داشتیم تا تصاویری با ال‌جی جی 6، هواوی پی 10، اکسپریا ایکس زد پریمیوم و گلکسی اس 7 ثبت کنیم تا مقایسه‌ای ابتدایی و البته اختصاصی بین دوربین پرچم‌دارهای سال ۲۰۱۷ داشته باشیم.

چند نکته قبل از شروع مقایسه:

  • گوشی ال‌جی جی ۶ به دلیل درخواست مسئولان این شرکت به فضای بیرونی نمایشگاه برده نشده و در نتیجه در برخی آزمایش‌ها غایب است.
  • گوشی‌های حاضر در این مقایسه به ترتیب از چپ به راست تصویر، گلکسی اس۷، هواوی پی ۱۰، ال‌جی جی ۶ و اکسپریا ایکس زد پریمیوم هستند.
  • در آخر هر آزمایش نظرسنجی قرار داده شده است تا شما نیز نظر خود را در مورد گوشی برتر در هر بخش اعلام کنید.

آزمایش اول:

اکسپریا ایکس زد پریمیوم تصویری با رنگ طبیعی‌تر نسبت به بقیه گوشی‌های هوشمند ثبت کرده است، اما رنج داینامیک در تصویر ثبت‌شده در گلکسی اس ۷ بهتر است. تصویر ثبت‌شده توسط هواوی پی ۱۰ هم رنج داینامیک خوبی دارد و به چشم زیبا است، اما پردازش شدید نرم‌افزاری باعث شده تا کمی مصنوعی به نظر برسد. اما تفاوت‌ها در سنگ‌های زیر گیاه واضح‌تر است و تفکیک در عکس ثبت‌شده توسط گلکسی اس ۷ بهتر انجام شده است. 

در حالت کلی انتخاب گوشی بهتر در این آزمایش کمی سخت است، چرا که هر گوشی در بخش‌های مختلف برتری خاص خود را دارد؛ اما در مجموع، تصویر گلکسی اس ۷ در این بخش بهتر است.

مقایسه دوربین پرچمدارهای ۲۰۱۷

شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد این آزمایش اعلام کنید:

آزمایش دوم:

در این آزمایش دقت تصاویر ماکرو و البته نوشته‌ها مد نظر است. بار دیگر مشاهده می‌کنیم که هواوی پی ۱۰ پردازش نرم‌افزاری زیادی را روی تصویر اعمال می‌کند که باعث شده است رنگ‌ها گرم‌تر و غیرطبیعی شوند و از طرف دیگر، اکسپریا ایکس زد پریمیوم رنگ‌ها را طبیعی‌تر ثبت کرده است اما اندکی رنگ‌ها و به‌خصوص رنگ سفید، خنک‌تر هستند و کمی هاله‌ی آبی رنگ دارند. در این بین تصویر ثبت‌شده توسط ال‌جی جی ۶ شارپ‌تر و واضح‌تر است و اگر روی نوشته‌ها تمرکز کنید، می‌توانید وضوح بیشتر آن را ببینید.

به طور کلی در این عکس هرچند بار دیگر برنده‌ی واضحی وجود ندارد، اما ال‌جی جی ۶ عملکرد بهتری داشته است.

مقایسه دوربین پرچمدارهای ۲۰۱۷

شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد این آزمایش اعلام کنید:

آزمایش سوم:

در این آزمایش علاوه بر به چالش کشیده شدن رنج داینامیک، کیفیت تصاویر ماکرو و عملکرد افکت بوکه به تصویر کشیده می‌شود. بار دیگر پردازش نرم‌افزاری باعث شده است تا تصویر هواوی پی ۱۰ شارپ‌تر اما غیرطبیعی به نظر برسد که البته این تصویر با وجود غیرطبیعی بودن، چشم‌نواز است. بار دیگر اکسپریا ایکس زد پریمیوم تصویر را طبیعی‌تر نشان می‌دهد و گلکسی اس ۷ عملکردی بین هواوی پی ۱۰ و اکسپریا ایکس زد از لحاظ طبیعی‌ بودن دارد. البته رنگ برگ‌ها در زیر گل در تصویر اکسپریا ایکس زد پریمیوم اندکی غیرطبیعی است، اما این برگ‌ها بهتر از بقیه تصاویر تفکیک شده‌اند.

به طور کلی بار دیگر شاهد عملکرد خیلی نزدیک سه گوشی هستیم، اما به طور کلی اکسپریا ایکس زد پریمیوم عملکرد بهتری داشته است.

مقایسه دوربین پرچمدارهای ۲۰۱۷

شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد این آزمایش اعلام کنید:

آزمایش چهارم:

در این آزمایش نور مناسب تصویر و البته جزئیات روی چوب‌ها مهم‌ترین چالش پیش روی دوربین‌ها است. به طور قطع اکسپریا ایکس زد در بیرون کشیدن جزئیات و البته طرح روی چوب بهتر از بقیه عمل کرده است؛ اما نبود لرزش‌گیر اپتیکال در این بخش به اکسپریا ایکس زد پریمیوم ضربه زده و باعث شده است تا اندکی بخش‌های پایینی تصویر مات به نظر برسند.

در حالت کلی با توجه به جزئیات بیشتر و طبیعی‌تر بودن رنگ‌ها اکسپریا ایکس زد پریمیوم در این آزمایش بهتر عمل کرده است.

مقایسه دوربین پرچمدارهای ۲۰۱۷

شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد این آزمایش اعلام کنید:

آزمایش پنجم:

بار دیگر در این آزمایش پردازش نرم‌افزاری دوربین هواوی پی ۱۰ خودنمایی می‌کند که البته این بار کاملا واضح و آشکار است. هر چند این تصویر بار دیگر چشم‌نوازتر است، اما جزئیات در آن کاملا از بین رفته است. این موضوع در تفکیک شبکه‌های فلزی بالای تصویر و البته در آستین پیراهن سوژه بیشتر نیز به چشم می‌خورد. با توجه به غیرطبیعی بودن، هواوی پی ۱۰ را در نتیجه‌گیری کنار می‌گذاریم. 

در بین سه تصویر باقیمانده، تقریبا هر سه عملکردی مشابه در ثبت سوژه‌ی انسان داشته‌اند؛ اما گلکسی اس ۷ در بیرون کشیدن جزئیات از بالای تصویر بسیار بهتر عمل کرده است. در نتیجه برنده‌ی این آزمایش از دید زومیت گلکسی اس ۷ است.

مقایسه دوربین پرچمدارهای ۲۰۱۷

شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد این آزمایش اعلام کنید:

آزمایش ششم:

در نگاه اول در این تصاویر نیز عملکرد بسیار نزدیکی را مشاهده می‌کنیم. تنها تفاوت عمده در بیرون کشیدن جزئیات در الگوی دیوار سمت راست تصویر است که در این بین ال‌جی جی ۶ بهتر از بقیه دوربین‌ها عمل کرده است و از طرف دیگر رنگ پوست و دیگر رنگ‌ها را طبیعی‌تر ثبت کرده و در نتیجه در این آزمایش ال‌جی جی ۶ عملکرد بهتری داشته است.

مقایسه دوربین پرچمدارهای ۲۰۱۷

شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد این آزمایش اعلام کنید:

آزمایش هفتم:

در این آزمایش با توجه به شلوغ بودن محیط، مهم‌ترین بخش واضح بودن مرز سوژه‌های موجود و البته طبیعی بودن رنگ آن‌ها است. به طور کلی رنگ‌ها در تصویر ثبت‌شده توسط گلکسی اس ۷ طبیعی‌تر هستند و عکس واضح‌تر است و تمامی جزئیات به‌خوبی دیده می‌شوند. در نتیجه برنده‌ی این آزمایش گلکسی اس ۷ است.

مقایسه دوربین پرچمدارهای ۲۰۱۷

شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد این آزمایش اعلام کنید:

نتیجه‌گیری:

این آزمایش‌ها نشان دادند که عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند بسیار نزدیک به یکدیگر خواهد بود و عملا تفاوت‌ها آن‌ها در جزئیات بسیار ریز و البته سلایق افراد مختلف نیز در این موضوع دخیل خواهد بود. در این آزمایش گلکسی اس ۷ سه بار، اکسپریا ایکس زد پریمیوم ۲ بار و ال‌جی جی ۶ نیز ۲ بار عملکرد بهتری داشتند، اما بار دیگر ذکر این نکته ضروری است که تفاوت فاحشی در بین عملکرد گوشی‌های مختلف در شرایط آزمایش‌ها نبوده و جزئیات بسیار کوچک، تعیین‌کننده‌ی دوربین بهتر بوده‌اند.

نظر شما در مورد دوربین گوشی‌های حاضر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات